6 elemente de compozitie in fotografia de strada

Postat de: Mirela Momanu Mirela Momanu

Exista reguli de compozitie care se pot aplica aproape oricand si altele pe care le vom intalni mai rar. O fotografie contine in general mai multe astfel de reguli, iar in fotografia de strada veti observa acest lucru mai des fata de construirea cadrelor din alte genuri fotografice. Compozitia ne ajuta sa atragem atentia catre elementele importante din imagine, catre subiect si ghideaza adesea ochiul privitorului prin imagine. Odata ce va familiarizati cu aceste sfaturi de compoziție , veti fi surprinsi de cat de universale sunt cele mai multe dintre ele, le veti identifica in majoritatea situatiilor si veti intelege usor de ce unele fotografii „functioneaza”, in timp ce altele nu.

Sa vedem asadar cateva dintre elementele de compozitie din fotografia de strada:

#1 INCADRAREA

Din realitatea ce ne inconjoara, aparatul fotografic cuprinde doar o portiune, si prin urmare extragem doar un fragment. Confruntarea dintre realitatea pe care dorim sa o prezentam si ceea ce se vede prin vizorul aparatului de fotografiat trebuie constientizata de fiecare data, atat prin ideea pe care dorim sa o comunicam cat si prin prisma posibilitatilor tehnice ale aparatului.

Alegerea cadrului se face in functie de limitele dictate de subiect si prin urmare vom alege sa extragem doar acea portiune care contine elementele ce pot prezenta in modul dorit subiectul captat, lasand inafara lui elementele care incarca sau distrag atentia de la subiect.

De cele mai multe ori, cadrul potential este un dreptunghi – avand o proportie standard intre latura mare si cea mica, care variaza intre 2/3 si 3/4 si sunt proportii armonioase. Aceste dreptunghiuri (cadrele) pot fi asezate pe lat (pe baza mare) sau pe inalt (pe baza mica). Un caz aparte il reprezinta incadrarea in format patrat.

Incadrarea pe lat (tip landscape)

fotografia de strada

Intuitia construirii unui cadru ne transmite faptul ca asezarea pe lat este mai stabila decat cea pe inalt. Prin urmare aceasta se recomanda in situatiile in care dorim sa surprindem o situatie mai relaxata, care comunica multa stabilitate, simuland o realitate incontestabila: latura de jos o asociem cu pamantul, cele doua laturi laterale le asociem cu doi stalpi de sustinere, iar latura de sus o asociem cu cerul. Acest tip de incadrare ne inspira in mod natural pentru subiecte ce exprima stabilitate, liniste, calm, odihna, adancime sau in care dorim sa surprindem miscare pe orizontala.

Orice tip de compozitie care transmite o stare clara si bine definita si prezinta elemente statice sau generatoare de atmosfera relaxata – se preteaza la acest gen de incadrare. Este un gen de incadrare pe care il alegem majoritatea dintre noi, in mod instinctiv, pentru ca se conformeaza obisnuintelor vizuale umane. Avantajul acestei incadrari este ca ofera posibilitatea cuprinderii unei multimi ample de elemente pe care dorim sa le folosim in compozitia cadrului, cu o lejeritate oferita de faptul ca nu trebuie sa rotim aparatul si putem capta rapid si fara greutate secvente ce necesita rapiditate, mai ales in fotografia de strada.

Incadrarea pe inalt (tip portret)

Intuim de asemenea ca asezarea pe inalt, constructia unui dreptunghi asezat pe latura mica, este mai instabila, se poate rasturna mai usor. Astfel incadrarea pe inalt este mai potrivita subiectelor care exprima tensiune, aspiratie, dinamism, miscare pe directie veriticala sau intensitate emotionala.

Acest gen de incadrare nu este instinctiv si trebuie discernamant precum si o buna cunoastere a situatiilor in care sa il folosim, deoarece aparatul trebuie rotit fata de pozitia standard, prin urmare decizia trebuie luata rapid, lucru foarte important in fotografia de strada.

Avantajul acestei incadrari este ca poate oferi o stare dinamica, puternica, de impact. Formatul vertical confera un efect neobisnuit si este adecvat de obicei pentru portrete si pentru redarea structurilor inalte – oferind suficient spatiu deasupra subiectului. De asemenea, cu cat simtim ca trebuie subliniata una din senzatiile de aspiratie pe verticala sau dinamism, se poate turti sau inalta incadrarea pe verticala, inlaturand restrictiile impuse de armonia dintre proportiile cadrului – tocmai pentru faptul ca acest gen de incadrare e unul tensionat si puternic.

Incadrarea in format patrat

compozitia in fotografie
foto: Gina Buliga

Numit si formatul profesionistilor, succesul de care se bucurau aparatele de fotografiat pe format de tip patrat se datora faptului ca la fotografiere nu trebuie luata decizia instant de a incadra o situatie pe lat sau pe inalt.

Pe de alta parte incadrarea in format patrat nu ridica foarte multe probleme , dar nici nu are impact sau putere emotiva. Este recomandat in cazul unor compozitii simetrice in jurul unui element central,  desi acest gen de compozitie, nu transmite nici tensiune dar nici liniste.

Cadrul patrat este rigid si are nevoie de elemente foarte puternice in compozitie pentru a elimina senzatia de incertitudine si de a reusi sa transmita dincolo de secventa captata. Este o incadrare dificila si nu extrem de folosita.

#2 LINIILE CONDUCATOARE