Reflexii

Reflexia directa este o imagine in oglinda a sursei de lumina ce poate fi vazuta doar din unghiul opus   si egal unghiului in care lumina cade pe suprafata reflectorizanta (unghiul de incidenta). Sunt convins ca abilitatile mele de pedagog sunt admirabile, dar probabil lipsesc cu desavarsire, asadar mai jos vor fi si niste poze, chiar si o schema.
Probabil ca nu va place teoria, dar reflexia directa poate fi simpla, nepolarizata (de tip oglinda), sau polarizata, in functie de natura suprafetei din care se reflecta. Uneori este bine sa stii cu care dintre ele ai de-a face, asa ca uite niste indicii:

De principiu, reflexia nepolarizata este la fel de luminoasa ca si sursa de lumina, pe cand  cea polarizata este mai intunecata (jumatate din lumina incidenta)

Daca suprafata reflectorizanta conduce curentul electric, reflexia va fi probabil nepolarizata.  Pe site-ul F64 puteti citi la descrierea filtrelor de polarizare “Acest filtru este folosit pentru … eliminarea reflexiilor de pe suprafetele nemetalice cum ar fi apa sau sticla, per a contrario nu vei putea indeparta reflexiile de pe suprafetele metalice. Desi nu se mentioneaza, afirmatia este adevarata doar daca sursa de lumina este nepolarizata, cazul cel mai frecvent dealtfel. In zilele innorate s-ar putea sa aveti placerea de a scoate parte din reflexii si de pe obiectele metalice. In studio poti transforma reflexia simpla directa in reflexie polarizata cu ajutorul unui astfel de filtru.

Nu in cele din urma, daca suprafata arata ca o oglinda, reflexia probabil este nepolarizata. In teorie suna bine, dar in realitate nu vei avea de-a face doar cu una dintre reflexii, ci cu toate deodata, in diverse proportii, in functie de suprafata. Reflexia polarizata va fi mai vizibila pe obiectele inchise la culoare, si aproape invizibila pe cele albe, datorita modificarii raportului fata de reflexia difuza.

Dupa ce ai citit teoria si ai facut o profesionala apreciere vizuala, o sa ai placerea sa-ti transformi presupunerea in  certitudine scotand din geanta filtrul de polarizare.

Studiu de caz: lant cu medalion, din argint, pe fundal negru, o singura sursa de lumina.

Daca nu as fi scris cele de mai sus as fi facut aceasta poza:


Lumina, un blit cu softbox de 66,  este asezata in stanga aparatului de fotografiat, in unghi de aproximativ 45 de grade fata de masa de fotografiat. Am rezolvat doar una dintre cerinte, cea a fundalului negru. Lantul nu este expus uniform, iar medalionul se scufunda in bezna. Pot sa stau jos, am luat unu (pentru scris frumos).

Asezarea nefericita a sursei de lumina mi-a aruncat reflexiile directe undeva prin studio. Bine ca mi-au mai ramas cateva pentru urmatoarea fotografie

Mult mai bine, ma conving singur, am o imagine frumos conturata cu straluciri bine plasate. Poti vedea chiar si marcajul “silver 925” pe incuietoare. De data aceasta lumina este asezata de cealalta parte a mesei, in asa fel incat softboxul se reflecta din lant si medalion in obiectivul camerei. Inevitabil softboxul se reflecta si din suprafata lucioasa a placii de acrylic. Am de-a face cu ambele tipuri de reflexie directa, nepolarizata pe lant si medalion si polarizata pe plasticul lucios. Este momentul sa fac o filtrare selectiva cu un filtru de polarizare. Reflexia de pe masa nu a fost scoasa in intregime. Degradeul obtinut este estetic si lasa loc reflexiei medalionului, pentru un  un plus de separare.


Echipament folosit

Elinchrom d-lite it 4
Softbox Elinchrom Portalite 66
Stativ Fancier W806

Alți fotografi au mai citit și:

3 Comments

  • In nota obisnuita…..adica excelent!

  • Multumim

  • Articolul tau e super! Multumim!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.