Sony NEX-3N – aparat de salon
Un articol de Alin Popescu
Va invitam in continuare sa cititi un material de test al lui Sony NEX-3N, realizat la Salonul Auto-Moto Bucuresti. Lansat de curand, noul Sony NEX-3N este clar un aparat destinat celor ce vor sa renunte la “sapuniera” (asa cum este cunoscut in argou un aparat compact de tip point-and-shoot) si isi doresc sa treaca la calitate dSLR insa intr-un “pachet” tot mic, lejer de purtat oriunde se deplaseaza.
Cântărind aproximativ 210gr, NEX-3N este cel mai mic și ușor aparat din lume cu obiective interschimbabile și senzor APS-C (la data lansării). Cand am scris review-ul lui Sony RX100 am realizat o grila comparativa ca sa vedeti ce inseamna dimensiunile fizice ale senzorilor
Ca si idee, cei care renunta la “sapuniera” pentru NEX-3N, trec de la zona gri deschis la zona albastru inchis. Este o diferenta majora in dimensiunile senzorilor si trebuie inteles inca o data, ca nu megapixelii conteaza (ba uneori chiar dauneaza cand sunt prea inghesuiti in senzori mici), ci mai mult dimensiunea fizica a senzorului si aici e valabila celebra vorba: “bigger is better”. E valabila din mai multe puncte de vedere pentru ca senzor mai mare inseamna: calitate sporita a imaginilor in lumina slaba si la ISO mare, camp de profunzime mai mic cu obiectivele potrivite (acea separatie a subiectului de fundat atat de dorita atunci cand am “tras” ani de zile cu o sapuniera), precum si contrast si culori mai bune, detalii mai fine, imagini cu unghi larg si multe altele.
Sony dezvolta de foarte mult timp senzori si stie ce face. Se pare ca “sweet-spot”-ul megapixelilor pe un senzor APS-C (cunoscut si ca DX pentru unii) este de 16 megapixeli. La cei 16,1 Mpx cat are senzorul lui NEX-3N, putem spune ca suntem acolo si vom vedea mai jos cat de bine performeaza acest senzor in varii conditii.
Pe langa aceasta, un alt lucru inedit cu care NEX-3N -ul vine este controlul electronic al zoomului pentru obiectivul de kit (sau orice alt Power Zoom montat pe aparat), identic cu cel regasit pe aparatele compacte. In jurul butonului declansator, exista un mic levier care odata actionat, realizeaza zoom-in sau out, controland direct obiectivul atasat, lucru imposibil la dSLR-uri unde zoom-ul se realizeaza direct de pe obiectiv, rotind inelul dedicat. O alta functie excelenta ce vine in ajutorul celor ce vin de pe aparatele compacte, facandu-le “tranzitia” mai usoara 🙂
Specificatii tehnice
Senzor imagine | Exmor APS HD CMOS de 16.1 megapixeli |
Sistem autofocus | 25 puncte AF cu detecţie de contrast |
Sensibilitate ISO | Fotografii: ISO 200 – 16000 Filmari:echivalent ISO 200 – 3200 |
Format înregistrare video | AVCHD 50i/25p |
Vizor optic | N/A |
Ecran LCD | 7.5cm / 3.0-type 460K-dot; rabatabil 180° |
Fotografiere continuă | 4 fps (aprox.) |
Efecte fotografie | 11 moduri, 15 efecte |
Dimensiuni | 109.9 x 62.0 x 34.6 mm (approx.) |
Greutate (cu baterie şi card de memorie) | 269 g |
Greutate (doar corpul aparatului) | 210 g |
Durata bateriei (aprox.) | 480 cadre |
Conexiuni/interfeţe | Multi/Micro USB* (permite încărcarea); HDMI Type D*compatibil cu Micro USB |
Blit încorporat | GN4; ISO 100·m / (GN6; ISO 200·m) |
La treaba
Intotdeauna cand avem un aparat nou pe maini, e bine sa il cunoastem inainte de a-l pune la treaba. Am insistat intotdeauna si voi insista si aici: cititi manualul (sau macar rasfoiti-l) pentru ca si daca luati o marca pe care o cunoasteti, sau chiar urmasul aparatului pe care l-ati detinut ani de zile, acesta sigur vine cu lucruri noi, de care e posibil sa nu aflati decat din manual, si sa fie extrem de utile in teren. Asta am facut si eu cu o seara inainte de a iesi la “joaca”.
