(c) Matei Edu

Review Sony A7R II, cu Matei Edu

Spre finalul lunii februarie 2018 am plecat într-o călătorie în Austria cu popas de 2 zile în Italia.

Austria este recunoscută pentru peisajele montane incredibile, iar locația unde am fost cazat timp de 4 zile mi-a oferit ocazia bună să testez cele 3 obiective de la Sony în combinație cu o cameră mirrorless de exceptie, Sony A7R II, dar și în Veneția unde am petrecut vreo 6 ore pe străzile vechiului oraș, în timpul unei ninsori unice zonei geografice respective, surprinzând prin cadre faine de stradă atmosfera din Veneția.

Saptămâna mi-am petrecut-o în Gerlitzen, o stațiune montană din zona orasului Villach, districtul Carinthia. Districtul acoperă atât orașul Villach, cât și micul oraș Annenheim ce este situat pe malul lacului Ossiach, ce oferă imagini spectaculoase. Am încercat diferite tipuri de fotografie, de la natură până la action sau street-photography pe străzile Veneției, cele 3 obiective fiind destul de versatile și mulându-se pe zona geografică cât și condițiile atmosferice în care am fost.

A fost un test și pentru echipamentul foto, utilizat chiar și la temperaturi de -25 de grade Celsius. Fotografiile pe care le-am realizat sunt atașate mai jos, integral la fiecare obiectiv folosit împreună cu Sony a7R II.

Sony
(c) Matei Edu

Răsăritul în Austria, Stațiunea Gerlitzen Sony A7R II + Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS

sony
(c) Matei Edu

Sony A7R II + Sony FE 35mm F2.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T* // 35mm, 1/1000s, f/4, ISO-500

sony
(c) Matei Edu

Obiectivele foto au fost: Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA, Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS și Sony Obiectiv 70-200mm f/4.0 G OSS.

Câteva specificații tehnice Sony A7R II

sony
(c) Matei Edu
  • Senzor Full Frame CMOS de 42,4 megapixeli
  • Fără filtru AA
  • Bionz X
  • Sistem de stabilizare (IBIS) pe 5 axe
  • ISO 100-25600 (extins până de la 50 la 102.400)
  • Sistem AF cu 399 de puncte detecție de fază și 25 detecție contrast
  • Ecran LCD de 3 inch
  • Fotografiere în rafală cu până la 5.0 fps
  • Filmare 4K 3840 x 2160 (30p, 25p, 24p) și Full HD 1920 x 1080 (60p, 60i, 24p)
  • Stocare pe carduri SD/SDHC/SDXC (1 slot)
  • WiFi și NFC integrate
  • Body realizat din aliaj de magneziu
  • Greutate – 625 g
  • Dimensiuni: 127 x 96 x 60 mm

Introducere

Sony a7R II este o cameră mirrorless cu rezoluție mare cu un senzor full-frame, care este dedicată atât profesioniștilor cât și amatorilor entuziaști. Cu cei 42,4 mpx (44mpx efectivi), poate oferii imagini la o calitate excepțională având evident și lentilele potrivite atașate.

Este al cincilea aparat din seria A7 și al doilea aparat de rezoluție mare, după A7R. Totuși A7R II reprezintă o evoluție considerabilă față de prima generație.

Este un aparat mirrorless de dimensiuni mici, având un avantaj în fața camerelor DSLR din acest punct de vedere, însă la pachet cu un teleobiectiv (70-200mm de exemplu) nici nu se va simți diferența între un DSLR cu același tip de obiectiv atașat.

Un prim lucru legat de specificații, este că are un senzor bazat pe tehnologia BSI (backside illumination) ce are avantajul de a oferi imagini la o calitate mai bună în lumina scazută prin captarea mai mare a luminii pe senzor.

Al doilea lucru este îmbunătățirea sistemului de focalizare, A7R II dispunând de un sistem hibrid de focalizare ce declanșează ceva mai repede față de predecesorul său, însă există momente când dorești să fotografiezi un subiect aflat în mișcare sau un moment important de la un eveniment, iar aparatul are puțin lag (rămânând în stand-by și durând circa 1 secundă până se poate realiza declanșarea).

