Full Frame la purtator – SONY RX1
Cam asa s-ar descrie pe scurt noua minune cu care Sony ne uimeste. Nu a trecut mult timp de cand imi exprimam admiratia pentru micutul Sony RX100, atunci cand am plecat cu el Hai-hui prin Dobrogea, ca iata, urmeaza sa fiu luat din nou prin surprindere de acelasi producator, cu recent anuntatul sau aparat compact cu senzor full-frame: Sony RX1.
Cand am citit prima oara specificatiile, am crezut ca nu vad bine, ca am sarit vreun rand ceva si mi-au fugit ochii de la un aparat compact la un nou SLT full-frame, sau poate chiar un NEX full-frame. Dar nu! Citisem corect! Visul multor fotografi profesionisti, a devenit brusc realitate: o “compacta” cu adevarat Pro, de avut tot timpul la tine atunci cand nu ai chef sa cari ditamai rucsacul cu scule. Atat de brusc, incat unii inca nu s-au dezmeticit. Vreau sa lamuresc de la inceput un aspect, si anume pretul. Acolo unde “doare” cel mai tare. Pretul de 13.449 ron (la momentul redactarii acestui articol) teoretic va speria foarte multa lume, inclusiv “vulpile” care vor spune ca “strugurii sunt acrii”. Lasandu-i pe acestia la o parte, vor ramane cei ce stau sa analizeze putin si sa faca un calcul realist:
- cam cat m-ar costa orice aparat full-frame prezent la ora actuala pe piata? Aprox. 9.500 ron, cel mai ieftin.
- cam cat m-ar costa un obiectiv prime de 35 mm cu diafragma luminoasa? Minim 1.300 ron.
- dar daca acest obiectiv ar fi un Zeiss? Pai, undeva la minim 3.500 ron
- dar daca e un obiectiv construit special fix pentru acest senzor si aparat, cu elemente asferice-avansate, dupa celebra “reteta” Sonnar, cu coating T* pentru rezistenta la ghosting si flare, cu diafragma F2 cu 9 lamele circulare pentru un bokeh de exceptie, cu functie macro si auto-focus, ei bine… nu mai calculez.
- dar daca aparatul impreuna cu obiectivul ar cantari sub 500 de grame si nu ar fi mai mare de 12 cm pe “latura” cea mai mare …
- dar daca …
M-am oprit, pentru ca, adunand doar cele de mai sus, am vazut ca am depasit suma initial mentionata, asa ca nu mi s-a mai parut un pret nejustificat. Am vrut insa sa vad daca aparatul se ridica la adevaratele asteptari. Pentru ca daca se ridica, atunci clar este un invingator si isi va ocupa o pozitie de cinste printre clasici: primul aparat digital compact full-frame.
APARATUL
Pur si simplu m-am trezit cu el in brate, la volanul masinii. Ma dusesem in str. Vigilentei sa ma intalnesc cu reprezentantul F64 ce urma sa-mi inmaneze intregul “arsenal” pentru sesiunea de teste planificata. Am ajuns amandoi in acelasi timp la sediul companiei, dar mai avea de luat ceva din birou, asa ca mi-a dat aparatul si a “fugit” 2-3 minute. Prima reactie a fost sa ii fac o poza cu telefonul, parca fiindu-mi frica sa nu il stric daca incep sa ii apas butoanele cu nesat.
Apoi l-am luat la “descusut”, insa nu am avut prea mult de lucru in directia aceasta, deoarece, spre incantarea mea, am descoperit acceasi consistenta in meniuri, aceeasi asezare si usurinta in accesare precum si la modelele anterioare ce mi-au trecut prin mana pentru teste: Alpha 57, Nex-7, RX100. Am mai aruncat apoi un ochi pe lista de specificatii, sa nu imi scape ceva:
- aparat compact cu senzor Full Frame Exmor® CMOS de 24.3 Mpx (36×24 mm)
- obiectiv fix Carl Zeiss Sonnar T* 35mm f/2.0 cu diafragma circulara cu 9 lamele
- Procesor de imagine BIONZ™ ce ofera o procesare rapida a atat a imaginilor (pana la 5 cadre pe secunda precum si fisiere RAW pe 14 biti) cat si a filmarilor
- Filmare Full HD (moduri P/A/S/M) cu pana la 60 de cadre pe secunda, sau cu posibilitatea filmarii cu incetinitorul la 120 de cadre pe secunda
- Ecranul Xtra FineTFT LCD de 3″ cu o rezolutie de 1,229,000 puncte
- ISO 100-25.600 cu posibilitati extinse pana la ISO 50 sau pana la 102.400 folosind functia proprietara Multi Frame Noise Reduction.
