Cum să alegi tipul de fotografie potrivit pentru tine

Cei mai mulți fotografi se specializează în timp în unul sau două tipuri diferite de fotografie. Totuși, toți experimentează diferite stiluri de fotografie pentru dezvoltarea propriilor abilități tehnice și creative, pentru a stăpâni cât mai bine arta fotografiei.

Câte tipuri de fotografie există

În cei aproape 200 de ani de existență a mediului fotografic au apărut și s-au dezvoltat numeroase tipuri de fotografie, așa cum vei vedea și în lista compusă de noi.

A. Fotografii cu subiect animat

  1. Fotografia de portret – este procesul de fotografiere a unei persoane în natură, în lumină naturală sau în studio prin care fotograful își propune să surprindă personalitatea și starea de spirit a unui individ sau grup, activitate care necesită aparate foto și echipamente de studio dedicate.
  2. Fotografia portret profesională – se referă la procesul de fotografiere profesional – comercială a unei persoane pentru CV-uri, site-uri web, profiluri de social media.
  3. Fotografia de nou-născut – face referire la procesul de fotografiere a unui nou-născut, activitate care necesită cunoștințe și accesorii specifice, echipamente dedicate de fotografiere și de iluminare.
  4. Fotografia de modă – este procesul de fotografiere a fotomodelelor pentru cataloage, editoriale, activitate care necesită abilități de lucru cu oamenii, cunoștințe și dotare cu echipamente foto și de iluminare profesionale.
  5. Fotografia pentru animale de companie – se referă la procesul de fotografiere a animalelor de companie în natură sau în studio, activitate care necesită capacitate de adaptare la subiect, cunoștințe și echipamente de postprocesare.
  6. Fotografia documentară/fotojurnalism – se referă la procesul de fotografiere documentară a unor evenimente comunitare și alte aspecte din viața oamenilor, activitate care necesită o pregătire specifică profesională.
  7. Fotografia editorială – se referă la procesul de fotografiere pentru a ilustra o poveste sau un articol, de obicei, pentru o revistă sau un ziar. Subiectul fotografiei editoriale poate varia foarte mult și depinde în întregime de subiectul textului pe care îl însoțește.
  8. Fotografia sportivă – se referă la procesul de fotografiere documentară a sporturilor, prin care se pot descrie pasiunea, drama și emoția care alimentează evenimentele sportive, activitate care necesită capacitate de lucru cu persoane, cunoștințe și echipamente foto profesionale.
  9. Fotografia de stradă – se referă la procesul de fotografiere care se concentrează pe captarea vieții cotidiene într-un anumit cadru, activitate care poate fi abordată și de fotografi aflați la început de drum.
  10. Fotografia de eveniment, inclusiv nunți, concerte – se referă la procesul de fotografiere de eveniment cu o adunare de persoane, activitate care necesită o gamă largă de echipamente, obiective foto și accesorii foto pentru fiecare situație, filtre, trepiede și unități flash.
  11. Fotografia de călătorie – se referă la procesul de fotografiere a unor instantanee foarte variate de călătorie, activitate care poate fi abordată și de fotografi aflați la început de drum.

