Review Voigtlander Nokton Classic 35mm f1.4

Postat de: F64 F64

Circumstanțele dictează uneltele folosite, iar acestea trebuie să se comporte adecvat pentru a putea obține rezultatul compatibil cu așteptările, în alte cuvinte, cea mai bună cameră de fotografiat este cea care se transformă într-un al treilea ochi.

Voigtlander Nokton Classic
(c)Adrian Sandor

Fotografia de stradă presupune calitatea fotografului de a se contopi cu mediul, de a deveni lucrul ce lipsea din peisaj, trecând astfel neobservat și devenind un martor neutru al evenimentelor din fața obiectivului său. Din acest motiv, mulți dintre cei care practică o astfel de activitate preferă aparate compacte și obiective fixe cu dimensiuni reduse. Cele mai populare distante focale ce se regasesc în utilizarea zilnică a fotografilor menționați anterior sunt 50mm și 35mm, părerile fiind împărțite în funcție de preferințe, viziune, creativitate și tehnică.

Voigtlander Nokton Classic
(c) Adrian Sandor

Mulți consideră cel mai mare defect al camerelor Sony lipsa de varietate și accesibilitate a obiectivelor pentru seria full frame, însa cel mai mare atu al lor este un senzor excelent într-un corp pentru care s-au produs toate adaptoarele posibile. Obiectivele wide ce dispun de o diafragmă mare au dimensiuni considerabile ce nu pot să treacă neobservate, una dintre opțiuni putea fi 50mm f/1.8 sau 35mm f/2.8, ambele produse de Sony, însa împreuna cu un adaptor, obiectivele pentru rangefinder de la Voigtlander m-au convins sa cedez confortul autofocusului pentru ergonomie și personalitate.

Voigtlander Nokton Classic
(c)Adrian Sandor

Specificații tehnice:

  • Distanța focală: 35 mm
  • Diafragmă: f/1.4-f/16
  • Construcție: 8 elemente în 6 grupuri
  • Câmp vizual: 63°
  • Număr lamele: 10
  • Distanță minimă focalizare:  0,7 m
  • Montură: Baionetă Leica-M
  • Greutate: 200 g
  • Dimensiune filet filtru: 43 mm

Construcție

Voigtlander Nokton 35mm este suficient de mic și ușor pentru a nu ieși în evidență atunci când este montat pe un rangefinder, același lucru se aplică și pentru un aparat full frame mirrorless, dimensiunea împreună cu adaptorul nu depașește 5cm, iar greutatea este echilibrată perfect de corpul aparatului. Construcția este complet metalică, are un finisaj negru mat și un focus lin, rapid și ușor de utilizat datorită scării grafice și a tab-ului din partea inferioară.

Voigtlander Nokton Classic
(c)Adrian Sandor

Profilul său subtil îl face ideal pentru fotografia de stradă, focusul manual permite pre-focalizarea ca tehnică de fotografiere rapidă a cadrelor spontane dar și dexteritatea de a focaliza rapid subiectul se dobândește ușor după câteva ture de exercițiu. Împreună cu funcțiile de “focus peaking” și  “magnify” ale aparatului asigură în majoritatea cazurilor un focus perfect într-un timp foarte bun.

Schimbarea diafragmei se face cu ajutorul inelului ce prezintă două protuberanțe ușor de identificat atunci când privești prin vizor, fiecare pas fiind acompaniat de un clic metalic ce subliniază senzația de construcție robustă dar și ajută la intuirea corectă a valorii acesteia.

Bokeh

Unul dintre punctele în care Voigtlander Nokton 35mm se diferențiază de majoritatea obiectivelor pe care le poți achiziționa în momentul actual este separarea subiectului de fundal cu un aspect clasic și plin de personalitate. Este un punct ce va determina relația pe care fotograful o va avea cu un obiectiv ca acesta. Bokeh-ul este agitat, uneori având o tendință de rotire, cercurile de lumină formate de cele 10 lamele ale diafragmei prezintă dublări luminoase ale diametrului și o iluminare neomogena. Se poate spune că are o “personalitate” puternică, iar cu asta nu vor fi satisfăcuți niciodată adepții fotografiilor perfecte din punct de vedere tehnic.

Vigneta este prezentă și foarte puternică începând de la f/1.4, descrescând pe masura ce se urcă spre f/2.8, însa acesta este unul din aspectele ce ii conferă obiectivului un farmec aparte.

Calitatea Imaginii

Claritatea nu este un punct forte al acestui obiectiv, centrul este foarte soft între f1.4 și f4, o îmbunătățire începând a fi observată la f5.6, însă marginile imaginii nu ating niciodată o calitate suficient de bună. De asemenea distorsiunea este foarte pronunțată, fiind mult peste cea a obiectivelor de 35mm moderne.

Aceste lucruri nu îl definesc neapărat ca fiind un obiectiv slab, termenele de comparație fiind unele cât se poate de tehnice ce pot fi trecute cu vederea sau chiar neobservate în funcție de utilizator, obiectivul având și aspecte foarte bune ce contribuie la o calitate a imaginii ieșită din comun – redarea culorilor ce a fost comparată cu echivalentul său produs de Leica, efectul de stea dat de cele 10 lamele ale diafragmei, aberații cromatice minime si un flare subtil.

PRO:

  • Un obiectiv de 35mm rapid la un preț mic, compatibil full frame;
  • Calitate a imaginii foarte bună;
  • Construcție excelentă, focus lin;
  • Ergonomie foarte bună;
  • Deschis la maxim oferă un caracter aparte fotografiilor;

CONTRA:

  • Vignetare pronunțată;
  • Claritatea se îmbunătățește odată cu închiderea diafragmei însă nu suficient;
  • Poate suferi de focus-shift și back-focus;
  • Distorsiune pronunțată;
  • Distanța minimă de focalizare este de 70cm, acest lucru poate fi îmbunătățit cu un adaptor de close-focus;
Voigtlander Nokton Classic
(c)Adrian Sandor

Voigtlander 35mm f/1.4 este un obiectiv excelent în nișa pentru care a fost conceput, putem spune hotărât că nu poate concura cu obiectivele produse în prezent de Zeiss sau Leica dar are suficient de multă personalitate și charisma încât să poată susține creativitatea utilizatorului. Construcția și materialele sunt remarcabile, de asemenea si ergonomia si senzația percepută în timpul utilizării transmit încredere. Oferă o perspectivă diferită, un aspect ce poate fi îmbrățișat de fotografii de strada și de proiecte documentare. Împreună cu un senzor full-frame și o diafragmă cât mai deschisă, poate fi folosit și pentru portrete in mediul urban sau în natură, efectele obținute fiind unele deosebite. Aspecte precum claritatea și vignetarea pot fi corectate foarte ușor în post-procesare, astfel pot spune că redarea culorilor și calitatea imaginii pun în umbră orice alte aspecte negative ale acestui obiectiv.

Articol și imagini de Adrian Sandor.




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top