De la crop la medium format pe străzile din București

Numele meu este Adrian Scutariu, sunt fotograf de eveniment ca job, iar în timpul liber mă plimb pe străzile din București și fotografiez/documentez oameni, așadar pasiunea mea este fotografia de stradă. Puteți vedea mai mult din ce fotografiez aici.

Pe stradă mă plimb cu o camera mică Fujifilm XF10, cameră compactă cu sensor crop x1.5, și focală de 28mm (echivalent 35mm), la job folosesc un mirrorless de la Sony, sensor full frame; am zis să vorbesc cu cei de la F64 să vad cum se potrivește masivul senzor a lui GFX 50R cu stilul meu de a face fotografii. Surpriză! Mi-au împrumutat camera, împreună cu obiectivul Fujifilm GF 63mm F2.8 R W.

Trecerea de la o cameră compactă, care te ajută să nu fii observat pe stradă, la masivul GFX 50R a fost „brutală”, mă simțeam în centrul atenției pe stradă, toată lumea se uita la mine și la ce făceam, așa că a fost nevoie de o adaptare.

Diferența de mărime de senzor înseamnă în primul rând, pentru fotografiatul pe stradă, diafragme mai închise; de la un standard de f/5.6, f/8 pentru senzorul de la Fujifilm XF10, am ajuns să fotografiez în aceleași condiții cu GFX la diafragme de f/16, f/22 pentru a păstra aceeași profunzime de câmp.

(c) Adrian Scutariu

Foarte util și plăcut de folosit este EVF-ul, care își face treaba foarte bine, luminos, fără lag observabil, nu am simțit nevoia de altceva. Poziționarea lui pe cameră, în stânga și nu pe centru, similar cu seria X Pro sau cu aparatele foto de tip rangefinder spune multe, cred, despre intențiile producătorilor în ceea ce privește felul în camera va fi folosită sau de cine va fi folosită. Poziționarea respectivă ajută camera să nu-ți acopere fața și îți dă voie să privești cu ochiul stâng la ceea ce se întâmplă în jur, să anticipezi situații, să observi ce sau cine urmează să-ți intre în cadru, ceea ce sa dovedit a fi foarte util pe trotuarele aglomerate din București, lucru de apreciat pentru fotografii de stradă.

(c) Adrian Scutariu

Un alt lucru foarte plăcut la GFX 50R este ergonomia și amplasarea butoanelor. Am trecut în „cariera” mea de fotograf prin multe camera foto și pot spune că 50R-ul este câștigător, asta poate pentru că am degetele și mâinile destul de mari. Poți personaliza aproape toate butoanele, așezarea lor pe body este ideală. Tocmai din acest motiv am găsit funcția touchscreen destul de nefolositoare, am dezactivat-o după prima zi și am uitat de ea. În schimb, ecranul rabatabil s-a dovedit a fi foarte util când am avut nevoie să mă apropii de subiect fără să fiu observat; fotografiatul de la talie te face un pic mai puțin observabil.

(c) Adrian Scutariu

Lucrând cu Sony A7III sunt obișnuit cu un focus extrem de rapid și precis, iar cu Fujifilm XF10 fotografiez în modul Snapshot (o variație de focus manual). Un mare dezavantaj pe care l-am simțit la Fujifilm GFX 50R este viteza și precizia focalizării. În destul de multe cadre în mișcare sau situații rapide la care aveam nevoie de ajutorul camerei, GFX 50R nu a putut să țină pasul din păcate. În meniu se află funcția Rapid AF care crește considerabil viteza, în detrimentul bateriei, presupun, funcție foarte bine gândită de cei de la Fujifilm.

În privința acumulatorului am fost plăcut surprins să văd că după o zi întreagă de fotografiat, plus umblat prin meniu, plus folosit funcția de transfer în telefon a fotografiilor rămâneam cu 20-30%, ceva la ce nu mă așteptasem.

O listă de pro și contra ar suna cam așa:

Pros:

  • calitatea imaginii este ireproșabilă, probabil toți ne așteptăm la asta. Lucrat la ISO 6400 fără probleme
  • ergonomia pentru mâinile mele mari este ideală
  • amplasarea butoanelor și customizarea lor te face să nu pierzi timp în meniul camerei când fotografiezi
  • calitatea EVF-ului și poziționarea lui
  • ecranul rabatabil
  • acumulatorul

Cons:

  • autofocusul este cred cel mai mare NO NO la această camera, deşi văd cum aș putea lucra și cum aș putea să mă adaptez la acest „mic” minus
  • deşi nu este atât de grea pe cât pare, după o zi de fotografiat te resimți
  • prețul o face un pic cam inaccesibilă

În final aș spune că vad această cameră în mâinile fotografilor de documentar din toate domeniile, strada, jurnalism, wildlife etc., pentru cei care lucrează într-un ritm nu neapărat alert, dar au nevoie de calitatea pe care o oferă un senzor format mediu. Felul în care este construită camera arată că producătorii se gândesc și la nevoile fotografilor de „nișă”; în același timp, dacă poți să treci peste dezavantajul unui focus mai lent pentru nivelul camerelor din 2020 și prețul nu este o problemă, Fujifilm GFX 50R este candidatul ideal pentru cadoul de Crăciun.

Articol și fotografii de Adrian Scutariu

Produse recomandate

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *