Compozitie in fotografie: 17 sfaturi utile
- F64
- 19minutes read
In ziua de azi, doar academicienii inraiti mai considera ca regulile de compozitie sunt litera de lege. Restul care nu au nevoie sa respecte cu strictete un tipar pentru a-si face bine treaba si-au dat seama ca orice regula poate fi imbunatatita si incalcata, dar asta nu inseamna ca aceasta nu poate fi utila.
Trebuie sa intelegem ce inseamna compozitie. Compozitia se refera la multitudinea de elemente dintr-o scena, aranjata intr-un cadru. Multe dintre aceste sfaturi de compozitie sunt folosite in arta de mii de ani si chiar ajuta la crearea unor compozitii mai atractive. Odata ce ajungi sa le intelegi, vei sti cand trebuie respectate sau inovate, incalcate sau mai bine spus, invata regulile ca un profesionist, pentru ca mai apoi sa le poti incalca ca un artist!
1. Regula treimilor
Este una dintre cele mai cunoscute reguli de compozitie si este foarte simpla. Cadrul se imparte in 9 parti egale (ca un tabel de X si 0) , multi producatori de aparate foto au inclus posibilitatea de a vedea aceasta grila chiar in timp real pe display-ul aparatului. Unele smartphone-uri si aplicatia Instagram au si ele disponibila acesta regula. Scopul treimilor este de a concentra elementele principale dintr-o compozitie acolo unde liniile formeaza unghiuri sau patrate.
Tendinta naturala este de a pune subiectul in mijloc, lucru care nu functioneaza estetic intotdeauna. Folosindu-te de regula treimilor iti poti da seama cum sa muti subiectul mai in stanga sau in dreapta in asa fel incat fotografia sa fie echilibrata.
2. Regula triunghiurilor de aur
Similara cu regula treimilor, doar ca in cazul acesteia cadrul se imparte mai intai printr-o linie diagonala dintr-un colt in altul. Apoi, din celelalte doua colturi se trage cate o linie care se uneste cu linia principala, in asa fel incat la sfarsit fotografia va fi impartita intr-o serie de triunghiuri. In timp ce regula treimilor poate ajuta in formarea unor compozitii mai statice (dupa caz) regula triunghiurilor de aur, adauga tensiunea dinamica. In plus, asa te poti verifica in cazul in care doresti sa realizezi o fotografie folosindu-te de diagonale si triunghiuri, despre care vom vorbi imediat.
3. Diagonale si triunghiuri (tensiunea dinamica)
Ce inseamna tensiunea dinamica si cum contribuie triunghiurile si diagonalele la aceasta? Sa o luam pas cu pas: liniile drepte, orizontale sau verticale sugereaza stabilitate si contribuie la compozitiile statice (daca un om sta drept, el poate fi redus la o axa verticala dreapta, o compozitie statica). In schimb, daca omul respectiv sta pe o panta, sau alearga, sare, realizeaza o actiune, atunci apare tensiunea, atunci apar diagonalele si triunghiurile. Orice obiect sau fiinta poate fi redusa la axe si poate fi geometrizata (asa se construiesc schitele desenelor, picturilor, iar geometrizarea ajuta la fixarea proportiilor). Cu cat compozitia si subiectele acesteia contin mai multe axe diagonale (cu cat subiectul poate fi redus la o forma geometrica cat mai indepartata de un patrat sau un dreptunghi), cu atat fotografia va fi mai dinamica. De aici provine termenul de tensiune dinamica.
4. Sectiunea de aur
Pare complicata deoarece teoria din spatele ei este foarte complexa, dar in practica este simpla. Seamana si ea cu regula treimilor, doar ca este o versiune putin mai ampla. In locul unei girle perfect simetrice, cadrul este impartit intr-o serie de patrate, iar tu te poti folosi de ele pentru a trasa o spirala care arata precum o cochilie de melc (sirul lui Fibonacci). Patratele ajuta la pozitionarea elementelor in scena, spirala conduce felul in care actiunea ar trebui sa curga si punctele de interes ale compozitiei.