B. Fotografii de natură

  1. Fotografia de peisaj – se referă la procesul de fotografiere a unor priveliști frumoase, captivante, la munte, la mare, în locuri exotice și care necesită capacitate de planificare, cât și echiparea cu trepied și obiective dedicate.
  2. Astrofotografie – se referă la procesul de fotografiere a peisajelor stelare, și necesită capacitate de planificare, cunoștințe specifice, dotare cu echipamente specifice – un DSLR high-end sau o cameră mirrorless, trepied solid, cunoștințe despre timpul de expunere.
  3. Fotografia subacvatică – se referă la procesul de fotografiere a peisajelor acvatice, a florei și faunei subacvatice și necesită capacitate de planificare, cunoștințe specifice, dotare cu echipamente specifice fotografierii sub apă.
  4. Fotografia de meteorologie – se referă la procesul de fotografiere pe timp meteo nefavorabil, activitate care necesită echipamente dedicate și măsuri de siguranță specifice.
  5. Fotografia macro – se referă la procesul de fotografiere a lumii mici, de la insecte și păsări mici, la prim-planuri extreme de flori și fructe, activitate care necesită lucrul cu un obiectiv macro dedicat.
  6. Fotografia de floră – se referă la procesul de fotografiere a florei, activitate care necesită cunoștințe minime, fiind recomandat pentru începători.
  7. Fotografia de faună sălbatică– se referă la procesul de fotografiere în aer liber a faunei sălbatice și necesită planificare și echipamente dedicate.
  8. Fotografia aeriană – se referă la procesul de fotografiere artistică sau tehnică dintr-o perspectivă elevată, inclusiv cu unele camere de acțiune și drone. Fotografia aeriană cu ajutorul dronelor necesită cunoștințe de pilotare a aparatului și aprobări de utilizare.

C. Fotografia cu obiecte neînsuflețite/structuri construite

  1. Fotografia de arhitectură – se referă la procesul de fotografiere artistică sau tehnică a unor clădiri, edificii, atât pe interior, cât și pe exterior, activitate care necesită un obiectiv cu unghi larg și cunoștințe de fotografiere în lumină naturală, diferența dintre lumina directă și cea difuză.
  2. Fotografie imobiliară – se referă la procesul de fotografiere comercială a unui imobil, activitate care necesită echipamente dedicate de fotografiere și iluminare.
  3. Fotografia de stil de viață – se referă la procesul de fotografiere a unor obiecte neînsuflețite aranjate într-o compoziție specifică; reprezintă un prim pas spre abordarea profesională a fotografiei de produs.
  4. Fotografia de produs – se referă la procesul de fotografiere a unor produse comerciale; necesită cunoștințe de postproducție, accesorii specifice precum cort de lumină.
  5. Fotografia de produs alimentar – se referă la procesul de fotografiere de produse alimentare pentru meniuri, cataloage, social media, fotografie de stoc.

D. Fotografii de artă

  1. Fotografia abstractă – se referă la procesul de fotografiere care aparține genului abstract din artă, un tip de fotografie abordat în practica artistică și se inspiră din mișcările de artă de la începutul secolului XX. Fotografia abstractă depășește reprezentarea realistă a lumii și se concentrează pe geometrie, modele microscopice, concepte și idei.
  2. Fotografia compusă suprarealistă – se referă la procesul de fotografiere care aparține genului suprarealist din artă, un tip de fotografie abordat în practica artistică.
  3. Fotografia alb-negru – se referă la procesul de fotografiere alb-negru pentru o producție artistică.
  4. Fotografia cu dublă expunere – se referă la procesul de fotografiere cu expunere dublă, o tehnică utilizată în practica artistică.

Care sunt cele mai populare stiluri de fotografie?

Iată cum sună și povestite mai pe larg cele mai populare, dar și unele dintre cele mai bine plătite genuri de fotografie.

Fotografia de portret

Portretul este, fără îndoială, unul dintre cele mai populare și mai vechi tipuri de fotografie, practicat tocmai din perioada de glorie a daghereotipiei. Printre cele mai populare portrete fotografice se numără portretele de personalități, persoane publice, dar și portretele de familie, fotografiile de logodnă, fotografiile cu viitoare mămici și portretele profesionale sau de branding personal. De exemplu, în zilele noastre, fotografia de familie este o afacere consacrată. Cei mai apreciați fotografi sunt cei care reușesc să îi facă pe clienți să se simtă confortabil și care reușesc să îi surprindă în posturi naturale și relaxate. Nu uita să citești câteva sfaturi despre cum poți să realizezi fotografii de portret spectaculoase de la profesioniști!

