(c) Vlad Ionescu

Review Samyang 14mm f/2.8, cu Vlad Ionescu

Tocmai ce am încheiat un concurs dedicat găsirii unor noi colaboratori pentru echipa de content F64. Vlad Ionescu a fost unul dintre participanți și câștigătorul locului I. Așadar, în ordinea clasamentului, vom începe să publicăm treptat review-urile premiante. Să-l descoperim pe al lui Vlad, chiar mai jos:

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Am început să fiu interesat de obiectivele ultra wide înaintea unei călătorii în Norvegia. Voiam să fotografiez Aurora Boreală și nu puteam pleca fără un obiectiv wide destul de rapid (minim f/2.8). Pe de alta parte, nici nu imi permiteam să investesc foarte mult în trusa foto. Nu sunt un mare fan al obiectivelor third party, dar în acest caz un compromis era inevitabil deoarece costul unui obiectiv nativ (Canon în cazul meu) depășea cu mult bugetul alocat.

Mai mulți producători de obiective au speculat această nișă pe piață și ne-au răsfățat cu obiective ultra wide cu performanțe bune și prețuri competitive.

Samyang au fost printre primii, urmati apoi de Irix și de Venus Optics.

Coreenii de la Samyang au chiar o tradiție în lumea obiectivelor wide, oferindu-ne nu mai puțin de 5 variante ale focalei de 14 mm:

Personal am ales varianta de bază, care este și cea mai ieftină.
Haideți să vedem cum s-a comportat Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Specificații Samyang 14mm f/2.8:

  • Construcția optică: 14 elemente în 10 grupuri
  • Distanța focală: 14mm
  • Diafaragma: f 2.8 – f 22
  • Număr lamele: 6 rotunjite
  • Distanța minimă de focus: 0.28m
  • Câmp vizual: 115.7 grade
  • Dimensiuni: 87mm x 96.1mm
  • Greutate: 550g
Samyang
(c) Vlad Ionescu

Construție

Corpul obiectivului este metalic, destul de compact și nu dă nici un pic impresia de obiectiv ieftin, ba din contră. Inelul de focus se mișcă lin, cu o cursă destul de lungă. Inelul de apertură are un feeling clasic și poate fi ajustat între f/2.8 și f/22 cu click-uri la fiecare ½ stop. Marcajele sunt ușor lizibile, dar din păcate scala de distanță nu este calibrată din fabrică.

Este prevăzut cu un parasolar fix, din plastic, care protejează elementul frontal cu diametrul destul de mare și proeminent. Capacul de protecție se fixează ferm peste parasolar.

Din păcate obiectivul nu acceptă filtre care se înfiletează, nici de tip gel, dar se poate achiziționa un adaptor pentru filtrele de 100mm.

Calitatea imaginilor

Sharpness

Este un obiectiv foarte sharp, încă de la f 2.8 imaginile ne surprind plăcut. Doar în colțurile extreme putem observa o ușoară deteriorare a clarității.

De la f/5.6 obiectivul își atinge performanța maximă, pe care o menține chiar și la f/16. După cum este de așteptat, la f 22 apare efectul difracției.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Culorile

Contrastul este bun, culorile au o ușoară tentă rece, nu se apropie de culorile vibrante ale obiectivelor din seria L, de exemplu.

Distorsiuni

Aici Samyangul nu stă bine deloc. Avem de-a face cu distorsiuni complexe de tip mustață. Am întâmpinat probleme chiar și la realizarea unor panorame cu acest obiectiv. Din cauza distorsiunilor, softul pur și simplu nu reușea să “lipească” unele cadre.

Au apărut niște profile de corecție neoficiale pentru Lightroom care fac treabă destul de bună în centrul imaginii, dar mi se pare că marginile devin și mai alungite.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Vignetare

Obiectivul vignetează puternic la f 2.8, dar este o problemă comună a obiectivelor de acest tip. La f 5.6 problema dispare și avem parte de iluminare constantă pe întreg cadrul.

