Samyang 14mm f/2.8 – Calitate de top de la coreeni

Numele complet al obiectivului este de fapt Samyang ED AS IF UMC 14mm f/2.8. Unde ED înseamnă Extra-low Dispersion, IF – inner focus, AS – aspherical, UMC – ultra multi coating. Sub o multitudine de abrevieri, coreenii încearcă să ne spună că această sticlă este tratată la cele mai înalte standarde. Ceea ce este perfect adevărat, cum se va vedea mai departe.

Obiectivul mai poate purta și numele de Bower, Rokinon, Sakar, Polar, Walimex sau Vivitar, în funcție de zona de pe glob de unde este achiziționat. Indiferent de numele mărcii, calitatea este exact aceeași.

Construcţia:




Este peste aşteptări, având în vedere preţul foarte mic al obiectivului – să nu uităm că este un prime de 14mm şi f/2.8. Carcasa este din metal, cu o suprafaţă uşor rugoasă, iar inelul de focus este lat, aderent şi se mişcă lin, fără nici un fel de joc. Unii ar putea totuşi reproşa faptul că are o cursă mult prea lungă de la distanţa minimă de focus la infinit.
Pentru că este un obiectiv pur mecanic, Samyang 14mm nu are contacte de nici un fel. Ceea ce înseamnă că mai avem un inel, cel de apertură. Acesta este mic, situat imediat după sistemul de prindere şi are marcaje de la f/2.8 până la f/22, apertura minimă. Din păcate, unele aperturi intermediare nu sunt marcate, aşa încât dacă vreţi un f/6.3 va trebui să vă opriţi undeva imediat după f/5.6 (care este scris). De asemenea, inelul în discuţie are click-uri, se opreşte la aperturile standard, ceea ce uşurează un pic lucrul cu el.
La acest obiectiv nu se pot ataşa filtre de nici un fel, datorită elementului frontal extrem de bombat. Nu are nici posibilitatea de filtre gel „drop-in”.
Parasolarul este ataşat permanent şi este unul din punctele unde se simte reducerea de costuri – este din plastic şi nu inspiră foarte multă încredere în ceea ce priveşte protecţia. În schimb, capacul se prinde foarte bine pe el.
În pachet se mai găseşte şi o husă, dintr-un fel de pluş negru foarte subţire. Nu se aştepta nimeni la husele de piele cum au L-urile de la Canon, nu? Cel puţin nu la banii ăştia.
Pro: construcţie metalică solidă.
Contra: parasolar din plastic, cursă cam lungă la inelul de focus, lipsa etanşării contra umezelii şi prafului.

Performanţa:

Înainte să pun mâna pe acest obiectiv am citit mai multe review-uri despre el şi am văzut destule imagini de test. Şi acesta a fost şi motivul pentru care l-am încercat – epitetele gen 14-24 killer, cel mai sharp obiectiv uwa (ultra wide angle) şi aşa mai departe.
Păi hai să vedem, nu?
De la primele imagini mi-a fost clar că lipsa unui cip de confirmare de focus va îngreuna lucrurile, pur şi simplu te bazezi doar pe marcajele de pe inelul de focus, pentru că viewfinder-ul nu ajută absolut deloc, în afară de cazul în care vrei sa faci un closeup aproape de distanţa minimă de focus. Pentru cei cu LiveView va fi mai uşor, dar aparatul meu e un 5D clasic.
Totuşi, având în vedere faptul că acest obiectiv este destinat fotografiei de landscape sau arhitectură, este suficient să ai focus-ul undeva între 1.5m şi 3m şi cam totul va fi în DOF. Şi asta chiar şi la aperturi mari.
Deoarece are apertură manuală, în viewfinder se va vedea exact ca atunci când se apasă butonul DOF Preview la obiectivele cu AF. Adică la f/11 scena se va vedea mai întunecată decât la f/2.8. În realitate nu este chiar aşa de rău precum sună, nu am avut nici o clipă senzaţia că nu disting ceva în scena pe care o fotografiam. Metaforic vorbind, transformă viewfinder-ul de 5D în unul de 550D.
Pro: DOF imens, ușor de folosit pentru landscape-uri
Contra: Problematic pentru aparatele fără LiveView, în cazul în care se dorește focus pe un subiect mai apropiat. Lipsa unui cip de confirmare de focus de asemenea nu ajută deloc.

