Lumină și umbre: Fotografia de portret a lui José Mercado
Știm cu toții că lumina este un aspect esențial al fotografiei. Indiferent dacă sunteți fotograf de peisaj, de documentare sau al faunei sălbatice, a aștepta lumina perfectă în scenă este un lucru esențial pentru obținerea unei imagini reușite. Cu toate acestea, în fotografia de portret, controlul luminii este întru totul în mâinile fotografului.
Detaliile ascunse în umbre
Pentru José, controlul iluminării în fotografia de portret nu se rezumă doar la modul în care luminează subiectul, ci și la ceea ce alege să ascundă în umbre. Jocul inteligent dintre întuneric și lumină ne poate spune o poveste într-o singură imagine. „Îmi place foarte mult lumina”, explică el, „dar adevărul este că prefer umbrele. Îmi place să folosesc spațiile neutre din imaginile mele pentru a atrage atenția privitorului asupra subiectului din imagine.”
Compoziția este crucială
Cu toate că lumina este esențială pentru orice imagine, José subliniază importanța egală a compoziției în fotografia de portret. „Lumina reprezintă 50% din imagine”, ne spune el, „iar restul de 50% este compoziția. Rețineți că lumina face posibilă fotografia, iar compoziția este cea care aranjează toate elementele pentru a da formă fotografiei. Dacă reușim să desăvârșim aceste două concepte, exprimarea noastră devine mult mai clară.”
Inspirație din lucruri banale
Ținând cont de marea varietate de surse de lumină existente, fiecare cu propriul mod de a crea umbre, poate fi o sarcină dificilă să alegem luminile și să știm cum vor lumina acestea un subiect.
Căutând întotdeauna să învețe și să devină mai bun, José a dezvoltat o metodă care îl ajută să afle cum diferite lumini afectează un subiect. Este o metodă pe care o putem folosi și deprinde cu toții pentru a obține portrete mai bune.
„Exercițiul nu implică de fapt camere”, spune el, „ci constă în a privi în autobuz, într-un bar sau oriunde, oameni care se evidențiază datorită modului în care sunt iluminați. Privind mereu la ei și observând umbrele, trebuie să ghiciți care dintre lumini îi luminează, ce fel de lumină este și care este traiectoria acesteia. Acest lucru m-a ajutat într-adevăr să observ mai atent lucrurile și mi-am îmbunătățit considerabil aptitudinile de iluminare pentru fotografiile mele.”
Planificarea procesului
Lumina pe care José o observă zilnic îi ajută să-și definitiveze ideile pentru portretele sale și ceea ce pare a reprezenta un moment singular poate fi, de fapt, rezultatul unei lungi perioade de planificare.
„Fotografiile mele implică un proces de creație complex”, explică el. „Creez schițe pentru fotografia finală și pentru configurația luminilor, după care planific compoziția pentru executarea fotografiei finale.”
Kitul este totul
După un proces de planificare atât de detaliat, când vine vorba despre obținerea imaginii finale, pentru José lucrul este aproape terminat. Kitul Alpha îl ajută într-adevăr să-și transforme viziunea într-o imagine, fiecare dintre camerele și obiectivele sale Sony fiind alese cu grijă pentru o anumită sarcină.
Pentru lucrul în studio care implică fotografierea sportivilor și a femeilor, el folosește aparatul Sony α9, care îi oferă o focalizare automată rapidă și o viteză de fotografiere de 20 de cadre pe secundă, pentru a surprinde fiecare mișcare.
Pe de altă parte, aparatul Sony α7R III și senzorul său de 42,4 megapixeli sunt utili atunci când este necesară obținerea celei mai bune calități a imaginii. „În timpul fazei finale a execuției”, ne spune el, „toate operațiunile au fost realizate și știu că mă pot baza întotdeauna pe camera mea pentru a transforma pur și simplu fotografia din capul meu sau din desenele mele într-o imagine finală.”
José este un ambasador prin imagini al Sony Europe și puteți vedea o mai mare parte din activitatea lui la această adresă!