5. Compozitia centrala si simetria
Reprezinta cazul in care subiectul pozitionat in centru, avantajeaza compozitia. Subiectul in centru arata foarte bine, daca exista simetrie. Gandeste-te ca fotografiezi un om din mers a carui reflexie se vede si intr-un geam de langa el. Aceea este simetria, sau, daca realizezi un portret si doresti ca persoana respectiva sa fie in centru, asigura-te ca exista un echilibru intre plin si gol. Sa nu existe mai multe elemente in stanga (sau in jos) decat in dreapta (sau in sus).
6. Prim planul, adancimea campului vizual si izolarea subiectului
Foarte multi fotografi aleg sa blureze campul vizual din spatele subiectului. Uneori prea mult, alteori suficient sau insuficient. Singurul sfat pe care ti-l pot da aici este sa te gandesti inainte de a face setarile, mai bine, fiindca prea mult blur poate face fotografia sa para plata si fada. Mai putin blur (sau deloc), poate da viata unei fotografii prin mister (se observa o actiune in spatele subiectului, dar nu este focalizata suficient incat sa putem deduce clar), sau poate face ca intreactiunea dintre subiectul principal si cel secundar sa fie mai apropiata de realitate. Desigur, depinde foarte mult de tipul de fotografie si de tema, uneori blur-ul in exces functioneaza excelent, mai ales atunci cand vrei sa scoti in evidenta o anumita emotie a subiectului sau o trasatura. De obicei, blur-ul in exces functioneaza foarte bine in fotografia de portret.
7. Ramele (naturale sau artificiale)
Fotografierea prin diverse “rame” create de om: fereastra, usa, gaura unei chei, poate chiar gaura dintr-un perete si ramele “naturale”, adica a fotografia un om printre crengile unui copac, sau a surprinde o parte din figura unui om printre suvitele de par. Toate acestea ajuta la realizarea unor fotografii deosebite, cu o nota de voayeurism si creativitate.
8. Linii conductoare/directoare
Liniile directoare conduc privitorul printr-o calatorie in imagine si scot in evidenta elementele importante. Orice poteca, alee, drum, sina de tren, pereti sau structuri pot fi folosite pe post de linii de conducere (contribuie si la sfatul despre simetrie, in functie de ce doreste fiecare sa fotografieze). De asemenea, liniile de conducere nu trebuie neaparat sa fie drepte, pot sa fie si curbe, intrerupte sau frante. Limita este doar propria imaginatie.
9. Modele si texturi
Oamenii sunt atrasi de texturi si modele cat mai diferite, iar lumea noastra prezinta o enorma varietate cand vine vorba de ele. Incepand cu armonia si ajungand pana la haos; incluzand modele si texturi in fotografii le poate da o nota decorativa si poate influenta intreaga compozitie. Poate sustine anumite trairi, in sensul in care daca vrei sa te folosesti de o anumita textura pentru a contribui la emotia dominanta intr-o fotografie, cum ar fi tristetea alegerea ta va fi foarte diferita fata de o emotie precum fericirea.
De asemenea, modele si texturile pot forma compozitii abstracte superbe!
10. Regula numerelor impare
Se pare ca atunci cand intr-o fotografie avem un numar par de subiecte, privitorul de regula devine confuz, nu-si da seama unde ar trebui sa-si centreze atentia. In momentul in care avem un numar impar de subiecti sau elemente, atunci automat cel fara pereche va sari mai mult in ochi, va reprezenta un punct de interes. Evident ca exista si exceptii.
11. Umple imaginea sau lasa un spatiu negativ
Am spus mai sus ca este foarte important echilibrul intre plin si gol, mai ales cand vine vorba despre simetrie. Acum vreau sa va spun ca, in anumite cazuri foarte mult plin este ok, la fel cum si foarte mult gol este ok. De exemplu, atunci cand vrei sa surprinzi o anumita trasatura a subiectului tau, precum ochii, buzele, sau doar intreaga fata, (fara cap), este un caz in care, prea mult plin este ok. Singura conditie este aceea de a te concentra pe un singur subiect, fie el uman sau nu.
In partea opusa poti avea un spatiu enorm si gol intr-o fotografie, atata timp cat el se echilibreaza cu un element (nu conteaza cat de mic). Fotografiile cu foarte mult gol pot deveni plictisitoare usor, de aceea este nevoie de un element care sa dea viata fotografiei. Nu trebuie sa fie neaparat centrul de interes.
