Zeiss + HDSLR = Love

Ai nevoie de spatiu? Nu neaparat.

Inregistrarea in sistem HD a redefinit SLR-ul digital si a deschis portile catre o noua lume, chiar mai incitanta, cu noi posibilitati de a capta imagini. Fotojurnalistii, fotografii de nunta, realizatorii de videoclipuri muzicale sau de spoturi comerciale, precum si alti profesionisti din bransa au adoptat aceasta tehnologie care câstiga din ce in ce mai mult teren si care se bucura in prezent de multiple avantajele. Emisiunile de televiziune precum Saturday Night Live si Dollhouse folosesc DSLR-uri cu optiune de inregistrare video (HDSLR) pentru calitatile lor unice de redare a imaginii si pentru fidelitatea deosebita. In urmatoarele luni, videoclipurile comerciale, productiile independente si chiar filmele artistice vor profita de uluitoarea calitate a inregistrarilor video obtinute cu aceste noi aparate foto.

Cand ne gandim la capturi video de inalta rezolutie, posibilitatea de selectare a numarului de cadre pe secunda (fps) si un numar tot mai mare de optiuni de control al expunerii, balansului de alb etc. este usor de inteles de ce aceasta tehnologie devine tot mai populara, dar, daca e sa tinem cont de toate caracteristicile sale, pentru industria de film ce intrebuinteaza un DSLR nimic nu este mai important decât partea optica (mai concret, obiectivele folisite pe aceste aparate). Iar optiunile nu sunt deloc putine. Cu o asemenea diversitate pe piata de profil, apare intrebarea:

Cum iti poti alcatui kit-ul perfect de lentile video pentru un DSLR?

Distanta focala, valorile minime, respectiv maxime ale diafragmei, precum si specificatiile legate de distanta minima de focalizare sunt principalele puncte de plecare in alegerea obiectivelor de care avem nevoie. Trebuie neaparat sa precizam un lucru apropo de natura tactila a unei lentile. Reactia la atingere, ergonomia si logica controlului trebuie avute toate deasemenea in vedere.

Carl Zeiss, un nume de referinta in industria fotografica si nu numai, ofera o gama variata de obiective cu specificatii de varf si o calitate care ii va atrage cu certitudine pe realizatorii de filme si cei care se ocupa de fotografia digitala.

Noile tratamente T* ale lentilelor, precum si ale elemente avansate de optica elimina aberatiile cromatice, corecteaza distorsiunile geometrice specifice diverselor focale si, nu in ultimul rand, redau culorile naturale, reproducand cu fidelitate subiectele cu un contrast puternic si cu multe detalii. Zonele neclare (out-of-focus) sunt redate absolut superb datorita constructiei speciale a diafragmei, cu 9 lamele in majoritatea cazurilor.

Disponibile pentru principalele sisteme foto: Nikon (ZF si ZF.2), Canon (ZE), precum si Pentax (ZK)Zeiss ofera o colectie vasta de obiective pentru cele mai populare DSLR-uri actuale cu optiune video (exemple: Canon 550DCanon 7DCanon 5D Mark IINikon D5000Nikon D90Nikon D3s), cuprinzand obiective cu distanta focala variind intre 18mm si 100mm, acoperind practic toate nevoile de fotografiere/filmare. O constructie metalica superba, finisajul impecabil, focalizare manuala extrem de fina si precisa sunt doar cateva elemente care pozitioneaza incontestabil produsele Zeiss intr-o clasa de varf, fiind de multe ori considerate ca punct de referinta.

Calitate si finisare de top

Din clipa in care pui mana pe un obiectiv Zeiss, stii ca e ceva cu totul deosebit. Constructia este metalica in totalitate, fara cadrane din cauciuc sau componente din plastic. Finisajul este negru mat, mai putin rama cromata de pe partea frontala a obiectivului care permite atasarea facila a parasolarului metalic inclus sau a unui filtru optional (UVpolarizareNDetc.). Evident, pentru protectie, orice obiectiv este prevazut cu capace (frontal si pentru baioneta). Totul este foarte bine fixat, constructia obiectivelor fiind extrem de solida, tocmai pentru a rezista ani in sir, chiar in conditii de utilizare intensa.

In cazul obiectivelor pe montura Nikon si Pentax, designul beneficiaza de inele de diafragma pentru controlul facil si precis al campului de profunzime. Pentru posesorii de aparate Canon, controlul diafragmei se face electronic, direct din aparat (sistemul EOS). Niciunul din obiectivele Zeiss nu dispune de autofocus, dar acest fapt nu reprezinta nicidecum un dezavantaj atunci cand vorbim despre filmare cu DSLR-ul, intrucat majoritatea aparatelor cu optiune de inregistrare video nu beneficiaza inca de o functie de autofocalizare perfomanta, iar de cele mai multe ori zgomotul produs de un obiectiv care focalizeaza automat se va imprima pe inregistrare, nefiind deloc placut. Asadar, focalizarea manuala ramane recomandarea principala in cazul profesionistilor. Toate obiectivele seriei Zeiss prezinta un inel de focalizare de mare precizie. Trebuie sa remarcam faptul ca acest inel permite opriri punctuale, precise, dedicate, de la distanta minima si pana spre infinit. Majoritatea inelelor de focalizare (in cazul altor producatori renumiti de obiective pentru aparate reflex) se rotesc infinit, ceea ce poate fi deranjant in timpul unei sedinte video.

