Review BenQ PhotoVue SW240, de Radu Tudoroiu
Radu Tudoroiu a testat BenQ PhotoVue SW240 un monitor pentru editare foto, cu un bezel foarte mic, design fain și performanțe excelente pentru ecosistemul unui fotograf. În acest articol vei afla mai multe despre:
- Design-ul și construcția acestuia,
- Funcționalitate
- Culori,
- Calibrare
- Și concluziile la care a ajuns Radu după perioada de teste.
Hai însă să le luăm pe rând:
#1 Design și construcție
Mi-am dat seama că BenQ s-a concentrat pe segmentul foto-video creative. Montajul este unul simplu, cu un picior rezistent și prindere în 4 puncte cu click pe spatele ecranului.
Deși cutia în care vine este destul de voluminoasă, ecranul poate fi împachetat într-un pelicase destul de subțire, ceea ce m-a bucurat destul de mult.
Shading Hood SW240 vine opțional, dar consider că este absolut necesar pentru edit. Ecranul are posibilitatea de a se roți 90 de grade pentru lucru în modul potret și mi-a plăcut că există un adaptor pentru Shading Hood și Portrait Mode.
Bezel-ul este conceput de culoare gri neutru, perfect pentru a nu te distrage în timp ce lucrezi. Asta denotă o atenție sporită la detalii pe care mă bucur că au acordat-o, fără să se limiteze doar la panel și corp.
#2 Funcționalitate
Pe pe partea de conectivitate și butoane seamănă mult cu fratele sãu mai mare. Chiar dacă nu are acelai puc de control, primul hotkey este gândit să schimbe modurile: Adobe RGB, sRGB, alb-negru, dar și Rec 709, DCI p3, DICOM sau diverse personalizări pe care le poți găsi în meniul avansat.
Controlul clasic este bine gândit în termeni de luminozitate și contrast, însă cel mai bine a fost să îl las aproape de 120 candele și la un contrast relativ scăzut, înainte să îl calibrez. Singura observație aici ar fi că butoanele nu sunt backlit.
Recomand de asemenea, folosirea a Frequency Separation help. Eu cel puțin o folosesc mereu atunci când fac skin retouching, mai ales la alb-negru, iar partea faină aici este că din meniul monitorului, pe lângă Adobe RGB și sRGB, există opțiunea de a pune ecranul în B+W Mode prin intermediul lui Color Mode Hotkey.
Butonând printre modurile de culoaare, am mai descoperit ceva la care nu m-am gândit: luminozitatea și contrastul se schimbă pentru fiecare profil default salvat (în funcție de preferințele editorului), la fel și pentru profilele de calibrare personalizabile.
Deși pare un detaiu, atenția acordată la acest nivel confirmă interesul ridicat pentru calitate și performanță în ceea ce privește seria SW. Tot din categoria detaliilor pe care le-am apreciat este și opțiunea de a modifica intensitatea butonului On / Off, în 5 trepte de luminozitate.
În ceea ce privește meniul, ar mai fi de menționat reminder-ul pentru calibrare. Având în vedere că ecranul poate fi rotit, există și auto pivot. La capitolul mențiuni mai întră și faptul că poți adauga extra profile, fie dintre cele predefinite, fie personalizate, în meniul lui Color Mode Hotkey.
BenQ PhotoVue SW240 vine cu un HDMI, un Display Port și un DVI. Pe lângă asta, are două USB 3.1, slot de card SD, sunet, iar la pachet vine cu toate cablurile necesare pentru conectivitate și putere.
#3 Culori
Primul lucru la noul BenQ PhotoVue SW240 este că poate afișa pe display-ul IPS de 24” peste 99% din spațul de culoare Adobe RGB și 100% din spațiul sRGB. Aceasta este, de departe cea mai relevantă trăsătură a sa.
În plus, monitorul dispune de tehnologia Hardware Calibration prezentă la fratele sau mai mare. Prin intermediul software-ului Palette Master Elements și cu ajutorul unui colorimetru, utilizatorii pot comunica direct cu procesorul lui SW240, fără a modifica output-ul plăcii grafice. Asta înseamnă că imaginile vor fi reprezentate corect și nealterat.
Musai de menționat și 14 bit 3D LUT care împreună cu calibrarea hardware și opțiunile complexe de conectivitate, dau naștere unor imagini impecabile.
De ce consider atât de important pasul făcut de BenQ în această direcție?
Un semnal RGB ce pornește de la o fotografie trebuie să se ducă spre placa grafică, iar de acolo spre monitor pentru a fi reprezentat, mai bine sau mai rău. Pe tot acest traseu, acesta se degradează într-o oarecare măsură. Această transmisie se face prin ceea ce se numește un LUT sau Look Up Table ce există și în placa grafică dar și în monitor.
Fiindcă lucrează în sistem binar și nu continuu, în transmisie pot apărea un fel de aproximări. Dacă placa grafică este bun și monitorul de o calitate superioară, pierderile nu sunt atât de sesizabile. Pierderile menționate îți sar în ochi mai ales atunci când apar gradienti fini, efectul numindu-se banding.
BenQ a construit un LUT special, în 14 biți față de 8 biți (standardul), adică cu aproape 16400 de niveluri față de cele 256 standard, pentru a evita aceste probleme.
Atenție însă, pentru a putea folosi acest tip de monitor la întreaga sa capacitate, vei avea nevoie de o placă grafică în 10 biți.
#4 Calibrarea
Am pus un colorimetru pe ecran să văd ce se întâmplă, un i1 Studio. Rezultatele nu au întârziat să apară și să confirme valorile pe care le-am primit în manifestul de calibrare cu care se livrează.
#5 Concluzii
Mereu am fost în căutarea performanței în ceea ce privește culorile cu care lucrez. De obicei, monitoarele cu performanțe notabile în această zonă sunt la un preț destul de piperat. Pe de altă parte, monitoarele din seria PhotoVue SW, și mai ales SW 240-ul livrează culori, performanțe și opțiuni care cu greu pot fi egalate.