Fotografia de noapte este plină de provocări. Una dintre cele mai mari, atât pentru amatori, cât și pentru profesioniști, este focalizarea precisă în cazul unor scene întunecate.

Acum, deoarece majoritatea obiectivelor de pe piață au funcția de autofocus și s-a renunțat la semnul de infinit care ne asigura că de la o anumită distanță totul avea să fie în clar, această misiune a devenit mai complicată.

Haideți să vedem așadar care ar fi cele mai eficiente metode de a focaliza pe întuneric:

Povestim despre:

  • Focusul manual
  • Focalizarea la infinit
  • Pre-focalizarea pe timp de zi

#1 Folosiți focusul manual

Atunci când autofocus-ul devine confuz și ne dă bătăi de cap, mai ales când este nehotărât, sfatul cel mai bun ar fi să comutăm obiectivul pe manual focus. În cazul DSLR-urilor, această abordare este cea mai potrivită, având în vedere existența vizorului optic care ne ușurează mult treaba. De menționat aici că obiectivele, de obicei cele mai vechi, care au manual focus, sunt de multe ori mai ușor de folosit decât cele cu autofocus – mișcarea este mai lină, mai precisă și te vor ajuta mai mult să poți realiza focusul manual. În continuare se fabrică obiective foarte bune fără autofocus cum sunt, de exemplu, cele de la Samyang, Voigtlander sau Carl Zeiss.

#2 Focalizarea la infinit

focalizare la infinit

Depinde de subiect, dar pe timp de noapte sunt șanse mari ca ceea ce vrei să fotografiezi să se afle peste intervalul de focus al obiectivului tău și să se găsească la “infinit”. În acest caz, dacă setezi focusul la “infinit” ar trebui ca ceea ce ai în cadru de la o anumită distanță, în functie de obiectiv, să fie clar. Bineînteles, așa cum am spus și la început, multe din obiectivele noi nu mai au acel punct de “infinit”, iar acesta va fi mai greu de indentificat.

#3 Pre-focalizare pe timp de zi

Sfatul acesta este util în special pentru cei care sunt cu adevărat pasionați în obținerea unui cadru și au și suficient timp la dispoziție. Practic vă alegeți cadrul pe timp de zi, folosiți autofocusul pentru subiectul pe care îl doriți, apoi odată ce ați stabilit unde doriți să fie clar, puteți trece în modul manual și să blocați focusul cu o bandă adezivă. Știu, pare o metodă destul de grea, dar poate da rezultate atunci când știți ce vreți exact de la un anumit cadru. Dacă pare prea complicat, citiți în continuare pentru a găsi cea mai bună metodă.

#4 Stabilirea hiperfocalei

Definiția hiperfocalei o puteți găsi în dicționarul din site-ul F64. Distanța pe care trebuie ajustat inelul de focalizare, pentru ca, la o anumită diafragmă, sa se obţină o imagine suficient de clară (vezi profunzime de câmp) a obiectelor aflate între (1/2 hiperfocala) și infinit.

Majoritatea obiectivelor mai vechi, dar și câteva din cele noi au marcaje ale hiperfocalei trecute pe ele. Concret, calculul hiperfocalei ne permite să setăm obiectivul în funcție de diafragma dorită, în așa fel încât să putem determina de la ce distanță obiectele din cadru vor fi în zona de focus. Astfel, nu o să mai fie nevoie nici măcar să ne uităm prin viewfinder pentru a stabili ce zonă o să fie în focus.

Stabilirea hiperfocalei poate deveni mult mai simplă dacă apelați la una dintre aplicațiile pentru smart device existente gratuit în magazinele de aplicații. Eu am testat HyperFocal Pro, care ne ajută să înțelegem clar și definitia hiperfocalei, cu ajutorul unei ilustrații.

#5 Live View + Zoom

focalizarea

Majoritatea aparatelor DSLR de pe piață și toate mirrorless-urile sau aparatele compacte au funcția de Live View. Această tehnologie este extrem de utilă fotografilor care doresc să obțină cadre bune în condiții de iluminare slabă,  pentru că acum pot folosi zoom-ul și lcd-ul aparatului pentru a alege zona care să fie în clar, apoi să regleze manual focusul pentru un cadru reușit.

#6 Focus Peaking

O funcție venită inițial în sprijinul videografilor, focus peaking poate fi acum folosită cu succes și de către fotografi. Practic aceasta îți arată în cadru unde există cel mai mare contrast, colorând acele zone. Avantajul evident este atunci când folosim obiective cu focus manual. În loc să ne bazăm doar pe ceea ce vedem noi , focus peaking te ajută să alegi planul de focus foarte rapid.

#7 Folosește autofocusul în direcția unui obiect luminos

Dacă ai o zonă cu un contrast ridicat în cadru, de obicei se găsește în apropierea unui obiect luminos cum ar fi un bec sau o reflexie foarte puternică a luminii într-o anumită zonă, poți focaliza acolo. Nu uitați să folosiți doar autofocus single și nu continous. Dacă reusiți să faceți acolo focusul, mențineti shutter-ul apăsat la jumătate sau blocați autofocusul, apoi puteți reîncadra și realiza fotografia.

#8 Țintiți către stele

Ma rog, spre lună ați avea șanse mai mari. Dacă aveți noroc să fie cer senin și o lună luminoasă,  aceasta vă poate ajuta să reglați autofocusul la “infinit”. Odată ce ați reușit să focalizați, puteți bloca autofocusul și face încadrarea dorită.

#9 Folosiți o lanternă

focalizarea

Iată o metodă la îndemână pentru oricine: utilizarea unei lanterne. Dacă nu fotografiem la distanțe foarte mari, putem folosi o lanternă chiar în două moduri. Primul ar fi să luminăm zona pe care dorim să o fotografiem, să facem autofocusul, apoi stingem lanterna și declanșăm. Un alt mod ar fi să punem lanterna aprinsă în zona pe care dorim să o fotografiem. Apoi, după ce realizăm autofocusul, îl blocăm, scoatem lanterna din cadru și facem fotografia.

#10 Utilizați un laser pointer

Este acel dispozitiv care era folosit să deranjeze portarii în timpul meciurilor de fotbal, până a fost interzis. Poate fi folosit la fel ca și lanterna, dar are avantajul că poate ajunge la distanțe mai mari, iar lumina sa este mai concentrată și mai discretă.

Voi ce metode de focalizat pe timp de noapte ați folosit? Pe care le-ați recomanda? Cu cât sunt mai puțin convenționale, cu atât mai interesant! Povestiți-ne!

Articol de Alex Frusina


Produse

Samyang C 14mm Canon

Samyang C 14mm Canon

in stoc
16860lei

Samyang 14mm f/2.8 este un obiectiv ultra-wide, cu diafragma maxima de f/2.8 ideal pentru fotojurnalisti, arhitectura si pentru fotografia de peisaj.Constructia optica este de exceptie, incluzand ele....

Vezi detalii
Zeiss Distagon 35mm/1.4 ZF.2

Zeiss Distagon 35mm/1.4 ZF.2

in stoc
66210lei

Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 ZF.2 este un obiectiv luminos care ofera un unghi de cuprindere optim pentru fotografia de strada si este considerat alegerea clasica pentru fotojurnalisti. Datorita ....

Vezi detalii