Design

A7R II are un aspect mat, care este un pic mai aproape de cel al unui DSLR high-end, este mai mic și mai ușor. Body-ul find realizat din magneziu, pot spune că se simte comfortabil în mână. Butoanele nu mi s-au părut foarte ergonomic aranjate, dar acesta este un aspect subiectiv.

Protecția împotriva intemperiilor este, de asemenea, o caracteristică.

Zonele bine construite de pe corpul Sony A7R II protejeaza body-ul de praf și umezeală, ceea ce înseamnă că se poate fotografia în cele mai grele condiții – dacă se utilizează și un obiectiv cu etanșare la intemperii.

Funcționalitate

Multe butoane pot fi setate în functie de necesitățile primare și, cu puțină răbdare se pot aranja după bunul plac. Totuși modul cum sunt amplasate butoanele nu mi s-a părut cel mai ergonomic lucru la această cameră, însă este subiectiv, deoarece se poate pierde puțin timp când vrei să cauți ceva rapid și trebuie să intri în tot meniul pentru a-l găsi.

Însă ce mi s-a părut un lucru bun la meniul de foto, este cât de simplu poate fi să îți setezi modul în care vrei să focalizezi și să declanșezi (eu îl aveam setat pe C3).

sony

Are 2 butoane tip Custom dial, (C1 & C2) de unde se pot seta diferite moduri de fotografiere. În cazul meu am preferat modul Manual (M + setarea diafragmei, expunerii și ISO).

Sony A7R II realizează imagini deosebite, foarte sharp, la o rezoluție mare, se comportă surprinzător de bine pentru un senzor atât de aglomerat în pixeli. Evident aparatul stă foarte bine și la capitolul ISO, însă pentru imagini bune la valori ridicate ISO exista fratele său A7S II.

Funcția Auto ISO a fost mult îmbunătățită față de camerele originale A7. Auto ISO este destul de programabil, iar în modul M, ISO poate fi considerat exclusiv ca parametru de luminozitate a imaginii.

Capabilitățile video ale camerei, merită totuși să fie evidențiate. Deși A7S II este concentrat mai mult pe video, A7R II poate înregistra 4K (UHD) video intern. Dar, spre deosebire de A7S II, senzorul său dispune de o rezoluție suficientă pentru a realiza filme în format Super 35 (~ APS-C). Focusul pe video este decent, urmărirea subiectului fiind destul de precisă.

Calitatea imaginii

Sony A7R II oferă o calitate a imaginii foarte bună, descurcându-se foarte bine în condiții de lumină foarte ridicată cum am reușit să prind la amiază în vârf de munte, fără pic de nor și astfel zăpada a fost o adevarată provocare, deoarece fotografiile doream să le fac la diafragmele deschise ale lentilelor. În lumină scăzută s-a comportat foarte bine, ducând valorile ISO dincolo de zona în care un aparat poate fi folosit cel mai des. Am făcut fotografii la ISO 8000 respectiv 40000 pentru a vedea capabilitățile senzorului (imaginile sunt atașate mai jos și prezintă o post-procesare minimă).

Este remarcabil cât de puțin zgomot in imagine am avut datorită tehnologiei BSI al senzorului.

BSI are și alte beneficii: face mai mult spațiu pentru componentele electronice, ceea ce duce la circuite mai avansate, cum ar fi citirea mai rapidă a senzorului.

Intervalul dinamic al ISO ului vine și el cu anumite costuri însă, este unul mic, zgomotul de imagine vine pe la valori ale ISO-ului începând cu 4000, însă sunt perfect utilizabile cu o mică ajustare în Adobe Lightroom.

Sistemul de focalizare

Pe lângă numărul mare de megapixeli, un alt beneficiu major al noului model este sistemul de focalizare complet nou. Acesta se bazeaza pe 399 de puncte de detectie de fază.

Modelul A7R II prezintă o versiune nouă a sistemului de autofocus Sony, față de precedentul A7R, în acest caz o aplicație care utilizează atât detectarea fazei în senzor (Phase Detection) cât și autofocusul de detectare a contrastului (Contrast Detection) pentru o mare precizie.

