Olympus OM-D E-M5 Mark III – O cameră foto dedicată fotografului creativ

Postat de: F64 F64

Pe 15 noiembrie 2019, OLYMPUS a lansat noul model de cameră foto micro 4/3 (mirrorless) OM-D E-M5 Mark III. Și spun asta pentru că față de modelul precedent, E-M5 Mark II (lansat acum 4 ani), nu este doar un upgrade consistent, ci este aproape o cu totul altă cameră. De la design până la funcțiuni.

OLYMPUS a surprins piața foto la finalul anului 2019 prin această mutare, tot așa cum a surprins la începutul anului prin lansarea modelului OM-D E-M1x.

E-M5 Mark III este, de fapt, un E-M1 Mark II, redus la scară. Noul model are integrate același senzor (Live MOS de 20.4 MP), acelasi procesor (TruePic VIII) și sistem de autofocus și video 4k prezente de modelele E-M1 Mark II și E-M1x. Este prima cameră din seria E-M5 care oferă autofocus cu detecție de fază în senzor, ce include modurile de detecție de față și de ochi. Noul sistem de autofocus permite acum o rafală de 10 fps în modul AF-C (autofocus continuu). E-M5 Mk III a primit și un sistem îmbunătățit de stabilizare a imaginii pe 5 axe, un wiewfinder nou (EVF) și imbunătățiri la partea de design ergonomic a body-ului.

Intro

Primele caracteristici observate când am luat aparatul în mână au fost: design-ul de tip pro de la E-M1 Mark II – deși este surprinzător de ușor, are o priză manuală foarte bună, fiind puțin mai mare decât E-M5 Mark II; are o foarte bună viteză de răspuns; și are un focus foarte rapid și fin.

Am testat aparatul cu 3 obiective OLYMPUS ZUIKO după cum urmează: 17 mm / 2.8; 12-50 mm/3.5-6.3 Macro; 12-100 mm/4 IS PRO.

Stabilizarea de imagine de pe obiectivul 12-100 mm/4 IS PRO conlucrează cu stabilizarea de imagine din cameră, asigurând până la 6,5 EV (stopuri) în minus. Cu un obiectiv fără stabilizare se obțin până la 5,5 EV (stopuri).

Ceea ce mă interesează pe mine la un aparat mirrorless 4/3 sunt acele caracteristici și funcțiuni gândite special să mă elibereze de constrângerile tehnice și să mă lase să mă concentrez în siguranță pe libertatea de creație, explorare, experimentare, compoziție, cromatică. Și asta este o parte din crezul OLYMPUS care face din acest brand singurul concept mirrorless pur sânge 100% de pe piața foto, în opinia mea.

Mă interesează o cameră mică, ușoară, silențioasă, cu priză bună la mînă, cu mare viteză de reacție și focus, cu stabilizare de imagine ce asigură calitate de imagine decentă la ISO ridicat și făcută să reziste la ploaie, praf, umezeală, gheață, zăpadă și temperaturi joase.

Ceea ce mi-a plăcut mereu la algoritimii de imagine OLYMPUS este că atunci cînd apare zgomotul de imagine la valori ISO înalte (în cazul nostru peste ISO 6400 și la fotografiere din mână), acesta are un aspect ce imită granulația imaginii pe film. Legat de asta, mi-au plăcut mereu modurile creative de imagine alb-negru Grainy Film I (mai contrast și cu mai puține griuri) și Grainy Film II (contrast, dar cu griuri mai multe și mai luminos). La imaginile rezultate din fotografierea în aceste moduri se vede măiestria algoritmilor de imagine OLYMPUS în ceea ce privește granulația.

Mai ales că imaginile rezultate mă duc cu gândul la fotogafiile unui Wiliam Klein sau David Bailey ori ale unor fotografi ca Daido Moriyama sau Takuma Nakahira și ale colegilor lor din mișcarea PROVOKE care, în anii 70 foloseau legendarul aparat half-frame pe film OLYMPUS PEN-F, cu filme alb-negru de sensiblitate mare developate prin procesul push (granulație mare, contrast grafic maxim și o gamă restrânsă de griuri între negrul total și albul fosforescent).