Fotografie de eveniment și de nuntă

Fotografia de eveniment este o nișă largă și populară care include multe tipuri specifice de evenimente, cum ar fi concerte, zile de naștere, întâlniri corporatiste și nunți. De obicei, implică un amestec de diferite tehnici de fotografie pentru a surprinde evenimentele în dinamica lor. Desigur, unul dintre cele mai populare genuri de fotografie este fotografia de nuntă, în care clienții sunt dispuși să investească resurse importante, sau de eveniment privat sau public– fotografia de concert. Ca fotograf de eveniment trebuie să fii rapid, creativ și să stăpânești multe stiluri de fotografie. Pentru a avea succes pe piață, un fotograf trebuie să știe cum să spună o poveste în imagini, mai degrabă decât să acopere doar evenimentul în sine.

Fotografia de nou-născut

Fotografia pentru nou-născuți, bebeluși sau sugari face parte din fotografia de portret, dar și-a creat o nișă proprie datorită provocărilor unice pe care le comportă practicarea acesteia, deoarece subiecții, nou-născuții, sunt foarte fragili, ochii lor sunt sensibili la lumină și au dificultăți în a-și regla temperatura corpului. De aceea, ședințele foto au loc în condiții adaptate nevoilor acestora. În ultimii ani, fotografia de nou-născut în studio a devenit din ce în ce mai cerută de clienți.

Fotografia pentru animale de companie

Fotografia pentru animale de companie urmează multe dintre aceleași concepte și tehnici aplicate în fotografia de portret, cu excepția faptului că te poți distra un pic mai mult. Acest lucru se datorează faptului că îți poți face mai puține griji despre cum arată subiectul și poți experimenta diferite perspective și tehnici. În ultimii ani, fotografia pentru animale de companie a devenit din ce în ce mai căutată, mai ales datorită faptului că acestea sunt considerate, în zilele noastre, adevărați membri a familiei.

Fotografie editorială

În general, pentru fotografia editorială, se realizează fotografii care funcționează pentru diferite tipuri de machete, inclusiv compoziții orizontale și verticale. Atunci când lucrezi în fotografia editorială, este posibil să lucrezi cu scriitori și directori de artă, de aceea, pentru a avea succes este necesar să demonstrezi bune abilități de comunicare și profesionalism.

Fotojurnalism

Fotojurnalismul acoperă, de obicei, narațiuni specifice pentru știri prezentate în mod cât mai obiectiv și veridic. În general, fotojurnaliștii sunt afiliați unor agenții de presă și participă la evenimentele planificate în speranța că vor surprinde scene inedite, acele momente autentice sau care spun cel mai bine o poveste.

Fotografia documentară

Fotografia documentară acoperă probleme sociale și politice mult mai semnificative din punct de vedere istoric, așa cum este fotografia de război. Dacă îți dorești să faci astfel de fotografii, dar și să îți asumi riscurile pe care le implică, fotografia documentară poate constitui o alegere profesională.

Fotografia de modă

Timp de decenii, a rămas una dintre cele mai profitabile nișe. Fotografia de modă poate lua diferite forme, de la spectacole de modă la fotografia de studio și până la fotografia în spațiul urban sau alte spații nonconformiste. Fotografii de modă lucrează, de obicei, în echipe de profesioniști alături de stiliști, modele, directori de creație etc.

Fotografie de produs

După cum sugerează și numele, această nișă populară de fotografie implică în principal fotografierea obiectelor neînsuflețite. Fotografia de produs poate fi artistică sau comercială. În toate cazurile, clientul este o companie sau o organizație. Fotografia de produs poate fi comercială dacă clientul este un brand sau producător de bunuri. Aceasta este frecvent utilizată în fotografia de stoc, precum și pentru publicitatea de produs în agențiile de publicitate care solicită articole fotografiate pentru cataloage, reviste și panouri publicitare. Fotografii sunt experimentați în realizarea mai multor tipuri de fotografie și în postprocesare. Fotografii care au o capacitate bună de selecție a obiectelor, de realizare a decorului, de iluminare sunt cei care au cel mai mare succes.