Pentru tura de teste, am mai primit pe langa aparat si al doilea acumulator si, foarte important, un incarcator extern pentru acumulator. Spun extern, deoarece, in mod surprinzator, chiar si la acest aparat destinat profesionistilor (despre care se stie ca nu umbla nici o data fara cel putin inca un acumulator de rezerva la ei), producatorul ofera un incarcator USB, ce incarca acumulatorul in camera. Asta inseamna ca nu poti folosi aparatul cat timp acumulatorul se afla la incarcat, si, ce e si mai neplacut, daca ai doi, trei acumulatori suplimentari, trebuie incarcati in aparat, pe rand. Pe langa acestea, am mai luat si un filtru Hoya UV HMC (mai mult pentru protectia elementului frontal al obiectivului), precum si un Hoya Polarizator Circular Slim, ambele pe 49 mm, cat este diametrul frontal al obiectivului de pe RX1. Intregul “arsenal” a fost sustinut (in putine cazuri cand am avut nevoie de el), de un trepied Fancier WF3642. Initial am zambit cand am auzit de Fancier si m-am gandit ca nu prea o sa am ce face cu el, insa micutul si-a facut treaba excelent, fiind perfect echilibrat pentru dimensiunea si greutatea lui Sony RX1.
LA DRUM
Planul a fost sa fac o tura de 2 zile pana la vecinii bulgari, intr-o locatie pe care vroiam sa o vizitez de mult timp: Veliko Tarnovo. Stiind aparatul capabil de performante excelente in conditii slabe de lumina, si mai stiind de celebrul spectacol de lumina de la cetatea Tsarevets, a fost clar ca trebuie sa raman peste noapte acolo. Zis si facut: facut rezervare la hotel, pus acumulatorii la incarcat, rasfoit manualul si citit cat mai multe pe internet despre aparat in seara de dinaintea plecarii, cat sa nu am surprize la fata locului sau sa uit de vreo functie importanta. Alarma setata pentru ora 5 AM si pregatit bagajul pentru plecat in zori. Dormi daca poti! Aproape in pijamale, am iesit pana in fata blocului sa fac o poza de seara la ISO mare si diafragma deschisa sa vad si eu bokeh adevarat dintr-o “compacta”. Pentru dramatism, am pus focalizarea pe modul DMF (direct manual focus) si am defocalizat intentionat cadrul de mai jos:
F2.5 | 1/80s | ISO 3200 | Program Auto
crop 100% din imaginea anterioara
M-am culcat linistit stiind ca am cu ce lucra zilele urmatoare.
SESIUNEA DE TESTE
Rasaritul ne-a prins undeva in camp, pe drumul spre Giurgiu. Curios din fire si din dorinta de a vedea ce poate un aparat de unul singur, aproape intotdeauna prima parte a testelor o dedic modurilor automate, scenelor de fotografiere, modurilor creative, efectelor de imagine etc. de care Sony RX1 chiar nu duce lipsa. Avem la dispozitie 13 stiluri creative:
- standard
- vivid
- portrait
- landscape
- sunset
- black&white
- neutral
- clear
- deep
- sepia
- light
- night scene
- autumn leaves
In fiecare dintre aceste moduri poti seta Contrast, Sharpness si Saturation in diferiti pasi (-3..+3). Imaginati-va cate moduri si feluri de exprimare a creativitatii avem la dispozitie. Aceste moduri sunt practic curbe de reprezentare a culorilor si contrastului, asa ca pot fi folosite si modificate toate celelalte setari ale aparatului si pot fi aplicate inclusiv atunci cand se inregistreaza in format RAW. Accesul este extrem de facil, pentru ca apasand butonul Fn, pe display-ul aparatului se activeaza si pot fi modificate aproape toate setarile acestuia.
Mod SuperiorAuto (a detectat scena Sunset) | F4.5 | 1/80s | ISO 3200
Am tras RAW+JPEG dar la finalul turei am observat un lucru: cu ajutorul softului de la Sony (Image Data Converter care este dureros de lent la procesarea RAW-urilor din RX1) mi-a fost foarte greu sa scot o versiune cel putin la fel de buna ca JPEG-ul iesit direct din camera. Stiu ca unii vor bolborosi morocanosi la afirmatia urmatoare, dar din punctul meu de vedere Sony a reusit sa faca o treaba atat de buna cu jpegurile din aparat, incat nu as simti deloc nevoia sa trag RAW cu aceasta camera. Asta nu inseamna ca nu am tras 🙂
RAW convertit la JPG | Mod SuperiorAuto | F4.5 | 1/80s | ISO 3200
Avantajul de a trage RAW se vede insa la o post-procesare mai agresiva. RAW-ul de mai sus l-am salvat TIFF pe 16 biti si, procesadu-l intr-un soft dedicat, reusesti sa scoti detalii mult mai multe in zonele unde ai crede ca sunt pierdute. La fel si cu zgomotul de imagine, mult redus cu ajutorul unui plug-in dedicat reducerii zgomotului. Mai jos imaginea procesata din TIFF-ul anterior.