OLYMPUS asigură, prin design thinking, încă din 2009 (de la primul aparat mirrorless 4/3, Olympus EP-L1) condiții de creativitate excelente ce oferă portabilitate și ergonomie (dimensiuni și greutate reduse, la camere și obiective), stabilizarea în cameră pe 5 axe (invenție proprie) cuplată cu algoritmii din procesorul de imagine și, nu în ultimul rând, prin calitatea excepțională a opticii obiectivelor ZUIKO. Foarte puțină lume știe că OLYMPUS sunt maeștri și lideri ai pieței mondiale de optică medicală, militară și foto (cu o tradiție ce datează din 1916). Fideli acestor valori certe și consacrate, reprezentanții brandului au declarat că OLYMPUS nu va produce niciodată o cameră mirrorless full-frame.

Iar o cameră foto 100% mirrorless pur sânge nu înseamnă doar o cameră fără oglindă.

Acestea fiind spuse, sa trecem la testarea propriu zisă.

Test

Mi-am propus sa testez aparatul la nivelul de bază JPG Large Super Fine / Modul P / Autofocus, pornind de la ideea că dacă aparatul este capabil de performanță la acest nivel, în modurile Aperture, Speed și Manual pe imagine RAW, performanțele lui vor fi, logic, și mai înalte.

Și asta pentru că așa vezi cît de rapid este aparatul și cît de eficientă este stabilizarea de imagine – fotografiind din mînă.

Am început testarea într-o seară friguroasă și ploioasă de noiembrie. Am ieșit special pe o asemenea vreme cu obiectivul 12-100 mm/ 4 IS PRO care este  total izolat pentru condiții meteo grele.

În plus, voiam să testez performanțele de viteză și acuratețe ale conlucrării dinte stabilizarea de imagine în 5 axe a aparatului și stabilizarea obiectivului.

Plouate generos, aparatul și obiectivul au rezistat impecabil. Iar imaginile nu m-au dezamăgit.

În condițiile descrise mai sus, un factor esențial este acela ca autofocusul să fie rapid si precis, să nu “bâjbâie” între subiect și fundal. Ei bine, Olympus a adăugat și un algoritm care face exact asta, împiedică focusul “să fugă” unde nu vrei și îl pune acolo unde iți trebuie și acolo stă. Eficiența lui este de peste 95%, din câte mi-am dat seama.

În afară de situațiile în care trebuia să șterg obiectivul de picăturile de ploaie, nu am avut nici o problemă.

Atenție! Se poate întâmpla ca pe ploaie să se adune multe picături de apă pe ecranul vizorului electronic. În acest caz, senzorul nu mai comută imaginea pe ecranul aparatului în Live View! Nu vă speriați, camera și ecranul articulat nu au pățit nimic! Doar ștergeți vizorul electronic și totul revine la normal.

În zilele următoare am testat camera la lumină naturală în plimbări de după-amiază prin oraș și în cadrul unui eveniment cultural – Festivalul de Teatru CALEIDO (ediția III).

Concluzii

  • Detecția de față și ochi funcționează foarte bine chiar și în condiții de lumină scăzută
  • Sistem de operare cu funcții extrem de customizabile. Posibilitatea ca, prin funcția Color Wheel, să îți poți crea propiul tău stil de imagine color sau monocrom.
  • Foarte bună calitate a imaginii la JPEG (Large Super Fine) și RAW. Cromatică foarte plăcută.
  • O cameră excelentă pentru călătorii, peisaj, fotografie de stradă, fotografie documentară și observațională, portret, fotografie de arhitectură, design interior, fotografie de obiect și gastronomie, (food-photography), fotografie macro.
  • O cameră foto dedicată fotografului creativ, explorator, care vrea să fie eliberat de constrângerile tehnice pentru a se putea concentra pe creație.

La final nu pot sa nu mă gândesc că prin lansarea lui E-M5 Mark III OLYMPUS poate a vrut, în plus, și să atenueze șocul și dezamăgirea fanilor care așteptau continuarea modelului PEN-F, în posibila variantă Mark II. PEN-F nu se mai fabrică și compania japoneză nu a dat nici o informație despre o posibilă revenire cu acest model de cameră.

