(c) Radu Ștefan Nedelcu – Tamron 70-200mm TC G2

Obiective Tamron – bătălie la focale lungi: 150-600mm, 70-200mm și TC G2

Tamron a adus îmbunatățiri majore obiectivelor din generația anterioară, reușind să creeze o serie premium de obiective, disponibile la un preț rezonabil. Pe lângă progresul vizibil la capitolul calității imagini, aspectele cheie la care Tamron a lucrat sunt calitatea construcției și design-ul. Obiectivele comparate sunt protejate împotriva intemperiilor, aspect foarte util pentru scenariile de wildlife sau călătorie, și nu numai. Nu în ultimul rând, montura de trepied este de tip Arca-Swiss, pentru montarea rapidă pe trepiedele ce folosesc acest sistem. Ambele modele focalizează mai rapid și o pot face mai aproape decât seria anterioară, ideal pentru fotografie macro.

Deși la prima vedere cele trei obiective sunt complet diferite, odată adăugat un teleconvertor 2x în ecuație, acestea devin brusc mult mai asemănătoare. 70-200mm devine 140-400, iar diafragma constantă de f/2.8 devine f/5.6, pe când 150-600mm are diafragma variabilă de la f/5 la f/6.3 (la 400mm se deschide până la f/5.6). De asemenea, odată adăugat teleconvertorul, avantajul de jumătate de kilogram al 70-200mm este redus la doar 300g. De menționat însă este faptul că montura de trepied de pe 150-600mm este mult mai confortabilă și poate fi folosită ca mâner mult mai ușor decât cea de dimensiuni mai mici de pe 70-200mm.

Obiectivele Tamron dispun de trei moduri de stabilizare:

  • Modul 1 asigură stabilizarea atât a imagini din vizor cât și la declanșare.
  • Modul 2 este creeat pentru panning, blocând stabilizarea pe una dintre axe.
  • Modul 3 nu intră în funcțiune deloc până la declanșare, lucru care la focale lungi poate îngreuna sau chiar face imposibilă focalizarea, însă prin acest compromis permite o stabilizare mai precisă la declanșare.

Pe hârtie, diferențele ar trebui să fie minore între cele doua combinații, 150-600 având avantajul celor 200mm în plus la capătul lung al focalei, dar și posibilitatea de a ajunge la 840mm folosind un convertor de 1.4x (pus pe 2x acesta ar fi prea întunecat pentru autofocus, dar și pentru majoritatea aplicațiilor, la f/13). 70-200mm  fiind mult mai versatil, este utilizabil și pentru evenimente sau portrete, deoarece este ajutat și de diafragma luminoasă de f/2.8.

Notă: Ambele obiective sunt compatibile doar cu teleconvertoare Tamron.

Întrebarea rămâne în acest caz dacă stabilizarea, motorul de focalizare și calitatea optică oferite de 70-200mm se mențin odată cu folosirea convertorului și care este combinația câștigătoare în funcție de scenariile de utilizare.

Metodologia de testare:

Pentru comparație am folosit alternativ cele două obiective, pe body-uri diferite, Nikon D500 și D7100. Am ales body-uri DX pentru factorul de crop suplimentar ce împinge focalele la extrem, și pentru a vedea comportamentul atât cu unul dintre cele mai bune sisteme de autofocus disponibile cât și un scenariu mai tipic de folosire.

Stabilizare:

Aici 150-600mm câștigă comparația, însă doar marginal. Este uluitor că la distanța focală echivalentă de 900mm în format full frame să poți avea imaginea din vizor aproape fixă, fotografiind din mână. Focalizarea și încadrarea ar fi fost imposibile sau masiv îngreunate fără stabilizare sau cu un sistem de stabilizare mai puțin performant. Am fost plăcut surprins sa văd și stabilizarea de pe fratele său mai mic ținând imaginea fixă aproape la fel de bine la focala echivalentă de 600mm (200 x2 convertor x1.5 factor de crop).

Autofocus:

Când vine vorba de viteza de focalizare, discuția devine complicată și dependentă de foarte mulți factori. Au fost foarte puține cazurile în care să fi simțit vreo limitare în acest sens, iar diferențe mai mari am simțit intre cele două body-uri decât intre blocurile optice – cum era și de așteptat. De menționat aici este însă faptul că 150-600mm poate fi blocat pe a focaliza pe două intervale diferite, atât sub cât și peste 10m; evident, există și opțiunea întregii plaje. În schimb, 70-200mm poate fi blocat doar la peste 3m sau lăsat pe intervalul complet. În scenariile ce permit acest lucru, preselectarea intervalului de focalizare în acest fel scurtează considerabil timpul de focalizare, mai ales în condiții dificile.

Și la acest capitol iese din nou câștigător tot 150-600mm, fără a fi vorba de o diferență colosală între cele două focale. Odată cu lăsarea întunericului, am observat că 70-200mm pus pe convertor începe să ezite puțin mai devreme decât fratele său mai mare. Cu toate acestea, oferă avantajul clar de rege al nopții, dacă luăm în calcul utilizarea sa fără convertor.

Calitatea imaginii:

Toate obiectivele surprind prin claritate, contrast, culori, dar și printr-un bokeh foarte plăcut. Distorsiunile geometrice sunt practic inobservabile. Aberațiile cromatice sunt minime și apar rar în fotografiile realizate cu obiectivele, însă sunt puțin mai accentuate și mai încăpățânate în cazul folosirii convertorului 2x. În majoritatea cazurilor, cu mici excepții date de convertor, aberațiile cromatice au putut fi scoase cu ușurință în post procesare.

Concluzie:

A alege una dintre cele două combinații este, în mod tipic fotografiei, o decizie cât se poate de subiectivă. Ambele focale pot scoate portrete fenomenale, dar 70-200mm este mai ușor de folosit în acest scop, iar plaja sa focală este consacrată pentru fotografia de eveniment. Strict pentru fotografia de natură de tip wildlife, dar și pentru sport, 150-600mm este arma perfectă a oricărui bird watcher. Acesta este totuși un obiectiv specializat, mai mare și mai greu.

Pentru cei ce doresc un obiectiv versatil, dar care sunt interesați de ieșiri ocazionale de fotografie wildfile, 70-200mm G2 împreuna cu convertorul sunt combinația perfectă. Dacă activitațile fotografice principale se învârt în jurul wildlife, bird watching sau sport, 150-600mm G2 este de neînvins.

Articol și fotografii de Radu Ștefan Nedelcu.

[products ids=125029750,49509545,125033528]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.