32 de mituri urbane în fotografie – III

Postat de: F64 F64

Am mai avut această serie în trecut. Startul ei s-a dat acum câțiva ani de către George Nicolae, iar timpul ce s-a umplut cu alte urgențe și priorități nu ne-a permis să continuăm seria de articole despre Legendele urbane în fotografie. Astăzi însă, revenim cu ea, o reîmprospătăm și o luăm de la început, fără să uităm însă de cel care a început-o.

Noile articole vor cuprinde o parte din conținutul vechi, însă acesta a fost actualizat și, vor fi incluse și multe mituri urbane noi.

Așadar, hai să nu o mai lungim cu vorba și să descoperim următoarele 10 mituri urbane în fotografie!

Citește primele 2 articole mai jos:

32 de mituri urbane în fotografie – II

#21 Subiectul centrat = nepermis

mituri urbane

Există reguli de compoziție, multe reguli care te ajută să creezi fotografii mai bune, însă trebuie singur să-ți dai seama ce reguli trebuie respectate când și în ce situații ar fi mai bine să le încalci.

Una dintre regulile de compoziție care ne încurcă adesea este felul în care centrăm sau nu subiectul și asta pentru că uităm o altă regulă importantă. Este indicat să fie mai mult spațiu în direcția în care privește subiectul. Așa că, primul pas ar fi să iei în calcul asta ca să-ți dai seama dacă subiectul trebuie centrat sau nu și dacă nu, să știi unde să lași mai mult spațiu.

Ce te faci însă dacă subiectul stă complet drept și se uită direct în cameră? Ei bine, în acest caz ai 2 variante: fie schimbi unghiul (citește aici despre unghiurile în fotografia de portret), în așa fel încât să nu fie chiar o fotografie de tip buletin, fie încerci să mizezi pe simetrie dacă te ajută și mediul.

Este greșit să spui că subiectul centrat este nepermis. Corect ar fi să iei în calcul care sunt cazurile în care subiectul trebuie centrat și cazurile în care acesta nu trebuie centrat.

#22  Modul manual = cel mai bun

mituri urbane

Da și nu. Depinde ce gen de fotografie faci, pentru că în cazul unora s-ar putea ca până îți setezi tu toate funcțiile, să pierzi momentul. Modul manual ajută începătorii să învețe și profesioniștii să scoată în evidență anumite lucruri de “finețe”.

Există însă și fotografi care se axează mai mult pe procesare, care folosesc fotografia brută ca schiță și apoi o transformă în realitatea proprie prin manipulare. Există și fotografi care preferă telefonul, instantaneele, dar și fotografi minuțioși.

Într-un final cel mai bun mod este acela care te ajută să faci fotografiile pe care ți le dorești.

#23 Camera este mai importantă ca obiectivul

mituri urbane

Deși și body-ul este deosebit de important, diferența este că, body-uri noi apar anual și trebuie schimbate mai des. Dacă chiar vrei să investești în ceva, mai bine ai investi în obiective, sunt diverse și te vor ține ani de zile, chiar dacă for fi atât de vechi încât modelul respectiv nu se va mai fabrica. Obiectivele îți oferă acel bokeh care-ți place foarte mult, ele controlează nivelul de sharpness al unei imagini, te ajută sau ba la fozalizare și multe altele. Așadar, dacă ai nevoie de un upgrade pentru pasiunea ta și nu știi ce să alegi dintre a investi într-un body cu mai multe funcții, mai bine investește într-un obiectiv PRO. De ce? Foarte simplu, degeaba ai un body super performant, dacă obiectivul nu se poate ridica la standardele lui. Dacă însă faci invers, un obiectiv mai bun ca body-ul, va “ridica” sau mai bine spus va oferi un suport și va spori calitățile pe care body-ul tău le are.

#24 Mai multe obiective = fotograf mai bun

mituri urbane

Ok, să ai mai multe obiective îți va oferi o varietate mai mare de a aborda situații de fotografiere, dar asta nu te face un fotograf mai bun. Un fotograf bun este acela care își practică pasiunea din plăcere indiferent ce echipament are (nu s-a născut nimeni cu DSLR-ul de 10.000 ron în mână). Ideal este să știi de câte obiective ai nevoie. Dacă preferi un all-around sau nu, dacă te-ar ajuta mai mult un wide și un 50mm sau 85mm, dacă le vrei pe toate + un tele. Întreabă-te la ce o să folosești obiectivele respective dacă vrei să-ți compui ușor, ușor o trusă de obiective. Dacă le achiziționezi doar că sunt mișto și au review-uri bune, s-ar putea să-ți dai seama, că nu toate sunt tipurile de obiective care ți se potrivesc, chiar dacă sunt de o calitate foarte bună.