Si o comparatie 1:1 (crop 100% din cele 3 fisiere de mai sus)
Ne-am continuat drumul, am trecut granita si pana in Veliko Tarnovo am mai oprit o singura data, pentru ca, tot pe un camp, am vazut o lumina minunata, parca de pe alta lume. Am lasat masina pe marginea drumului si am luat-o de-a dreptul pe camp spre un copacel aplecat, vazut de departe. Pana sa ajung la el, am incercat rezistenta obiectivul la flare, pozitionand soarele la marginea cadrului. Rezultat excelent, cu dinamica buna, detalii si contrast foarte bune
Aperture Priority | F11 | 1/320s | ISO 100
Spre norocul meu, copacelul era aplecat deasupra unei ape semi-inghetate si asta mi-a oferit ocazia unei incadrari mai interesante. Vreau sa spun, ca desi initial mi s-a parut cumva ciudat si peste mana faptul ca diafragma o setezi de pe obiectiv si nu de pe aparat, m-am obisnuit extrem de repede si parca acum caut inelul de diafragma pe toate aparatele pe care le folosesc. Nice feature! Inca o data am testat cum se descurca aparatul pe Auto, intr-o situatie nu tocmai usoara, o scena retro-iluminata. A detectat automat scena Backlighted si a expus excelent, cu detalii in toate zonele din imagine. Senzorul de 24,3 mpx de noua generatie din RX1, cu a lui dinamica incredibila si performante excelente in conditii slabe de lumina, m-a dus cu gandul la Nikon D600, care ofera aceleasi performante (oare or fi unul si acelasi senzor!?). Vorbind de dinamica expunerii, m-a bucurat sa regasesc si in RX1 functia DRO (Dynamic Range Optimization) care a ramas tot timpul pornita si pe Auto. Am testat aceasta functie si la RX100 si la A57 si am apreciat-o extrem de mult, asa ca nu mi-am mai batut capul cu ea, stiind cat de mult ajuta.
Auto (Scena Backlighted) | F8 | 1/500s | ISO 100
Pentru ca lumina si cadrele iesite te duc cu gandul la un ger naprasnic (si nu pot spune ca nu era) am zis sa mai incalzesc un pic atmosfera, trecand curbele de culoare (Creative Style) pe modul Sunset. Iata cum se schimba totul:
Aperture Priority | F9 | 1/250s | ISO 100 | Creative Style Sunset
Ne-am continuat drumul neintrerupt pana in Veliko Tarnovo, ne-am cazat la hotel ca sa lasam bagajele, si cand sa iesim pe strazile orasului, mi-am aruncat inainte un ochi pe geamul camerei de hotel pe care o cerusem special cu vedere la cetate, pentru ca mi-am facut lectiile inainte si am cautat cea mai buna combinatie hotel/camera cu vedere buna. Au fost ultimele raze de soare pe care le-am vazut in tura noastra, dar vai ce raze au fost! Am compus o panorama din doua cadre alaturate si am si tonat-o putin, dupa propriul plac
Aperture Priority | F11 | 1/320s | ISO 100
Mai jos un cadru direct din aparat, de la celalalt geam:
Manual Exposure | F11 | 1/320s | ISO 100
Am iesit din camera de hotel si am descoperit niste strazi pustii si un oras parca abandonat, altfel decat ne-am fi asteptat stiind cat de apreciat de turisti este Veliko Tarnovo. Dar frigul de afara, tinea probabil in piscinele incalzite si putinii turisti ce se aflau in oras. Am activat functia de detectie a fetei si am pornit si Auto-Portrait Framing (am vorbit mai pe larg despre ea in testul lui Sony A57 asa ca va invit sa cititi acolo, nu ma mai repet). Un lucru extrem de util (si as dori ca si alti producatori de aparate sa se uite la Sony legat de acest aspect) este faptul ca aparatul iti spune atunci cand incerci sa activezi o functie necompatibila cu setarile actuale de ce nu o poti activa si ce trebuie facut ca sa o poti folosi. Exemplu concret: Auto Portrait Framing nu functioneaza atunci cand aparatul este setat sa inregistreze RAW+JPEG, asa ca iti spune sa tragi JPEG pentru a putea activa functia. La alte camere m-am lovit de imposibilitatea activarii unei functii esentiale, dar nu am stiut din ce motiv (banal de cele mai multe ori) nu o pot activa. Uneori (si nu exagerez) singura solutie fiind revenirea la setarile fabricantului (normal ca aceste incompatibilitati de functii sunt trecute in manualul aparatului, dar in teren, nu stiu cati dintre noi avem manualul cu noi). Asa ca inca o data, bravo Sony! Am fotografiat singurul om de pe strada, fratele meu, cel ce m-a insotit in tura de aceasta data. Nu pot spune ca as folosi prea des functia de auto-crop la portret, mai ales ca de multe ori nu mi-a placut cum a propus reincadrarea (poate din cauza ca frate-miu poarta ochelari si asta a dat peste cap pattern-urile inregistrate in camera, si de multe ori i-a taiat unul din ochi in afara cadrului). Un lucru de mentionat pentru cei care nu cunosc functia este faptul ca se salveaza o fotografie separat de original, si aceasta este dusa tot la 24 Mpx printr-o alta tehnologie proprietara Sony, si anume Clear Image Zoom (folosindu-se de o interpolare bazata pe pattern-uri preinregistrate in aparat).