Gama largă de opțiuni AF ale Sony poate fi un pic descurajantă, dar foarte folositoare. Există cinci moduri diferite de focalizare (Wide, Center, Flexible Spot, Expand Flexible și AF Lock-on).

Personal modul Flexible Spot ce îți oferă trei dimensiuni ale punctului AF este cel mai utilizabil, mi-a fost de mare folos în anumite situații când trebuia să găsesc unghiuri mai potrivite pentru realizarea cadrelor fără a fi necesar o recompunere a imaginii, utilizând doar punctul central.

În același timp, funcția de blocare AF, care poate fi utilizată doar în AF continuu, oferă toate celelalte moduri de zona AF ca sub-opțiuni, astfel încât se pot decide cele mai potrivite mijloace de selectare inițială a obiectului ce vrea a fi urmărit.

De notat faptul că focalizarea s-a comportat foarte ok și în lumina scazută, dar am întâlnit situatii când nu reușea (caz singular), iar asta s-a întâmplat în zone cu lumina foarte scazută și lipsite de contrast.

Puncte forte Sony A7R II

  • Vizor electronic foarte bun, practic se poate vedea live înainte de a declanșa, setările sunt în timp real afișate sub formă de „Live View direct pe vizor”,
  • Construcție solidă din aliaj de magneziu,
  • Rezistent la umezeală și praf,
  • Stabilizarea pe 5 axe,
  • Modul silențios practic este insesizabil, foarte bun la evenimente,
  • Foarte bună gama dinamică,
  • Autofocus foarte rapid în modul AF (unde sunt cele 399 puncte disponibile),
  • Calitatea imaginii exceptională din care se pot realiza cropuri bune și utilizabile chiar și din fisierul raw compresat ce reduce la jumatate mărimea fișierului Raw mare,
  • Pereche foarte bună cu lentilele Zeiss,
  • Foarte sharp,
  • Performanța excelentă ISO,
  • Recunoaștere facială rapidă pentru realizarea fotografiilor tip portret,
  • În „Finder” stabilizarea se face pe 3 axe,
  • Ecranul de 3 inch este flexibil și modular, poate fi înclinat vertical în ambele direcţii, fiind foarte util în multe situaţii.

Puncte slabe Sony A7R II

  • Durata de viață a bateriei este mică,
  • Meniul puțin dezorganizat,
  • Senzorul de proximitate al electronic-finderului ce activează ocularul mi s-a părut prea sensibil, nu foarte ok optimizat, au fost cazuri cand aparatul desi nu-l aveam la ochi, activarea se facea de la 5-6 cm şi ecranul era stins daca trecea vreun obiect din greşeală prin dreptul ocularului. Nu puteam vedea funcțiile pe ecranul LCD, din meniu și să pot face anumite setări. (vizualizarea meniului de cele mai multe ori am facut-o uitându-mă pe cel electronic),
  • Cele 5 frame-uri pe secundă, îl fac să nu fie o cameră dedicată fotografiei de acțiune, sport sau wildlife,
  • Spre deosebire de un aparat DSLR, acestuia îi trebuie circa o secundă pentru a ieși din modul stand-by și a putea fotografia și chiar aproximativ 2 secunde dacă e oprit,
  • Un singur slot pentru card,
  • Numar limitat de obiective în comparație cu concurența.

O serie fotografică din Austria și Italia (Veneția) cu obiectivele Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS, Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA și Sony Obiectiv 70-200mm f/4.0 G OSS poate fi găsită mai jos.

De asemenea, fotografiile au avut o procesare minimă în Adobe Lightroom, modificările avand loc la balansul de alb, expunere, contrast, umbre și putin la saturație. Nu am ridicat sharpness-ul.

Voi prezenta acum obiectivul all-round Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS. Acest obiectiv conceput în parteneriat cu Carl Zeiss dispune de o gamă foarte variată a focalei de la 24 la 70 mm, fiind potrivită pentru peisaje, evenimente chiar și portrete.

Pe scurt câteva specificații tehnice:

sony

  • 12 elemente în 10 grupuri (cu 5 elemente asferice și un element cu dispersie scazută),
  • Diafragma maximă f/4 și minimă f/22,
  • Greutate 430 grame.

