O să încep direct cu o concluzie:

Nu pot exprima ușor în cuvinte uimirea cu care am rămas pe față și în gând după ce am testat noul Sony A7R II. Dar ca să rezum în două cuvinte experiența utilizării noului aparat Mirrorless, am zis-o și în titlu: „Monstrul Detaliilor„.

Abia așteptam să îl primesc la teste, mai ales după experiența hands-on de la Londra, în cadrul conferinței de lansare în Europa la care am participat în iunie. Și iată că după ce l-am primit, nu mai sunt așa nerabdător să îl returnez :).

Pe scurt despre Sony A7R II

Sony A7R II

Specificații tehnice Sony A7R II

  • Senzor CMOS BSI FF de 42,4 megapixeli (44 efectivi)
  • Fara filtru AA
  • Bionz X
  • Sistem de stabilizare integrată (IBIS) pe 5 axe
  • ISO 100-25600 (extins până la 102.400)
  • Sistem AF cu 399 de puncte detecție de fază și 25 detecție contrast
  • Ecran nou LCD de 3 inch
  • Fotografiere în rafală cu până la 5.0 fps
  • Filmare 4K internă 3840 x 2160 (30p, 25p, 24p) și Full HD 1920 x 1080 (60p, 60i, 24p)
  • Stocare pe carduri SD/SDHC/SDXC (1 slot)
  • WiFi și NFC integrate
  • Greutate – 625 g
  • Dimensiuni: 127 x 96 x 60 mm

Împreună cu aparatul, am avut la dispoziție o „salbă” frumoasă de obiective, pentru că nu ai cum să nu folosești cele mai bune „sticle” cu un senzor așa impresionant.


Produse

Sony 16-35mm f/4 FE ZA OSS

Sony 16-35mm f/4 FE ZA OSS

in stoc
66430lei

Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS este un obiectiv grandangular pentru aparatele foto mirrorless pe montura Sony E (Full Frame). Diafragma maxima f/4 este constanta pe intreaga plaja focala s....

Vezi detalii
  • Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA
  • precum și vechiul Minolta 70-210 F4 cunoscut și sub numele de Beercan.

Dețin și am testat atât Sony A7s cât și Sony A6000 (review-uri aici și aici) și știu că primele întrebări care vin de la public atunci când se lansează o cameră nouă sunt de fapt una singură: „cum stă la capitolul ISO?”, mai ales când vorbim despre un așa impresionant număr de megapixeli înghesuiți pe senzorul Full Frame Exmor RS (pentru senzor din lumea full frame, retro-iluminat).

Așa că fără alte introduceri, vă las mai jos să studiați cum se comportă la diferite valori ISO modelul Sony A7R II.

Tabel valori ISO Sony A7R II

După cum vedeți, se comportă surprinzător de bine pentru un senzor atât de aglomerat în pixeli. Dar nu despre ISO este vorba când ne uităm la Sony 7R II, cel puțin nu pentru mine. Pe mine cel mai mult m-a interesat calitatea imaginii obținută cu acest model, așa că despre asta o să vorbim în continuare.

Calitatea imaginii la Sony A7R II

Spuneam și mai sus, este greu de exprimat în cuvinte, așa că vă las  să vă convingeți singuri de „ce poate”, pentru că, nu, o imagine face cât o mie de cuvinte.

Sat de pescari Sony A7R II

ISO 100 | 16mm | f/10 | 1/125s

Detaliu crop 100% Sony A7R II

Fereastra cu crop 100%, a se vedea detaliile din plasa pescareasca, fina.

M-am întrebat ca și „elasticitate” dinamică a senzorului, oare cât poate să ducă noul senzor retroiluminat? Ei bine, duce extrem de mult. Mai jos, aceeași imagine în două versiuni:

Export jpeg direct din RAW, fără nicio procesare.

Sat Pescaresc Sony A7R II

RAW -> Jpeg – neprocesat

Vremea înnorată și fără contrast nu este cea mai potrivită pentru fotografia de peisaj. Sunt și excepții însă, dacă fotografiezi cu un senzor capabil.