Aperture Priority | F2.8 | 1/100s | ISO 100
Auto Portrait Framing | Aperture Priority | F2.8 | 1/100s | ISO 100
Va pot spune cu mana pe inima ca nu am vazut pana acum un obiectiv sa performeze atat de bine pe intreaga plaja de diafragme precum Carl-Zeiss Sonnar-ul T* de 35mm de pe RX1. Este “bisturiu” de la o margine la alta a imaginii incepand chiar de la F2. La fata locului nu mi-am dat seama de asta, si acum imi pare rau ca nu am facut un test dedicat pentru acest aspect. Am luat insa un cadru cu detalii pe toata suprafata si l-am analizat
Aperture Priority | F4 | 1/80s | Auto ISO 320
crop 100% stanga sus
crop 100% stanga jos
crop 100% mijlocul imaginii
crop 100% dreapta jos
crop 100% dreapta sus
Nu cred ca i-am facut dreptate aparatului cu exemplul de mai sus, deoarece lacul si detaliile de pe usa erau extrem de invechite si tocite, totusi se pot vedea absolut toate crapaturile din lemnul usii, pana si cele mai fine detalii, in oricare din colturile imaginii.
Aperture Priority | F4 | 1/80s | Auto ISO 125 | DRO Off | Auto HDR 1.0 EV
A trebuit sa ma uit in EXIF sa vad daca fisierul de mai sus era imaginea HDR pe care stiam ca am facut-o direct din aparat. Efectul si tonarea sunt atat de naturale, incat cu greu ai spune ca fotografia de mai sus este un HDR. Dar totusi, a castigat foarte multe detalii in zonele mai intunecate. Pentru a activa modul HDR automat, este nevoie de oprirea DRO-ului, dar cumva e logic acest lucru, ambele ocupandu-se de marirea dinamicii in scena si fisierele trebuie sa fie JPEG nu RAW, dar cum spuneam, aparatul te informeaza extrem de clar ce trebuie facut pentru a putea folosi o functie inacesibila altfel. Ca tot trecusem aparatul in JPEG am activat si cateva din cele 13 Picture Effects disponibile (Postarization/Retro Photo/High Contrast Monochrome/Soft Focus/Illustration/Watercolor/Toy Camera/Pop Color/Soft High-key/Partial Color/HDR Painting/Rich-tone Monochrome/Miniature). Pentru ca stiam de High Contrast Monochrome de la testele anterioare si pentru ca imi place foarte mult pentru fotografie de strada, a fost primul testat. Din nou, asteptarile nu mi-au fost inselate: acelasi tip de imagine puternica, cu contrast extrem
Aperture Priority | F4 | 1/80s | Auto ISO 125 | Picture Effect High Contrast Monochrome
Aperture Priority | F8 | 1/80s | Auto ISO 125 | Picture Effect Toy Camera
Va pot confirma, daca deja ati citit pe internet, sau va pot spune daca nu ati facut-o inca, despre “fatidicul” numar F4 si 1/80s. Daca va uitati la ultimele 4 imagini de mai sus, veti vedea ca daca a fost activat Auto ISO, atunci timpul de expunere ales a fost invariabil 1/80s. Se pare ca aceasta este limita inferioara pe care daca o atinge, camera va ridica automat ISO pentru a expune corect. Ei si ce-i asa de rau? Pentru mine nu prea este, doar ca multi s-au plans ca in modul P, prioritate absoluta la declansare o are combinatia F4 cu 1/80s si, ce-i drept in anumite situatii poate incurca. Ar fi fost util sa poti seta din meniu care sa fie pragul de auto-marire a sensibilitatii ISO. Spre exemplu, daca fotografiem oameni la interior, sub lumina ambientala, sigur la 1/80s vor iesi miscati (daca danseaza sa zicem) asa ca ar fi fost util sa putem forta un 1/125s sau chiar 1/200s. Alti producatori ofera posibilitatea modificarii pragului de Auto-ISO asa ca nu inteleg de ce Sony a ales aceasta varianta. Bine, este ceva ce foarte usor poate fi modificat print-un update de firmware. Sa vedem daca producatorul asculta de clientii sai.
