BenQ Photographer Monitor
- F64
- 8minutes read
Întotdeauna am pus prioritar pe lista de cumpărături foto orice altceva dar nu și cel mai important lucru pe care un fotograf ar trebui să-l aibă. Ceva fără de care rezultatul final al unei fotografii poate avea mult de suferit.
Monitorul, acest Mecca al fotografiei, ultima frontieră a explorării fotografice care-ți deschide ochii mai bine decât orice altceva, nu făcea parte din prioritățile mele deși mi-am repetat de multe ori că aș avea nevoie de el.
M-am orientat mult către obiective, am luat un laptop nou anul trecut, ca să nu mai aștept 1000 de ani să export ceva din Lightroom, ba chiar am schimbat cu totul aparatul foto și am investit în alte gadget-uri în timp ce mă chiombeam de fiecare dată în minusculul ecran de laptop să văd dacă totul e ok.
Acum câteva luni mă aflam la un workshop de-al lui Radu Tudoroiu și în timp ce cursanții erau cu ochii pe fotomodel, eu pusesem ochii pe un monitor (contrar așteptărilor). Habar n-aveam nimic de monitoare, așa că l-am întrebat mai multe și am aflat că e vorba de un BenQ.
Ok, și cum alegi un monitor, care știi că e bun? Pfoai, trebuia să intru de la zero într-o lume nouă, dar tot BenQ m-a ajutat la faza asta. Aveau produsul pe site, nu doar însoțit de o denumire formată din litere și cifre, ci avea propiul nume!
BenQ Photographer Monitor
Mulțumesc! Fix de asta aveam nevoie! Așa că de anul ăsta, SW270C sau Photographer Monitor, s-a instalat autoritar pe biroul meu, iar mie mi-au lăcrimat ochii. Nu din cauza monitorului, ci din cauză că mă uitam la pozele mele și nu-mi venea să cred cât de bine se văd pe un ecran de 27 de inchi.
Dar nu doar pentru asta am luat un monitor. Aveam nevoie în primul rând de un monitor care să-mi afișeze cât mai corect culorile surprinse de aparatul foto. Căci fiecare dintre noi consumăm conținut media pe diverse ecrane de telefon sau laptop și e necesar ca imaginea ta să plece de la un standard. Majoritatea monitoarelor se folosesc de spațiul de culoare sRGB, un standard folosit de Microsoft sau P3 de Apple. P3 e de fapt un standard în cinematografie, dar folosit și pe MacOS. Apoi mai e AdobeRGB, un standard care curprinde cea mai mare paletă de culori, extrem de important atunci când editezi o fotografie și folosit de majoritatea fotografilor profesioniști. Ei bine, BenQ le are pe toate trei, mai exact: 99% Adobe RGB, 97% P3, 100% sRGB.
Pe lângă toate astea, monitorul vine calibrat din fabrică și are un atestat atașat cutiei în care vine. Evident că această calibrare o poți face și tu ulterior și chiar vine ca o recomandare. BenQ pune la dispoziție Palette Master Element, iar tu trebuie să vii cu un colorimetru. Întreabă un prieten fotograf cu studio dacă nu are unul să-ți împrumute, altfel găsești aici. După, poți salva toate setările de calibrare în LUT-ul monitorului, așa că orice desktop sau laptop ai conecta ulterior la monitorul tău, calibrarea rămâne aceeași.
Monitorul are o rezoluție de 2560×1440, profilul 3D LUT vine acum pe 16 biți, suportă conținut HDR și are un mod avansat de black & white. Sunt atâtea specificații că încă mai am multe de învățat.
Pe parte de conectivitate m-am bucurat enorm să văd un output de USB-C, având același timp de mufă și pe laptop. Răspunsul e mai rapid decât în cazul unui HDMI, cel puțin din comparațiile pe care le-am făcut eu. Și ca să nu existe dubii, certificările Pantone și CaiMAN te asigură că nu ți-ai luat un monitor de pe Aliexpress.
Două alte chestii tari la acest monitor sunt hood-ul (suportul pentru umbră) și Hotkey-ul Puck G2. Hood-ul este extrem de folositor în cazul în care bate lumina naturală sau artificială către ecranul monitorului. Sau în special când ai un shooting outdoor și ai nevoie de monitor de control. Iar Puck-ul e un dial rotativ prin care poți alege în ce mod vrei să lucrezi (AdobeRGB, sRGB, etc) sau chiar să controlezi funcțiile monitorului. Mult mai ușor de utilizat decât butoanele de pe monitor. Ca design, monitorul poate fi rotit la 90 de grade, pentru cei care lucrează în modul portrait.
Beneficii
Ce beneficii mi-a adus în primul rând? Păi, cel mai important lucru e că editarea în Lightroom sau Photoshop e mult mai ușoară, pot să retușez multe detalii care de altfel îmi scăpau înainte pe editarea pe laptop. Mă refer la puncte de praf sau scame, care într-o poză de eveniment postată pe facebook poate scăpa ochiului uman, dar dacă un client îți cere pozele pentru print, atunci acea scamă sau punct de praf îți va face o reclamă extrem de proastă. În rest, mai am multe de învățat de la acest monitor și dacă aveți întrebări (căci sigur nu am acoperit tot ce era de acoperit) vă rog să mi le adresați și eu vă răspund.
Articol și fotografii de Alex Damian