Cum insa nu toti posesorii de NEX-3N vor face acest lucru, fapt cunoscut de producatori cum ca un procent extrem de mic dintre utilizatori chiar citesc manualul, Sony a inclus doua chestii extrem de interesante in NEX-3N si anume: unu, de fiecare data cand ne oprim mai mult in meniu asupra unei functii, apare un tool-tip cu informatii despre ce face acea functie/setare si doi, in modul automat, cu ajutorul butonului functional din partea dreapta jos a ecranului putem intra intr-un ghid interactiv ce ofera sfaturi practice legate nu numai de aparat, dar si de tehnici de baza de fotografiere. Acest ghid se schimba in functie de scena detectata automat de aparat. Extrem de util pentru incepatori.
sursa foto imaging-resource.com
Am facut si un mic un-boxing pentru a satisface curiozitatea celor ce vor sa stie ce se afla in cutia de kit
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=wIJnrSB3fG4?rel=0]
Abia dupa asta m-am apucat sa rasfoiesc manualul. Din pacate pentru unii, acesta nu vine si in versiunea in Romana. E posibil insa ca aparatul primit de mine pentru teste sa fie doar o vesiune Demo venita de afara si nu ce se vinde la noi pe piata, asa ca nu ma pronunt final daca are sau nu versiune in limba Romana. Personal, chiar daca am si versiunea in limba materna, tot pe cea in engleza o prefer, deoarece traducerea unor termeni foto sau a unor meniuri nu este tocmai fericita intotdeauna.
Lamurit cum sta treaba conform manualului am luat si aparatul la descusut. Acumulatorul de 1080 mAh era complet epuizat asa ca a necesitat o incarcare completa. Am inceput “relatia” direct cu o bila neagra pentru ca acesta se incarca doar in aparat, prin intermediul cablului mini-USB si al adaptorului de priza furnizat. Ce inseamna asta? Inseamna ca si daca ai o a doua baterie (asa cum am avut si eu, pe aceasta), tot nu te poti folosi de aparat in tot acest timp (aprox. 2h 30 min cat dureaza incarcarea). Va recomand un incarcator extern precum acesta de pe site-ul F64, furnizorul™ nostru de echipament de test.
Va spuneam la inceput ca testul aparatului l-am facut la Salonul Auto Moto Bucuresti si este oarecum justificata alegerea pentru ca aparatul vizeaza perfect un astfel de public tinta: amatori si entuziasti care vor sa pastreze amintiri placute si de calitate de la diverse evenimente la care participa, fie ele in familie, concedii, concerte sau evenimente precum salonul la care am participat.
Daca sunteti familiarizati cu meniurile aparatelor Sony, pe noul NEX-3N va veti simti ca acasa. Lipsa butoanelor de pe corpul aparatului, sau mai bine zis insuficienta acestora, a fost compensata cu cateva butoane virtuale in menu, astfel, selectorul de moduri poate fi accesat apasand butonul central de pe rotita din spate.
sursa foto imaging-resource.com
Pe langa obiectivul de kit de 16-50 mm am avut la dispozitie si alte doua obiective:
Sony 10-18mm F4 OSS (vezi/cumpara in magazin F64), si
Sony 24 mm F1.8 (vezi/cumpara in magazin F64)
Am declansat pentru inceput pe modul Superior Auto, pentru a vedea cum se descurca aparatul de unul singur. Nu numai ca a detectat aproape de fiecare data scena fotografiata, dar rezultatele au fost atat de bune, incat nu de multe ori m-am trezit ca trageam numai in acest mod. Sa nu uitam totusi ca publicul tinta al acestui aparat va folosi extrem de mult acest mod, asa ca este un lucru bun ca Sony a reusit sa imbunatateasca extrem de mult modul automat.
Expunerea este excelenta, desi cadrul nu era tocmai unul usor de rezolvat, cu mult alb si negru in scena. Pe langa expunere si dinamica extrem de buna, aparatul vine cu o noua functie denumita Auto-Object Framing, prin care detecteaza subiectul si reincadreaza imaginea dupa mai multe reguli de compozitie, ajutand fotograful aflat la inceput sa cadreze corespunzator. Noua functie, fata de Auto-Portrait Framing despre care am tot vorbit in articolele anterioare legate de aparatele Sony, vine cu urmatoarele imbunatatiri:
1. pe partea de portret acum detecteaza pana la doua fete si reincadreaza tinand cont de ambele subiecte (ex mai jos).
autoportret folosind ecranul rabatat 180 grade si declansare intarziata automata (3 secunde).
reincadrare propusa automat de aparat cu functia Auto Object Framing pornita, imagine salvata la rezolutie maxima folosind tehnologia proprietara Sony: By Pixel Super Rezolution
2. tot pe partea de portret acum detecteaza si subiectul in miscare cu ajutorul Tracking Focus si reincadreaza imaginea tinand cont de directia de miscare a subiectului
3. detecteaza si fotografie macro si reincadreaza corespunzator
4. detecteaza obiecte (nu numai fete umane) si reincadreaza corespunzator
5. detecteaza obiecte in miscare si reincadreaza in directia miscarii (ex. masini in miscare).