Aperture Priority | F8 | ati ghicit 1/80s | Auto ISO 250 | +0.7 EV | Picture Effect Miniature
Din varful dealului Tsarevets am trecut aparatul in modul Sweep Panorama (prezent direct pe selectorul de moduri), am ales directia panoramei “in jos” pentru a putea fotografia cu el din pozitia portret si am apasat butonul o singura data, urmand apoi indicatiile aparatului pentru rotire.
Sweep Panorama | F4 | 1/500s | ISO 200 | Creative Style Landscape
Aceeasi problema pe care am observat-o si la RX100 o regasesc si in RX1 si anume, in modul Sweep Panorama, in anumite situatii, apar niste benzi pe cer, de la imbinarea cadrelor realizate automat. In imaginea de mai sus, este clar vizibila in coltul din stanga-sus. In rest, imbinarea este excelenta, din pacate lumina total neutra nu face decat sa anuleze frumusetea orasului vazut de sus, de la cetate.
Aperture Priority | F2 | 1/125s | ISO 100 | +0.7 EV | High Contrast B&W
Pe masura ce lumina se imputina, am inceput sa ma lovesc din pacate de singurul punct slab al aparatului (cel putin pentru mine poate fi considerat punct slab): focalizarea in conditii de lumina slaba. Extrem de lenta, cu mult “hunt for focus” si uneori imposibil de realizat, chiar si cu lampa de asistare a focalizarii aprinsa. Se pare, pentru ca nu am gasit nicaieri in specificatii nimic legat de focus, singurul sistem de focalizare este unul bazat pe detectie de contrast (o sa spuneti ca asa au toate compactele). Lipseste cu desavarsire detectia de faza, atat de importanta si necesara in conditii slabe de iluminare. De ce sa ai un senzor excelent in lumina slaba, daca aparatul nu e in stare sa focalizeze perfect in acele conditii? Mare pacat! Problema poate fi depasita oarecum, daca ai rabdare si timp, prin excelent asistatul mod de focalizare manuala. Pe langa zoom-ul automat pe LCD-ului aparatului atunci cand initializezi focalizarea manuala prin rotirea inelului de focus, ai la dispozitie si asistarea Focus Peaking pe care o poti configura in meniu dupa plac: culoare, sensibilitate, etc. Cu aparatul setat pe focalizare manuala, si cu obiectivul in modul Close-up, mod in care poti focaliza mult mai de aproape de subiect (de la 20 cm fata de senzor) in loc de 35 cm cat este in mod normal, am realizat imaginea de mai jos
Aperture Priority | F4 | 1/80s | Auto ISO 250 | +1.3 EV | Manual Focus in Macro Mode (0.2m-0.35m)
crop 100% din imaginea de mai sus
Vremea din ce in ce mai urata, parca a demotivat si aparatul, pentru ca in timpul vizitei la cetatea Tsarevets, acumulatorul numarul 1 a cedat dupa numai aproximativ 300 de cadre si cateva minute de film. Noroc cu cel de-al doilea, aflat la caldura in buzunarul interior al gecii. Nu am mai zabovit mult vizitand cetatea pentru ca la putin timp a inceput si ploaia, asa ca ne-am retras pentru masa de pranz, la un restaurant laudat si celebru in Veliko: Hadji Nikoli Inn. Inchis pentru renovare ne-au zis doi domni aflati in interior. In curtea hanului am oprit corectia distorsiunilor obiectivului si am declansat pentru a vedea daca aceste distorsiuni deranjeaza sau daca macar sunt prezente. Din punctul meu de vedere sunt ca si inexistenta, din nou, un mare plus adus lui RX1 de catre obiectivul cu care este “dotat”.
Aperture Priority | F4 | 1/80s | Auto ISO 250 | Distorsion Compensation OFF
Hanul se afla pe celebra strada G.S Rakovski, renumita pentru atelierele mestesugarilor si artizanilor din Veliko. Am intrat si noi in cateva ateliere si am declansat de cateva ori:
Aperture Priority | F4 | 1/100s | ISO 100
Aperture Priority | F2 | 1/200s | ISO 100
Aperture Priority | F2.8 | 1/100s | ISO 400
Am reusit in cele din urma sa mancam si am mai apucat sa facem cateva poze pana cand un potop de ploaie ne-a trimis linistiti la hotel, fiind aproape imposibil sa mai fotografiem ceva.