Fotografie de produse alimentare

Această nișă nu era deloc populară acum zece ani. Generația conectată la social media ne-a influențat să continuăm să facem fotografii cu mâncare, fie pentru distracție, fie în scopuri de marketing. Fotografia alimentară poate fi comercială în cazul în care clientul este un restaurant sau o revistă de profil. Cu specificațiile de astăzi ale telefonului care are cameră foto, s-ar putea să nu fie nici măcar necesar să folosești o cameră profesională pentru a-ți găsi un loc pe piață.

Fotografie de arhitectură

Dacă ești în căutarea unei nișe care oferă un flux constant de proiecte, fotografia de arhitectură poate fi o alegere. Fotografiile de arhitectură pot fi de valoare pentru designeri, arhitecți, companii de leasing și investitori în construcții. Această nișă poate fi confundată cu fotografia imobiliară, care implică, de asemenea, fotografierea clădirilor și interioarele acestora. Poți jongla între cele două, deoarece ambele folosesc echipamente și abilități similare.

Fotografia de peisaj

Fotografii peisagiști lucrează în orice moment al zilei, de la răsărit până la apus și chiar mult timp după lăsarea întunericului pentru a surprinde un peisaj sub cerul nopții. Fotografia de peisaj este foarte adesea dorită de oameni sub formă de printuri de mari dimensiuni ca element de decor interior. De asemenea, este frecvent utilizată ca produs de promovare pentru site-urile de turism.

Fotografia de călătorie

Fotografia de călătorie poate include o varietate de subiecte. Fotografii de călătorie talentați și-au dezvoltat afacerea prin abordarea fotografiei de călătorie în special în spațiul social media. Posibilitățile sunt nelimitate și cu cât mai bune sunt fotografiile, cu atât vei avea mai mult succes.

Fotografia de stradă

Pentru cei care sunt nedezlipiți de aparatul foto și se bucură de explorarea libertății lor artistice, fotografia de stradă este o nișă deosebit de atrăgătoare. Poți surprinde evenimente neplanificate pe măsură ce se desfășoară, de obicei, fără temă sau subiect prestabilit. Astfel de fotografii sunt adesea prezentate în reviste, bloguri și ziare. Cu toate acestea, nu există întotdeauna garanția unui venit constant.

Fotografia de stoc

Fotografia de stoc este o altă nișă în creștere în rândul fotografilor profesioniști de astăzi. Acest lucru se datorează probabil cererii tot mai mari pentru aceasta în bloguri, site-uri web și în scopuri de marketing digital. Fotografia de stoc poate fi o bună sursă de profit mai ales că vei putea obține venituri pasive din vânzări repetate.

Fotografia pentru rețelele de socializare

Fotografia pentru rețelele de socializare înseamnă găsirea unui subiect și a unei modalități de a-l fotografia suficient de atractive pentru publicul țintă, dar și crearea de imagini de înaltă calitate în conformitate cu toate cerințele unei anumite platforme de social media. În plus, ar trebui să știi câte ceva despre algoritmii și strategiile de social media. Acești factori determină ce tip de fotografie poți partaja, cât de des ar trebui să postezi, câți urmăritori vei avea. Rețelele sociale sunt un loc bun pentru a-ți prezenta portofoliul pe piață și a te face mai cunoscut.

Cum alegi tipul de fotografie potrivit pentru tine

Dacă practici fotografia de ceva vreme, probabil că ai încercat să experimentezi mai multe tipuri de fotografie. Este normal să încerci diferite tipuri de fotografie atunci când ești la început de drum. Dacă dorești să-ți construiești o carieră, atunci va trebui să faci o alegere pentru a te poziționa în mod eficient de piață.

