Test cu Sony RX10 mark III în Delta Văcărești

Postat de: Dragoș Asaftei Dragoș Asaftei

Încă de acum doi ani de când Sony a lansat gama de aparate foto bridge RX10 am fost foarte încântat de ce anunța să ofere primul model. Deși aveam dubii în ceea ce privește calitatea („bridge cu f/2.8 pe toată plaja focală? cât e marketing și cât e calitate?”, îmi ziceam atunci), m-am convins pe parcursul primelor teste că RX10 e-un aparat pe care te poți baza. A urmat apoi în 2015 a doua generație și, conform tradiție, acum, la începutul lui 2016, și cea de a treia care, într-adevăr, a cam atras atenția prin specificațiile anunțate.

Filmare 4K, filmare în slow-motion cu 1000fps FULL HD, zoom optic de 25x (24-600mm), obiectiv luminos, senzor de 1 inch, motor rapid și precis de focalizare. Toate pe un bridge de 7.000 de lei care, punând cap la cap specificațiile cheie, pare să-și merite banii din plin. Eu unul m-am convins pe măsură ce l-am testat în ultima săptămână, dându-mi seama că e aparatul pe care l-aș vrea cu mine în călătorii, excursii, atunci când merg pe munte ori la ieșirile foto în natură.

Practic, până la un anumit punct, ai în el un D-SLR cu vreo 3 obiective întotdeauna la dispoziție. Desigur, diferențe sunt, chiar multe, însă raportându-ne la cât de compact e RX10 III, cât costă în comparație cu un kit complet D-SLR și cât de multe oferă, îți dai seama că undeva sus în topul celor mai bune aparate foto din ultima perioadă. Și spun asta cu cea mai mare încredere.

Specific însă că referirea de mai sus nu spune că noul RX10 poate înlocui un D-SLR. Dar da, Sony RX10 mark III se apropie mult de calitatea unui D-SLR.

Revenind, mi-am dat seama că principalul avantaj al lui e versatilitatea. Închipuiește-ți cum e să ai în mână o cameră video foarte bună (vezi filmul de la finalul articolului), care filmează în 4K, dar nu numai, și un aparat foto cu un obiectiv all-around excelent pentru peisaje și potrivit pentru surprinsul păsărilor ori ale altor scene de la distanțe foarte, foarte mari. Cu 600mm poți fotografia lejer la câțiva kilometri distanță sau surprinde vietăți, separându-le foarte bine de fundal la f/4, cât de diafragma maximă la 600mm.

Bineînțeles, în încercarea de a le îngloba în același corp apar și diverse dezavantaje. De exemplu, nu te aștepți ca la 600mm f/4 să ai aceeași calitate cu cea a unui obiectiv identic dedicat, dare care și costă de vreo 6-7 ori mai mult decât Sony RX10 Mark III. Dacă pornești de la început cu mintea setată că există și anumite dezavantaje – inevitabile, de altfel – îți dai seama că noul bridge este un aparat reușit, demn de luat în calcul de iubitorii de fotografie de natură ori de călătorie, de exemplu. Dacă aș fi „munțoman”, mi-aș lua fără să stau pe gânduri aparatul ăsta. Sincer.

Iar acum, înainte să aruncăm o privire peste imaginile pe care le-am făcut cu noul aparat, haideți să trecem prin caracteristicile sale principale.

Specificații tehnice cheie:

  • Senzor CMOS de 1 inch și o rezoluție de 20 de megapixeli
  • Obiectiv de 24-600mm f/2.4-4 (25x zoom optic)
  • Sistem de stabilizare optică a imaginii
  • Conectivitate Wi-Fi și NFC
  • Filmare 4K la 30fps, Full HD la 30, 60, 120, 250, 500, 1000 fps
  • Distanță minimă de focalizare de 3cm la 24mm și 72cm la 600mm
  • Sensibilitate ISO până la 12.800
  • Timp minim de expunere de 1/32000s
  • Fotografiere în rafală cu până la 14 cadre pe secundă
  • Card SD
  • Vizor electronic de înaltă rezoluție
  • Display LCD de 3 inchi, rabatabil
  • Greutate de aproximativ 1kg

Prima experiență în utilizarea aparatului

M-am „aruncat” de la început să instalez înainte de toate aplicația de timelapse din Play Memories. Nu înțeleg de ce nu a ales Sony să o pună preinstalată pe toate camerele. În esență n-ar fi trebuit să fie o treabă complicată, însă momentan cu cardurile din România nu poți să încarci contul Sony și astfel nu ai cum să cumperi aplicația care costă aproximativ 10 euro.

Soluția e să îți faci cont pe Anglia sau SUA (recomand prima variantă), să îți cumperi o cartelă preplătită cu livrare a codului pe e-mail și în felul ăsta să fentezi sistemul. Nu înțeleg de ce nu ne-au dat și nouă undă verde încă, dar e tare ciudat să dai atâția bani pe un aparat și, plătind iar, să nu poți cumpăra produsul de care ai nevoie.

Într-un final am reușit. Eu am cumpărat cartela mobileotpup.co.uk și am plătit pe ea 11 Lire Sterline. M-am lovit apoi de următoarea problemă. Dacă ai Mac și OS X El Capitan nu poți conecta aparatul la laptop ca să instalezi aplicația, ci doar să copiezi pozele. Așa că am apelat la un laptop cu Windows să fac treaba asta.

După aproape o oră și multe experimente aveam aplicația de timelapse instalată. Nota 2 pentru experiența asta care te cam scoate din sărite. Aplicația, însă, merită din plin efortul. Are o mulțime de moduri de utilizare – scene pentru apus, răsărit, cer cu nori, peisaj nocturn, orașul noaptea etc. – împreună cu setări ale intervalului de declanșare, numărul de cadre, modurile de expunere, dacă rezultatul să fie o secvență de poze sau una video și așa mai departe.

Aplicația-i complexă, poate cea mai complexă văzută de mine pe aparatele foto, și poate fi foarte utilă.