Expuneri duble cu Canon EOS R și 50mm f/1.2 la Electric Castle
Din momentul în care am făcut trecerea către mirorrless, unul dintre singurele regrete a fost că nu pot realiza expuneri multiple la aceeași calitate ca a unui DSLR, fie că funcția lipsește cu desăvârșire, fie că fișierul rezultat este în format jpg și nu suportă o editare avansată.
Am fost plăcut impresionat să constat că modelul Canon EOS R a moștenit caracteristicele DSLR-urilor în ceea ce privește expunerile multiple, având aceleași opțiuni cu salvarea cadrelor individuale și a produsului final în format raw (.cr3).
Pentru a testa capabilitățile camerei am ales unul dintre cele mai ofertante vizual festivaluri de la noi – Electric Castle – unde am folosit Canonul EOS R împreună cu obiectivul 50mm f/1.2 în special pentru expuneri multiple, dar și pentru un proiect fotografic bazat pe portrete.
Câteva puncte forte ale camerei
- ergonomia sporită: deși camera are în combinație cu obiectivul de 50mm f/1.2 peste 1600g se poate manipula destul de ușor;
- ecranul mobil articulat care permite mișcări complete este de ajutor în cele mai dificile situații (de ex. fotografiere la nivelul solului, deasupra capului sau autoportret etc.);
- declanșarea prin atingerea ecranului am constatat a fi foarte utilă în anumite situații și poate economisi timp prețios;
- afișajul secundar pentru setări, o reminiscență a DSLR-urilor din game mid-level și pro.
Am început expunerile multiple cu entuziasm încă din prima zi, bucuros de opțiunile clasice Canon: alegerea modului de combinare a cadrelor și numărul de cadre suprapuse. Deși pare o tehnica banală, dusă adesea către kitsch, realizarea unei expuneri multiple reușite necesită viziune și nu constituie mereu o misiune tocmai ușoară. Una din temele recurente în utilizarea acestei tehnici este combinarea unui subiect uman cu elemente din natură. Fiind primul cadru din festival am început utilizând această rețetă. Rezultatul poate fi observat mai jos.
Marele avantaj al unei camere mirrorless față de un DSLR este că după realizarea primei imagini, aceasta rămâne vizibilă în transparență pe ecran, fapt ce ajută mult la compunerea celui de-al doilea cadru.
Pentru obținere unui cadru cu impact vizual mare o idee bună ar fi ca cele două imagini să fie expuse diferit (de ex. una să fie subexpusă) și să fie folosit un mod de suprapunere care prioritizează anumite tonuri (de ex. tonurile deschise).
Se pot obține efecte deosebite prin schimbarea orientării camerei pentru al doilea cadru sau folosirea de timpi de expunere diferiți pentru cele două imagini. Avantajul camerelor care produc un fișier jpg după expunerea dublă (de ex. Fuji) este că unul dintre cadre poate fi alb-negru și altul color, lucru imposibil pentru fișiere raw.
O alta tehnică des utilizată presupune ca unul dintre cadre să fie constituit din siluete sau ca subiectul să fie fotografiat pe un fundal cât mai neutru sau separat de fundal printr-o profunzime de câmp mică.
Totuși, pe lângă condițiile ideale de zi sau de lumină constantă unde focusul nu are mari probleme, în cazul luminilor foarte dinamice de concert (de ex. stroboscoape) sistemul Canon EOS R + 50mm f/1.2 nu a făcut mereu față, un minus fiind și faptul că elementul frontal al obiectivului se mișcă pentru a focaliza. În rest, pot afirma despre calitatea optică a obiectivului că se ridică la nivelul așteptărilor.
Un test important l-a constituit capacitatea de o focaliza precis la limita cadrului cu diafragma maxim deschisă la f/1.2 în condițiile unei încadrări foarte precise utilizate pentru realizarea seriei de portrete „half faces”. Pentru această situație am folosit focalizarea directă pe LCD cu declanșare automată la atingere, funcție foarte utilă care a dat rezultate excelente.
În concluzie, Canon EOS R este o cameră potrivită pentru a realiza expuneri multiple, cu funcții versatile, o serie de avantaje față de alte camere mirrorless cum ar fi ecranul LCD articulat și ecranul secundar pentru afișarea setărilor, o ergonomie bine definită și o calitate a imaginilor care poate satisface exigențele ridicate. Singurul minus (care este datorat si obiectivului) ar fi că în situații foarte dificile de iluminare focusul nu poate ține pasul.
Articol și fotografii de Miluta Flueras
S-ar putea să te intereseze și:
3 Comments
Nu cred polemici online din spatele unor pseudonime dar văzând acum răspunsul acesta mă văd totuși dator să clarific câteva aspecte:
– am răspuns cu sinceritate și deschidere chiar unui comentariu onomatopeic pe un blog de fotografie, știam sincer în ce mă bag :))
– așa cum mi-am asumat acest articol și aceste imagini puteai să îți asumi și tu public părerea personală pe care o respect de altfel, indiferent de cum sunt aceste imagini se găsesc mereu oameni care să le aprecieze sau să le deconsidere;
– eu sunt de părere totuși că uimirea/frustrarea se poate exprima mai bine decât printr-un comentariu sec din spatele unui pseudonim;
– nu te-am privit de sus dacă ti-am oferit un canal de dialog sincer, mă bucur că ai văzut aceasta ca pe un semnal și totuși ai răspuns, chiar m-aș bucura să văd și eu niște lucrări de-ale tale pe care să le analizez la modul cel mai onest;
– îmi pare rău dacă ai interpretat greșit răspunsul meu și te-ai considerat discriminat.
Cu drag,
M
@Tutan Canon
Probabil treci printr-o perioadă grea, frustrări, angoase…I’m here for you bro if you wanna talk.
Ai toată compasiunea mea sinceră.
Doaaaaaaaaaaaaaamneeeee……………………..
:((