Petar Sabol – Primii pași în macrofotografie
Una dintre cele mai mari recompense ale meseriei de fotograf este aceea că poți să-ți prezinți perspectiva asupra lumii în rândul unei audiențe largi. Ar putea fi o locație incredibilă, un apus de soare uimitor sau, cum este cazul lui Peter Sabol, o imagine ce dezvăluie detalii care pur și simplu nu pot fi percepute de ochiul uman.
Petar tratează imaginile macro cu insecte în același fel în care tratează și celelalte fotografii ale vieții sălbatice, motiv pentru care acestea sunt realizate afară, în habitatul natural al insectelor. Astfel de imagini pot fi extrem de dificil de realizat. Pe lângă toate cunoștințele tehnice despre fotografiere pe care trebuie să ți le însușești, există o mulțime de abilități necesare la fața locului pentru a ști cum te apropii cel mai bine de subiect, mai ales atunci când acesta se poate mișca în orice clipă.
Probabil cel mai important sfat oferit de Petar este să efectuați fotografiile la răsărit.
„Când insectelor le este frig, abia se mișcă. Peste noapte, acestea intră într-o stare similară hibernării. Devin active abia când le încălzește soarele. Înainte să apară soarele, trebuie să fac parte din peisaj, pregătindu-mi fotografiile. Trebuie să fiu pregătit când vine lumina.”
Odată ce ați găsit un subiect potrivit de fotografiat, proiectul abia a început. Fundalul și lumina sunt la fel de importante ca atunci când realizați un portret. Petar vă sfătuiește să vă mișcați în jurul subiectului, nu doar pentru a căuta cel mai bun unghi, ci și pentru a găsi fundalul perfect.
Dacă mă mișc în jurul subiectului, pot avea un fundal și o culoare complet diferite. Caut, de asemenea, lucruri precum roua dimineții pe iarbă. Atunci când iese soarele, micile picături de apă pot produce un efect bokeh circular superb în fundal, deci căutați lucruri de genul acesta, care completează compoziția.”
Când vine vorba despre echipament, Petar folosește o varietate de obiective, dar sugerează că lungimile focale mai lungi au un avantaj, deoarece vă permit să vă poziționați mai departe de subiect, scăzând riscul de a-l speria.
Pentru imaginile sale macro, Petar folosește un aparat Sony α7R III, fiindcă senzorul de 42,4 megapixeli surprinde atât de multe detalii. Cu toate acestea, rezoluția nu este singurul factor important. Fără oglindă și cu opțiunea de a folosi un obturator electronic, vibrațiile minuscule care uneori pot afecta calitatea imaginii camerelor DSLR sunt eliminate.
„Întotdeauna folosesc focalizarea manuală și profit de funcția de evidențiere a focalizării oferită de aparatul α7R III. Apoi folosesc funcția de mărire cu focalizare pentru a mări doar o parte a cadrului și a găsi punctul precis de focalizare. Ecranul rabatabil mă ajută să fac toate acestea, mai ales dacă fotografiez dintr-un unghi mai puțin obișnuit.”
După ce stăpâniți tehnicile de bază, puteți fi gata să încercați funcția de „focalizare cu suprapunere”. Aceasta este o tehnică pe care fotografii specializați în macrofotografie, cum este Petar, o folosesc pentru a maximiza adâncimea câmpului. Tehnica presupune fotografierea aceluiași subiect, de mai multe ori, focalizând diferite zone ale acestuia. Aceste imagini sunt apoi îmbinate într-un program software pentru a crea o imagine cu subiectul focalizat din față în spate. Pentru început, puteți aborda această tehnică manual. Totuși, există echipamente specializate care vă ajută să finalizați cu succes această sarcină consumatoare de timp.
Folosesc șine electronice pentru macrofotografiere și un trepied extrem de robust. Aceste șine motorizate mișcă aparatul pe distanțe exprimate în microni. Există un controler pe care îl folosesc pentru a stabili distanța totală și numărul de pași de parcurs. După fiecare pas sau mișcare, camera va realiza o imagine. Uneori vor fi mai mult de 100 sau 200 de imagini, motiv pentru care am nevoie de un subiect perfect nemișcat și să nu bată vântul. După ce am realizat imaginile, folosesc programul software pentru a le combina pe toate într-una singură. Folosesc un program software specializat, dar imaginile pot fi suprapuse și în Adobe Photoshop.”
Doar atunci când toate aceste aspecte sunt combinate, Petar este mulțumit de imaginea finală. El concluzionează: „Este un tip de fotografiere destul de dificil, care necesită multă determinare și răbdare, dar imaginile finale arată cea mai pură față a naturii.”
Petar este un ambasador prin imagini al Sony Europe și puteți vedea o mai mare parte din activitatea lui la această adresă.