Revenind, salonul s-a desfasurat la interior (si bine ca a fost asa pentru ca afara ploua de rupea) si astfel am avut ocazia sa testez aparatul in diferite conditii de iluminare. Atat in lumina naturala, difuzata de cortul mare, alb, in care s-a desfasurat evenimentul, dar si in lumina unor proiectoare colorate, sau chiar in bezna cortului negru, unde aveau loc concertele si alte evenimente artistice.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 4.5 | 1/60 s | ISO 250
crop 100% din imaginea de mai sus
Pentru ca spatiul era foarte aglomerat, am folosit foarte mult obiectivul ultra-wide SONY E 10-18mm F4 OSS, o bijuterie de obiectiv, foarte sharp, excelent stabilizat si fara prea mari aberatii cromatice sau deformari sferice specifice obiectivelor de acest fel.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 4.5 | 1/60 s | ISO 320
Combinatia Sony NEX-3N cu obiectivul 10-18mm F4 nu este insa cea mai fericita: un aparat mic, cu care sa nu atragi atentia, de care atasezi un obiectiv mare si greu, si mai scump cu inca 50% din pretul camerei cu obiectivul de kit. Insa, pentru situatii extreme, focala ultra wide face minuni. Am observat chiar si o tendinta de back-focus in aceasta combinatie aparat-obiectiv.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 4.5 | 1/60 s | ISO 800
Si nu, nu acel “back” la care va uitati, ci putin mai aproape de punctul de focalizare. Eu am focalizat pe peria stergatorului de faruri, iar focusul s-a dus pe sticla farului din spate.
crop 100% din imaginea de mai sus
Am mai facut un cadru acestui Rolls vechi, intr-o situatie in care ma asteptam sa vad suficiente aberatii cromatice datorita contrastelor puternice si luciului cromului. Cu functia aparatului Lens Compensation: Chromatic Aberration setata pe Auto, si cu corectiile de rigoare din formula optica a obiectivului, rezultatele au fost excelente: o imagine clara, fara aberatii deranjante.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 4.5 | 1/60 s | ISO 400
crop 100% din imaginea de mai sus
crop 100% din imaginea de mai sus, Bokeh extrem de placut cu gradatie buna a tonurilor
Senzorul din NEX-3N este unul cu o dinamica a expunerii extrem de mare, astfel fiind capabil sa inregistreze detalii atat in zonele de umbra cat si in zonele foarte luminoase. Mai jos doua exemple diferite, pentru ambele situatii.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 4 | 1/60 s | ISO 3200
Acceasi imagine de mai sus, cu detaliile din umbra ridicate fara problema in Lightroom (Shadows +30). Ca idee, a se vedea indicatorul de viteza sau zona de sub volan, la pedalier.
Pe partea cealalata, in zona de highlights, aparatul expune extraordinar, chiar si in situatii extreme cum este cea de mai jos, cu mult alb in scena. Pentru comparatie, am facut o captura de ecran cu zonele arse din imagine (clipping on in Lightroom).
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 5.6 | 1/125s | ISO 3200
Sincer, ma asteptam ca toata tapiteria sa fie “arsa”, insa foarte putine zone sunt cele in care albul este la valoarea maxima de 255, asta in situatia in care restul expunerii este perfecta, dupa cum se vede pe oamenii din spate. Din nou, uimitor, avand in vedere ca nu am luat masuri speciale pentru o expunere perfecta, ci am lasat aparatul sa-si faca singur treaba.
Si inca o dovada de cat de “sharp” este obiectivul Sony 10-18 mm, cu detalii excelente chiar si la ISO 3200.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 5.6 | 1/125s | ISO 3200
Apropos de obiectiv, iata si o situatie extrema in care plasarea intentionata a subiectului in margine si sub un unghi anume, scoate in evidenta trasatura mai putin placuta, caracteristica obiectivelor ultra-wide, si anume deformarile pe marginile pozei, si mai ales spre colturi.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 10mm | F 4 | 1/125s | ISO 3200
A se vedea atat cauciucul masinii care pare mai gros in stanga cat si capul domnisoarei din dreapta sus. Este un neajuns cu care trebuie sa invatam “sa traim” atunci cand lucram la focale extreme.
