Termenul de regula este foarte rigid pentru un fotograf sau artist, te limiteaza, te forteaza sa nu iesi din standardele ei, iar asta nu se poate poate respecta cu strictete in creatie.

Drept urmare, trebuie sa inveti la ce iti folosesc tie conceptele regulilor, in loc sa le urmezi orbeste.

Problema este ca, de exemplu intr-o scoala de muzica nu este nimic neobisnuit in a repeta pentru ore intregi. Asta nu vezi foarte des in fotografie (chiar daca sunt diferite). Sunt foarte multi fotografi si din aceasta cauza multi sunt mediocrii, iar putini sunt  foarte buni.

regula numerelor impare

(c) Cosmin Garlesteanu

Ce diferentiaza un fotograf mediocru de unul bun? Fotografii buni invata din greselile lor si isi acorda timp sa „repete”, sa faca exercitii si mereu cauta sa se imbunatateasca, fie ca vorbim de tehnica, compozitie, filosofia fotografiei samd. Cand exersezi, nu este vorba despre a face fotografii bune, a crea opere de arta, ci doar despre a-ti exersa mana, viziunea, a invata tehnici noi, a invata cum sa te folosesti de concepte regulilor etc,  pentru a putea crea opere de arta dupa.

Ce presupune regula numerelor impare?

regula numerelor impare

(c) Alexandra Crisbasan

Ochiul uman gaseste placute imaginile care au un anumit echilibru (dovedit psihologic). Daca intr-o imagine ai subiecte impare, dupa cum spune regula cu acest nume, ochiul tinde sa le considere echilibrate si placute.

Aici intervine partea cu incalcatul regulilor si intelegerea conceptelor regulilor. Daca ar fi sa le urmam cu strictete, ar insemna sa nu facem niciodata fotografii cu 2, 4 sau 6 personaje, pentru ca nu pot fi bune, lucru neadevarat.

Depinzand de compozitie, 1 subiect poate fi prea simplu, in timp ce 4 uneori ar putea fi prea mult, dispersandu-ti atentia intr-un mod ciudat.

regula numerelor impare

(c) Cristina Tinta

Sa spunem ca fotografiezi un grup mare de oameni. Daca reusesti sa surprinzi bisericute de cate 3 oameni, va da un efect compozitional interesant in fotografie, de armonie si uneori chiar simetrie. De asemenea, numarul 3 este inima acestei reguli. Desigur, ca poti surprinde si 5, 7, 9 personaje, dar este indicat sa le „vanezi” si sa declansezi cand le surprinzi impartite in grupulete.

Daca sunt 7, avem delimitarile 3 si 4, iar atentia ar trebui concentrata pe cei 3. Daca avem 9, pot fi dispusi in 3 grupulete de cate 3 samd.

Cum poti exersa regula numerelor impare?

regula numerelor impare

(c) Alexandra Crisbasan

Cel mai simplu mod este pur si simplu sa fotografiezi natura moarta (obiecte), acasa, in compozitii de cate 3, 5 sau mai multe grupari de 3 obiecte. Astefl, vezi strategic ce fel de simetrii pot iesi, echilibrul dintre plin si gol etc.

Dupa care poti exersa asta cu subiecte mai complexe: animale, oameni, in studio, pe strada, fara sa mai fi tu nevoit sa controlezi raspandirea subiectelor in compozitie. Odata ce iti raman in minte niste tipuri de compozitie, niste simetrii (de exemplu 9 oameni, grupati catre 3, pot fi 3 triunghiuri, ducand astfel la simetrie), iti va fi mult mai usor sa le observi pe strada, unde nu poti controla felul in care oamenii merg, alearga sau stau pur si simplu.

regula numerelor impare

(c) Cristina Tinta

Gruparea lor in cate 3 este recomandata, atentia concentrandu-se doar pe un singur grup (cu exceptii), fiindca deja de la 3 subiecte in sus, ochiul nu mai este atent; nu deduce numarul exact al personajelor si nu este atent nici la toate detaliile.

Exemple de regula numerelor impare, in fotografii celebre

Bresson

(c) Henri Cartier-Bresson

In aceasta fotografie se observa clar faptul ca numarul de subiecte depaseste 3-5, moment in care devine foarte dificil sa obtii un echilibru compozitional si chiar si ochiul privitorului este distras de multitudinea de personaje, nu poate distinge numarul lor exact, ar putea fi 7, 10, 12, iti poti da seama doar prin numaratoare, nu prin aproximare. Ce a facut Cartier Bresson aici, a fost sa le grupeze in asa fel incat sa formeze o compozitie, sa nu fie doar multi oameni la un loc. Avem si clasicul grup de 3, chiar in dreapta, femeia dintre cele doua grupuri pe care le leaga intr-un intreg, pentru ca imaginea sa nu fie taiata in doua de privire, si pentru a forma fluiditatea si armonia de care vorbeam mai sus.

(c) Sally Mann

(c) Sally Mann

Mai sus, in fotografia lui Sally Mann, avem personajul principal, fetita care fumeaza o tigara si atrage atentia din cauza contrastului acestui viciu cu varsta ei. In plus, este si mult mai expusa decat celelalte personaje.

Langa, avem a doua fetita, intoarsa cu spatele. Ce tinem minte este pozitia bratelor ei, dar in rest nu iese in evidenta, pastrand astfel echilibrul si lasand atentia centrata pe prima fata. In spate, avem neclar un baiat care este urcat pe o scara. Pozitia si inaltimea la care se afla starnesc interes, adancesc compozitia si formeaza o diagonala interesanta cu celelalte doua personaje.

regula numerelor impare

(c) Elias Goldensky

O compozitie simpla, care poate foarte usor sa devina plictisitoare sau coplesitoare deoarece toate cele 3 subiecte sunt in prim plan. Elias Goldensky a fost suficient de creativ insa, astfel incat sa creeze dinamism prin jocul privirilor. Lumina joaca si ea un rol foarte important in aceasta fotografie, deoarece defineste majoritatea trasaturilor si, dupa cum vedeti, ea este concentrata cat mai aproape de fata subiectilor, la baza bustului, deja nu mai este atat de puternica, tocmai pentru a nu distrage atentia de la jocul creat de directia in care se uita fiecare personaj.

(c) Edward Steichen - "Rodin - The Thinker"

(c) Edward Steichen – „Rodin – The Thinker”

Mentionasem mai sus echilibrul dintre plin si gol. Fotografia lui Steichen este un foarte bun exemplu. In primul rand, regula numerelor impare este respectata, avem si simetrie, avem si o forma geometrica formata din pozitiile celor trei personaje si avem foarte mult spatiu negativ, fara detalii (doar suficiente incat sa deducem diferenta dintre ganditor si sculptor).  Sculptura, in spatiu pozitiv, deschisa, tipatoare comparativ cu celelalte doua siluete si cu mult mai multe detalii, echilibreaza intreaga compozitie, fiind varful triunghiului geometric.

Ce este poate si mai interesant la aceasta compozitie, este faptul ca incalca o alta regula. De obicei, spatiile negative raman pentru zone fara activitate. Aici nu este cazul.

Descopera alte reguli de compozitie aici, poate iti mai vin idei!

Ai si tu fotografii in care respecti regula numerelor impare? Trimite-le pe blog@f64studio.ro si pot fi selectate pentru galeria cititorilor!

Fiindca ne face o deosebita placere sa va admiram creatiile si ascultam sugestiile, ia-ta cateva fotografii din galeria cititorilor F64, pentru regaula numerelor impare, realizate de Panfil Pirvulescu.