Sony A7R II

RAW procesat – profil de culoare Camera Landscape si Levels + Contrast

Toate 3 obiectivele ce poartă logo-ul albastru Zeiss pe ele, se comportă exemplar pe senzorul de 42 Mpx. Rezolvă cele mai fine detalii fără nicio problemă și oferă imagini rezultate cu un nivel al detaliilor superb.

Tractoare vechi - Sony A7R II

Sony Zeiss 16-35 F4 at ISO 320 | 23mm | f/8.0 | 1/250s

Andreea - Sony A7R II

Sony Zeiss 35 mm f/1.4 at ISO 100 | f/2.8 | 1/320s

Detaliu crop 100% albina - Sony A7R II

Sony Zeiss 55mm F1.8 FE at ISO 100 | f/3.5 | 1/1000s
Crop 100% in fereastra

Sistemul de focalizare din Sony A7R II

Pe lângă numărul mare de megapixeli, un alt beneficiu major al noului model este sistemul de focalizare complet nou. Acesta se bazează pe 399 de puncte de detecție de fază, ceea ce îl cam face parcă de rușine și pe micuțul Sony a6000, care mi s-a parut incredibil cu cele 179 de puncte ale sale (acesta din urma îți păstrează însă avantajul vitezei cu cele 11 cadre pe secundă cu focus continuu, față de 5 cu cât este capabil A7R II)

Cele 399 de puncte, combinate cu capabilul sistem de detecție și focalizare pe ochi, mi-au oferit de fiecare dată rezultate extrem de clare ale subiectului, modelul meu favorit fiind Andreea, fetița mea de 6 ani 🙂

Andreea Eye-AF - Sony A7R II

Andreea EYE-AF crop 100% Sony A7R II

crop 100% pe ochi.
Eye-AF On

Că tot vorbim despre sistemul de focalizare, am vrut să văd cum se comportă la focus continuu și rafală, adică mai precis la urmărirea subiectului. Sunt convins că mulți se vor întreba de ce nu am tras cu diafragma maxim deschisă, dar să fim serioși: cine trage subiecte în mișcare rapidă cu diafragme complet deschise? Și ca să vedeți cât de bine s-a comportat, în filmulețul de mai jos am repetat frame cu frame acțiunea la o viteză mai mica. Puteți pune pauză ca să analizați mai bine fiecare cadru. De aceea l-am și făcut 4K. Se vede spre final, când Andreea se apropie mult de mine, cum personajele din fundal ies din focus și acesta este tot pe fetiță.

Focalizarea s-a comportat exemplar și în lumină slabă. Rar am întâlnit situații când aparatul a vânat focusul, iar asta s-a întâmplat în scene cu contrast scăzut și lumină puțină, dar în cele din urmă a focalizat. Mai jos câteva exemple de fotografie de seară, începând de la apus și până mai târziu, în noapte.

Apus cu Sony A7R II

Minolta 70-210 F4 + Adaptorul LA-EA4
Ideal ar fi fost adaptorul LA-E3 care nu are sistem de focalizare intern, ci foloseste AF-ul din aparat.

Apus Sony A7R II

Sony Zeiss 16-35 FE
ISO 100 | 16mm | F20 | 1/10s

Milky Way Sony A7R II

Calea Lactee fotografiata cu obiectivul Sony Zeiss 16-36mm FE
ISO 25.600 | 16mm | F4 | 30s

O altă funcție ce nu trebuie trecută cu vederea este Auto ISO Minimum Shutter Speed. Ce face aceasta? Ne permite să setăm aparatul astfel încât să ridice o nouă treaptă ISO în modul Auto ISO (pe care îl folosesc extrem de des) numai când timpul minim de declanșare setat de noi a fost atins.

Pe scurt: în imaginea de mai jos, lumina se schimba încontinuu (niște proiectoare cu leduri aflate în pădure unde se desfășura spectacolul). Voiam lumina maximă și ISO cât mai mic. Am setat Auto ISO Min SS la 1/250s, cât să îngheț mișcarea dansatorilor, diafragma f/1.4 și am lăsat aparatul să decidă la ce ISO va trage.

