Review: Sony HX300 la inaltime

Cu Sony HX300 la inaltime
137 de metri. Atat are cea mai inalta cladire din Romania cu ale sale 37 de etaje. Este vorba de Bucharest Sky Tower, un turn de birouri care te lasa cu respiratia taiata cand esti langa el si te uiti in sus.
Dar stati sa vedeti cum e cand te uiti in jos :). Pana la sfarsitul lunii septembrie, in fiecare zi de vineri turnul poate fi vizitat, etajul 34 fiind amenajat doar pentru vizitatori. Afland despre aceasta oportunitate si gandindu-ma cu ce “scule” sa ma duc in nori sa fac poze, raspunsul mi-a venit clar in minte:
Sony HX300
Aparatul mi-a servit drept subiect pentru articolul despre calibrarea obiectivelor Sigma, pe care il puteti citi aici.
DSC00179
 
ATN79391
Despre aparat stiam de ceva timp (am postat pe blog informatii la lansarea lui in Romania) insa nu apucasem sa “ma joc” cu el decat foarte putin, la un alt eveniment Sony destul de aglomerat, si atunci nu mi-am putut forma o parere clara despre acest Bridge cu zoom optic 50x. Asa ca, deja cum v-am obisnuit, am luat legatura cu minunata echipa F64 si in scurt timp, m-am trezit cu un Sony HX300 in brate.
Cat timp urcam cu liftul pana la etajul 34, este timp pentru un scurt rezumat al specificatiilor acestui ultrazoom.

  • Senzor CMOS Exmor R™ de 20,4 Mpx
  • Zoom optic 50x
  • Clear Image Zoom 100x
  • Ecran LCD de 7,5 cm (3,0″)
  • Filmare Full HD
  • Mod automat inteligent
  • Control manual deplin


24 de secunde. Atat dureaza sa ajungi la etajul 34 al cladirii. Nu va pot spune ce senzatie am avut si cat de ametit am coborat din lift, de mai ca nu mai stiam unde sunt si ce s-a intamplat cu mine. Dupa o pocnitura zdravana in urechi, ce a echivalat cu egalizarea presiunii, mi-am revenit putin.
Asta pana am ajuns la geam si m-a luat iar ameteala.
DSC00089
Totul parea extrem de mic acolo jos si chiar era. Abia dupa ce am inceput sa ma obsnuiesc cu senzatia “la inaltime” am apucat sa ma bucur cu adevarat de panorama spectaculoasa asupra Bucurestiului si de aparatul cu care fotografiam.
Ce faci cand ai un zoom 50x in mana? In primul rand incerci sa iti dai seama ce inseamna cu adevarat 50x ca focala echivalenta full-frame. Inseamna mult. Foarte mult. 24 – 1200 mm. Iata mai jos cat de mult.
DSC00069
1200 mm – zoom maxim 50x
DSC000701940 mm – zoom aprox 35x
DSC00071
24mm – zoom-ul la capatul wide complet
Va provoc sa gasiti vila din prima poza, in ultima poza. Cautare placuta!
Legat de tenta verzuie a imaginilor, desi initial as fi fost tentat sa dau vina pe aparat, mi-am dat seama ca era din cauza geamurilor “fumurii” si a protectiei acestora impotriva razelor soarelui. Nu ai vrea sa lucrezi la un geam neprotejat atat de aproape de soare :).
Mi-a parut extrem de rau ca nu am avut la mine un filtru de polarizare, desi trebuia sa ma gandesc la asta. Atunci cand fotografiem prin geamuri, e bine sa folosim un filtru de polarizare pentru a elimina reflexiile din interior. Lui Sony HX300 i se poate monta orice filtru pe diametru de 55mm si ce e si mai interesant este ca elementul frontal nu se roteste, permitand folosirea fara probleme a filtrlor de polarizare.
Pur si simplu nu contenesti sa te minunezi ce inseamna un zoom atat de puternic. Cate lucruri poti vedea, poate uneori chestii pe care nu ai fi vrut sa le vezi. Eu nu m-am putut opri sa fac zoom maxim pe un subiect anume si apoi sa dau zoom out complet. Am si filmat acest experiment si privind clipurile de mai jos, veti intelege ce vreau sa zic.

Stabilizarea se comporta exemplar, desi la zoom maxim recomand cu caldura folosirea unui trepied. Cat ar fi el de bun, sistemul de stabilizare se lupta in timpul filmarii atunci cand timpul de expunere este undeva la 1/100s, mult sub ceea ce ar fi recomandat la fotografia din mana la 1200mm (teoretic ar trebui macar minim 1/1200s sa fie). Se poate observa astfel un tremurat destul de suparator pe filmare la zoom maxim.
Insa nu aceasta e problema cea mai mare, sa zicem ca o rezolvam cu trepied, ci altceva. In timpul filmarii, la zoom out de la zoom maxim, foarte aproape de 50x se observa ca si cum imaginea sare brusc stanga-dreapta, probabil se shimba ceva in interior in blocul optic, miscarea nefiind complet fluida ca pe restul intervalului de zoom. Cred ca asta as fost singura bila neagra gasita pentru acest aparat, dar avand in vedere cate alte avantaje aduce, putem trece destul de usor cu vederea.
Ceea ce unii ar putea considera o problema a aparatului, trebuie mentionat ca este de fapt o problema de fizica. La zoom atat de mare efectul de miraj (Mirages are optical phenomena in which light rays are bent due to thermal variations in the refraction index of air, producing displaced or heavily distorted images of distant objects. – ne explica Wikipedia) apare si este imposibil de contracarat. Iarna avem totusi sansa sa obtinem imagini perfecte la un zoom atat de mare daca fotografiem in frig puternic. Iata mai jos un exemplu in care efectul de miraj este foarte pronuntat.
DSC00111
Cat timp am mai stat pe sus, m-am jucat cu diferite efecte incluse in aparat, cel mai specaculos fiind efectul de miniatura. Desi l-am mai folosit si cu alte aparate, nu am avut niciodata ocazia sa il folosesc asa de sus. Inaltimea este un factor extrem de important atunci cand se doreste simularea miniaturilor si cum tocmai de inaltime aveam parte, efectul a fost pe masura.