Obiectivul include o varietate de caracteristici de vârf, cum ar fi tehnologia de stabilizare a imaginii Optical SteadyShot de la Sony, straturile de acoperire Carl Zeiss T * pentru reducerea flare-ului, un contrast destul de placut vizual și o calitate robustă a construcției fiind rezistent la praf și umiditate. De asemenea calitatea imaginii este foarte buna, foarte sharp inca de la F4 in zona concentrata pe subiect. La 24 mm in colturi da un oarecum softness imaginii insa la 35, 50 si 70mm obiectivul este sharp chiar si zonele marginale. Aproximativ toate fotografiile realizate cu el au fost facute la diafragma cea mai deschisa. De punctat ar mai fi gradul de vignetare, destul de generos si placut celor care le place, insa se poate anula prin corectarea de lentila. Eu nu am aplicat acest lucru pentru a vedea cum se comporta mai ales in zonele unde lumina este foarte intensa ( zona alpina din statiunea Gerlitzen mi-a oferit cadre de genul acesta)

Puncte forte Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS

  • Focalizare rapidă și precisă,
  • Calitatea imaginii foarte bună în zona mijlocie a plajei de zoom (între 35 și 50 oferă imagini foarte bune),
  • Sharp, și foarte sharp la focalele 35 până la 50mm,
  • Construcție solidă și rezistentă la intemperii (praf și picături de ploaie),
  • Compact și ușor (430grame) fiind printre cele mai ușoare obiective dedicate aparatelor full frame,
  • Stabilizare a imaginii internă.

Puncte slabe Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS

  • La 24mm nu este atât de sharp când te uiți pe marginile unei fotografii,
  • Ținând cont că este un obiectiv cu diafragma f/4, nu prea este dedicat evenimentelor cu lumină scăzuta,
  • Ușoară vignetare care pe alocuri poate fi prea accentuată.

De asemenea, am realizat cateva cadre în lumină scăzută după ora amurgului pentru a vedea cum se comportă la diferite valori ISO, modelul Sony A7R II.

sony
(c) Matei Edu – Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS // 25mm, 1/40s, f4, ISO-8000

Mai jos este fotografia trecuta prin post-procesare în Adobe Lightroom, ajustarile fiind facute doar în mod Auto

M-a interesat calitatea imaginii obținută cu acest model, iar după cum se observa, se comporta surprinzător de bine pentru un senzor ce are 42mpx, pentru ca la a7R II nu e vorba neaparat de valorile ISO precum la un a7S II ci de cum se comporta la pastrarea informatiei in urma cropului.

O serie completă cu obiectivul Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS aici:

sony

Al doilea obiectiv în lucru pe Sony A7R II a fost Sony Obiectiv 70-200mm f/4.0 G OSS, un teleobiectiv, foarte bun pentru peisaje din cadre naturale sau urbane, dar și pentru puțină acțiune pe pârtiile din Austria, chiar dacă aparatul foto dispune de 5 frame-uri pe secundă.

Varianta cu diafragmă f/4 constantă s-a dovedit ok pentru nevoile și mediul în care l-am folosit, chiar dacă varianta f/2.8 este mai bună, 70-200mm f/4 este un obiectiv versatil, mai compact, mai ușor și cu aceeași calitate a imaginii pe care o poate oferi varianta mai scumpa a celor de la Sony. Este ideal pentru landscape, cat si pentru portrete, diafragma f/4 fiind suficientă pentru a da un bokeh plăcut ochiului.

Obiectivul vine cu 4 butoane, unul pentru Manual / Auto-focus, pentru focalizare infinit și la 3metri distanța fața de senzor, stabilizare optică ( 2 moduri ).

Construcția este una solidă, calitativă, demnă de zona premium (Seria G-Master de la Sony), rezistentă la intemperii, face pereche foarte bună cu seria A7, în condiții mai neprielnice și este destul de rapid pe focus.

Specificații tehnice pe scurt:

  • 21 de elemente în 15 grupuri cu 3 elemente asferice și 3 elemente cu dispersie scăzută,
  • Greutate 830 grame.