Calitatea imaginii:

  • Sharpness – este greu să găsești ceva mai bun. Samyang-ul 14mm este în aceeași ligă cu Nikon 14-24mm și Zeiss Distagon 21mm. Imaginea este extrem de clară, chiar și în colțuri. Microcontrastul este superb, este pur și simplu incredibil nivelul imens de detalii capturate.
  • Aberații cromatice – un alt punct forte al obiectivului. Purple fringing-ul este aproape zero, cu urme vagi către marginile cadrului. Și asta chiar în condiții dificile, cu diferențe de contrast puternice în imagine. Mai bun decât tot ce am testat până acum în domeniul wide angle. Probabil e depășit doar de Canon TS-E 24mm f/3.5 II, dar diferența de preț e uriașă.
  • Lens flare – ar fi de așteptat, având în vedere elementul frontal imens și bombat să prindă flare și cu soarele în spate. Ei bine nu e chiar așa, flare-ul este foarte bine controlat și chiar permite cu succes cadre cu soarele în față:

  • Bokeh – îl iau în discuție pentru că vorbim despre un obiectiv rapid, f/2.8. Deci în cazul în care vreți un close-up cu unghi larg de cuprindere și inerentele distorsiuni oarecum hilare, Samyang este capabil de un rezultat decent în zonele out-of-focus, cu un blur de calitate bună.
  • Cromatică și tonalitate – aici seamănă un pic cu Zeiss, prin aceea că are o ușoară tentă rece – dar ceva mai neutru în culori față de acesta. L-urile de la Canon au culori mai vii, mai aprinse. Dar are un dynamic range bun, lasă loc mare de corecție și pentru highlights și pentru shadows.
  • Distorsiuni – mare problemă. Pe full frame va produce o distorsiune tip ”moustache”, foarte dificil de corectat manual. Din fericire, există PTLens (http://epaperpress.com/ptlens/), un software care costă doar 25$, are un profil pentru Samyang și funcționează perfect. Nu există până în acest moment un profil și pentru Adobe Lightroom.

  • Vignetting – o altă mare problemă. La f/2.8 vignetarea este foarte vizibilă și în afară de cazul în care doriți acest efect, e chiar deranjantă. La f/4 situația se ameliorează, iar de la f/5.6 în sus nu mai este vizibilă în situații generice.

Exemplu:

Pro: Sharp, sharp și iar sharp. Aberații cromatice aproape zero. Microcontrast excelent. A, și am zis SHARP??
Contra: Culori nu foarte atrăgătoare, e surclasat de L-urile de la Canon pe acest plan. Vignetează extrem. Distorsiuni puternice și complicate.

Comparații

Samyang 14mm f/2.8 vs Nikon 14-24mm f/2.8
Nikon-ul a fost pus pe un D700, Samyang-ul pe un 5D clasic. Singura corecție făcută a fost white balance-ul, corectat cu grey card.

Centru, margine și colț la f/2.8.
Samyang:

Nikon:

Samyang:

Nikon:

Samyang:

Nikon:

Centru, margine și colț la f/8.
Samyang:

Nikon:

Samyang:
Nikon:

Samyang:

Nikon:

Concluzie

Evident, 14-24 este un fel de ”holy Grail” al fotografilor de landscape și al nikoniștilor în particular. Nu fără o justificare, este unul din cele mai bune obiective ultrawide existente pe piață la această oră. Dacă luăm în calcul faptul că este un zoom și nu un prime, putem spune fără teama de a greși că e o minune inginerească a celor de la Nikon.
DAR… Samyang 14mm este o altă minune. Și din câte se vede în crop-urile detaliate aici, Nikon-ul pică pe locul doi, cel puțin în ce privește sharpness-ul și microcontrastul. Imaginile obținute cu obiectivul coreean surclasează fără îndoială obiectivul 14-24mm.
În încheiere, putem spune că Samyang ED AS IF UMC 14mm f/2.8 este un obiectiv cu multe calități. Nu l-aș recomanda începătorilor, chiar dacă are un DOF ”cât China” deoarece curba de învățare cu un obiectiv complet manual poate fi frustrantă. Dar pentru fotografii de landscape sau / și de arhitectură, profesioniști sau semi-profesioniști nu este deloc de neglijat.

Notele mele:

  • Construcție: 8 din 10
  • Optică: 8 din 10
  • Raport calitate / preț: 10 / 10

Recomandat pentru:

– landscape, arhitectură (vezi mențiunea referitoare la corecția distorsiunilor)

Nerecomandat pentru:

– utilizare în regim de focus rapid și precis, sport, acțiune.
Mai multe imagini realizate cu obiectivul Samyang ED AS IF UMC 14mm f/2.8:

Articol realizat de

Cătălin Petolea

Cătălin Petolea

Alți fotografi au mai citit și:

3 Comments

  • apertura??? pe bune?

  • Adrian vorbeste tampenii …. pune mana pe un Samyang 14mm,monteaza-l pe o camera ff si mai vorbeste dupa ce te uiti la ceea ce ai fotografiat … e plina lumea de "vedete" care sunt unii mai "profesionisti" decat altii … eu am sayang 14mm si este un obiectiv extraordinar !!!!! la pretul de 2000 lei este o optiune extraordinara si nu va dezamagi pe nimeni absolut,indiferent de cat de pretentios este acel fotograf !!!

  • Sampleurile puse in articol sunt pe langa subiect, detin 14-24 f2.8 si D700 si nu are nici o treaba cu ce ai postat tu acolo…
    in fine poate RAPORT CALITATE PRET….. este ok,, dar nu-l compara cu 14-24 sau Zeiss 21mm ( nu sunt din aceeasi gama )
    Dar asta este se promoveaza produse mai ieftine pt a fi cumparate de multime, ca sunt mai aceesibile,

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.