DSLR versus Mirrorless: Care aparat este mai bun pentru tine?

Lumea foto mereu a fost împărțită în două tabere: film versus digital, obiectivele fixe versus zoom-uri, modul manual versus cel auto și multe altele. Drept urmare este ceva normal ca ultimele inovații din industrie să producaă controverse și anume, “DSLR sau mirrorless?”

Profesioniștii, amatorii, fotografii tineri și bătrâni, toți s-au întrebat cel puțin o singură dată “Ar trebui oare, să trec pe mirrorless?” Privind spre viitor, un raspuns clar și concis devine din ce în ce mai greu de găsit.

În momentul de față sunt multe argumente solide, pro și contra pentru fiecare sistem și sperăm că articolul acesta să îți fie de folos pentru decizia pe care o vei lua atunci când îți vei achizitiona următorul aparat foto.

#1 Mai este de actualitate ideea de: “Cu cât este mai mare, cu atât este mai bun” ?

Când te uiți la o serie de DSLR-uri, nu îți este dificil să faci diferența dintre modele de top și celelalte. Modelele emblematice se mândresc, de obicei cu body-uri mari, butoane, controale, cadrane, și acumulatori care le atribuie eticheta de “camere profesionale”. Industria răsună de astfel de conotații și denumiri.

dslr

Cu toate acestea, în ultima vreme, cele mai revoluționare modele de camere foto au fost micuțe în comparație cu modelele deja devenite clasice, când vine vorba de fotografie digitală. Sony Alpha A7R III este un bun exemplu. El vine dotat cu: senzor full-frame de rezoluție mare, împreună cu un autofocus extrem de performant și posibilitatea de a filma 4k.

Sony A7R III are dimensiuni semnificativ reduse față de majoritatea DSLR-urilor și începe să schimbe concepția de mai sus “cu cât mai mare cu atât mai bine”, chiar dacă Canon EOS 800D, Nikon D3500 (sau modelel mai scumpe de DSLR) încă reprezintă alegerea unei categorii importante de fotografi.

Mirrorless-ul a fost întotdeauna atractiv datorită portabilității, mai ales cele de tip micro 4/3, care livrează o calitate a imaginii aproape egală cu DSLR-urile entry și mid level.

Senzorul mic le-a oferit designerilor posibilitatea de a micșora dimensiunile aparatelor, în timp ce calitatea imaginii a devenit mult mai bună decât cea a aparatelor compacte existente. Cu timpul, atât senzorii format APS-C sau cei Full-Frame au început să echipeze modele de top mirrorless, iar lipsa vizorului optic (în cele mai multe cazuri) și a oglinzii au făcut ca dimensiunile și greutatea acestor aparate să fie reduse.

În prezent, sigur găsești o cameră mirrorless care întrunește toate specificațiile tehnice necesare de pe lista ta de dorințe și îți menajează și umărul sau spatele de kilogramele suplimentare (în cazul DSLR-urilor).

Asigură-te totuși ca achiziționezi unul confortabil pentru tine. Dacă un DSLR mare se simte mai bine la tine în mână, vei descoperi probabil că greutatea în plus nu este la fel de importantă precum confortul.

#2 Dezbaterea privind vizorul

Vizorul electronic al unui aparat mirroless este în continuare un subiect controversat. DSLR-urile sunt iubite pentru posibilitatea de a vedea prin vizorul optic a imaginii formate în obiectiv, foarte aproape de cum se prezintă în realitate. De cealaltă parte, camerele mirrorless elimină această procedură “complicată” pentru a reduce mărimea aparatului, însă necesită un vizor electronic sau un ecran LCD pentru a monitoriza ce fotografiem.

Majoritatea fotografilor s-au învățat să se încreadă în ochiul lor mai mult decât în orice display, ba chiar au și inventat termenul de “chimping” pentru a descrie momentul în care, dupa ce ai făcut o fotografie, o verifici imediat prin ecranul de pe spate. Așa că, unde se plasează fotografii în această dezbatere, între vizorul optic și cel electronic? Fix la mijloc.

Acesta este unul dintre cele mai ușoare moduri de a te decide dacă merită sa treci pe mirrorless sau nu. Dacă nu poți accepta gândul de a avea un vizor electronic, atunci mai bine rămâi la DSLR.

Există și alte motive pentru a opta pentru vizorul optic în locul celui electronic, incluzând abilitatea de a compune fără a porni camera, plus intervalul dinamic oarecum nelimitat și faptul că vezi imaginea “reală” fara niciun fel de lag.

