X-T4 și gașca la Summer Well
- F64
- 17minutes read
Summer Well, un festival plin de energie și voie buna – cu sold out în ediția din 2022 – este, prin urmare, un loc ideal în care să punem la lucru avantajele aduse de brand-ul Fujifilm (și nu numai).
Am avut plăcerea de a fotografia de la artiști pe scenă până la detalii și instantanee; de la zâmbete în ploaie și până la baie de confeti. Ce am avut în rucsac?
În ceea ce privește fotografierea la scenă, este foarte util să aveți doua aparate, de obicei unul cu un wide și celălalt cu un tele. Cele două aparate sunt foarte similare în ceea ce privește calitatea imaginii, având același senzor și același procesor. Deși asta nu înseamna de obicei și exact aceeași calitate, personal nu am simțit nicio diferență.
Calitate
Senzorul, deși APS-C, s-a descurcat excelent, redând imagini clare la valori ISO ridicate. Noise-ul devine vizibil începând cu valori ISO de 1600-2500 și rămâne în parametri acceptabili până pe la valori de 8000-10000 (luând în calcul expunerea în postprocesare).
Focus
La capitolul de utilizabilitate, amândouă vin cu sistemul de focus de până la -7EV (măsurat la f/1) phase detection și -3EV contrast detection. Focusul este foarte rapid chiar și în condiții slabe de lumină și contrast, însă precizia este ușor mai slabă. Opțiunea de focus tracking dă randament bun în lumina zilei, însă la scenă am preferat sa folosesc varianta mai rapidă și mai sigură de single point. Deși am avut face detection activat la spectacole, după apus nu a intrat în funcțiune la mai mult de 10-20% din cadre; fiind păcălit de mișcarea rapidă a artiștilor și de lumini.
Expunere
Masurarea expunerii rapidă și precisă – în mod matricial – m-a scutit de multe bătăi de cap. La scena am subexpus cu -1EV, în rest am lăsat pe 0 fără sa am probleme în pierderea detaliilor. Aici este de lăudat și gama dinamică destul de bună pe care o oferă acest senzor.
Culori
Deși profilul de culoare nu mi se pare în general foarte important, deoarece oricum poți obține culori similare printr-o editare mai amănunțită, trebuie să recunosc ca profilele de culoare de la Fujifilm mi-au salvat mult timp la editare, în special: Astia, Clasic Chrome și Eterna.
Stabilizare
Ambele aparate oferă stabilizare de 5-6.5EV, în funcție de obiectivul folosit, X-T4 având o performanță ușor mai bună, cu 0.5EV. Pe lângă situațiile cu expunere lungă, stabilizarea este utilă și la compoziție atunci când folosim focale mai lungi și în special la focusul manual (cu 100% zoom).
Până acum am vorbit numai despre asemănări, să vedem și ce face diferența între aceste două aparate.
Rezistența la apă
Probabil cea mai importantă diferență în cazul de față este ca X-S10 a stat sub pelerină la concertul celor de la Nothing But Thieves, în timp ce cu X-T4 prindeam picăturile de ploaie în prim-plan. Umiditatea ridicată nu a reprezentat o problemă pentru X-T4, funcționând în parametri optimi.
VIzor & LCD
În ambele cazuri vizorul face o treabă bună în ceea ce privește fps-urile și lumina slabă, diferența fiind la magnificație și rezoluție, loc în care X-T4 câștiga puncte importante având 3,69 milioane de pixeli în comparație cu 2,36 de pe X-S10 și având o magnificație de 0.75 față de 0.62 (echivalent full frame).
În foarte multe cazuri am fost nevoit sa fotografiez de deasupra capului ori din unghiuri diverse, ecranul rabatabil de pe aceste modele fiind foarte util. Ambele au un ecran de 3 inch, X-T4 având 1,62 milioane de pixeli în loc de 1,04 pe X-S10, o diferență totuși insesizabilă pentru mine. În schimb am putut sa observ că X-T4 avea culori mai bune.
