Review Olympus Zuiko Digital ED 9-18mm
Obiectivul Zuiko Digital ED 9-18mm f/4 – 5.6, pe scurt ZD 9-18mm, este un obiectiv cu un design care se incadreaza in noua linie de obiective. Anuntat de Olympus in mai 2008, face parte din seria de obiective standard, pe langa 25mm f/2.8 Pancake, 70-300mm f/4.0-5.6, 14-42mm f/3.5-5.6, 40-150mm f/4.0-5.6, 17.5-45mm f/3.5-5.6, 18-180mm f/3.5-6.3 si 35mm f/3.5 Macro. Ofera un unghi de cuprindere ultra-wide, de 120º-60º. Este un obiectiv compact si usor (280g), numai bun pentru a nu lipsi din geanta oricarui fotograf ambitios.
Caracteristici tehnice:
Distanta focala: 9 – 18mm (18 – 36mm echivalent 35mm)
Unghi de vizualizare diagonal: 100º – 62º
Diafragma maxima: f/4-5.6
Diafragma minima: f/22
Constructie lentile: 13 elemente in 9 grupe, 1 element ED pentru minimalizarea aberatiilor cromatice, 2 elemente asferice
Numarul de lamele ale diafragmei: 7 lamele rotunde
Distanta minima de focalizare: 0,25m
Marire maxima: 0,12x
Motor de focalizare: Micro Motor
Focalizare: interna
Diametru filtru: 72mm (datorita focalizarii interne, elementul frontal nu se roteste)
Accesorii livrate impreuna cu obiectivul: capace fata si spate, parasolar LH-75C
Greutate: 280 g
Dimensiuni: 79.5 mm diametru x 73 mm lungime
Constructie
ZD 9-18mm face parte din familia reprezentata de clasicul obiectiv de kit 14-42mm. Este aproape identic in ceea ce priveste stilul, dimensiunile reduse si finisarea. Nu este un lucru rau, avand in vedere ca 14-42mm este unul dintre cele mai bune obiective de kit existente pe piata la ora actuala. Exteriorul lui ZD 9-18mm este dintr-un plastic usor, de foarte buna calitate. Montura este una metalica. Inelul de zoom ocupa majoritatea suprafetei, iar inelul de focalizare se situeaza in fata. Focalizarea manuala se face electric folosindu-se motorasul de autofocus, nu mecanic asa cum se intalneste la majoritatea obiectivelor oferite de competitori. In consecinta, inelul de focalizare nu se roteste atunci cand se recurge la autofocus. In plus, se poate interveni oricand asupra modificarii focalizarii, singura conditie fiind setarea camerei in modul S-AF + MF (un singur cadru + focalizare manuala) sau C-AF + MF (focalizare continua + focalizare manuala). Dar cel mai important avantaj oferit de un astfel de sistem este modul in care mecanismul raspunde la solicitarile utilizatorului: daca inelul de focalizare este actionat accelerat, ajustarea focalizarii se face extrem de rapid, iar atunci cand inelul este rotit usor, focalizarea se face extrem de fin, oferind o cursa de focalizare foarte mare, exactitatea fiind extrema, lucru util mai ales daca se foloseste lupa din Live View.
E-30 ZD 9-18mm 1/3s f/8 ISO 400 9mm prioritate de diafragma
Obiectivul este remarcabil de compact si de usor pentru un superangular. La cei 280g ai sai aproape ca nu se simte atunci cand este montat pe aparat. Inelul de zoom se asaza natural in palma, iar inelul de focalizare este perfect accesibil atunci cand este nevoie de el. Obiectivul ramane bine balansat in orice pozitie a zoomului datorita modificarii minore a lungimii.
ZD 9-18mm este conceput a fi compatibil si cu autofocalizarea bazata pe detectarea de contrast in Live View, mod oferit de toate aparatele foto compatibile Four Thirds.
E-30 1/100s f/8 ISO 200 10mm
Filetul este de 72mm. Elementul frontal nu se roteste, facilitand astfel folosirea filtrului de polarizare sau a filtrelor graduale. Vestea buna este ca se poate folosi filtre standard de 8mm grosime fara a aparea efectul de vignetare, astfel ca nu este nevoie achizitionarea de filtre subtiri mai scumpe. Parasolarul LH-75C sub forma de petala, inclus, este din plastic negru, de calitate. La diametrul de 94mm va ocupa insa ceva mai mult spatiu in bagaj.
Cauciucul inelului de zoom are o latime de 22mm, actionarea acestuia fiind fina si precisa. Se roteste 80 de grade in sensul de miscare al acelor de ceasornic de la wide la standard. Din punct de vede fizic, obiectivul este cel mai compact intre 11mm si 14mm (distanta focala). Elementul frontal se extinde 3mm la distanta focala de 9mm si cea de 18mm. Inelul de focalizare are o grosime de 10mm. Actionarea acestuia este foarte fina, dar, datorita mecanismului electric, nu ofera aceeasi senzatie pe care ti-o da focalizarea pur mecanica.