Caracteristici principale Olympus OM-D E-M5 Mark III

  • Design: partea de sus a camerei are aceeasi configurație constructivă ca E-M1 Mark II
  • Buton dedicat pentru ISO
  • Senzor 4/3 de 20,4 MP Live MOS (față de 16 MP la E-M5 Mk II)
  • Dimensiune maximă imagine: 5184 × 3888 pixeli
  • Metering: ESP multi-pattern, centre weighted, spot, highlight, shadow mode
  • Video: C4K, 4K UHD 30p, 1080p at 120fps
  • Mufă jack de 3,5 mm pentru microfon
  • ISO : 200-6.400 (extins. Low-25.600)
  • Sistem autofocus hibrid rapid (dual-phase și detecție de contrast) în 121 de puncte încrucișate
  • Mod de fotografiere High-rez Shot de 50MP (JPG) si 80 MP (Raw) – excelent pentru fotografie de produs, food photography, macro, peisaj, panoramă, astronomie, expunere lungă etc (cu trepied)
  • Mod de fotografiere Pro Capture (camera începe să înregistreze cadre din momentul în care declanșatorul este apăsat pe jumătate, pentru a nu rata momentele decisive – 15/30 fps) – excelent pentru fotografia de acțiune, de wild-life, de sport, de fashion etc.
  • Focus tracking (dedicat fotografiei de acțiune) și Focus stacking (pînă la 999 de cadre) –  dedicat fotografiei de obiect, produs, food, arhitectură, design interior (cu trepied)
  • Mod de fotografiere Live Composite (excelent pentru fotografie de noapte, de astronomie, peisaj – cu trepied)
  • Mod de fotografiere corecție de perspectivă în cameră (Keystone Compensation) – ideal pentru fotografie de arhitectură, design interior, obiect sau pentru lucrul cu obiective fisheye
  • Serie de 10 cadre pe secundă la obturatorul mecanic (burst) în modul AF-C
  • Serii de 6 cadre/sec. la obturatorul mecanic și 10 cadre / sec. la obturatorul electronic in modul AF-C
  • Conversie imagine RAW în cameră
  • Cinema (DCI) și video UHD 4K
  • Pînă la 5,5 EV și, respectiv, 6.5EV stopuri în minus cu noul sistem de stabilizare de imagine pe 5 axe (rating CIPA) cu obiectivele dedicate fără stabilizare și, respectiv, cu stabilizare
  • Wiewfinder electronic OLED cu rezolutie de 2.36M cu rata de refresh de 60 fps
  • Meniu de control direct extins cu acces rapid pe touchscreen (SCP)
  • Touch-screen articulat
  • Butoane customizabile pentru funcții
  • Body complet izolat pentru condiții de vreme grea – rating IPX1 (praf, temperaturi joase – până la -10 grade, ploaie, zăpadă, gheață, umiditate).
  • Posibilitate de încărcare a acumulatorului direct în cameră (cablu usb)
  • Obturator (Shutter) mecanic cu viteza de 1/8000 secunde
  • Obturator electronic 1/32000-60 sec.
  • Tehnologie de auto-curățare a senzorului (praf și murdărie) cu filtru OLYMPUS Super Sonic Wave
  • Conectivitate Wi-Fi și Bluetooth
  • Posibilitatea conectării cu aplicația gratuită multifuncțională OLYMPUS Share (iOS și Android) ce permite controlul aparatului printr-un smartphone (focalizare, declanșare la distanță, transfer imagini etc)
  • Slot card memorie UHS II (scriere rapidă a imaginii pe cardul SD)
  • Card memorie: 1x SD/SDHC/SDXC (UHS I)
  • Blitz-ul dedicat (inclus in kit) este articulat, rotativ și complet izolat pentru condiții de vreme grea (rating IPX1)
  • Acumulator Lithium-Ion BLS-50 (upgrade la 8W) care oferă mai multă putere și stabilitate (310 cadre sau 60 minute de filmare).
  • Dimensiuni și greutate body: 85.2×49.7×125.3mm / 366gr. body (414 gr. cu acumulator și card SD)

Articol și fotografii de Cristian Crisbășan

 




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top