Aperture Priority | F8 | 1/100s | ISO 100 | Picutre Effect Toy Camera
Am iesit imediat ce ploaia s-a oprit, mai ales ca deja se intunecase. Din ora albastra nu am mai prins decat maxim 5 minute, pana cand cerul a devenit complet negru. Am pus aparatul pe micutul trepied si am declansat folosind timerul pentru intarziera declansarii setat la 2 secunde, cat sa nu induc miscare in imagine
Manual Exposure | F11 | 30s | ISO 160 | Trepied
Aperture Priority | F9 | 1/15s | ISO 3200 | Creative Style Night View
crop 100% din imaginea de mai sus
Am urcat apoi ISO la 6400 si am declansat din nou
Aperture Priority | F9 | 1/20s | ISO 6400 | +0.3 EV
crop 100% din imaginea de mai sus
Pentru ca tot venise seara, si m-am apucat de testat performantele aparatului la valori ISO mari, am zis sa dezvolt si mai mult si sa incerc si scena Night View, sa vad ce setari alege aparatul in aceasta situatie. Subiect a fost chiar hotelul unde ne-am cazat, frumos iluminat seara
Night View Scene | F4 | 2.5s | ISO 100
A doua incercare langa hotel a fost modul Multi Frame Noise Reduction, regasit tot in meniul de setare ISO. Aparatul realizeaza pana la 6 cadre succesive pe care apoi le combina intr-unul singur pentru a obtine o imagine fara zgomot.
Aperture Priority | F8 | 1/5s | Multi Frame Noise Reduction ISO 6400 | Creative Style Light | +0.3 EV
Desi imaginea de ansamblu pare ok, la un zoom 100% se observa cateva artefacte ciudate, mai neplacute decat in imaginea realizata simplu la ISO 6400.
crop 100% din imaginea de mai sus
Pentru ca ploaia incepuse iar destul de serios, am cautat un loc adapostit sub o streasina pe aceeasi straduta Rakovski si am facut un test complet de ISO, de la 100 pana la 25.600.
Aperture Priority | F8 | 15s | ISO 100 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 8s | ISO 200 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 4s | ISO 400 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 2s | ISO 800 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 1s | ISO 1.600 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 1/2s | ISO 3.200 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 1/4s | ISO 6.400 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 1/8s | ISO 12.800 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Aperture Priority | F8 | 1/15s | ISO 25.600 | DRO Off | High ISO NR On | Long Exposure NR Off
Mai jos o comparatie la crop 100% din imaginile de test de mai sus Pentru ca de-a lungul zilei am incercat putin si functia video (nu sunt un expert pe partea video, asa ca nu am nici un fel de pretentii), am zis sa mai fac cateva incercari si cu modurile avansate de filmare. Asa ca am mutat selectorul pe modul video, si din meniu am putut sa aleg oricare dintre modurile P/A/S/M. Mai jos, un mix din clipurile realizate cu RX1. Trebuie mentionat ca softul pe care l-am folosit pentru micul montaj nu mi-a permis importul fisierelor MTS full HD filmate in 50p, asa ca am folosit un convertor de pe internet. Din pacate, la conversie s-a pierdut din calitate, insa, clipul de mai jos face parte dintr-un playlist personal de pe Youtube, in care am uploadat si cele 4 clipuri cu ploaia asa cum au iesit ele din aparat (Youtube-ul le-a recunoscut fara probleme).
Pentru ca ploaia nu mai contenea, ne-am retras la hotel pentru o cina binemeritata. In drumul de intoarcere am mai realizat cateva cadre la ISO mare.
Aperture Priority | F2 | 1/400s | ISO 6400 | +0.3 EV
crop 100% din imaginea de mai sus
Am trecut “in revista” si toate modurile Picture Effects in acelasi cadru
Aperture Priority | F2 | ISO 100
Am baut un ceai sa ne incalzim, am mancat o tocana de tendoane de vita, mancare traditionala bulgareasca extrem de delicioasa si am cazut lati in paturi, cu alarma setata pentru ora 7 AM, pentru ca soarele rasarea la 7:40 (speram noi!)
Aperture Priority | F2 | 1/80s | ISO 2500 | +0.7 EV
Aperture Priority | F2 | 1/80s | ISO 800 | +0.7 EV
Aperture Priority | F4 | 1/80s | ISO 5000 | Spot Metering
ZIUA 2
Cand a sunat alarma am sarit ca ars din pat, cu ochii direct pe geam. M-am culcat la loc, si nu v-as mai spune de ce … ei bine, inca ploua 🙁 Cam asa se vedea de la geam
Scena Hand-Held Night Shot | F2 | 1/80s | ISO 8000
Cand ne-am trezit definitiv, la mai putin de o ora, ploaia se cam terminase, dar doar atat. Lumina nu se schimbase deloc in bine. Am mai luat-o un pic la pas prin Veliko, poate poate s-o mai indrepta vremea. Pe drum am gasit un copacel impanzit de “martisoare”, nu stiu exact din ce motiv, dar mi-a placut.
Aperture Priority | F2 | 1/320s | ISO 400 | +0.3 EV
Apoi, am ajuns la Monument of the Assens, trecand minunatul pod suspendat Stambolov (construit in 1892), prilej de a folosi inca o data modul panorama al aparatului
Sweep Panorama | F4 | 1/500s | ISO 250
M-a mirat ca Sony nu a inclus printre modurile creative si o scena Silhouette, dar avand in vedere cui ii este destinatul aparatul, nu cred ca exista fotograf care sa nu stie sa subexpuna pentru obtinerea acestui “efect” sa-i spunem.