Grip și butoane
Contrar așteptărilor, de data asta X-S10 câștigă niște puncte, acesta având o prindere mai bună. X-T4 recuperează cu butoane ceva mai bine amplasate și cu posibilitatea de a personaliza mult mai multe dintre acestea. Un alt aspect este acela că X-S10 folosește o rotiță standard pentru modul de fotografiere (M/A/P/U1/U2 etc) în timp ce X-T4 se prezintă cu designul de pe film, având posibilitatea de a seta ISO, timpul de expunere și expunerea din rotițe marcate. La X-S10 lipsește și switch-ul pentru tipul de focusul, lucru care poate fi avantajos dacă ne gândim că putem seta, spre exemplul, modul personalizat U1 ca având focus tracking cu shutter speed minimum 1/500s.
Bateria
Certificarea CIPA este de 500 cadre la X-T4 și 325 la X-S10. Folosind moderat rafala și cu puțină economie în rest, am tras peste 1000 cadre cu X-T4 și undeva la 600 cu X-S10 dintr-o singură încărcare, cu modul boost activ – lucru pe care-l recomand întotdeauna datorită performanțelor de focus.
Pe partea de obiective am avut:
Un obiectiv solid și încă ușor – 995g – comparativ cu obiectivele echivalente de 70-200mm f2.8 de pe full frame. Calitate ireproșabilă încă de la f2.8 și un focus foarte rapid.
Inelul de zoom este foarte plăcut, cu o mișcare lină, nefiind nevoit ca obiectivul să se extindă în exterior. Focala face lentila ideală pentru scenă, detalii și portrete. Obiectivul este, bineînțeles, rezistent la apă.
Fotografii realizate cu acest obiectiv:
Cu dimensiuni foarte reduse, treci aproape neobservat cu el prin mulțime. Diafragma nu este tocmai foarte deschisă, mai ales pentru un obiectiv fix, însă focusul foarte rapid compenseaza acest lucru (comparativ cu Fujifilm 56mm f1.2). Un obiectiv constant, cu claritate foarte buna, fiind puțin sub 50-140 la acest capitol. Ideal pentru instantanee, fiind foarte ușor de manevrat în mijlocul mulțimii. Este, de asemenea, rezistent la apă.
Fotografii realizate cu acest obiectiv:
Încă o lentilă din gama “mic și ușor”. Cu o claritate bună la 18mm f2.8 și un focus decent este o lentilă potrivită pentru cadre largi și situații neprevăzute. Claritatea scade spre 55mm și nu se compară cu cea oferită de obiectivele menționate mai sus. Obiectivul nu este rezistent la apă.
Fotografii realizate cu acest obiectiv:
=
Obiectivele Lensbaby oferă un efect artistic unicat prin sistemul optic utilizat, în cazul de față este vorba de un sistem de tilt. Un obiectiv soft, cu clar într-o singură direcție și un blur excelent. Focala este potrivită atât pentru scenă cât și pentru instantanee. De luat în calcul este faptul ca este un obiectiv manual, lucru care îl face dificil de utilizat în momente cu multă acțiune. Deși multe mirrorless-uri oferă focus picking, e puțin probabil sa fie eficient cu aceasta lentilă. Fiind un obiectiv soft, aparatul nu mi-a indicat aproape niciodată că subiectul este în focus, deși lentila își atinsese clarul maxim. De celele mai multe ori, un zoom de 100% este suficient pentru a putea focaliza.
Fotografii realizate cu acest obiectiv:
Concluzie
Deși e un brand mai necunoscut la concerte, aparatura de la Fujifilm s-a descurcat foarte bine, mai ales în privința focusului și a clarității, având totodată și avantajul de a livra mai rapid fotografii datorită profilelor de culoare avantajoase. Alături de obiectivul de la Lensbaby a fost ușor să completez o serie de fotografii de la abstracte la foarte clare.