Primele obiective mirrorless Sigma pentru montura Nikon Z

SIGMA anunță lansarea celor trei obiective mirrorless pentru sistemul Nikon Z Mount (APS-C): 16mm F1.4 DC DN | Contemporany, 30mm F1.4 DC DN | Contemporany și 56mm F1.4 DC DN | Contemporany. Cele trei obiective prezente deja pe cele cinci monturi: Sony E-mount, Canon EF – M, FUJIFILM X Mount, Micro Four Thids și L-Mount, vor fi disponibile acum și pe montura Z.

Cumpără acum obiectivele Sigma pentru montura Nikon Z

Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporary Obiectiv Foto Mirrorless Montura Nikon Z

Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary Obiectiv Foto Mirrorless Montura Nikon Z

Sigma 56mm F1.4 DC DN Contemporary Obiectiv Foto Mirrorless Montura Nikon Z

Review-ul celor trei obiective Sigma pentru montura Nikon Z

Odată cu lansarea seriei de camere mirrorless, Nikon lansa și o nouă montură, Z, pentru care, evident, a lansat și obiective noi. Dar toate obiectivele sunt produse de Nikon. Utilizatorii de DSLR-uri Nikon nu au mai avut opțiunile de obiective produse și de alți terți: Sigma sau Tamron, ce acopereau deja o plajă foarte variată de distanțe focale, prin obiectivele lor fixe sau cu zoom, și la prețuri foarte bune.

Mai mult decât atât, pentru noua montură Z există mult mai multe opțiuni de obiective Nikon pentru full-frame decât pentru senzor crop. Practic, pentru posesorii de Nikon Z50, de exemplu, nu prea există decât 3 obiective native Z: 16-50mm, 50-250mm, 18-140mm. 

Da, este adevărat că pe orice cameră mirrorless Nikon cu senzor crop poate fi folosit orice obiectiv montură Z pentru senzor full-frame, dar acestea sunt mai scumpe și mai trebuie ținut cont și de distanța focală echivalentă atunci când le montezi pe
senzor crop. Și mai este adevărat că mare parte dintre obiectivele Nikon pentru DSLR-uri (montură F) poate fi utilizată pe camerele mirrorless prin intermediul adaptorului FTZ. 

Știm că Sigma are o serie întreagă de obiective pentru Nikon montură F, dar este pentru prima dată când avem obiective Sigma native pentru montura Z. În cadrul acestui review, cele trei obiective au fost folosite alături de Nikon Z50, dar pot fi folosite la fel de bine și pe Nikon Z30 sau Nikon Zfc

Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporany Z-Mount

Primul obiectiv testat a fost cel de 16mm. Un obiectiv wide, numai bun pentru scene ample sau spații înguste (street photography, interior, arhitectură etc). In lumină suficientă,
apertura maximă f/1.4 devine prea luminoasă. 

Acest fapt este valabil pentru toate cele 3 obiective. Adică, ieșind în timpul zilei la pozat, cu soare din plin, în modul Aperture priority am avut situații în care valoarea shutter speed-ului, setată în mod automat de către cameră, depășea maximul posibil, de 1/4000 secunde, la ISO 100. 

Prin urmare, fotografia va fi supra-expusă. Deci trebuie ținut cont de câtă lumină este în mediu daca vrem să folosim deschiderea diafragmei la maxim. Însă, pentru interioare mi se pare excelent. 

Este suficient de wide, deci pot prinde mult în cadru, și este suficient de luminos încât să rezulte o valoarea a shutter-speedului suficient de bună pentru a trage din mână (atenție, obiectivul nu are stabilizare optică). De exemplu, am tras din mână, fără nicio problemă și fără teamă că pozele vor ieși mișcate:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 16mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

O altă situație în care cei 16mm m-au ajutat mult a fost în cazul fotografiei de mai jos în care, pentru a putea încadra turnul vilei în nișa de piatră, nu am avut nicio altă opțiune de a mă da mai în spate, în dreapta sau în stânga. Doar din acel punct fix ar fi putut ieși încadrarea. Cu o focală puțin mai lungă, acel frame natural s-ar fi pierdut

Tot cu aceeași compoziție am încercat un alt cadru, de data asta închizând diafragma mai mult, la f/5.0 (de la f/2.5 în primul caz). Se observă destul de bine cât de blurat este acel cadru din jurul turnului (f/2.5) versus un cadru puțin mai clar:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 16mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Cât despre calitatea imaginii, culori, sharpness, acest obiectiv nu dezamăgește. Calitatea imaginii este constantă. Am avut totuși situații în care la f/1.4 (adică la deschiderea
maximă a aperturii) nu oferă cel mai bun sharpness. Imediat, însă, ce diafragma este închisă (valoarea f începe să crească), nu va fi nicio deosebire vizibilă între două valori ale aperturii. 

De exemplu, în cele două imagini de mai jos am folosit f/2.8 și f/6.3. Doar dacă cele doua imagini sunt mărite la 100%, puse pe un monitor mare, eventual uitat cu atenție la fiecare, se poate observa că nu totul este în focus la f/2.8 așa cum este la f/6.3:

Prin urmare, cu acest obiectiv nu trebuie să-ți faci griji că mărind apertura (scad valoarea f), vei pierde din calitate. Asta devine un mare avantaj atunci când trebuie să ții valoarea shutter speed-ului relativ mare sau vrei valoarea ISO scăzută.

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 16mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporany Z-Mount

Dacă 16mm este prea wide, atunci poate că 30mm este o alegere mai bună. Da, în multe situații, chiar și la street photography, 30mm poate fi o focală foarte utilă. L-am găsit mai util pentru că nu prinde atât de mult precum cel de 16mm, dar nici nu simți ca ești prea aproape de subiect ca cel de 56mm. 