Aperture Priority | F5.6 | 1/2500s | ISO 400 | -1.3 EV
Scarile pe care a trebuit sa le urcam spre monument, mi-au amintit din nou de functia Distorsion Compensation, pe care am activat-o sa vad comparativ cum arata acelasi cadru cu ea ON/OFF.
Aperture Priority | F8 | 1/50s | ISO 400 | +0.3 EV | Distorsion Control ON
Aperture Priority | F8 | 1/50s | ISO 400 | +0.3 EV | Distorsion Control OFF
Vederea de la monument asupra orasului vechi, cu casele mici si aproape suprapuse una alteia este minunata de langa monumentul regilor ecvestri asa ca m-a inspirat la o noua “miniatura”. Mi-a placut foarte mult ca ai extrem de multe optiuni asupra efectului, legate de pozitia zonei de clar (Auto, Down, Middle, Up precum si Left, Middle, Right). Aici am folosit Up
Aperture Priority | F8 | 1/80s | ISO 400 | Picture Effect Miniature Up Iar aici: Left
Aperture Priority | F8 | 1/80s | ISO 200 | Picture Effect Miniature Left
Muzeul de Arta se afla imediat in spatele monumentului Assens si, impreuna, ofera o priveliste minunata din orice locatie a orasului vechi. Exista chiar platforme cu bancute preintre cladirile suprapuse de unde poti admira panorama aceasta
Aperture Priority | F8 | 1/80s | ISO 320 | Picture Effect High Contrast Monochrome
Desi inainte sa plecam m-am documentat in legatura cu vremea, se pare ca socotelile de pe internet nu s-au potrivit cu capriciile locale ale vremii, asa ca am avut din nou parte de ploaie. Planuiam sa vizitam si celebrul sat Arbanasi cu ale sale case si constructii integral din piatra. Am lasat aceast obiectiv pentru o vizita ulterioara in zona, pentru ca voi reveni cu siguranta in acest loc minunat. Mi-a parut rau ca nu m-am gandit sa iau si un model cu noi, pentru a realiza mai multe portrete cu RX1, dar am compensat la intoarcere in tara fotografiind cel mai la indemana model, fetita mea Andreea. “Sesiunea” a avut loc in tren, calatorie efectuata cu prilejul primei calatorii a Andreei cu acest mijloc de transport
Portrait Scene | F5.6 | 1/80s | ISO 200
Aperture Priority | F2.8 | 1/500s | ISO 100 | +0.7 EV
Cele doua imagini de mai jos, sunt JPEG-ul din aparat (prima poza), urmat apoi de un JPG obtinut din fisierul RAW. Ca si la inceput, nu am reusit cu ajutorul softului dedicat sa obtin cel putin o imagine aproape de ce salveaza camera ca JPEG. Ori programul de conversie nu este complet ci doar s-a introdus suportul pentru fisierele raw ale lui RX1 fara sa fie adaugate toate functiile, ori pasii de ajustare sunt prea brutali, ori eu nu am reusit sa inteleg in aproape o saptamana de utilizare aceasta aplicatie incalcita. Abia astept suportul pentru fisierele raw din Aperture, Photoshop sau Lightroom pentru a putea reveni asupra fisierelor raw la acea data. Momentan Image Data Converter de la Sony a fost singurul instrument avut la dispozitie pentru procesarea acestor fisiere RAW din RX1.
Program AE* | F2.8 | 1/160s | ISO 100 | from-camera JPEG
Program AE* | F2.8 | 1/160s | ISO 100 | RAW to JPEG
CONCLUZII
La finalul scurtei perioade in care am avut la dispozitie aparatul, nu pot decat sa declar: WOW! Sony, you did it! Au reusit ceea ce putini visau, un full-frame “la purtator”, o camera extrem de compacta si in acelasi timp extrem de performanta. Putem vedea in sfarsit un bokeh placut, performante demne de cele mai scumpe DSLR-uri la sensibilitati ISO mari si foarte mari, o rezolutie excelenta de la un capat la altul al imaginii incepand chiar de la cele mai deschise diafragme, o ergonomie excelenta si usurinta in utilizare datorata butoanelor programabile, si, toate acestea, intr-un aparat compact, ce nu depaseste 0.5 kg. Sunt sigur ca daca Bresson ar mai fi trait, s-ar fi plimbat astazi fericit pe stradutele lui cu un Sony RX1 de gat!