Vizoarele electronice au două „defecte” sau limitări, ca să le zicem așa: rezoluția și timpii de refresh. Dacă te uiți printr-un vizor electronic și sesisezi pixeli, asta îți poate ruina experiența fotografică. În plus, dacă începi să fotografiezi și ratezi cadrul pentru că imaginea la care te uitai era cu câteva frame-uri în urmă, poate fi foarte dezamăgitor.

Nu este însă, de uitat faptul că tehnologia display-urilor continuă să avanseze rapid, fapt care deja face acest inconvenient aproape de domeniul trecutului.

Poți fotografia în locuri întunecate prin vizorul electronic fără să te distragă luminozitatea unui LCD. Încă un bonus important este și că primești ceea ce vezi. Așadar, chiar dacă EVF-urile încă nu sunt perfecte, fac o treaba destul de spectaculoasă și sunt pline de opțiuni.

#3 Obiective, monturi și adaptoare

DSLR-urile vor avea cea mai bună selecție de obiective, cu multă optică specializată, plus un suport complet de autofocus și stabilizare de imagine, fără a ignora însă zoom-urile all-around sau clasicele obiective de 50mm.

Sistemul mirrorless fiind mai nou, încă lucrează să prindă din urmă DSLR-ul, chiar dacă și micile aparate au optica impresionantă. Dacă te uiți la un sistem mirrorless nou, asigură-te că poți găsi obiectivele de care ai nevoie pentru sistemul respectiv, din moment ce ele vor avea un impact mai mare asupra imaginilor tale, față de aparat în sine și le vei putea folosi și pe un alt body al aceluiasi brand, dacă optezi și pentru o cameră de back-up.

Dacă deja ai o colecție vastă și variată de obiective mai vechi, mirrorless-ul s-ar putea să fie opțiunea potrivită, din moment ce piața de adaptoare a explodat în ultimii ani. Poți să potrivești aproximativ orice obiectiv vintage sau nou cu un body modern, așa că dacă nu te deranjează setările sau focusul manual, ori cauți să te portezi de pe film pe digital, un mirrorless poate fi cea mai bună alegere.

(c) Marcel Cristocea

Mai mult, adaptoarele noi încorporeaza electronica  (precum cele de la Metabones), precum obiectivele Canon EF cu body-uri de Sony E, fara probleme de comunicare.

#4 Care face fotografii mai bune?

Nu există un câștigător, poate doar în funcție de ce ai tu nevoie. Fiecare cameră oferă lucruri diferite și acestea sunt constant îmbunătățite. Se pare că body-urile de tip mirrorless au început să primească mai multă atenție, diverse opțiuni apărând pentru aceste modele înainte de cele DSLR. Totuși, cele din urmă se păstrează destul de bine în topul preferințelor consumatorilor.

#5 În concluzie…

Chiar nu contează. Alege camera cu care tu te simți cel mai bine și care-ți oferă ce ai nevoie pentru tipul/tipurile de fotografie pe care le faci. Daca ai nevoie de video 4k și o rezoluție excepțional de bună, un Sony a7R III va fi alegerea potrivită. Daca ai nevoie de un aparat rapid, pentru sport, atunci un Nikon D750 sau Canon EOS 90D s-ar putea să fie o alegere mai potrivită. Dar ai și opțiunea mirrorless Sony A9, un aparat gândit special pentru acțiune, mișcare, beneficiind de o focalizare automată ultra rapidă, moduri de tracking (urmărire a subiectului) și fotografiere în rafală cu multe cadre pe secundă.

Controversa și concurența între DSLR si mirrorless este inutilă, există aparate foto foarte bune pentru orice tip de fotograf și în loc să-ți pierzi timpul întrebându-te dacă DSLR sau mirrorless câștigă cursa, ai putea doar să faci puțin „research” și să vezi ce ți se potrivește!

Citește review-uri, testează, joacă-te cu aparatele prietenilor sau vino în magazinul F64 pentru a vedea care echipamente foto-video sunt mai potrivite pentru tine!

Iar dacă îți face plăcere, lasă-ne un comentariu despre echipamentul tău! De ce DSLR sau de ce mirrorless? Ce functionează mai bine pentru tine și de ce?