„Normalul”

Daca lucrati cu un DSLR full-frame (24×36), cum ar fi Canon 5D Mark II sau Nikon D3S, obiectivul Zeiss Planar T* 50mm f/1.4 este unul extraordinar, si indraznim sa afirmam ca este cel mai bun obiectiv cu perspectiva normala din oferta producatorilor actuali. Cu un unghi de cuprindere apropiat de cel al ochiului uman, subiectele se compun usor, intuitiv si vor fi reproduse in mod natural. Sunt doar cateva motive care ii confera statutul de „preferat” al profesionistilor, dar nu numai.

Pe un aparat cu senzor tip APS-C (ex.: Canon EOS 7DNikon D300S), obiectivul devine un scurt teleobiectiv si se preteaza de minune la portrete, close-up-uri, de multe ori „fortandu-ne” sa ne gandim mai mult compozitiile.

Bokeh superb? Intotdeauna.

Separand cu usurinta subiectul de fundal si astfel scoatandu-l in evidenta, obiectivele cu diafragma foarte deschisa (eventual si cu lungime focala mai mare) reprezinta alegerea ideala. Zeiss Planar T* 85mm f/1.4 este principalul „vizat”, fiind un obiectiv cu un caracter aparte. Optica excelenta, luminozitatea foarte mare (f/1.4), precum si diafragma circulara duc la obtinerea unor rezultate de vis. In cazul aparatelor cu senzor APS-C (factor de crop 1.5x sau 1.6x), rezultate similare se pot obtine si cu Planarul de 50mm, datorita multiplicarii distantei focale, insa utilizarea unui 85mm va produce rezultate chiar si mai spectaculoase.

Ai nevoie de spatiu? Nu neaparat.

Ne inatalnim deseori cu situatii incare vrem cadre largi, dar nu prea ai unde sa te deplasezi mai in spate. Nici sa renuntam la elemnte din cadru nu vrem. Ce e de facut? Zeiss ofera solutii si la acest capitol: obictivele grandangulare (wide sau chiar ultrawide). De la 18mm si pana la 35mm, fiecare alege in functie de necesitati si preferinte.

Zeiss Distagon 35mm f/2.0 si Zeiss Distagon 28mm f/2.0 sunt obiective cu utilizare larga, ideale pentru aparate cu senzor full-frame si ne ofera  o optica minunata, extrem de bine corectate si furnizand rezultate excelente. Din gama de obiective grandangulare, cele de 35mm si 28mm prezinta cele mai mici distorsiuni geometrice.

Pentru cei care doresc „mai mult”, exista Distagon T* 21mm f/2.8 care ofera aceeasi calitate de varf, in conditiile unor distorsiuni extem de reduse. Daca fotografiati adesea cadre largi, de anasamblu, peisaje, arhitectura etc. E posibil ca Distagonul de 21mm sa fie alegerea optima. Inchideti putin diafragma (in plaja f/5.6 – f/11) si veti obitne imagini clare, pline de detalii din centru pana spre margini.

Relativ de curand, specialistii de la Zeiss au proiectat si un obiectiv de 18mm. Da, ai citit bine, 18mm pe full frame: Distagon T* 18mm f/3.5. Exista situatii in care singura solutie pe care o poti adopta este cea a utilizarii unui obiectiv ultra-wide (foarte larg). Desi distorsiunile geometrice sunt foarte bine corectate pentru o asemenea focala (situandu-se mult in fata concurentei), e lesne de inteles ca acest obiectiv nu se preteaza la anumite genuri fotografice, spre exemplu portretul.

Detalii din plin, chiar si la distante foarte mici? Oricand.

Pasionatii de macrofotografie nu au fost uitati, Zeiss oferind solutii si in acest segment; mai exact doua obiective macro fabuloase, pentru o nota absolut personala. Aceste obiective sunt recomandate calduros persoanelor care realizeaza fotografie de produs si isi doresc mereu superlativul absolut.

Pentru reproduceri la jumatate din marimea naturala, Makro-Planar T* 50mm f/2.0 este cea mai buna alegere. Obiectivul are o putere impresionanta de „rezolvare” a detaliilor si se descurca de minune, chiar si la diafragma maxima. Inchiderea diafragmei aduce si mai multe detalii in imagine si asigura un camp de profunzime mai larg, recomandare in cazul fotografierii din mana.

Ajungem si la „vedeta” gamei Zeiss, si anume: Makro-Planar T* 100mm f/2.0. Este obiectivul care iti va arata detalii pe care nu le poti observa cu ochiul uman si care poate face si un purice sa arate ca un urias. J Pentru rezultate optime si pentru a scoate maximul din acest obiectv,  este recomandata fotografierea de pe un trepied ferm, pentur a putea face punerea la punct precis si pentur a preveni vibratiile care apar invariabil in cazul fotografierii din mana.

Disponibilitate

Dupa cum precizam anterior, cea mai mare parte a obiectivelor Zeiss este disponibila pentru majoritatea sistemelor: Canon (ZE), Nikon (ZF) si Pentax (ZK) ofera gama completa: 18mm, 21mm, 25mm, 28mm, 35mm, 50mm, 50mm Macro, 85mm, precum si 100mm Macro.

Noile obiective ZF.2 pentru Nikon sunt disponibile in variantele de 18mm, 21mm, 35mm, 50mm, 50mm Macro, si 85mm.

Focalele de 25mm, 35mm si 50mm sunt, de asemenea, disponibile si pe montura universala M42.

In loc de incheiere

Filmatul cu aparatele DSLR evolueaza zi de zi. Fie ca esti jurnalist sau narator, daca ai instrumentele de lucru potrivite si le folosesti corespunzator, vei fi mereu cu un pas in fata, chiar si in acest nou mediu de lucru, extrem de palpitant. Zeiss ofera un set fenomenal de echipamente optice cu o constructie si un sistem de control care va vor ajuta sa transformati viziunea creatoare in realitate!

120 de ani de ZEISS

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.