5 idei pentru fotografii de stradă reușite
Fotografia de stradă prezinta în mod direct și neregizat viața oamenilor în mediul public și nu necesita neapărat prezența efectivă a unei strazi sau a mediului urban. Poate chiar să nu aibă subiecți umani, daca prezintă un character incontestabil uman din punct de vedere al atmosferei și esteticii. Este un gen care derivă din fotografia documentară și poate avea valențe diferite în zilele noastre, în functie de abordările personale ale celui care fotografiază.
Deși atât de la îndemână, fotografia de stradă nu este pe atât de ușoară pe cât am putea crede la început. Subiecte și locuri de fotografiat există din belșug, însă uneori ne poate fi mai dificil să ne apropiem de oameni sau pur și simplu avem trac, ori nu ne-am exersat aproape deloc ochiul și ne e greu să identificăm anumite spații, fundaluri sau locuri în care am putea obține imagini reușite dacă fotografiem.
Ți-am pregătit în acest articol 5 idei la îndemână pentru fotografii de stradă de efect, elemente sau reguli de care să ții cont și care pot duce la rezultate reușite la final de zi.
Pe scurt, cele 5 sfaturi pentru fotografii de stradă reușite sunt:
- Folosește-te de acele spații și elemente cu ajutorul cărora poți compune prin linii directoare.
- Înțelege și folosește spațiul negativ în fotografie.
- Folosește lumina în avantajul tău.
- Încearcă și cadre cu o tentă de suprarealism.
- Ai întotdeauna în vedere factorul surpriză în fotografia de stradă.
Acum haide să le parcurgem împreună:
#1 Folosește-te de acele spații și elemente cu ajutorul cărora poți compune prin linii directoare
Anumite pasaje din oraș, scările de la metrou, scările magazinelor, balustradele și alte elemente de acest tip de pot ajuta în compozițiile bazate pe linii directoare.
Acestea pot fi vizibile sau sugerate, rolul lor fiind acela de a capta privirea și de a o conduce privitorul spre elementul principal, de interes.
În compozițiile bazate pe linii directoare se recomada a se ține cont de direcția sensului de citire, de a porni din partea stânga spre partea dreapta, de jos în sus, sau din apropiere spre depărtare, dar exxistă și situații care nu permit folosirea acestor reguli întocmai.
De asemenea, liniile directoare pot fi drepte sau șerpuiea, vizibile sau sugerate, iar în anumite cazuri pot indica adâncimea cadrului.
#2 Înțelege și folosește spațiul negativ în fotografie
Deși din denumire ne-am putea gândi la ceva rău, spațiul negativ este un concept extrem de important în compoziția fotografică, atât cea generală, cât și de stradă, fiind des utilizat în domeniul artei, al designului, al arhitecturii sau al scuplturii. Foarte simplu explicat, în fotografie, spațiul pozitiv este cel realizat de subiect, iar spațiul din spatele subiectului, numit și fundal, ar putea constitui, spațiul negativ.
Folosit corespunzător, are capacitatea de a transforma o fotografie obișnuită într-una excepțională.
Deși acest lucru este înțeles de destul de puțini pasionați de fotografie, cu puțină practică, spațiul negativ te poate ajuta sa îți transformi radical compizițiile, realizând imagini de impact.
#3 Folosește lumina în avantajul tău
Fie că vorbim de lumină directă, contre-jour, lunină laterală, treceri de la lumină la umbră, lumină difuză etc., fotografia de stradă ne oferă contexte multiple de utilizare a acesteia, de care e bine să învățăm să profităm.
Provocarea în fotografia de stradă, dincolo de subiecții umani cu stările lor, ține și de faptul că lumina se schimbă în mod constant și trebuie să te pliezi repede pe diferite situații sau să identifici oportunitățile bune de fotografiat, astfel încât imaginea finală să fie și corect expusă și de efect.
Postprocesarea poate ajuta și ea, însă nimic nu va compensa pentru o imagine prost expusă.
În funcție de echipament, și fotografiile realizate noaptea, spre exemplu folosindu-vă de lumina din vitrinele magazinelor sau de cea a unui stâlp de iluminare pot duce la rezultate de efect.
#4 Încearcă și cadre cu o tentă de suprarealism
Un articol mai detaliat despre suprarealism în fotografie găsești aici. Imaginile suprarealiste au o notă de mister și de îndoială, implicite și explicite. Realitatea și visele se îmbină pentru a exprima altceva, ceva nou, un alt sens pentru situațiile ce se petrec în fața ochilor noștri, o realitate disorsionată sau chiar una complet diferită.
În fotografia de stradă de asemenea, situându-se cumva în opoziție față de poveștile uzuale de pe stradă, cele pe care le surprindem așa cum se petrec, suprarealismul oferă șansa de a explora o realitate diferită, aducând în scenă sentimetul de ciudat, straniu și povești paralele.
Acest lucru poate fi realizat cu succes prin utilizarea de elemente cum ar fi: reflexiile (fie că vorbim de ferestre, oglinzi sau apă / bălți), elemente care creează ambiguitate, elemente care aduse împreună nu ne spun o poveste, ci mai degrabă ne fac să avem îndoieli și să ne punem întrebări despre ceea ce vedem/ne este prezentat, situatii ciudate surprinse, juxtapuneri, „joaca” cu dimensiunea obiectelor sau a personajelor și, desigur, expunerile duble** ca în cazul fotografiei clasice, dar realizate cu camere digitale care ne permit acest lucru.
#5 Ai întotdeauna în vedere factorul surpriză în fotografia de stradă
Factorul surpriză nu este deloc de neglijat atunci când vorbim despre fotografia de stradă. În general, acesta poate rezulta prin: folosirea perspectivei forțate, folosirea unor unghiuri speciale de fotografiere, folosirea tehnicii from the hip ( de la șold), folosirea juxtapunerilor, a detaliilor ciudate, a vitezei reduse de declanșare, prin momentul decisiv șamd
Nu exista o formulă de a crea acest gen de imagini,trebuie doar atenție la detaliile din jur, multă imaginație, și folosirea unor încadrări simple care să focuseze atenția privitoului asupra potențialei povești.
Folosindu-ne de cele prezentate, putem adesea suprinde cadre de impact pe stradă, indiferent de vreme, lumină șamd, ne putem surprinde pe noi înșine încercând diverse tehnici, ne putem seta teme de proiecte sau pentru anumite ieșiri de grup.