Ca și în cazul obiectivului de 16mm, m-am jucat puțin cu mai multe valori ale aperturii. Ce mi-a plăcut a fost că, de exemplu, la f/6.3 (apertura mea preferată cu obiectivele Nikon Z) nivelul de detalii din fotografie este foarte bun. 

În exemplele de mai jos nu pot face diferența dacă am folosit obiectivul Sigma sau Nikon Z DX 16-50mm pe care îl folosesc în cele mai multe cazuri tot la f/6.3:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 30mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Mai departe, f/8.0, f/5.6, f/7.1 sunt la fel de bune, nimic de reproșat, majoritatea care va privi imaginile nici nu va sesiza diferențe. De exemplu, în cele două imagini de mai jos, dacă nu aș ști ce aperturi au fost folosite, nu aș observa vreo diferență notabilă. Și este vorba de f/2.8 versus f8.0:.

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 30mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Pentru low light, de data asta nu am avut interioare, ci exterior pe timpul nopții. O scenă mai complicată, cu multă lumină neuniformă (sau, altfel spus, cu zone fie prea luminate, fie prea întunecate), așa că am preferat mai multe expuneri combinate într-o imagine HDR, în post-procesare. Toate expunerile însă au fost la f/1.4:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 30mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Nivelul de detalii este excelent. Daca sunt mărite la 100% aceste fotografii, se pot vedea foarte bine detaliile de arhitectură ale clădirii Ateneului. Bineînțeles, trebuie ținut cont nu numai de obiectivul folosit, ci și de senzorul camerei. Este totuși un senzor crop (Nikon Z50), modul în care se descurcă în low-light și gestionează zgomotul din imagine nu este la nivelul unui full-frame, sau a unei camere profesionale, dar, una peste alta, rezultatele sunt foarte bune.

Sigma 56mm F1.4 DC DN Contemporany Z-Mount

Sigma 56mm este puțin din altă „ligă”. În toate încercările mele l-am găsit mai degrabă nepotrivit pentru street photography. De cele mai multe ori ești prea aproape de subiectul pe care vrei să-l fotografiezi, dar dacă te îndepărtezi, pentru a cuprinde mai mult, fie trebuie să te îndepărtezi prea mult, fie prinzi alte elemente nedorite în cadru.

La ce excelează acest obiectiv? La portrete. Un 56mm crop înseamnă 84mm echivalent full-frame, deci aproape de 85mm preferatul general pentru portrete. Dacă mai adăugăm și apertura maximă f/1.4, succesul este asigurat – o estompare de fundal perfectă și o evidențiere a subiectului excelentă. Iată o comparație între f/1.4 și f/6.3:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 56mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Trecând puțin, totuși, la fotografia de stradă, ca și celelalte obiective este sharp cam pentru tot intervalul de apertură de la f/1.4 pana la f/8. Funcție de lumină, poți fotografia liniștit cu diafragma deschisă fără să-ți faci prea multe probleme daca imaginea finală va fi suficient de bună. Va fi. De exemplu, în cadrul de mai jos am încercat 3 valori diferite ale aperturii: f/3.5, f/6.3, f/8.0. In toate cazurile detaliile sunt acolo, daca nu ai ști, ar fi dificil să identifici care este mai sharp:

Fotografii realizate cu obiectivul Sigma 56mm F1.4 DG DC DN Contemporany Z-Mount

Aspecte pozitive

  1. Construcția și felul în care se simt cele trei obiective sunt excelente, dau impresia de calitate. Au montură metalică, materialul care vine în contact direct cu mâna este excelent. Sincer, par mai premium decât obiectivele Nikon Z de kit: 16-50mm și 50-250m.
  2. Sunt ușoare, relativ mici, pot fi luate cam în orice vacanță. Pot fi luate chiar toate trei, nu sunt o povară prea mare.
  3. Montate pe Nikon Z50, oricare dintre ele oferă un balans perfect. Combo-ul rezultat din camera+obiectiv este forte bun.
  4. Calitatea imaginilor este similară cu a obiectivelor de kit. Nu poți face diferența între ele.
  5. De departe, apertura maximă f/1.4 cred că este factorul determinant. Te ajută atât în lumină slabă, cât și în a crea o estompare excelentă a background-ului (efectul bokeh).
  6. Sunt sigur (nu am testat) că oricare dintre ele este excelent și pentru filmări, mai ales datorită bokeh-ului puternic pe care îl poate produceș.
  7. Nu este nicio problemă de compatibilitate cu camera. Eu am deja versiunea 2.40 de firmware, iar Adobe Lightroom recunoaște, din fișierul RAW, corecțiile făcute în cameră.

Aspecte de luat în considerare

În situațiile în care deja este foarte multă lumină, recomand folosirea unor filtre de polarizare sau ND pentru a mai reduce din lumină și, în consecință, a putea folosi
diafragma la deschiderea ei maximă (f/1.4).

Fiind obiective fixe, nu ai zoom. Poate nu toată lumea este confortabilă cu idee de a se mișca foarte mult înainte și înapoi pentru un cadru. Da, fiind obligat sa folosești o
focală fixă, trebuie tot timpul să faci niște pași în față, în spate, poate și în lateral pentru compoziția ideală. Poate că nu este posibil mereu să te poți deplasa, poate ești constrâns de elemente din mediu. Așadar, este de luat în seamă și acest aspect.

Tu ce părere ai de noile obiective Sigma pentru montura Z? Scrie-ne în comentarii!

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.