Flare și aberații cromatice

La capitolul aberații cromatice obiectivul stă bine. Iar flare-ul este destul de bine controlat, în ciuda elementului frontal foarte bombat. Se pare că tratamentele UMC (Ultra Multi Coating) își fac bine treaba.

Pentru cei pasionați de astrofotografie vestea bună e ca efectul “coma” este aproape inexistent, stelele arată bine chiar și în colțurile extreme, fără a semăna cu virgule, porumbei, sau mai știu eu ce figuri geometrice.

Bokeh

Nu este ușor de obținut la această focală. Atunci când subiectul este foarte aproape, distanța minimă de focus și apertura la f 2.8, se poate obtine totuși un fundal blurat care arată decent.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Puncte forte Samyang 14mm f/2.8

  • Raport preț/calitate excelent
  • Imagini de calitate foarte bună
  • Dimensiuni reduse, se echilibrează foarte bine pe body
  • Construcția robustă

Puncte slabe Samyang 14mm f/2.8

  • Distorsiuni complexe, greu de corectat
  • Este greu de curățat din cauza distanței mici dintre elementul frontal bombat și parasolarul care nu poate fi detașat
  • Nu acceptă filtre prin înfiletare
  • Deoarece apertura este controlată manual, vizorul devine foarte întunecat dacă se foloseste o apertură peste f/8. Din fericire, producătorul ne oferă varianta cu control electronic al aperturii
  • Scala de distanță nu este calibrată din fabrică. Se poate însă calibra manual. Avem nevoie doar de o șurubelniță dreaptă cu vârful de 1mm. Tutorialul îl găsiți pe net. Personal am tot amânat operația, dar după ce am făcut-o mi-a părut rău că nu l-am calibrat mai repede.
Samyang
(c) Vlad Ionescu

Îl recomand pentru:

Este un obiectiv mult mai versatil decât am crezut. Îl recomand pentru astrofotografie, peisaj, călătorie, fotografie de concert. Pentru fotoreportaj, mai ales când avem un personaj care trebuie fotografiat într-un spatiu mic.

În fotografia sportivă ne poate da niște unghiuri spectaculoase în cazul în care ne putem apropia destul de mult de subiect.
Focusul manual nu trebuie să ne sperie, la 14 mm, cu f 8 și focusul la 2m vom avea o profunzime de câmp uriașă.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Nu îl recomand pentru:

Nu îl recomand să îl folositi pe senzori crop. Acolo, focala de 14 mm devine 22.4mm care nu mai este atât de wide. Există alte alternative mai bune special pentru senzori crop, cum ar fi Samyang 8 mm.

Din cauza distorsiunilor puternice nu îl recomand pentru fotografia de interioare și arhitectură. Chiar utilizat cu profilul de corecție. În momentul de față există pe piață alternative mai bune concepute special pentru a minimiza distorsiunile.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Concluzie

L-am achiziționat cu un scop precis, și anume să fotografiez aurora boreală. Planul inițial era să îl vând dupa excursia în Norvegia. Dar iată că după mai bine de doi ani este încă în trusa mea foto, și m-a însoțit în nenumărate călătorii de atunci.

Având un unghi atât de larg, este un obiectiv care nu te iartă în anumite situații. Astfel, pentru mine a avut și un rol didactic și m-a ajutat mult să fiu mai atent la încadrări.

Chiar dacă sunt aproape 10 ani de când a fost lansat, Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC este încă un obiectiv competitiv, demn de luat în calcul atunci când ne dorim alegerea unui obiectiv superangular.

În plus, a demonstrat că un obiectiv full manual, fără nici o componentă electronică, își poate găsi locul într-o eră în care totul este digitalizat și automatizat excesiv.

Samyang
(c) Vlad Ionescu

Articol și fotografii de Vlad Ionescu.

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.