Lumea se schimbă… Din ce în ce mai rapid, din ce în ce mai des. Dacă în urmă cu ceva vreme fotografii și videografii trebuiau să se preocupe în special de realizarea fotografiilor și a filmărilor, plus de procesare și diverse întâlniri cu clienții, lucrurile stau cu totul altfel astăzi. În prezent, un fotograf sau videograf, fie că vorbim aici de profesioniști sau amatori, trebuie să aibă și minime cunoștințe de blogging, ca să nu mai vorbim de Social Media.

Totul se întamplă în online, așa că dacă vrei să te promovezi, cu siguranță vrei și să fii acolo.

Pentru unii toate aceste aspecte pot părea o corvoadă dar, cu puțină organizare și cu ceva mai multă răbdare, s-ar putea să descoperi că de fapt chiar îți place să te ocupi de propria promovare.

Până la urmă nimeni nu îți cunoaște munca mai bine decât tine, așa-i?

În cele ce urmează, vom povesti pe scurt despre:

  • Cum îți poți face viața mai ușoară în online, ca fotograf
  • Ce platforme de Social Media sunt cele mai potrivite pentru tine
  • Website versus blog
  • Sfaturi musai de urmat când vine vorba de social media pentru fotografi

Cum să-ți faci viața mai ușoară în online, ca fotograf

social media

La prima vedere, toată această avalanșă de informații despre a ține un blog, a administra o pagină de Facebook, un canal de YouTube, un cont de Instagram ș.a.m.d. poate fi mai mult decât copleșitoare. Cuvintele cheie în acest caz? : ORGANIZARE, PRIORITIZARE și CONSECVENȚĂ.

Partea pozitivă este că atât blogurile, cât și canalul de YouTube sau paginile de Facebook îți permit să programezi conținutul, astfel că pentru început poți încerca să îți faci timp pentru acest „kickstart”, urmând ca apoi, cu disciplină și organizare, să urmezi planificarea pe care ți-ai propus-o.

Important este să fii constant și, odată ce ți-ai obișnuit publicul într-un anume fel, să nu schimbi prea repede acest algoritm. Dacă le promiți că uploadezi un clip pe YouTube în fiecare miercuri, ai face bine să te ții de promisiune. La fel, dacă i-ai obișnuit că tu postezi pe Facebook lunea și vinerea sa zicem, ai face bine să te ții de orarul respectiv. Constanță, asta e important să ții minte!

Ce platforme de social media sunt cele mai potrivite pentru tine

social media pentru fotografi

În online, toate platformele joacă un rol important dar, întrucât poate fi destul de complicat să fii pezent pe absolut toate, probabil cel mai bun sfat ar fi să găsești mix-ul potrivit pentru tine.

Acesta ar putea fi un website cu blog atașat, plus o pagină de Facebook și una de Instagram. Pentru alții ar putea fi vorba despre un blog și un canal de YouTube, plus o pagină de Facebook și altele.

Depinde și de tipul de fotografii pe care îl realizezi, dacă ai sau nu content video relevant astfel încât să ai nevoie și de un canal de YouTube. Dar indiferent de ce platforme alegi, dacă ești la început, va trebui să iei lucrurile treptat și să construiești pentru fiecare canal în parte, în timp.

Website versus Blog

blog

Poate te-ai întrebat adesea ce ar fi mai ok? Un website sau un blog? Răspunsul nostru e simplu: ambele. De ce? Pentru că sunt două unelte care se completează.

Poți folosi de exemplu site-ul și blog pentru a diferenția serviciile pe care le oferi, făcând totul mai ușor pentru oamenii care te caută sau vor să intre în contact cu tine.

Site-ul web ar trebui să funcționeze ca o carte de vizită pentru tine, oferind o imagine de ansamblu a muncii tale, fapt pentru care este bine să fie la zi.

De cealaltă parte, blogul ține publicul informat cu privire la ceea ce faci și, în plus, îți permite mult mai multă interacțiune cu ei. Le poți cere părarea despre proiectele tale, despre rezultate, despre ce informații ar consideră importante sau despre ce subiecte ar vrea să afle și părerea ta.