Tabel cu valori ale diafragmei raportate la distanta focala
Distanta focala 9mm 11mm 14mm 18mm
Diafragma maxima f/4 f/4.2 f/4.7 f/5.6
Diafragma minima f/22 f/22 f/22 f/22
Calitatea optica
La 9mm, cele mai bune rezultate in ceea ce priveste claritatea se obtin chiar de la diafragma maxima de f/4 si pana la o diafragma de f/8. La 11mm, intre f/4 si f/8, la 14mm de asemenea, intre f/4 si f/8. La 18mm, intre f/5.6 si f/8. Cea mai buna claritate se obtine inca de la diafragma deschisa la maxim. De remarcat consistenta calitatii imaginii pe toata lungimea distantei focale.
Distorsiunile masurate in laborator de catre dpreview arata cat de bine este echilibrat obiectivul. Distorsiunile pot fi considerate neglijabile pentru un superangular.
Aberatiile cromatice sunt moderate, neexagerate pentru un superangular.
Vignetarea este aproape inexistenta chiar la 9mm (0,7 stopuri).
ZD 9-18mm se comporta excelent atunci cand este vorba de reflexiile in contralumina (flare). Este greu sa obtii orice gen de artefacte, indiferent de combinatia folosita.
E-420 1/640s f/5.6 ISO 100 9mm
Autofocalizarea nu creeaza nici ea probleme. Motorasul lucreaza rapid si precis, putin zgomotos (sa nu uitam totusi ca nu este un motor ultrasonic). In majoritatea situatiilor, campul de profunzime mare face ca precizia autofocusului sa fie pur si simplu neglijabila (nu ca nu ar fi precisa). De exemplu, la distanta focala de 9mm, la o diafragma de f/4, claritatea se situeaza aproximativ intre 0,7m si infinit. Campul de claritate scade la 18mm cu f/5.6: pentru a obtine o imagine clara intre 2 m si infinit va trebui sa se focalizeze la o distanta aproximativa de 4 m. Ideal pentru fotografii trase de la „sold”, sub acoperire.
E-30 ZD 9-18mm 1/160s f/8 ISO 100 prioritate de diafragma
Pro:
– obiectiv compact, usor, constructie solida
– calitate optica foarte buna, de la centru si pana la margini
– aberatiile cromatice foarte bine controlate
– vignetare aproape inexistenta chiar si la 9mm
– comportament exceptional in contralumina
– autofocalizare eficienta si rapida
Contra:
– aberatii cromatice evidente la distanta focala de 9mm combinata cu diafragma deschisa la maxim
Recomandat pentru: arhitectura interioara si exterioara, pentru obtinerea unor unghiuri inedite, peisaje, grupuri de oameni (atentie, deformeaza pe margini la unghiul maxim de cuprindere atunci cand grupul se afla prea aproape de obiectiv, motiv pentru care este recomandat cu moderatie).
Nerecomandat: portrete (in afara situatiilor cand se doreste portrete original de haioase), macro, sport, fotografierea de tablouri, produse (bijuterii, ceasuri, vaze, etc.).
Concluzii:
Posesorii de aparate foto Four Thirds au asteptat destul de mult un astfel de obiectiv din partea Olympus la un pret accesibil. Dar asteptarea a meritat, avand in vedere review-urile favorabile de pe majoritatea site-urilor de specialitate. Constructia sa compacta, usoara, il face ideal pentru calatorii si nu ar trebui sa lipseasca din bagajul fotografului ambitios. Mai ales atunci cand spatiile in care se fotografiaza sunt mici si nu lasa loc de miscare.
Mai jos cateva imagini personale. Nu sustin ca sunt 100% reprezentative pentru acest obiectiv. Mai ales ca fiecare foloseste un obiectiv superangular in scopuri mult mai personale decat o face cu obiectivele standard. Folosesc cu placere superangularul pentru a fotografia autovehicule si cladiri, mai rar peisaje. Am fost surprins sa constat, cu ocazia vizitarii unui muzeu, cat de util poate fi un superangular atunci cand vine vorba de a fotografia obiecte mai mici intr-un spatiu mult restrans (m-a ajutat si distanta minima de fotografiere de numai 0,25mm.
E-30 ZD 9-18mm 2s f/9 ISO 200 9mm prioritate de diafragma
E-30 ZD 9-18mm 1/100s f/8 ISO 200 10mm prioritate de diafragma
Articol si fotografii de Sorin Voicu