Puncte forte Sony Obiectiv 70-200mm f/4.0 G OSS

  • Rezistent la praf și umezeală,
  • Sharpness excelent,
  • Inelul pentru trepied se poate demonta,
  • Autofocus rapid și silențios,
  • Ergonomic,
  • Stabilizare bună pentru foto,
  • Greutate mică (840g) în comparație cu alte obiective cu aceeași distanță focală.

Puncte slabe Sony Obiectiv 70-200mm f/4.0 G OSS

  • Preț ușor piperat,
  • Focalizarea este rapidă, dar nu foarte precisă, mai ales dacă subiectul ce trebuie fotografiat este în mișcare.

Fotografii realizate cu Sony 70-200mm f/4.0 G OSS in Austria:

O serie completă cu obiectivul Sony 70-200mm f/4.0 G OSS aici:

Fotografii realizate cu Sony 70-200mm f/4.0 G OSS in Venetia, Italia

Al treilea obiectiv a fost Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA. Un obiectiv cu o calitate a imaginii foarte bună, folosit exclusiv pe străzile Veneției, cât și în perioada petrecută în Austria. Foarte rapid și excelent pentru fotografia de stradă, de asemenea, portretele au ieșit excelent cu un bokeh plăcut la diafragma maximă a sa.

sony

Este un obiectiv compact și bine construit, rezistent la praf și umezeală, cu optica Zeiss ce are în componență trei elemente asferice față-verso pentru a furniza diafragma relativ rapidă f/2.8 și cu aberații cromatice minime.

Bazat pe conceptul optic Zeiss Sonnar, acest obiectiv utilizează un design cu șapte elemente în cinci grupe ajutând simultan reducerea flare-ului și îmbunătățind contrastul.

Avand focala de 35 mm, practic echivalentul unui senzor Full-Frame, va oferi o perspectivă excelentă pentru fotografierea stradală, fotografierea generală și portrete.

Specificatii tehnice pe scurt:

  • 7 elemente în 5 grupuri cu 3 elemente asferice
  • 9 lamele rotunjite
  • Plajă diafragme f/2.8 – f/22
  • Greutate 120 grame

Puncte forte Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA

  • Foarte sharp
  • Bokeh foarte plăcut
  • Rezistent la umezeală și praf
  • Foarte ușor
  • Foarte versatil și compact
  • Nu are puncte slabe

Fotografii realizate cu Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA în Austria și Venetia

De asemenea, am fotografiat și în lumină scăzută unde atât aparatul cât și obiectivul s-au comportat excelent, focus rapid și precis precum și un zgomot de imagine plăcut ochiului (modificări subtile la balansul de alb și expunere, fără alte editări).

Portrete realizate cu Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA

Fotografii urbane si cateva portrete cu Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA

Concluzie

Sony A7R II face parte din categoria de camere de înaltă rezoluție orientate spre cei care ar fi amatori entuziaști sau chiar profesioniști, având un senzor full frame cu o rezoluție mare într-un body compact și ușor. Caracteristici cum ar fi shutter-ul electronic și stabilizarea imaginii pe 5 axe în interiorul body-ului, fac ca fotografiile și videoclipurile să fie realizate la o calitate superioară, fotografiile realizându-se chiar și la 1 secundă, din mână, la o claritate excelentă și o redare fidelă a detaliilor.
Cu toate acestea, în A7R II, vedem o cameră mirrorless care depășește autofocusul unui DSLR în anumite moduri, însa pentru pasionații de acțiune și sport, nu este chiar cel mai recomandabil aparat, nu doar din cauza celor 5 frame-uri pe secundă, ci și din cauza lagului în timpul realizării fotografiilor
Modelul A7R II împinge limitele nu doar în zona aparatelor mirroless, unde momentan nu prea are concurență, ci și în general.  IBIS, shutter-ul electronic, focalizarea fina pe video și Eye AF (detectarea și focalizarea pe ochi) ajută la crearea unor imagini precise.
El introduce, de asemenea, detectarea de fază pe senzor, cu cea mai largă acoperire a oricărei camere full-frame, focalizare precisă asupra ochilor, rezultate foarte bune ale sistemului de focalizare pe video.
Un aparat foarte bun pentru portrete, nuntă, evenimente, fotojurnalism și mai puțin bun pentru acțiune, sport și wildlife.

 Articol și fotografii de Matei Edu.

[products ids=125008322]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.