Avand in vedere ca in “trusa” foto aveam si obiectivul de 24 mm F1.8, l-am montat pentru cateva cadre si pe acesta pe micutul NEX-3N. Pana la urma, tot obiectivul de kit 16-50mm se potriveste cel mai bine pe corpul aparatului, Insa, trecand peste partea de aspect si ergonomie, am vrut sa vad ce poate si Sony 24mm f/1.8, obiectiv grandangular rapid, cu o diafragma maxima de f/1.8 si calitate optica Carl Zeiss.
SONY E 24mm F1.8 | 24mm | F 4 | 1/100s | ISO 640
crop 100% din imaginea de mai sus
Multumit de ce am vazut din punct de vedere al claritatii, am deschis si diafragma la maxim, la F1.8 sa vad cum se comporta in aceasta situatie. Din pacate obiectivul m-a dezamagit, prezentand aberatii cromatice exagerate, chiar si cu functia de reducere a acestora inca pornita in aparat. Nici pe departe nu se compara cu ultra-wide-ul 10-18mm si este si mai scump (vezi pret).
SONY E 24mm F1.8 | 24mm | F 1.8 | 1/500s | ISO 800
crop 100% din imaginea de mai sus
Trecand peste acest aspect, obiectivul reda foarte bine culorile si tonurile pielii, chiar si in situatia cand nu este vorba de un ten caucazian
SONY E 24mm F1.8 | 24mm | F 1.8 | 1/160s | ISO 200
Auto-portrait framing realizat de aparat din cadrul anterior, bazandu-se pe detectia fetei
Am trecut apoi in cortul unde aveau loc concertele. Un cort negru complet, ce nu lasa deloc lumina soarelui sa patrunda, luminat doar de proiectoarele colorate ce se miscau de colo colo si cateva spoturi deasupra meselor unde se putea servi pranzul.
Fac o scurta paranteza aici si veti intelege de ce. Probabil ca deja pana acum ati observat ca sub nici o poza nu este specificat modul in care era setat aparatul (ex: manual, aperture priority, automat, scena etc.), mentiune prezenta in toate articolele de review pe care le-am facut pana acum. Din pacate suportul din partea SONY pentru sistemul de operare Mac OS X (deci pentru calculatoarele Apple) este zero, sau aproape zero. Inteleg ca si Sony face calculatoare, laptopuri performante, dar sa tai “teava” tuturor celor ce folosesc Mac (si nu sunt putini fotografii care aleg aceste sisteme) mi se pare o greseala impardonabila. Normal ca am folosit alte softuri, insa EXIF-ul corect cu toate campurile il citesc numai softurile dedicate fiecarui aparat, cum ar fi PlayMemories de la Sony, care ati ghicit, nu este disponibil pe Mac. Asa ca acest camp legat de modul in care se afla aparatul la momentul realizarii fotografiei, nu l-am gasit nicaieri, asa ca nu am cum sa mentionez asa cum faceam de obicei. Inchei paranteza.
Cortul cel negru mi-a oferit posibilitatea sa testez aparatul in diferite moduri dedicate fotografierii in lumina slaba. Am avut la dispozitie mai multe instrumente cum ar fi:
- ISO ridicat
- Scena Anti Motion Blur in care aparatul realizeaza 6 cadre succesive pe care apoi le combina intr-o imagine fara zgomot si fara subiecti miscati. Aici este mai mult de vorbit, pentru ca la fel ca varful de gama Alpha 99, NEX-3N foloseste noua tehnologie de reducere a zgomotului in imagini denumita Area Specific Noise Reduction, in care algoritmul de reducere a zgomotului aplica diferite valori pe zone specifice, cumva asemanator cu plug-in-urile specifice de Noise Reduction din softurile de prelucrare (ex. Noise Ninja, Dfine 2.0 etc.)
- sursa SONY
- Scena Hand-held Twilight – recomandata de aparat in a fi folosita la fotografierea nocturna din mana (si nu de pe trepied). Aparatul realizeaza tot o serie de mai multe imagini pe care ulterior le combina intr-una singura
- Scena Night Portrait – in care aparatul expune lung pentru inregistrarea lumini ambientale, iar la finalul expunerii realizeaza o declansare a blitului incorporat pentru “inghetarea” subiectului.