Efectele ce pot fi folosite sunt in numar de 9, dar fiecare are diferite variatii (ex. la selective color putem alege culori diferite, la miniature effect putem alege zone diferite de clar etc.). De asemenea, modul creativ functioneaza si pe Intelligent Auto sau Superior Auto, interfata grafica superimpusa peste imaginea Live din LCD fiind extrem de intuitiva si usor de inteles.
DSC00093
DSC00091
Pentru ca tot m-am plans ca nu aveam un polarizator la mine ca sa pot scoate reflexiile, am gasit totusi o metoda de a le folosi in avantajul meu.
DSC00145
Am coborat inca buimac de la etajul 34 si am mai aruncat inca o privire in sus, la monstrul in care tocmai fusesem.
DSC00171
Un zgomot puternic mi-a atras atentia in santierul de langa. Un excavator incarca cu pamant un camion si pentru ca vroiam sa prind cadrul inghetat cand supraplinul incarcaturii se “revarsa” din cupa excavatorului, am trecut aparatul in rafala de 10 cadre pe secunda, moment numai bun pentru a testa si acest mod.
Neasteptat pentru mine nu a fost faptul ca nu au fost probleme cu viteza de scriere pe card, bufferul aparatului fiind suficient de mare, ci alt lucru: fisierele realizate la 10 cadre pe secunda sunt la rezolutie maxima (20.4 mpx) un lucru extrem de impresionant pentru un aparat totusi din categoria “compactelor”, mai precis CyberShot asa cum se numesc acestea la Sony. Mai mult ca sigur performantul procesor de imagine ExmorR este “vinovat” pentru astfel de performante. Am asamblat mai jos un Gif animat din imaginile obtinute in rafala.
Excavator1_mic
Cadrele in rafala sunt perfect in focus, confirmand inca o data performante neasteptate pentru un aparat din clasa sa.
 
DSC00192
Desi in general bridge-urile au fost create pentru a atrage clientii mai putini cunoscatori in ale fotografiei dar care vor “aparat mare si negru”, adica un fel de cioara vopsita, producatorul nipon nu a facut rabat la calitate si nici la feature-uri cu acest Sony HX300. Desi nu este mic, fiind chiar mai mare decat unele DSLR-uri de pe piata, se tine extrem de bine in mana datorita gripului ce se aseaza perfect in mana oferind o ergonomie de lucru excelenta.
Aparatul poate fi folosit in moduri semi-automate dar si full manual, fiind un instrument perfect pentru cei ce sunt la inceput si vor sa evolueze. Calitatea imaginii nu se poate compara cu nici un DSLR de pe piata si asta datorita senzorului de dimensiuni mici (fizice si nu ca numar de mpx), dar pentru clasa lui, este de departe un invingator, imaginile obtinute indiferent de setarea zoom-ului fiind de o calitate foarte buna.
“Vanatoare” placuta!
[products ids=125003735]

Alți fotografi au mai citit și:

10 Comments

  • „[…] in general bridge-urile au fost create pentru a atrage clientii mai putini cunoscatori in ale fotografiei dar care vor «aparat mare si negru», adica un fel de cioara vopsita […]”!!
    De unde sint scoase asemenea afirmatii?

  • […] am testat modelul bridge anterior al producatorului nipon, HX300 (citeste review aici), am considerat ca aparatul se ridica la inaltime din foarte multe puncte de […]

  • salut. este adevarat ca atunci cand folosim blitzul apare umbra obiectivului in foto fara ca aceste sa fie extins ? multumesc

    • Asa ceva mi s-a intamplat si mie…ce avem de facut?!…

  • […] I’ve tested the previous bridge model from SONY, the HX300 (here is the review in Romanian), I concluded the camera raised to the expectations and […]

  • Eu îl am din august si sincer sunt foarte multumit sa cumperi un dslr sa ajungi la 50zoom iti trebuie sa vinzi o garsoniera in bucuresti asa ca la zoom se pisa pe dslr

  • Eu am varianta precedenta HX200 cu gps si zoom 35x, super aparatul…dar as vrea sa il inlocuiesc cu acest model pentru zoom mai mare in defavoarea GPS.
    Pacat ca f64 nu face byback.
    Precizez ca il am inca in garantie!

  • Domnii mei…eu mi lam achizitionat din luna iunie..nu sunt un profes…doar amator inrait sa zic asa…mai ales la partea video..fara cuvinte…nota 10 pot zice…dar am mai achizitionat si un nikon d7100…18-300mm…pt.fotografii..iarasi numai cuvinte de lauda…

  • Sunt un fotograf amator si fotografiez de vreo 20 de ani; de curand am achizitionat un DSC-HX 300 si sunt foarte incantat de el,iar la capitolul pret vreau sa-i felicit pe cei de la f64 au chiar si astazi de ziua "marilor reduceri" cel mai bun pret.
    FELICITARI

  • Foarte interesant . Am un SONY HX1 si ma tot chinul sa-l inlocues ori cu un HX300 sau cu un a58. Nu m-am hotarat inca .

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.