Fotografii de calitate: Nikon Z50 și obiectivul 70-200mm F2.8

Am auzit pe foarte mulți fotografi (români și străini) spunând deseori „vrei să obții fotografii de calitate mai bună? Atunci nu schimba aparatul/camera, ci investește în obiective de calitate”. Așa să fie? Asta am încercat să aflu și eu „jucându-mă” cam o zi cu obiectivul Nikon 70-200mm f/2.8G AF-S VR II ED, închiriat de la F64.

Am închiriat acest obiectiv din dorința și curiozitatea de a utiliza un obiectiv full-frame profesionist împreună cu aparatul meu Nikon Z50 considerat entry-level (deși spuneam într-un alt articol ca este mai mult decât atât).

Considerații generale

Nikon 70-200mm f/2.8 este un obiectiv cu vechime al celebrului producător. Și nu numai cu vechime, dar mai ales cu prestigiu. Lăudat de profesioniști și nu numai, calitățile lui optice l-au făcut un preferat al fotografilor atât de sport, action, wildlife, cât și al celor de landscape, sau portret. Există în varianta cu montură F, pentru DSLR-uri, dar și versiunea pentru camere Nikon mirrorless, ca obiectiv nativ cu montura Z.

Eu am avut varianta DSLR. Prin urmare, pentru a-l putea utiliza împreună cu Nikon Z50, mirrorless montură Z, am avut nevoie de adaptorul FTZ. Nicio problemă, F64 îl are disponibil. Pe lângă diferența de montură (F versus Z), mai trebuie ținut cont de câteva aspecte:

  • Obiectivul este nativ pentru camere full-frame. Prin urmare, montat pe o cameră cu senzor crop (așa cum este Nikon Z50), distanța focală echivalentă devine 105-300 mm;
  • Este un obiectiv greu. Pentru a obține performanțele optice excelente, o apertură maximă f/2.8 pe toata distanța focală, este nevoie de multă sticlă. Mai are și sistem de stabilizare optică (acel VR = Vibration Reduction). Toate astea fac ca greutatea obiectivului să fie considerabilă (puțin peste 1500 g conform Nikon USA). Așadar, greutatea este un aspect ce trebuie luat în considerare.

Acestea fiind spune, la plimbare prin oraș!

Fotografia stradală cu Nikon Z50 și obiectivul 70-200mm F2.8

„Înarmat” cu al meu Nikon Z50 si acest Nikon 70-200mm f/2.8 montat, am plecat la plimbare prin oraș. Profitând de faptul că ziua era perfectă – soare, cald, primăvară – și că florile de magnolie înfloriseră peste tot, am hotărât sa mergem la Mânăstirea Radu Vodă (București), unde știam că sunt niște magnolii superbe. Și bine am făcut pentru că da, magnoliile erau înflorite.

Având o distanță focală echivalentă minimă de 105mm cu acest obiectiv, uneori am simțit că parcă eram prea aproape de ceea ce voiam să fotografiez. Curtea mânăstirii nefiind foarte largă, nu poți pur și simplu să te dai mai în spate pentru a putea cuprinde mai mult în cadru. Acesta ar fi un dezavantaj al unei focale atât de lungi, dar unul la care te aștepți. Așadar, trebuie să te adaptezi.

Unul dintre aspectele impresionante ale acestui obiectiv când vine vorba de optică este că este sharp încă de la apertura maximă f/2.8. De exemplu, în fotografia alăturată, focusul a fost pe una dintre crucile de pe biserică.

Unul dintre aspectele impresionante ale acestui obiectiv când vine vorba de optică este că este sharp încă de la apertura maximă f/2.8. De exemplu, în fotografia alăturată, focusul a fost pe una dintre crucile de pe biserică. 

Un alt exemplu este și în următoarea fotografie, în care focusul a fost pe floarea de magnolie din mijloc, unde se vede clar: 

80 mm, f/2.8, 1/4000 sec, ISO-100
70 mm, f/2.8, 1/2500 sec, ISO-100

Mărind la 100%, se vede clar zona de focus și cât de out-of-focus sunt florile de magnolie.

Pe de o parte, cât de mult este out-of-focus tot ceea ce este în spatele florii;

Pe de altă parte, cât de bine și detaliată este randată floarea de magnolie în focus

Închizând diafragma mai mult (f/5.6, f/6.3), începem sa prindem tot mai mult in focus. De exemplu:

70 mm, f/6.3, 1/250 sec, ISO-100
70 mm, f/5.6, 1/640 sec, ISO-100
70 mm, f/4.0, 1/400 sec, ISO-100

Ceea ce mi-a plăcut foarte mult este că imaginile sunt clare din colț-în-colț (corner-to-corner), cu un focus excelent chiar și în zonele îndepărtate de subiectul pe care a fost focusul. Este adevărat că lumina bună din acea zi a ajutat, nu am avut situații de umbre puternice sau un dynamic range accentuat.

În plus, având lumină naturală suficientă, nu a fost nicio problemă de redare a culorilor si texturilor. Totul este clar și natural, randat uniform, cu maxim de detalii.

Fotografia de tip portret cu Nikon Z50 și obiectivul 70-200mm F2.8

Când vine vorba despre a fotografia persoane, obiectivul nu dezamăgește. Deși cu adaptor FTZ, având avantajul funcției Eyes and Face detection al lui Nikon Z50 obiectivul focalizează rapid, la orice lungime focala.