Legat de paranteza anterioara nu regasesc informatiile despre scena folosita, desi stiu clar ca am trecut aparatul prin toate modurile disponibile, insa incerc sa imi amintesc ce am folosit la fiecare imagine din cele ce urmeaza. Ideea este una singura: rezultate excelente in lumina slaba, neasteptat de bune pentru un aparat din clasa entry. Un mare plus aici, l-a adus senzorul mare despre care va spuneam la inceput precum si noua tehnologie de reducere a zgomotului pe zone.
SONY E 10-18mm F4 OSS | 18mm | F 4 | 1/25 s | ISO 6400 | Scena Hand-Held Twilight sau Superior Auto care a detectat situatia de low light. Stiu sigur ca a tras singur 6 cadre la o singura apasare a butonului declansator.
crop 100% din imaginea de mai sus
SONY E 24mm F1.8 | 24mm | F 4 | 1/60s | ISO 1600 | Scena Night Portrait cu blit-ul deschis
crop 100% din imaginea de mai sus
In imaginea anterioara, daca nu as fi folosit modul Night Portrait si as fi fotografiat cu blitul direct pentru a ilumina pe domnisoara din cadru, ea ar fi iesit luminata corect si restul scenei (mai putin cateva din spoturile si reflectoarele din spate) ar fi iesit in bezna, intunecate, incorect expuse. Folosind scena Night Portrait m-am asigurat ca aparatul expune corect pentru lumina ambientala (putina) si apoi ca ilumineaza corect subiectul din planul principal. Incadrarea nu este tocmai fericita, pentru ca atat de intuneric era incat mare lucru pe ecranul LCD nu am distins. Am re-verificat meniurile si am observat ca fara sa-mi dau seama oprisem functia prin care aparatul reda pe ecranul LCD expunerea asa cum se va realiza (Live View Display Setting era pe OFF). Am trecut-o pe ON si imediat pe ecranul LCD mi s-a iluminat scena, la valori apropiate de urma sa obtin in imaginea de mai jos putand sa incadrez fara probleme chiar si in lumina slaba. Cu ecranul rabatat pana la pozitia de mijloc, am laut un cadru aproape de “firul ierbii”.
SONY E 24mm F1.8 | 24mm | F 2.5 | 1/60s | ISO 6400
crop 100% din imaginea de mai sus
Pentru ca nu mai dura mult si incepeau concertele de deschidere plus conferinta de presa, am luat un loc in fata hotarat sa si filmez putin, sa vad daca si filmarea se descurca bine in lumina slaba. In plus, vroiam sa verific si daca sunetul este ok, avand in vedere ca majoritatea aparatelor au o problema cu in registrarea sunetului atunci cand acesta este foarte puterninc (ex. la concerte). M-am gandit ca daca trece si acest test, il pot declara fara probleme cel mai bun aparat de avut cu tine oriunde: vacanta, concerte, familie, etc.
Am trecut pe obiectivul de kit de 16-50mm pentru ca acesta este un Power Zoom, adica mecanismul de zoom este actionat electric (precum la compacte, si diferit de obiectivele dSLR sau mirrorless clasice), lucru care ajuta extrem de mult la filmare: zoom silentios si uniform. Am realizat un scurt colaj cu cateva din scenele filmate in full HD la 25 frame-uri pe secunda
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=PMaFfkgQAPQ?rel=0]
Rezultatele atat pe partea de video cat si sunetul sunt demne de aparate mult mai pretentioase, deci a trecut testul cu brio. Singurele probleme pe care le-am observat sunt in bezna maxima, cand ISO in fotografii urca cel putin pana la 6400, deci pot presupune ca si pe video a urcat tot pana acolo, si mai ales pe zonele rosii (autoturismul din prim plan) se vede un zgomot destul de ciudat si neplacut, insa in situatii extreme, asa cum am spus si mai sus.
Am trecut apoi aparatul in rafala, pe modul Speed Priority Cont. si atata timp cat butonul de declansare este tinut apasat, aparatul declanseaza in continuu cu 4 cadre pe secunda, fiind incetinit doar in momentele cand bufferul de memorie se umplea deoarece cardul nu mai facea fata la volumul mare de date ce trebuia scris. Din toate aceste cadre succesive, multe la numar, am reusit sa realizez un mic clip, un pseudo-timelapse al evenimentului, la dimensiune 4K, asa ca va recomand atunci cand il vedeti full-screen sa alegeti la video quality: Original
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=fGhgvHenz30?rel=0]
Ca si idee, in modul Speed Priority Cont. aparatul focalizeaza la primul cadru, utilizand acea setare de focus pentru toate cadrele. Chiar si asa, fotografiile realizate in acest mod au fost excelente: corect expuse, foarte multe extrem de sharp, perfect utilizabile. Este un mod ideal de folosit atunci cand avem nevoie sa surprindem momente inedite, greu de sincronizat in mod obisnuit: ex saritura in punctul de maxim a unui atlet, dansator, skateboarder etc.
