Review Sony A7R II, cu Mircea Maieru
Deși am avut multe mirrorless-uri pe mână, începând chiar cu primul lansat în 2009, toate au fost dotate până acum cu senzori crop, fie 4/3, fie APS-C. Chiar dacă Sony a lansat de ceva vreme primul mirrorless full frame am zis că merită să aștept maturizarea sistemului și într-un final am decis să văd ce poate un Sony A7RII.
Mutumesc F64 pentru ocazia de a testa acest superb mirrorless!
Chiar dacă speram, nu mică mi-a fost mirarea când am descoperit că este o cameră foto multivalentă la nivel profesional, adică deși face “de toate”, le face foarte bine, chiar excelent, începând cu specificațiile până la lucrul în lumea reală, în fotografia aplicată, nu doar teoretică.
Inginerii de la Sony au reușit împachetarea unei super tehnologii într-un corp într-adevăr ușor și mic. Un senzor full frame de 42 Mpixeli, un procesor puternic ce permite pe lângă fotografierea în mod continuu la 5fps și filmarea UltraHD, iar ceea ce este foarte neașteptat la partea optică, kitul prezent este extrem de ușor în ciuda prezenței teleobiectivului 70-200 mm. Desigur, este vorba de f/4 și nu f/2.8, atât la obiectivul universal 24-70 mm cat și la tele, însă această luminozitate este compensată de prezența unei stabilizări optice performante și a unui zgomot de fond scăzut chiar și la setări de sensibilitate ISO foarte ridicate.
Kitul testat este compus din body Sony Alpha A7RII, obiectiv de uz general Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS (optică Carl Zeiss), teleobiectiv Sony FE 70-200mm f/4 G OSS și obiectivul cu focala fixă Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA (optică Carl Zeiss), totul într-o gentuță mică, în care ar mai fi încăput și câteva accesorii gen un bliț, câteva baterii, carduri, încărcător.
Astfel întreaga geantă cuprinzând body-ul și cele trei obiective este mai mică și nu este mai grea decât o geantă cu un DSLR APS-C și obiectivele echivalente mai slabe, cum ar fi cele kit cu luminozitate f/3.5-5.6, ceea ce nu este deloc de neglijat având în vedere că vorbim de un full frame. La capitolul portabilitate Sony Alpha A7 (toate variantele) câștigă detașat, nu putem să negăm acest lucru. În viata reală aceasta se traduce prin 12 ore pe zi de cărat geantă cu toate cele 3 obiective fără dureri de spate, iar orice fotograf amator pasionat sau orice profesionist cred că îmi poate da dreptate.
Sigur că sunt și câteva elemente nedorite aduse de compactizarea extremă, dar totuși se pot rezolva. Una dintre ele este capacitatea mică a bateriei, care necesită achiziționarea a încă unul sau doi acumulatori de rezervă pentru cei care doresc sa facă multe sute sau mii de cadre la o sesiune. Aici aș vrea să menționez posibilitatea încărcării direct din aparat prin mufa USB, ceea ce economisește prezența obligatorie în geantă a unui încărcător separat.
Revenind la calitățile / performantele tehnice ale aparatului, părerea mea personală este că se poate folosi în absolut orice domeniu al fotografiei, mulțumind chiar și pe cei mai exigenți profesioniști: de la imaginile comerciale, studio, publicitate, portret, fine-art, unde rezoluția mare a senzorului și definiția extremă a opticii își spun cuvântul, până la fotografia de eveniment și chiar sportivă unde zgomotul mic la sensibilitate ISO mare și viteza rapidă de focalizare automată sunt imperative. De asemenea, aparatul nu îi lasă la greu nici pe iubitorii de peisagistică, wildlife și street, unde dinamica extinsă și zgomotul redus în zonele de umbră permit obținerea de imagini cu contraste impresionante care păstrează detaliul în toate zonele cu iluminări extreme.
Portretul poate fi abordat fără rețineri cu acest kit, deși obiectivul tele 70-200 mm are o luminozitate de “doar” f/4, combinația cu senzorul full frame face ca adâncimea de câmp să fie îndeajuns de îngustă pentru un fundal frumos blurat, cu un bokeh foarte plăcut, asa cum vi-l exemplific în imaginile următoare.