Extrem de important e ca site-ul și blogul să fie legate între ele și, bineînțeles, să conțină link-uri și către platformele de social media pe care ești prezent.

De asemenea, nu uita de măsurători! Leagă-ți site-ul și blogul de un cont de Google Analytics, astfel încât să afli mai multe despre publicul care te vizitează, de unde vine acesta, ce funcționează și ce nu în promovare.

Și, iarăși foarte, foarte important de învățat: câteva noțiuni de bază pentru SEO (searching engine optimization). Degeaba realizezi conținut de calitate dacă lumea nu îl va găsi. Pare dificil pentru început, dar lucrurile nu sunt chiar așa de negre. Citește câteva noțiuni introductive legate de SEO aici.

Sfaturi musai de urmat când vine vorba de social media și blogging pentru fotografi

social media

Acesta poate fi subiectul unui articol în sine, dar vom schița pe scurt câteva aspecte musai de urmat.

Sfaturi legate de blog

  • Content is king! E foarte important să oferi conținut relevant și de calitate. Mai bine postezi mai rar, dar informații cu care cititorii tăi chiar au ce face. De asemenea, nu uita de gramatică și de semnele de punctuație, acestea sunt de asemenea vitale, la fel ca și existența unui echilibru între aranjarea textului și a fotografiilor.
  • Folosește-te de Facebook pentru a atrage vizitatori pe blog. Nu uita să adaugi butonul de share pentru articole.
  • Adaptează blogul în funcție de branding-ul personal, asortează culorile din site, din cărțile de vizită și alte materiale relevante cu tematica blogului; e bine ca imaginea ta să fie cât mai unitară.
  • Dacă ai o listă de fani, clienți etc., instalează și un plugin de abonare la newsletter.

Sfaturi legate de Social Media

  • Întreabă-te de ce îți dorești o pagină de Facebook, Instagram etc.
  • Alege mix-ul de platforme potrivit pentru tine.
  • Fii tu însuți, nu poza în altcineva. Prezintă-ți produsul/brand-ul/munca așa cum sunt.
  • Fii constant! Am mai spus asta, dar este extrem de important.
  • Interacționează cu publicul: răspunde comentariilor și mesajelor private, chiar și celor care sunt răutăcioase. De asemenea, cere feedback sau păreri despre ceea ce faci, despre anumite proiecte ș.a.m.d. Comentariile și răspunsurile tale te ajută să urci în newsfeed, și deci să fii mai vizibil.
  • Promovează și alte informații, articole sau fotografi din domeniu. Fă ca prezența ta pe rețelele de socializare să fie cu adevărat „socială”. Altfel spus, fii un bun coleg de breaslă. Partajarea doar a propriului conținut nu e singura opțiune. În plus, promovarea altor fotografi sau a altor bloguri și articole pe care publicul tău le va găsi interesante, nu va face decât să te recomande ca o sursă de informații și de fotografie pe care merită să o urmărești, și chiar să o dai mai departe.
  • Atenție la postările promovate! Odată ce începi să investești în asta există și minusuri, nu doar plusuri. Dar foarte pe scurt, e important să schimbi din când în când postarile plătite, să nu investești toți banii de la început, ci treptat, să faci diferite teste și să urmarești ce se întâmplă cu postările respective.
  • În ceea ce privește platforma Instagram, urmărește fotografii și influencerii din domeniu, vezi ce hashtag-uri folosesc și caută în permanență în online sfaturi pe acest subiect. Apar din când în când schimbări și e bine să fii la curent cu noutățile, astfel încât să îți poți adapta strategia de promovare.

Sperăm că ți-au fost utile toate aceste informații și te invităm să rămâi cu ochii pe noi. Urmează și alte materiale despre marketing/promovare online și fotografie, precum și o serie de surprize.

Citește Ghidul SEO scris de F64! – disponibil din 31.03.2017

Tu despre ce ai vrea să mai afli când vine vorba de promovarea online? Lasă-ne un comentariu cu subiectul pe care dorești să-l abordăm și vom încerc să scriem despre asta.