Am ramas cu obiectivul de kit pe aparat, pentru ca pana la urma multi dintre cei ce si-l vor cumpara, vor ramane mult timp cu acest obiectiv pana sa isi achizitioneze altul. Ca si idee, kitul NEX-3N impreuna cu Sony 16-50mm F3.5-5.6 OSS este o afacere excelenta. Sa va spun de ce: kit-ul costa 2.289 ron. Obiectivul singur costa 1.579 ron. Calculati la ce bani ramane NEX-3N-ul. Pe langa aceasta, obiectivul mi s-a parut unul excelent, cu performante demne de admirat, mai ales pentru un obiectiv de kit.
sursa Sony
Pentru ca in trusa am avut si un filtru polarizant Hoya de 40,5 mm diametru, l-am montat pentru putin timp pe aparat. Doar putin, pentru ca lumina si asa putina, intra in cantitati si mai mici atunci cand folosim un astfel de filtru. Insa, m-am bucurat de reducerea reflexiilor de pe masini, de pe parbrizele acestora si de contrastul sporit obtinut atunci cand utilizam astfel de filtre. Pentru mai multe detalii despre utilizarea filtrelor, va invit sa cititi articolul dedicat acestora, aici.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 17mm | F 3.5 | 1/160 s | ISO 2000 | Polarizare Circulara
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 19mm | F 4 | 1/160 s | ISO 1600 | Polarizare Circulara
Pentru ca majoritatea vizitatorilor de la targ se pozau cu automobilele expuse, am considerat ca este momentul sa fac si eu o mica aroganta si sa ma bucur de functia de autoportret inclusa in NEX-3N. Ce inseamna mai precis acest lucru? Ei bine, cand ecranul este rabatat complet in sus, la 180 de grade.
Imaginea se rastoarna si poti indrepta aparatul spre tine, avand astfel vizibilitate completa asupra scenei. Pe langa aceasta, dupa apasarea butonului, ai la dispozitie 3 secunde sa faci ultimele ajustari de cadrare, sa iti iei “moaca” potrivita si sa obtii astfel o imagine de top-model. Sau nu, depinde de subiect 🙂 Eu oprisem (pentru ca se poate) acest timer de 3 secunde, si rau am facut, pentru ca astfel nu am mai avut timp sa imi retrag mana complet, asa ca a intrat un pic in cadru, din neatentia fotografului. Sunt sigur ca pe maini mai bune si dibace intr-ale autoportretelor, aceasta functie va fi cu siguranta apreciata si de succes.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 4 | 1/60 s | ISO 500 | functia Autoportret
Zilele urmatoare de dupa targ, le-am petrecut in familie, prilej numai bun pentru a ma mai “juca” cu NEX-3N -ul si a incerca si cateva dintre multele functii creative (efecte) cu care acesta vine. Avem la dispozitie atat profile de culoare cum ar fi: portrait, vivid, natural, monochrome etc. (fiecare customizabile dupa preferinta si gustul fiecaruia) cat si efecte mai extreme cum ar fi: posterization, miniature effect, retro, HDR painting etc. (in total 15 la numar).
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 38mm | F 5.6 | 1/80 s | ISO 3200 | Retro sau Monochrome cu Sepia
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 47mm | F 5.6 | 1/250 s | ISO 200 | Monochrome sau Rich Contrast B&W
Am iesit un pic si pe malul Ialomitei, unde toate vietatile se desfatau la razele calduroase ale soarelui, inca amortite dupa iarna lunga. Am avut ocazia sa pozez un guster la plaja si sa testez inca odata capacitatile de autofocus ale aparatului. Initial l-am lasat pe modul multi-point in care decide de unul singur unde sa focalizeze. Iarba deasa si cadrul incarcat, a pacalit sistemul de focus (nici nu ma asteptam la altceva), asa ca am trecut pe flexible point, am ales punctul de pe ochiul reptilei, si focalizarea s-a facut ceas de aceasta data.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 50mm | F 5.6 | 1/320 s | ISO 200 | Multi Point AF
crop 100% din imaginea de mai sus
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 46mm | F 9 | 1/100 s | ISO 200 | Flexible Point AF
crop 100% din imaginea de mai sus
Am trecut apoi prin modurile Picture Effect fotografiind aproape acelasi cadru cu fiecare setare in parte. Mai jos o galerie cu aceste moduri creative, pe care din nou va las sa le descoperiti singuri, deoarece nu am informatii din EXIF despre modul folosit.
