Canon 24mm f2,8 IS USM – opinia utilizatorului

Prin amabilitatea celor de la F64 am primit un Canon 6D cu un obiectiv Canon 24mm f2,8 IS USM.
Aparatul voiam să îl testez de multă vreme, iar faptul că am avut un proiect de fotografie într-un magazin de țesături a constituit un bun prilej să mă joc cu el. Cu toate astea, nu am să detaliez în acest articol experiența mea cu acest aparat, care fie vorba între noi este absolut MINUNAT, ci am să vorbesc despre obiectiv.
Am vrut un wide, deși nu îmi plac genul asta de focale. Pentru mine există 50mm și restul. Cei de la F64 mi l-au propus, eu am zis ok, hai să vedem ce iese și cu el am pornit la drum.
Magazinul de țesături unde aveam treabă este unul cu o lumină groaznică pentru fotografiat, prin urmare, diafragma ce putea fi deschisă la un maxim de 2,8 m-a ajutat. M-a și încurcat, pentru că un obiectiv la diafragmă deschisă maxim va oferi un DOF pe care nu ți-l dorești la fotografiat pânze și stofe, dar compromisul a fost unul onorabil.
Apoi am folosit combo-ul și la fotografia de zi cu zi. I-aș zice fotografia de stradă, deși, mai degrabă a fost fotografie conjuncturală. M-am dus cu o prietenă la Aerodromul Vădeni din Brăila, unde se poate zbura cu motodeltaplanul sau alte aparate ultra ușoare de zbor și am fotografiat în diverse situații. De la peisaj la portrete în cockpit sau în exterior.
Partea tehnică a acestui obiectiv se prezintă în felul următor:

  • Este un obiectiv sharp. Nu taie ca un bisturiu, dar vei obține rezultate peste medie în cea mai mare parte a timpului. La f2,8 este sharp în centru și foarte soft pe margini. La f4 începe să fie aproape sharp și pe margini, iar de la f5,6 se uniformizează cu centrul în materie de sharpness.
  • Difracție. Pe full frame va începe să apară fenomenul de difracție încă de la f11 iar la f16 va fi destul de accentuat până la maximul de f22.
  • Vignetare. Obiectivul vignetează destul de mult, dar nu dificil de corectat. Ultima variantă de Lightroom pe care o promovează cei de la Adobe are algoritmul de corecție pentru acest obiectiv, dar după părerea mea, nu este un algoritm corect. Odată pusă bifa de corecție a aberațiilor, vignetarea este supracorectată, fiind dusă dintr-o vignetă subexpusă într-una supraexpusă. Cu alte cuvinte veți trece din margini fumurii în margini albe, fiind astfel nevoiți să mai corectați și manual din vectorul de sub bifa de corecție automată. Nu e nimic grav ori imposibil de realizat, dar e bine să știți că veți avea puțin de bibilit la imagini. Tehnic vorbind, obiectivul vignetează cam 1 stop la f2,8, dar ajunge la jumătate de stop la f4 și cam la 1/3 stop de la f5,6 în sus.
  • Deformări optice. Obiectivul este bine corectat optic pentru focala sa. Există mici distorsiuni optice, dar corectabile automat in LR și deloc deranjante. Din acest punct de vedere este un obiectiv foarte bun.
  • Aberații de culoare. Acest obiectiv se comportă relativ normal și în consens cu restul obiectivelor din aceeași gamă Canon. Apar aberații cromatice magenta și verde în zonele de contrast dur. De asemenea apar aberații cromatice în situațiile în care fotografiați contre-jour. Nimic special, totul relativ normal la obiectivele sub-premium. Aceste aberații cromatice sunt corectabile ușor în editare și nu ridică probleme deosebite pentru care ați avea nevoie de abilități speciale.
  • Autofocus. E un obiectiv corect din acest punct de vedere. Nu este cel mai rapid cu care am lucrat vreodată dar nici lent nu poate fi catalogat. E un obiectic ajutat de arhicunoscutul motor de focalizare USM al celor de la Canon. Montat pe un body precum 6D al cărui capacități de focalizare sunt îndelung lăudate și pe bună dreptate, obiectivul se va comporta foarte bine, fără să dea rateuri deranjante. De asemenea, este silențios și nu face hunting permanent, ceea ce ajută fotograful să se concentreze pe compoziție și nu pe realizarea clarului.
  • Stabilizare internă. Nu contează la focala asta, pe un obiectiv rapid decât dacă ai Parkinson. Altfel poate foarte bine să nu aibă stabilizare și nu cred că vei observa acest lucru decât dacă faci numai fotografie nocturnă. Pentru mine stabilizarea internă la obiective sub 35 mm este doar o chichiță de marketing scornită să mai scoată niște bani din buzunarul clientului.
  • Calitatea fabricației și manevrabilitate. Este un obiectiv corect, atent lucrat deși nu este realizat din materiale premium. Nu este un obiectiv care să ofere protecție la intemperii, deși sunt convins că nu va ridica probleme la câțiva stropi de ploaie sau câteva fire de praf ridicate de vânt.

Cam asta a fost partea tehnică.

În ce privește interacțiunea mea cu obiectivul, nu o pot descrie decât prin prisma combinației cu aparatul Canon 6D. Este o combinație foarte light. Ușoare, compacte, bine echilibrate, nu deranjează în mână și nu prea sperie nici subiectele.
Aparatul este absolut excelent, obiectivul este corect. Adică nu te minte. Ce îți promite, aia îți oferă. Eu nu iubesc focalele wide ori super-wide, așa cum am mai spus. Dar nu pot spune că obiectivul acesta mi-a creat vreo problemă majoră ori că mi-a displăcut profund. Lăsând deoparte focala, obiectivul poate fi recomandat iubitorilor de wide-uri fixe fără a avea emoții că vei fi înjurat ulterior pentru vreo recomandare proastă.
Calitatea imaginii bună către foarte bună în centru, la diafragme deschise și bună pe toată suprafața la diafragme care depășesc valoarea f5,6. Se potrivește minunat cu Canon 6D care este foarte bun în ce privește focusul cu punctul de focus central.
Le-am returnat celor de la F64, care m-au boscorodit pe bună dreptate pentru că nu am fost atent și am uitat data de retur, trimițând-ul cu întârziere. Însă ei, ca de obicei, au fost înțelegători și nu m-au certat atât de tare. Vă mulțumesc pentru toleranță!
Așa că, nota 10+ pentru F64!
Nota 8,75238 pentru Canon 6D.
Nota 7,8731 pentru Canon 24mm f2,8 IS USM
Un articol și imagini de Bogdan Tache.

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.