12. Simplitate si minimalism
Ca o extensie a golului excesiv prezentat mai sus, sigur ai auzit de vorba “less is more”. Uneori incerci mult prea tare sa fotografiezi anumite lucruri, sa regizezi anumite compozitii si din aceasta cauza tinzi sa faci unele fotografii sa para chinuite si usor trase de par. Nu poti aplica aceeasi abordare oricarui subiect. Uneori trebuie doar sa “keep it simple”, sa te relaxezi si sa lasi asta sa se observe in fotografie. Nu este intotdeauna necesar sa ai o multitudine de elemente. Tine minte, o fotografie este buna daca-ti ramane in minte, indiferent de metoda de abordare a subiectuui si uneori ca sa poti crea ceva memorabil, trebuie sa mai schimbi paradigma de actiune, surprindere a momentlui si gandire, sa oscilezi intre simplu si complicat, sa nu ramai niciodata blocat in acelasi loc.
13. Schimba-ti punctul de statie
Alearga, sari, catara-te, taraste-te, apleaca-te numai nu fotografia mereu din acelasi punct. Miscarea iti poate devzalui unghiuri noi si interesante!
14. Imbinarea culorilor
Aici ar fi foarte mult de discutat, ar trebui scris un articol intreg despre teoria culorilor. Cu toate acestea, daca vrei sa mergi la sigur si fara prea multe batai de cap, iti recomand sa cauti complementarele (violet-galben, albstru-orange, rosu-verde) si combinatia albastru-rosu (fiindnca reies foarte multe nuante de violet, purpuriu si indigo interesante). Daca te uiti atent prin natura, vei observa ca tonurile majoritare sunt intradevar complementare. Gandeste-te la rasaritul soarelui: bila portocalie de foc, se ridica pe un cer albastru.
15. Regula spatiului
Foarte simpla, scurta si la obiect. In directia in care priveste subiectul trebuie mereu sa fie mai mult spatiu decat in partea opusa.
16. De la stanga la dreapta
Asemeni cititului sau scrisului din majoritatea culturilor, actiunea intr-o fotografie/compozitie ar trebui sa vina de la stanga la dreapta. Imagineaza-ti o culoare in degrade, nuanta cea mai intensa este in stanga, deveinind din ce in ce mai pala pe masura ce avanseaza spre dreapta.
17. Juxtapunere – antiteza si completare
Acest sfat se refera la faptul ca o compozitie poate fi cu atat mai atractiva cu cat contine fie doua sau mai multe elemente care se contrazic complet si completeaza reciproc. Intr-un portret de exemplu, o parte foarte intunecata a fetei poate fi sustinuta de cealalta care, este foarte luminata. Asa se creeaza o antiteza prin care elementele (de intuneric si lumina in acest caz) sunt opuse dar se completeaza reciproc, pentru a reda un intreg.
Dupa cum ai vazut, compozitiile pot fi simple sau complexe, arareori o fotografie fiind realizata doar pe baza uneia dintre reguli. Acestea se pot combina si mai mult, se pot si incalca, dar numai dupa ce le cunoastem.
Tu ce reguli de compozitie folosesti cel mai des? Lasa-ne un comentariu!
4 Comments
Excelenta postare, F64.
Regulile de compozitie mi-au pavat drumul incă de la inceputurile mele in arta fotografică. In general le respect, deseori le combin, rareori le incalc! Caut unghiul ideal, privesc, incadrez…si apas declanşatorul!
Bun articol,bune sfaturi.Multumesc F64 !
Foarte bun articolul. Mai ales pentru incepatori si amatori.
MULTUMESC F64 , CA EXISTATI,CA MA INFORMATI, CA MA CULTURALIZATI IN …ARTA FOTOGRAFIEI…EU SUNT LA INCEPUT DE DRUM IN ACEST DOMENIU, DAR, INTUITIA SI SENSIBILITATEA PLUS DRAGOSTEA PENTRU FRUMOS, MI_AU FOST TEMELIE _PENTRU VISUL MEU, SA AJUNG UNUL DIN CEI MAI BUNI…FOTOGRAFI !!! Multumesc din suflet.