Pentru ca nu testasem deloc modul HDR, lasand la o parte efectul exagerat de la Picture Effects denumit HDR Painting, am trecut aparatul de pe setarea default DRO Auto (Dynamic Range Optimizer) pe modul HDR 1EV, mod in care aparatul realizeaza automat 3 cadre la valori diferite ale expunerii (aici la distanta de 1 EV) si apoi le combina discret intr-o imagine cu dinamica mult mai buna, cu detalii atat in zonele de umbra cat si in highlights. Am mai vorbit de modul automat HDR de la Sony, si de fiecare data am ramas placut impresionat deoarece nu se exagereaza cu efectul de HDR, ci rezultatul este unul placut, ce poate trece cu vederea ca fiind un cadru normal, expus in conditii ideale de lumina.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 5.6 | 1/200 s | ISO 200 | Auto HDR 1EV
Pentru ca nu prea folosisem scenele (asta datorandu-se destul de mult faptului ca selectorul de moduri nu este la indemana, prezent fizic pe corpul aparatului, ci unul virtual in meniu asa cum va spuneam la inceput), am trecut pe Scena Portrait si i-am facut cateva fotografii Dianei intr-o mini-sedinta foto realizata aproape ad-hoc. Noroc cu motocicleta din garaj, cu barcuta gasita parasita pe un lac, si un podet de care nu stiam, dar pe care l-am gasit cautand un loc mai interesant de fotografiat.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 6.3 | 1/1600 s | ISO 200 | Scena Portrait
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 47mm | F 8 | 1/1000 s | ISO 200 | Scena Sport (pentru a forta aparatul sa traga in rafala si cu focalizare continua)
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 20mm | F 16 | 1/200 s | ISO 200 | Scena Landscape
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 18mm | F 16 | 1/125 s | ISO 200 | Superior Auto
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 6.3 | 1/1600 s | ISO 200 | Ecranul rabatabil mi-a permis fotografierea de la nivelul apei, fara a fi nevoit sa intru eu in balta 🙂
La final de zi, am dus motocicleta inapoi in garaj si cum era tocmai la asfintint, am mai tras un ultim cadru folosind Scena Hand-Held Twilight cu ale sale 6 cadre succesive.
SONY 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ | 16mm | F 3.5 | 1/50 s | ISO 6400 | Scena Hand-held Twilight
crop 100% din imaginea de mai sus
Inainte de concluzii
Toata aparatura pe care am avut-o de-a lungul testului a stat extrem de comod si in siguranta in geanta pusa la dispozitie de catre cei de la F64. Este vorba despre un Tamrac Zuma 4, o geanta extrem de bine compartimentata si cu multe buzunare pentru accesorii, ce vine si cu husa de ploaie. Husa am avut ocazia sa o testez in ziua salonului auto cand a turnat cu galeata, insa nu a reusit sa ude geanta prin husa de protectie nici macar la colturi sau la imbinari.
sursa foto F64
In ea mi-au incaput fara probleme kitul NEX-3N cu obiectivul 16-50mm montat, obiectivul 10-18mm cu parasolarul pus, obiectivul 24 mm F1.8, ipadul si incarcatorul acestuia (in compartimentul dedicat), cateva acte de la firma, carduri, bateria de rezerva si incarcatorul camerei. Mai era loc destul si suficiente buzunare goale, doar ca eu nu am mai avut nevoie de altceva la mine.
Singurul lucru care nu mi-a placut la aceasta geanta este pretul, cam piperat pentru clasa si dimensiunile ei: 475 ron. Avand insa in vedere ca in Germania se vinde la 144 de euro (ex. aici), nu am ce sa le reprosez celor de la F64 legat de acest aspect.
Concluzii
La final de test pot spune fara probleme despre NEX-3N ca a fost o adevarata surpriza placuta. Nu este o camera dedicata unui profesionist, butoanele lipsa si functiile ingropate in meniuri fiind piedici in modificarea rapida a parametrilor camerei, insa cu siguranta va depasi asteptarile unei persoane ce trece de la un aparat compact la o clasa net superioara cum este cea mirrorless. Practic, poti folosi linistit aparatul numai pe modul Superior Auto pentru ca de departe este cel mai reusit mod automat ce mi-a fost dat sa vad pana acum la aparatele avute in test.