Auto ISO Min SS Sony A7R II

Sony Zeiss 35mm f/1.4 | ISO 640 | 1/250s

Este un mod și mai avansat decât Auto ISO pe modul Manual, pentru că sunt situații când aparatul ar putea alege un timp de expunere mai scurt decât cel minim setat de noi și atunci o va face. În modul M va alege doar timpul de expunere setat manual de utilizator, chiar dacă lumina i-ar permite timpi mai scurți. Este o funcție genială, pe care aș dori-o implementată printr-un update de firmware și în alte modele din gama A7 (citește aici ce model din gama A7 ți se potrivește).

Apropos de setări și funcționalități noi pe care mi le-aș dori și pe A7S, iată mai jos o listă cu bunătăți cu care noul model vine:

  • aparatul poate fi folosit și atunci când se încarcă prin USB! Cred că e știrea cea mai așteptată de către utilizatorii de mirrorless Sony și sper din tot sufletul să “rezolve” asta și prin update-uri de Firmware pentru modelele deja existente pe piață

  • maleficul buton de record video încă e prezent în aceeași poziție ciudată ca pe modelele anterioare, dar vestea cea mare este că poți programa acum orice buton customizabil de pe aparat să pornească filmarea. Hureyyyyy ziseră videografii (PS: sper iar la faza cu Firmware update și pentru modelele deja existente). Iată un mic demo:

  • de asemenea, funcția de braketing câștigă mai mult de 3 declanșări, avem acum 5 sau 9
  • viewfinder-ul electronic este unul nou cu putere de mărire 0.78x, astfel că depășește cel mai mare viewfinder electronic de pe piață la ora actuală, cel al lui Fuji XT-1
  • la fel ca la a7 II am observat că am scăpat de fatidicul 1/60 în Aperture Priority și aparatul ține cont de focala obiectivului montat, așa că alege un timp de 1/focală ca fiind prioritar (asta daca nu ai funcția Auto ISO min SS activă cu un alt timp de expunere setat)
  • dacă până acum la utilizarea obiectivelor Sony A mount era recomandată folosirea adaptorului mai scump LA-EA4, acum este mult mai precis și rapid de folosit adaptorul mai ieftin, fără oglindă și sistem de focalizare intern, LA-E3 pentru că aparatul folosește sistemul intern de focus, plus stabilizarea IBIS pe 5 axe
  • aparatul și adaptorul de ultimă generație Metabones, focalizează extrem de rapid acum cu obiectivele Canon. Nu am testat personal că nu aveam așa ceva la mine, dar am stat pe lângă oameni care numai pentru chestia asta veniseră la prezentarea din Londra și se declarau extrem de încântați de cum funcționau împreună. Chiar și cei de la Sony spuneau fără să pronunțe numele Canon, cât de bine focalizează acum aparatul cu obiectivele non-marcă
  • noul mecanism anti-vibrații al shutter-ului complet nou este iar o funcție de aplaudat la noul A7R II
  • selectorul de moduri este acum blocabil așa că se evită mișcarea lui accidentală în geantă sau în utilizare (unii apreciază asta, alții urăsc foarte tare. Pe mine personal nu mă afectează în niciun fel.)
  • se pare că ultima versiune de Lightroom (cea care recunoaște și RAW-urile lui Sony A7R II) a primit suport de la Sony în ceea ce pare o colaborare între ei și Adobe. Spun asta, pentru că am observat că randarea RAW-urilor se face extrem de apropiat de JPEG-ul „embeded”, lucru care nu se întâmpla până acum. După câteva secunde de preview al Jpeg-ului inclus în fisierul RAW, LR-ul randa o versiune extrem de lipsită de contrast și culoare, necesitând aplicarea unor profile de culoare dedicate fiecarei camere și mod al acesteia. Iată cum apare acum previe-ul unui RAW, comparat cu JPEG-ul direct din cameră:
rawjpeg LR

In stanga captura de ecran in LightRoom cu JPEG-ul direct din camera iar in dreapta cu interpretarea RAW-ului tot din LR

  • și nu în ultimul rând: 4K intern, direct pe card. Asta nu înseamnă că brusc și-au tăiat craca pentru A7S, pentru că sunt câteva limitări de ordin tehnic la A7R II față de A7S, cel din urmă oferind mai multe bunătăți pentru videografi (inclusiv performanțe ISO în lumină slabă mai bune încă la A7S  – confirmat de un reprezentant Sony în Londra).

