Reflexii
- F64
- 5minutes read
Reflexia directa este o imagine in oglinda a sursei de lumina ce poate fi vazuta doar din unghiul opus si egal unghiului in care lumina cade pe suprafata reflectorizanta (unghiul de incidenta). Sunt convins ca abilitatile mele de pedagog sunt admirabile, dar probabil lipsesc cu desavarsire, asadar mai jos vor fi si niste poze, chiar si o schema.
Probabil ca nu va place teoria, dar reflexia directa poate fi simpla, nepolarizata (de tip oglinda), sau polarizata, in functie de natura suprafetei din care se reflecta. Uneori este bine sa stii cu care dintre ele ai de-a face, asa ca uite niste indicii:
De principiu, reflexia nepolarizata este la fel de luminoasa ca si sursa de lumina, pe cand cea polarizata este mai intunecata (jumatate din lumina incidenta)
Daca suprafata reflectorizanta conduce curentul electric, reflexia va fi probabil nepolarizata. Pe site-ul F64 puteti citi la descrierea filtrelor de polarizare “Acest filtru este folosit pentru … eliminarea reflexiilor de pe suprafetele nemetalice cum ar fi apa sau sticla, per a contrario nu vei putea indeparta reflexiile de pe suprafetele metalice. Desi nu se mentioneaza, afirmatia este adevarata doar daca sursa de lumina este nepolarizata, cazul cel mai frecvent dealtfel. In zilele innorate s-ar putea sa aveti placerea de a scoate parte din reflexii si de pe obiectele metalice. In studio poti transforma reflexia simpla directa in reflexie polarizata cu ajutorul unui astfel de filtru.
Nu in cele din urma, daca suprafata arata ca o oglinda, reflexia probabil este nepolarizata. In teorie suna bine, dar in realitate nu vei avea de-a face doar cu una dintre reflexii, ci cu toate deodata, in diverse proportii, in functie de suprafata. Reflexia polarizata va fi mai vizibila pe obiectele inchise la culoare, si aproape invizibila pe cele albe, datorita modificarii raportului fata de reflexia difuza.
Dupa ce ai citit teoria si ai facut o profesionala apreciere vizuala, o sa ai placerea sa-ti transformi presupunerea in certitudine scotand din geanta filtrul de polarizare.
Studiu de caz: lant cu medalion, din argint, pe fundal negru, o singura sursa de lumina.
Daca nu as fi scris cele de mai sus as fi facut aceasta poza:
Lumina, un blit cu softbox de 66, este asezata in stanga aparatului de fotografiat, in unghi de aproximativ 45 de grade fata de masa de fotografiat. Am rezolvat doar una dintre cerinte, cea a fundalului negru. Lantul nu este expus uniform, iar medalionul se scufunda in bezna. Pot sa stau jos, am luat unu (pentru scris frumos).
Asezarea nefericita a sursei de lumina mi-a aruncat reflexiile directe undeva prin studio. Bine ca mi-au mai ramas cateva pentru urmatoarea fotografie
Mult mai bine, ma conving singur, am o imagine frumos conturata cu straluciri bine plasate. Poti vedea chiar si marcajul “silver 925” pe incuietoare. De data aceasta lumina este asezata de cealalta parte a mesei, in asa fel incat softboxul se reflecta din lant si medalion in obiectivul camerei. Inevitabil softboxul se reflecta si din suprafata lucioasa a placii de acrylic. Am de-a face cu ambele tipuri de reflexie directa, nepolarizata pe lant si medalion si polarizata pe plasticul lucios. Este momentul sa fac o filtrare selectiva cu un filtru de polarizare. Reflexia de pe masa nu a fost scoasa in intregime. Degradeul obtinut este estetic si lasa loc reflexiei medalionului, pentru un un plus de separare.
Echipament folosit
Elinchrom d-lite it 4
Softbox Elinchrom Portalite 66
Stativ Fancier W806
3 Comments
In nota obisnuita…..adica excelent!
Multumim
Articolul tau e super! Multumim!