Senzorul mare, fara a fi pompat artificial in megapixeli, ofera imagini excelente chiar si la valori ISO mari, pline de contrast si cu o dinamica a expunerii extinsa. Obiectivul inclus in kit, poate fi numit cireasa de pe tort, oferind rezultate peste asteptari pentru un obiectiv de kit, si in plus, functia de zoom controlat electronic facand si mai usoara acomodarea celor ce sunt obisnuiti cu zoom-ul “la buton”.
Bile albe
- senzorul APSC HD de 16,1 Mpx
- calitatea imaginii la valori ISO mari
- dinamica expunerii si atentia la highlights pentru a nu fi arse nici in conditii extreme
- filmarea full HD si sunetul inregistrat direct din aparat
- durata prelungita a bateriei: dupa peste 4 ore de fotografiat/filmat cu aparatul mereu pornit, din care au rezultat 384 de fotografii si aproximativ 20 minute de filmare impartite in 15 clipuri, am revenit acasa cu bateria la 29% din capacitate
- dimensiunile extrem de reduse, precum si greutatea mica
- obiectivul de kit excelent
- functiile dedicate incepatorilor cum ar fi ghidul in-camera, butonul de zoom de pe corpul aparatului, si performantul mod Superior Auto
- ecranul rabatabil si functia de autoportret
- pretul excelent al kit-ului, avand in vedere cat costa numai obiectivul separat
Bile negre
- cea mai mare dezamagire: incarcarea acumulatorului direct in aparat (o problema intalnita din pacate la toti producatorii in ultimul timp mai ales la modelele entry)
- desi nu sunt mare iubitor de ecrane touch, ar fi fost ideal ca Sony NEX-3N sa aiba un astfel de ecran, mai ales ca butoanele de pe corpul aparatului sunt putine si schimbarea setarilor se face destul de greoi
- ar fi fost util ca manualul sa fie si in limba Romana, sau macar meniurile aparatului sa fie si in limba materna, avand in vedere modul Ghid din aparat
- lipsa completa a suportului pentru Mac OS X
- focalizarea de tip detectie de contrast care in lumina scazuta este mult mai slaba decat detectia de faza, ar fi fost util un sistem hibrid precum cel din alte aparate din aceasta gama.
Galeria de imagini
Asa cum v-am obisnuit, am suit fotografiile din acest articol intr-o galerie pe Google+ la o rezolutie mai mare (2048px) pentru a putea fi downloadate si analizate in detaliu de catre cei ce isi doresc acest lucru. In plus, galeria contine si alte fotografii realizate in test dar care nu au mai avut loc in articolul si asa lung, dar sper eu ca nu plictisitor 🙂
Va multumesc.
Echipament utilizat:
[products ids=125004258,1046281,101145,1042978]
5 Comments
[…] a5000-ul este o evolutie a lui NEX-3N (despre care am scris aici) si multe lucruri in plus fata de predecesorul sau nu sunt de spus. Cele mai importante modificari […]
Sunt pe cale să trec de la Panasonic DMC-TZ2 către setări manuale, utilă prezentarea pentru mine este pe înțeles. Felicitări pentru articol.
Buna ziua,
As dori sa stiu daca acest model are posibilitatea pe partea video de setari manuale. Doresc sa atasez un obiectiv de macro folosind un adaptor. In acest sens doresc sa fac setarile video in mod manual.
E posibil asa ceva?
multumesc
Din cate imi amintesc, nu ai setari manuale pe modul video. E posibil sa gresesc, insa sansele sunt mici 🙂 … recomand o vizita in magazinul F64 si vazut la fata locului pe modelul expus.
salut,as dori o opinie,strict legat de calitatea pozei/filmarii/calitatii aparatului este mai bun sony nex-3n 16-50mm (480euro) sau sony nex-5n 18-55 (400e)?stiu ca 5n e mai vechi putin,dar nu mi se pare asa important..precizez ca la inceput voi folosi aparatul pe auto,camera actuala fiind una de tipul point and shoot,din ce am vazut in review-uri ,nex5 are un ecran mai bun,capacitiv,921k pixeli etc,iar posibilitatea de pe nex3n da a face zoom si ca o compacta si blitul integrat nu mi se par asa de mari avantaje(pentru mine)..multumesc!