Sony A7R II vs A7S video functions

Apropos de video cu Sony A7R II

Că tot am ajuns la acest capitol, lăsând la o parte faptul că poți înregistra în 100 cadre pe secundă full HD, că ai la dispoziție codecul XAVC S (care necesită obligatoriu carduri SD de minim 65 GB si SDXC), acum poți filma 4K direct în memoria internă, grație noului senzor Exmor RS din Sony A7R II.

Dar 8K? Că tot am avut la dispoziție fișierele la o rezoluție fantastică și că tot am instalat în aparat aplicația PlayMemories pentru Timelapse (află de aici cum poți instala aplicații PlayMemories din România), am zis să fac o ne-făcută și să randez câteva timelapse-uri direct în 8K. Iată mai jos două dintre ele (atenție, necesită resurse hardware superioare pentru un playback uniform)

sau

Normal că principala atracție pentru mine a fost filmarea 4K la 100 mbs, așa că am tras câteva cadre pe care apoi le-am montat și editat în Final Cut Pro. Am preferat profilele de culoare pentru video (identice cu cele din A7s) și cel mai mult am tras în s-Log 2, un fel de RAW pentru video, care deși pare că înregistrează o imagine ștearsă, captează o plajă dinamică extrem de mare ce poate fi recuperată ulterior prin aplicarea unor curbe de culoare (cunoscute și ca LUTs) în post-process.

Iată și același clip de mai sus în modul Before/After Grading

Stabilizarea IBIS pe 5 axe (identică cu cea din Sony A7 II despre care am scris aici) se descurcă minunat și în modul video, dar performanțele maxime se văd în modul foto, cu obiective native și ele stabilizate. Abia atunci avem stabilizare full pe 5 axe. Cu obiective non-marcă sau non-stabilizate, stabilizarea imaginii se face „doar” pe 3 axe.

Galerie foto extinsă

Vă las la final cu o galerie de imagini realizate în zilele cât am avut la dispoziție aparatul. Un folder întreg, la rezoluție mai mare am pus pe Flickr.

Toate bune și frumoase?

Nu există camera perfectă, cel puțin nu există una care să mulțumească pe toată lumea. Nemulțumirile mele legate de Sony A7R II ar fi următoarele:

  • bateria, deși mică, pare să țină și mai puțin decât la modelele anterioare din seria A7. Dacă mai și filmezi în 4K, apăi dispare văzând cu ochii (noroc de alimentarea USB în timpul utilizării, despre care v-am spus mai sus)
  • focus tracking-ul nu funcționează cu adaptoarele pentru montura A și nici modul Eye-AF (dar asta e deja cârcoteală)
  • deși au rezolvat multe din funcțiile ce nu puteau fi configurate via Custom Buttons sau FN, a mai rămas una extrem de importantă pentru mine care nu poate fi schimbată decât din meniu, și anume trecerea în modul APS-C (crop) la apăsarea unui buton (extrem de utilă la filmare)
  • meniul a devenit extrem de stufos și încărcat, greu navigabil. În plus, funcțiile noi au mutat pe alte poziții setări deja consacrate și este ciudat când treci de la un model din serie la altul să găsești funcția în altă parte (ex. Format card, acum este sub Copyright ?!?! De ce oare, nu știu să vă răspund).
  • lipsa flash sync-ului în modul Silent Shutter (practic bliț-ul nu declanșează). Vă puteți întreba de ce ai da bliț (adică să atragi atenția) atunci când ești în modul Silent Shutter (deci când nu vrei să atragi atenția)? Răspunsul este simplu: în cazul în care fotografiezi în Biserică, la un eveniment, blițul nu deranjează la fel de tare pe cum deranjează sunetul produs de clancănitul obturatorului.

BONUS – Ce se află în cutia lui Sony A7R II?

Asistenta mea m-a ajutat să realizez un clip de unboxing pentru noul model mirrorless.