Iată câteva întrebări pe care ți le poți pune atunci când alegi o nișă:

  • Ce îți place să faci?

Dacă îți place deja să explorezi o anumită nișă de fotografie, este posibil să fi găsit tipul de fotografie pe care să te specializezi. La urma urmei, de ce ai continua să faci ceva care nu te interesează sau care nu se potrivește personalității tale?

  • La ce te pricepi de fapt?

Tipul de fotografie care îți place nu este întotdeauna același cu tipul de fotografie la care ai talent și obții cele mai bune rezultate. Nu pot exista decât două soluții în acest sens. Poți face tot posibilul pentru a fi un bun profesionist pe tipul de fotografie care îți place sau să înveți cum să iubești tipul de fotografie la care ai un talent natural.

  • Vei avea nevoie de echipamente suplimentare pentru nișa abordată?

Unele nișe necesită investiții suplimentare în echipamente precum obiective suplimentare și un întreg set de alte accesorii. Dacă nu ești sigur că dorești să investești, ar fi mai bine să explorezi alte nișe pe care le poți aborda cu echipamentul pe care îl deții deja.

  • Se potrivește tipul de fotografie ales personalității și stilului tău de viață?

Multe dintre aceste nișe îți vor cere să ieși din zona de confort, de aceea, este bine să înțelegi și costul de oportunitate. Unele provocări și alegeri s-ar putea să nu merite efortul și banii.

  • Cine sunt competitorii tăi pe piață?

Nișe populare precum fotografia de modă și fotografia de portret au o cerere mare și sunt bine plătite. Dacă ești suficient de încrezător în forțele proprii, poți încerca să intri pe aceste piețe de dimensiuni mari. Sau, dimpotrivă poți încerca să intri pe o nișă mai specifică. De exemplu, te poți orienta spre fotografia de produs pentru social media.

  • Cum sunt plătite serviciile fotografice?

Pe unele nișe de piață, serviciile fotografice sunt bine plătite și oferă un flux constant de contracte. Este util să faci o cercetare mică de piață pentru a înțelege valoarea medie a contractelor și frecvența acestora.

  • Unde îți dorești să lucrezi?

Mulți fotografi sunt obligați să se deplaseze în diferite părți ale lumii pentru fiecare proiect. Cu toate acestea, dacă nu dorești acest stil de viață, atunci poate vrei să abordezi o nișă diferită care îți permite să lucrezi mai aproape de casă.

Odată ce ai găsit un răspuns la fiecare întrebare, poți defini tipul de fotografie potrivit pentru tine și produsul cu care dorești să intri pe piață.

Așadar, dacă te-ai gândit ce fel de subiect te interesează, ce stil ți se potrivește și în ce nișă te-ai putea încadra, atunci următorul pas spre a deveni fotograf profesionist este să te gândești la produsul tău final și cum se va diferenția acesta față de ceea ce oferă concurența. Pentru a te promova, este necesar să întocmești un portofoliu profesional tipărit și să construiești un site de prezentare care să te reprezinte ca o carte de vizită în contactul cu potențialii clienți.

Cum să dezvolți un stil unic pentru fotografia ta

Prioritatea ta numărul unu este să-ți descoperi și să-ți cultivi stilul unic pentru fotografia ta. S-ar putea chiar să nu știi de unde să începi. Echipamentul complex, raportarea permanentă la fotografi celebri și posibilitățile variate de editare s-ar putea să te încurce sau chiar să te blocheze. Așadar, cum se procedează?

Experimentează!

Începe prin a alege câteva tipuri de fotografie care îți plac și experimentează cu ele. Te poți juca frumos cu fotografia de portret și poți ajunge chiar până la cea abstractă. Experimentează zilnic și cu telefonul mobil, dacă nu ai aparatul foto cu tine. Acest exercițiu îți poate oferi experiență în practicarea mai multor tipuri de fotografie, ceea ce este foarte important pe termen lung, atunci când vei alege o nișă de piață. De asemenea, vei începe să înțelegi din ce în ce mai bine care este stilul tău.