Iubitorii de drumeții și fotografii de călătorii vor fi extrem de mulțumiți cu un asemenea kit datorită: greutății extrem de reduse, (de fapt raport este extrem de bun între greutate și performantă), performanta este de vârf, iar portabilitatea este la un nivel aproape ridicat.
Încă o surpriză care completează lista lunga de calități ale acestei camere este prezenta modului video Ultra-HD 4. Iarăși la nivel profesional, mult peste așteptările oricărui videograf amator, chiar dacă nu se ridică la calitatea în lumina redusă a fratelui său specializat Alpha A7SII, totuși rămâne extrem de bună, lucrul în lumina scăzută fiind perfect posibil chiar cu obiectivele f/4. Prezența stabilizării optice este de mult timp un lucru indispensabil în modul video, deci ceea ce ne lipsește este doar un monopied sau trepied bun și ușor.
Videografii profesioniști vor fi extrem de încântați și de prezența modului video FullHD la 60p util pentru slow motion, dar și de modurile video 4k full frame sau crop “super 35”, extrem de util pentru extinderea unor focale și nu numai atât.
Știți că nu îmi place sa intru în detalii tehnice amănunțite – pentru aceastea există zeci de site-uri care enumeră punct cu punct fiecare cifră din lunga listă de specificații. Nu mai e nevoie să subliniez avantajele ecranului rabatabil sau ale vizorului electronic – totuși vreau sa subliniez un detaliu tehnic care face posibilă folosirea aparatului în niște condiții grele pentru alte aparate și în special DSLR-uri. Este vorba despre modul de declanșare total silențioasă, respectiv obturatorul exclusiv electronic. Astfel, există situații gen săli de spectacole mai mici în care se desfășoară piese de teatru, recitaluri, conferințe sau muzică la nivele sonore mici sau cu pauze în liniște absolută chiar, iar folosirea unui aparat cu obturator și oglindă zgomotoase ar atrage instantaneu cel puțin priviri dezaprobatoare dacă nu chiar invitarea afară din sală de către personal.
Am fost prezent la un astfel de eveniment din întâmplare, în sala de spectacole a Universității Naționale de Muzică București, unde am ascultat un recital de orgă și mi-a fost foarte ușor sa surprind câteva imagini excepționale fără măcar ca cineva să-și dea seama că fac poze. Am “vânat” atât interpretul cât și spectatorii vecini. Surprinderea reacțiilor neregizate a fost extrem de facilă doar datorită modului de declanșare total silențioasă cu ajutorul obturatorului electronic.
Analizând experienta avută la acest spectacol pot să o extrapolez unui eveniment gen conferință sau ceremonie religioasă și pot spune cu fermitate că Sony Alpha A7R II va face o treabă minunată în mâna oricărui fotograf cu experientă și nu numai atât, ci îi va aduce cu siguranță un zâmbet pe buze.
Micul obiectiv 35 mm f/2.8 este alegerea evidentă pentru fotografia “incognito” de stradă. Impactul vizual în ochii trecătorilor este minim, aparatul nu iese în evidentă. Nimeni nu este conștient ce monstru cu multi megapixeli, obiectiv luminos și focalizare ultra rapidă se ascunde în mana fotografului. ISO 6400 și 12.800 sunt perfect folosibile, prelucrarea RAW-ului lăsând foarte multe detalii și un zgomot cu granulație plăcută, fără multe artefacte de crominanță.
Astfel am reușit în doar câteva ieșiri de seară pentru fotografia de stradă să surprind multe imagini de care sunt extrem de mulțumit, dar și mai mult, o imagine recunoscută internațional și aleasă pentru publicare în revista EYE-Photo Magazine în numărul de ianuarie al acestui an. Recunosc că nu mă așteptam la așa rezultate cu un aparat cu care nici nu am apucat să mă obișnuiesc pe deplin.
Asceastă imagine este realizată la o sensibilitate ISO extreme de 12.800 :
Subliniez, sunt convins că orice fotograf amator avizat sau profesionist care va testa un Sony Alpha full frame va fi surprins de viteză și calitățile acestuia și ii va fi greu sa se întoarcă la un DSLR.
La final, vă las în compania imaginilor.
Articol și fotografii de Mircea Maieru.
[products ids=125018900,125014592,125008322]