Nu a avut rateuri și nu am observat nicio diferență între viteza de focalizare utilizând obiectivele native, de kit, Z DX 16-50mm și Z DX 50-250mm. Bineînțeles, frumusețea acestui obiectiv, efectul de estompare a fundalului (bokeh) la apertura maximă f/2.8, este vizibilă și (sau mai ales) în portrete

70 mm, f/2.8, 1/320 sec, ISO-100
70 mm, f/2.8, 1/320 sec, ISO-100

Culori superbe, naturale, totul sharp, cu detalii, iar separarea subiectului de fundal este excelentă.

Fotografia de tip wildlife cu Nikon Z50 și obiectivul 70-200mm F2.8

Pentru că vremea mi-a permis, m-am oprit puțin și pe malul Dâmboviței. Profitând de distanța focala (echivalentă) de 300 mm pe care o aveam la dispoziție, am încercat câteva cadre și cu pescărușii de pe râu. Evident, o altă poveste – pescărușul nu este o floare de magnolie care să stea la fotografiat. Eu nu cunosc decât teoretic câteva tehnici de a fotografia păsări în mișcare sau în zbor, action, în general. Prin urmare, multe cadre au fost inutilizabile, dar am reușit și câteva nemișcate (ne-blurate).

Din nou, obiectivul și-a făcut treaba cu brio. Da, am avut lumină naturală bună, dar apertura maximă de f/2.8 a obiectivului mi-a dat șansa de a păstra valoarea ISO la minim (adică 100) pentru combinația [shutter speed rapid (peste 1/1000 sec pentru fotografii cat mai ne-blurate) + distanță focală maximă]. O mare diferență față de obiectivul meu de kit, Z DX 50-250mm, care la 250mm are deja f/6.3 și ISO crește chiar și în lumină bună.

Și pentru că tot am reușit câteva cadre clare, am făcut un experiment – am făcut crop dintr-o fotografie din ce în ce mai mult, de la originalul de 20.9 MP până la aproximativ 4 MP. Rezultatul este superb, subiectul este super sharp și clar.

Alte exemple

Concluzii

Că este un obiectiv foarte bun, nu este niciun dubiu. Dacă mi-a plăcut această experiență? Da, din plin. Primul meu obiectiv profesional montat pe camera mea de zi cu zi. O adevărată plăcere. Da, este adevărat că am avut o vreme foarte bună cât timp l-am folosit (soare, lumină naturală din plin). Am încercat și câteva fotografii în low-light, doar de curiozitate, dar sunt irelevante. Ar trebui sa fac alte teste pentru aceste situații.

Ce mi-a plăcut foarte mult a fost:

  • Prin felul în care se simte demonstrează că este din gama profesională: construcție, handling (deși este greu), butoane;
  • Optica foarte bună, culori superbe, detalii, sharp pe toate focalele, începând de la f/2.8;
  • Modul în care este randata imaginea în focus din colț-în colț pentru planul de profunzime corespunzător aperturii folosite;
  • Mi-a plăcut foarte mult acel bokeh pe care îl oferă, separarea subiectului de fundal fiind foarte bună. Recunosc că mi-ar fi plăcut să îl folosesc mai mult, să experimentez mai mult cu el acest aspect;
  • Stabilizarea excelentă. Toate cadrele au fost trase din mână, uneori cu timpi de expunere ce nu respectau regula de a fi mai rapizi decât 1/(1.5xdistanța focală), și nu am avut nicio problemă;
  • Nicio problema în viteza de focalizare folosind adaptorul FTZ. S-a comportat precum obiectivele native. Cu mențiunea, totuși, că nu l-am folosit în lumină scăzută – nu știu în acest caz cum s-ar fi comportat

Elemente care trebuie luate în considerare:

  • Cum spuneam și la început, este un obiectiv greu. Asta înseamnă că poate nu este tocmai potrivit pentru un hiking, de exemplu, sa fie purtat in rucsac 1-2 zile pe munte, sau de luat în orice vacanță;
  • Folosindu-l pe Nikon Z50, deci cu o cameră cu senzor crop, distanța focală devine încă și mai mare, echivalent 105-300mm. În aceste condiții, nu este tocmai potrivit pentru street photography, de exemplu, sau pentru a fotografia spații înguste, obiecte apropiate, în general subiecți care devin prea apropiați de noi.

În final, câteva lucruri și despre (entry level-ul) Nikon Z50, echipat cu acest obiectiv profesional. Revenind la întrebarea de la început – face sticla diferența? Pe scurt, da. Dar acest Nikon Z50 s-a comportat excelent. Pentru un fotograf entuziast (așa cum mă consider), sunt foarte mulțumit de calitatea fotografiilor.

Post-procesarea in Adobe Lightroom a fost minimă. Fișierele RAW arătau deja excelent. Nu a trebuit sa le prelucrez decât foarte puțin. Deși are un senzor de imagine de numai 20.9 MP, imaginile sunt pline de detalii și culoare. Pentru un non-profesionist, este o camera excelentă de vacanțe, călătorii, utilizare day-by-day.

Scrie-ne în comentarii experiența ta cu Nikon Z50 și ce obiective ți se par esențiale.

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Fix aceasta camera o am si eu, fiind cumparata de la F64. Mi se pare ca face fotografii foarte bune, are multe setari cu care te poti juca si raportul calitate/pret e bun.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.