Bile albe
- senzorul full frame EXMOR CMOS demn de cele mai performante DSLR-uri de pe piata
- performante excelente la sensibilitati ISO mari si foarte mari
- obiectivul Carl Zeiss Sonnar T* 35mm f/2.0 ultra sharp atat in centrul imaginii cat si la colturile acesteia incepand chiar de la F2
- inelul de setare a diafragmei de pe obiectiv plus rotita dedicata de compensare a expunerii, extrem de la indemana si placut de utilizat (inca imi lipsesc)
- butoanele programabile (7 in total daca am numarat corect) ce permit customizarea camerei dupa bunul plac al fiecaruia
- ecranul LCD de 7.5 cm cu o rezolutie impresionanta de 1.229.000 de puncte ce are la baza tehnologia WhiteMagic™
- accesul facil la cele mai utilizate setari prin functia Quick Navi a butonului Fn
- asistenta excelenta oferita la focalizarea manuala (live zoom si focus peaking)
- calitatea excelenta a JPEG-ului obtinut direct din aparat
- asistenta la activarea unor functii indispobibile cu setarile curente
- portabilitate
Bile negre
- pe primul loc din pacate se afla sistemul de focalizare, care vaneaza focusul in lumina slaba si foarte slaba
- lampa de asistenta la focalizare care e total ineficienta la mai mult de 1 m
- imposibilitatea setarii pragului de crestere automata a sensibilitatii ISO (F4 | 1/80s poate fi considerat ™ pentru RX1)
- selectorul de moduri extrem de greu de rotit (aproape imposibil de realizat numai cu degetul mare al mainii drepte)
- incarcarea acumulatorului in aparat, prin USB
- autonomia extrem de mica a acestuia (are numai 950 mah) si nu tine mai mult de 300 de cadre
- am simtit de multe ori lipsa unui intervalometru pentru a putea realiza timelapse-uri
- mi-ar fi placut sa aiba si stabilizare optica
- pretul accesoriilor (250$ thumb-grip – adica o bucata de metal ce se ataseaza pe patina de accesorii, 250$ toc piele, 170$ parasolar)
Un album cu fotografiile la rezolutie mai mare (2048 px pe latura mare) poate fi “rasfoit” in contul meu de Google+
12 Comments
Un articol foarte bun, felicitarile mele!
[…] RX100 si RX1, ambele testate de mine la momentul aparatiei (citeste review RX100 sau review RX1). Astazi vorbim despre update-ul compactei de care m-am indragostit in Dobrogea, RX100, care are un […]
[…] să ne pună la dispoziție aparatul Sony RX1, am publicat articolul de mai jos mai întai pe blog-ul F64. Îl reproducem și aici, pentru cititorii […]
Mi s-a parut foarte potrivit review-ul si lesne de parcurs. Buna treaba. Astept un full frame mirrorless de la Sony, cu obiecte interschimbabile, cu sistem af-hybrid si cam gata 🙂
Mulțumesc Cristian. Și eu aștept un NEX full-frame 🙂
Desigur ca pretul este ff piperat asa cum a spus-o domnul de la f64,aici pe blog despre acest sony rx 1.Un prieten si coleg de fotografie mi-a spus in urma cu o luna cand i-am spus cat costa un compact sony in format full frame,eii stai linistit abia a inceput full framuri-le si sti cum e la inceput,un apartament cu 3 camere incentrul bucurestiului prin 2008 era 500.000 de euro,acum e 100.000-150.000,asa v-a fii si cu aparatele foto in format 35mm.In viitor v-a fii accesibil pentru mai toata lumea,iar cele crop x se pare ca vor disparea in 3,4 sau 5 ani.Probabil ca tot peste 4-5 ani o sa ma gandesc poate intr-o anumita zii si o sa ma intreb singur,ce sa-mi iau azi de banii astia pe care i-am in buzunar, o pereche de pantofii sau un foto full frame,cam de aceeasi suma aproximativ
Un bun si pragmatic comentariu. Pare ca acest aparat ramane al profesionistilor, ca "acoperire" pentru situatii de urgenta.
Pretul pare prohibitiv pentru amatorii care fac fotografie de placere.
Oricum, prin aceste comentarii putem intelege mai mult decat review-urile simandicoase si cu rezultate "la comanda" practicate de anumite site-uri…celebre de altfel.
Multumesc de aprecieri Leontin. Practic asta incerc eu sa fac prin articolele pe care le realizez, sa ofer o parere sincera asupra experientei utilizarii aparatului in timpul avut la dispozitie. Ma bucur ca si perceptia publicului e aceeasi. Comentarii de genul acesta ma fac sa vreau sa continui in aceasta directie. Multumesc inca o data!
Multumesc in numele tuturor celor interesati eu de 20 de ani fac numai fotografii judiciare si sper ca intro zi cit de curind sa trec la foto artistice si documentar…Sper sa putem colabora Nu am parcurs toata expunerea dar in mare stiu cu ce se maninca …astept sa-mi achizitionez un aparat dar nu inainte de a face ce ai facut tu…multumesc mult pentru comentariu ..
bine de stiut
L-am citit cu placere.
[…] sa imi puna la dispozitie aparatul Sony RX1, am publicat articolul de mai jos mai intai pe blog-ul F64. Il reproduc si aici, pentru cititorii […]