#25 Multe declanșări = cheia spre a fi un fotograf mai bun

mituri urbane

Da și nu. Cheia este să fotografiezi cât mai multe lucruri diferite, nu să apeși de cât mai multe pe buton din același punct de stație, ughi și cu același subiect. Este o diferență de nuanță, adică, dacă cu fiecare declanșare schimbi câte ceva în cadru, fie că sunt doar câțiva centimetri din felul în care tu stai în raport cu subiectul, este un început bun. Ideal este însă să cauți să declanșezi cât mai mult având în cadru subiecte cât variate, diverse, spontane, să declanșezi experimentând. Degeaba fotografiezi mult, dacă ceea ce fotografiezi nu te face să-ți ieși din zona de confort.

#26 Subiect spectaculos = fotografii spectaculoase

mituri urbane

Este o zicală care spune, nu există oameni nefotogenici, ci doar fotografi care nu sunt buni. Asta înseamnă că în timp ce un subiect spectaculos surprins corect tehnic va avea efectul dorit, meritul nu mai este în totalitate al fotografului (excepție fac fotojurnaliștii). Ideal ar fi să reușești să găsești în orice subiect, de la banal la complex, o modalitate spectaculoasă de a-l surprinde, iar atunci un subiect banal se va transforma în ceva memorabil, iar un subiect spectaculos îți va tăia respirația.

#27 Foarte tânăr/bătrân = nu pot/nu mai are rost să învăț

mituri urbane

Cred că asta este mai mult o problemă ce ține de persoana fiecăruia și nu de fotografie, dar se extinde în această arie. Dacă consideri că ești prea…(te invit să completezi pentru tine, citind) pentru ceva, înseamnă fie că de fapt nu te pasionează suficient, fie îți permiți să te blochezi singur într-o preconcepție, peste care nu vei putea trece, decât dacă o încalci și încerci!

#28 Fac bani din fotografie = nu mai am nimic de învățat

Dacă fotografiezi doar pentru bani și reusești, sigur. Dacă însă din fotografie scoți și plăcere, bucurie, relaxare, legătură cu oamenii și momente de neuitat, fie că sunt pe cameră sau nu, atunci fie că vrei, fie că nu, mereu vei învăța ceva, dacă ești deschis.

#29 Portofoliu stufos = clienți mai mulți

mituri urbane

Revin la punctul 25. Degeaba ai mii de imagini dacă atunci când le văd oamenii se plictisesc. Mai bine să ai doar 50 de imagini (sau chiar mai puțin) care să-i treacă pe privitorii tăi printr-o sesiune de stări diferite în locul a câteva sute sau mii peste care să treacă cu vederea. Clienții sunt diferiți pentru că oamenii sunt unici, dacă portofoliul tău are numai fotografii care se tot repetă și nu are nici o amprentă personală, un stil propriu, e degeaba. În fond, se fac miliarde de fotografii zilnic și nici măcar nu ținem minte că le-am făcut pe majoritatea. Mai avem câte o revelație când ne arată facebook-ul ce făceam acum 8 ani.

#30 E cool și ușor să fii fotograf

mituri urbane

E cool și ușor să fii orice în aparență. Dacă însă vrei să treci de la un nivel superficial la unul real, atunci nu este ușor.

#31 Ai nevoie doar de talent

mituri urbane

Este în strânsă legătură cu punctul #30.  Oricât de talentat ai fi, dacă te lași doar în baza talentului vei rămâne la un nivel superficial, te vei plafona, vei deveni repetitiv. Talentul trebuie întreținut, cultivat, updatat, exact precum calculatorul tău. Degeaba are cele mai bune specificații, dacă nu îi faci niciodată update. Cum faci update talentului tău? Muncind! Mult! Cât mai mult!

#32 Fotografii profesioniși = mai buni ca amatorii

mituri urbane

Și dacă un începător, experimentând scoate un cadru care face istorie? Ce faci atunci? Te lași de meserie? Nu se întâmplă în fiecare zi, dar se întâmplă. Cred că în mare, principala diferență dintre un fotograf profesionist și unul începător este frecvența cu care fac o fotografie bună. Adică, dacă unui începător din 100 de cadre păstrează doar 1, un profesionist poate, din 100 să scoată un proiect (doar că, fiind profesionist, probabil că va selecta la sânge și vor rămâne cam jumătate). În cazul începătorului cadrele bune sunt mai mult surprize plăcute, în locul unor strategii gândite, pe când, profesioniștii aplică din reflex acele “strategii gândite”. Totuși, suntem oameni și orice profesionist va constata, de fiecare dată când iese la fotografiat că reflexul n-a fost aplicat 100% potrivit în absolut toate cadrele.

Din această cauză începătorilor le ia mult mai mult să pună cap la cap un proiect complex. Nu aș spune că fotografii profesioniști fac automat fotografii mai bune ca amatorii, ci că fotografii profesioniști fac multe fotografii bune repede, în timp ce începătorii trebuie să aleagă, să învețe și să înțeleagă din tot bulk-ul de declanșări de ce ceea ce păstrează este bun, cum pot repeta și adapta și de ce ceea ce aruncă este slab calitativ.

Dacă îți vin în minte anumite preconcepții cu privire la fotografie care sunt des ascultate cu sfințenie și care ar trebui eliminate, lasă-ne un comentariu!




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top