Fotografia de sport : fotograf la raliul auto-sfaturi și povești

Postat de: F64 F64

Federația Română de Automobilism Sportiv organizează în România multiple întreceri anuale, pe străzi asfaltate, macadam, circuit dar şi off road, adunând anual sute de piloţi alături de copiloţi pe trasee inedite, în centrul oraşelor mari, pe drumuri naţionale, trasee montane sau pe drumuri forestiere inaccesibile.

Fotografia de sport la raliu – de ce echipament am nevoie?

Fotografia în cadrul evenimentelor sportive, în speţă automobilism sportiv, oferă prilejul de a ne utiliza echipamentul la adevăratul potenţial. Fografierea în rafală, în condiţii nu tocmai prielnice, cu ploaie, mult praf şi pietriş aruncat cu viteză, zăpada şi temperaturi scăzute, reuşeşte să ducă aparatul la stres maxim.

Dar asta nu înseamnă că pentru a fotografia în astfel de condiţii avem nevoie de echipament foto de top, chiar dacă cu toţii aspiram către acesta, putând utiliza orice aparat foto care are cât de cât un control manual şi este uşor de setat. În ultimii ani telefonul mobil fiind principalul “aparat foto” utilizat de spectatori pentru a capta momente din cadrul evenimentelor.

Anul acesta încălzirea a avut loc în luna ianuarie pe trasee din zona muntoasă în jurul localităţii Comandău din Covasna, în cadrul Historic Winter Rally 2018, pe o vreme ce te duce cu gândul mai degrabă la statul în fața sobei/caloriferului cu o cană de ceai fierbinte şi nu la statul în zăpadă îngheţată, dar cu toate acestea sportivii au oferit adevărate lecţii de pilotaj, ce au meritat să fie imortalizate.

Campionatul Naţional de Raliuri a fost inagurat la fel ca în trecut, în Braşov, cu cea de a 47-a ediţie a Raliului Brașovului, o etapă supranumită de cunoscători şi «Monte Carlo» al României, datorită condiţiilor extrem de schimbătoare pe traseele din zona muntoasă, anul acesta nefiind o excepţie, având ninsoare puternică la sfârşitul lunii Martie pe Shake down-ul desfăşurat lângă Râşnov, polei şi temperaturi scăzute în etapele desfăşurate dis de dimineaţa pe Paraul Rece, Poiana Braşov şi Babarunca, iar pe traseul ultimei etape desfăşurate intre Braşov şi Poaia Braşov soarele a luminat nestingherit.

Partea frumoasă este că acest sport a început să adune din ce în ce mai mulţi competitori la startul evenimentelor regulate, anul acesta având recorduri de participare în cadrul evenimentelor desfăşurate, având parte de nu mai puţin de 90 de echipaje la bordul automobilelor moderne în clase puternice dar şi de 45 de maşini istorice “ochioase” dornice să arate ca epoca lor de glorie nu a apus. În acelaşi timp spectatorii nu se lasă mai prejos, numărul lor crescând de la etapa la etapă, rezistând pe marginea traseelor chiar şi în condiţii vitrege, ajutaţi de băuturi calde şi unele puţin mai tari, reuşind să creeze o atmosferă incendiara spre deliciul piloţilor şi a copiloţilor ce-i întâlnesc pe trasee.

Revenind la subiectul din titlul acesui articol, echipamentul utilizat în realizarea imaginilor de mai sus este compus dintr-un aparat foto DSLR Nikon D800 alături de Nikkor 70-300mm Af-s, Tamron 28-75mm f/2.8 şi un Nikkor 85mm f/1.8G. Pe traseele nocturne m-ar fi ajutat şi bliţul SB-700 uitat acasă, dar lanterna din dotare a reuşit cu brio să ajute aparatul în situaţiile cu valori ISO foarte ridicate. Drona Dji Spark m-a ajutat de asemenea sa surprind de la înălțime cadre diferite față de cele cu care suntem obișnuiți in astfel de situații.

Având parte de situații dinamice, este recomandat să utilizăm obiective cu zoom, cu focala standard, tele sau fixe, precum 85mm, 24-70mm și 70-200mm în cazul aparatelor cu senzor full frame, sau 35mm, 18-35mm, 17-50mm 50-100mm, 70-300mm în cazul celor cu senzor aps-c. De asemenea pot fi utilizate obiective fisheye sau ultrawide pentru un plus de creativitate în imagini.

Cât despre aparat, opţiunile sunt la fel de variate precum obiectivele, fiecare având de unde alege. Canon 7D MkII sau 1Dx MkII, Nikon D500, D7500 sau D5 fiind doar câteva dintre opţiunile de top.

Fotografia de sport la raliu – câteva sfaturi utile:

Câteva sfaturi utile pentru cei dornici să ajungă pe trasele de concurs, ar fi:

#1 Încercați să ajungeți din timp pe traseu

Vă recomand să ajungeţi din timp pe traseu, pentru a putea găsi cele mai bune locaţii pentru realizarea unor cadre wow, dar şi pentru a nu obstrucţiona buna desfăşurare a evenimentului.

#2 Nu uita de confortul personal, echipează-te!

Echiparea corespunzătoare sezonului este o pavăză bună, confortul personal reuşind să vă lase concentrarea la nivel maxim.

#3 Ține cont de indicațiile sau sfaturile echipelor de ordine/de organizare

Există oameni de ordine la fiecare etapă. Aceștia trebuie ascultați, astfel dacă aceștia vă cer să vă mutați, trebuie să faceți acest lucru, deoarece probabil vă aflați într-o zonă periculoasă. Evitaţi poziţionarea în exteriorul curbelor sau în zonele marcate cu ZONĂ INTERZISĂ SPECTATORILOR şi depăşirea benzilor de atenţionare sau deplasarea pe traseu.  Nu uitați, MOTORSPORTUL POATE FI PERICULOS!

Un articol și fotografii de Iosif Budău.


Produse folosite




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top