Alege!

Creează o colecție de fotografii remarcabile pentru a-ți înțelege tipul de creativitate. Poți trage cu ochiul la alți fotografi. Alege un tip de fotografie care îți place și caută-l online. Salvează fotografiile care te atrag. Te poți uita pe ele mai târziu pentru a-ți înțelege preferințele. Alege 20-50 de fotografii care să te inspire. Gândește-te și scrie de ce le-ai ales, ce le caracterizează.

Fă cunoscute propriile fotografii!

Partajează fotografiile realizate de tine în mediul online pentru a obține feedback util despre stilul tău. Prietenii tăi nu trebuie să fie neapărat fotografi profesioniști. Este important să afli de la ei lucruri pe care nu le știai despre fotografiile tale. De exemplu, îi poți întreba care a fost primul lucru pe care l-au observat când s-au uitat la fotografiile tale; dacă le-au atras atenția modele sau stiluri în imaginile tale; ce lipsește în fotografiile tale. Aceasta este o modalitate foarte bună de a privi fotografiile dintr-o perspectivă foarte diferită.

Concentrează-te pe creativitatea ta!

Limitează echipamentul, astfel încât să te concentrezi asupra stilului. Limitările sunt importante pentru că te pot ajuta să-ți înțelegi punctele forte și să te facă mai creativ. Începe cu ceea ce ai la dispoziție. Acest lucru nu înseamnă că nu ar trebui să investestești în echipamente profesionale. Dar dacă te expui la complexe informații tehnice dintr-o fază incipientă, s-ar putea să nu-ți dezvolți stilul. Scapă de distragerile tehnice și de pe rețelele de socializare. Fă fotografii cu tot ceea ce îți atrage atenția. Cu cât echipamentul este mai puțin avansat, cu atât va fi mai ușor să înțelegi stilul tău unic.

Folosește tehnici de editare pentru a găsi un punct de plecare!

Multe, dacă nu cele mai multe stiluri se bazează pe editare pentru a ieși în evidență. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să petreci ore întregi pentru editare. Dacă preferi un aspect natural, poți edita fotografiile într-un mod care să le facă să pară mai atrăgătoare. Alege un program de editare. Acest lucru te va ajuta să economisești timp și să explorezi în detaliu posibilitățile pe care ți le oferă.

Fă o fotografie în fiecare zi!

Una dintre cele mai bune modalități prin care-ți poți dezvolta stilul este să exersezi în mod regulat. Tot ce trebuie să faci este să începi un proiect de fotografie. Câteva proiecte foto de rutină, dar și de mare ajutor, sunt proiectul 365 și proiectul de 52 de săptămâni.

  • Pentru proiectul 365, trebuie să faci o fotografie în fiecare zi. Nu trebuie să fie ceva remarcabil. Ideea este să petreci un pic de timp cu fotografia în fiecare zi.
  • Proiectul de 52 de săptămâni este un proiect săptămânal cu o temă. Fiecare săptămână vine cu un subiect nou.

Fă publice rezultatele pe social media pentru a fi criticat constructiv și pentru a-i inspira pe alții. Totuși, atenție! Social media este un loc minunat, dar poate deveni și o sursă de nesiguranță. Poți urmări fotografiile altora, dar nu compara munca ta cu a lor. În schimb, folosește acest timp în mod eficient și util pentru tine, pentru a exersa. 

Nu uita! Cu cât petreci mai mult timp cu tine însuți, cu atât fotografiile tale vor fi mai originale.

Așadar, tipuri de fotografie sunt multe, iar ele merită să fie explorate pentru a înțelege direcția în care vrei să te îndrepți în acest domeniu. Doar cine încearcă, experimentează și alege o cale va reuși.

Care este tipul tău de fotografie preferat? Lasă-ne un comentariu!

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.