Alți fotografi au mai citit și:

8 Comments

  • Am trecut de la Nikon D810 la Nikon Z7. Folosesc aproape intotdeauna vechile obiective fixe cu adaptor, asa ca, din punct de vedere al volumului si greutatii rucsacului, trecerea nu a adus mari schimbari. Destul de greu m-am adaptat si cu vizorul electronic, dar a meritat efortul. Pro: posibilitatea corectiei setarilor fotografiei in timp real ( balans de alb, expunere, etc ). Contra: bateria se consuma mai repede ca la un DSLR. Asa ca o concluzie strict personala, trecerea de la dslr la mirrorless a fost una inspirata.

    • Normal că diferența e enormă, dar NU doar pentru că sunt 7 ani diferență!… E drept că s-au schimbat câteva și în 7 ani 🙂
      Ci pentru că D5100 este un aparat entry-level APS-C (senzor crop), de începători. Iar Z6 este un aparat prosumer full-frame, care la lansare a costat de vreo 4-5 ori mai mult decât D5100 body la lansare. 😀

      Eu am trecut de la D750 la Z6, iar diferența de calitate a imaginii în foto a fost nu enormă. Doar că toate celelalte chestii — touchscreen, dimensiune mai mică a corpului, fotografiere silențioasă, filmare 4k cu autofocus foarte bun etc. etc., au făcut o diferență gigantică.

  • De aprox o saptamana am facut trecerea de la un Nikon entry level DX (Nikon D5100) la mirrorless Nikon Z6. Nu se pot compara cele 2 sub nicio forma, fiind vorba 7 ani distanta intre ele, insa acum dupa ce am apucat sa vad ce poate un Z6, nu as putea sa revin pe un DSLR. Si am apucat sa testez D850 si 5D Mk IV.

  • What about back and front focus?? Asta e o problema care dispare la mirrorless (pentru ca nu are sistemul de oglinzi).
    Este adevărat ca la DSLR se poate face microadjustment pentru a regla deviatia focusului, dar nu este un reglaj permanent. Trebuie refăcut din când in când (când ti-e lumea mai draga).
    Acesta mi se pare poate unul din cele mai importante avantaje ale camerelor mirrorless – un focus identic cu cel pe care îl vezi prin vizor, la fiecare declanșare.

  • Stupid articolul, precum magazinul f64… “in loc sa-ti pierzi timpul intrebandu-te daca DSLR sau mirrorless”, multa abureala doar sa faca trafic pe site, in loc sa puna punctul pe [ I ] pentru acest subiect. Nota 1 cu indulgenta!

  • Stiu ca articolul are deja un an vechime, dar marele avantaj al dslr-urilor ramane paleta larga de obiective, mai ales pentru incepatorii sau entuziastii cu buget redus. Daca luam ca exemplu Canon si obiective precum 50mm 1.8 stm, 24mm 2.8 stm, 10-18 mm 4.5-5.6 stm; 55-250mm 4-5.6 stm si 18-55mm f3.5-5.6 stm, ne dam seama ca nu avem niciun echivalent pe acest buget in niciun sistem mirrorless. Nu mai vorbesc de alternativele venite din partea altor producatori (Sigma, Tamron, Tokina). Pe de alta parte, daca ne referim strict la obiectivele de mai sus, realizam ca nu castigam mare lucru nici in greutate. Volumul este cel care poate influenta o eventuala decizie, repet, pentru cei care un buget limitat si care tin neaparat sa se bucure de fotografie (pentru video nu pot emite nicio parere; nu sunt interesat).

  • Un mirrorless este în avantajul fotografilor începători; imaginea din vizor este preluată direct de pe senzor, aşa încât ştii cum va arăta în momentul în care modifici o setare anume (balansul de alb, compensarea expunerii etc.), iar peaking-ul ajută la stabilirea unui focus corect.
    Marele dezavantaj – al tuturor mirrorless-urilor – este durata de viaţă a bateriei; vizorul şi ecranul consumă cel mai mult, mai ales în live view.

  • Sincer, primul meu aparat a fost un compact vechi, urmand ca acum doi ani sa ma pricopsesc cu un Samsung NX 300-mirrorless. Cred ca m-am obisnuit cu acesta, atat din punctul de vedere marimii sale cat si a calitatii fotografiei. Bine, aici nu vorbim de fotografii cu aspiratii spre marile ''wow-uri'' insa daca jonglezi cumva cu cateva obiective, lumini, locuri, cred ca pentru un impatimit de excursii sau iesiri ''afara'' este super indicat.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.