(c) David Bodescu

Review Fujifilm X-T3 cu David Bodescu

De mai multă vreme urmăresc cu interes evoluția sistemului Fujifilm X. Dacă la început cei de la Fujifilm erau ocazional criticați pentru faptul că nu țin cont de feedback-ul utilizatorilor orientați spre partea de video, acum se pare că lucrurile au luat o altă turnură – funcțiile oferite de aparatul X-T3 sunt în momentul de față unice pentru intervalul de preț în care se situează, fără a face compromis pe partea de foto.

În general evit folosirea superlativelor, dar dacă vorbim despre construcția și designul lui X-T3 pot spune fără ezitare că e în momentul acesta aparatul cu cel mai plăcut aspect dintre toate body-urile de pe piață – în special versiunea Silver. Bineînțeles, gusturile diferă de la utilizator la utilizator, dar cred că asemănarea cu aparatele clasice, la nivel de design, ergonomie, funcționalități și dial-uri, materiale și finisaje, îmbinată cu partea tehnologică dezvoltată peste medie este impresionantă. Dincolo de toate acestea, X-T3 oferă weathersealing și două sloturi pentru carduri SD.

Deși uneori sistemul de prindere al ecranului este considerat puțin limitant în comparație cu alte aparate, pentru mine unghiurile pe care le oferă au fost mai mult decât suficiente, așa că am considerat pierderea câtorva unghiuri mai extreme pentru un plus important de rezistență un schimb cinstit. Atât ecranul cât și viewfinderul sunt luminoase și oferă o rezoluție mai mult decât suficientă. Funcția touch este o îmbunătățire binevenită, iar posibilitatea selectării punctului de focalizare în timpul utilizării viewfinderului prin folosirea ecranului ca pe un joystick ajută mult, dar anumite funcții și setări nu pot fi schimbate de pe touch screen, încetinind puțin fluxul de lucru.

Am apreciat de asemenea depășirea convențiilor privind modurile clasice de expunere – există câte un dial dedicat pentru fiecare parametru al expunerii, cu opțiunea selectării valorii “A” (Auto) pentru fiecare, o variantă mult mai eficientă și intuitivă pentru majoritatea situațiilor de fotografiere pe care le-am întâmpinat.

Consider că micile “sub-dial”-uri pentru modurile de declanșare și modurile de metering sunt exact unde trebuie să fie, nici prea la vedere, fiind setări mai puțin importante față de parametrii expunerii, dar nici prea departe, în locații greu accesibile sau ascunse prin meniuri.

(c) David Bodescu

Posibilitatea de a verifica focalizarea cu zoom 100%, atât în playback cât și în timpul fotografierii, pe ecran sau EVF prin simpla apăsare a rotiței din spate a devenit în curând una dintre funcțiile favorite – rapidă, la îndemână și elimină necesitatea unui buton în plus. Tot o funcție interesantă, despre existența căreia mi-am dat seama puțin mai greu, este schimbarea dimensiunii zonei de focalizare prin apăsarea joystick-ului. Nu am apreciat la fel de mult faptul că dial-ul pentru compensarea expunerii e imposibil de rotit rapid cu degetul mare, uneori a fost nevoie să iau aparatul de la ochi, să îl țin cu o mână, iar cu cealaltă mână să ajustez expunerea. Din fericire, există o soluție simplă, rotița de la degetul mare (de sub compensarea expunerii) poate prelua rolul acesteia.

Noul senzor de 26 Mpx oferă un dynamic range îmbunătățit, chiar surprinzător de bun pentru un senzor APS-C. De asemenea, performanțele la ISO ridicat sunt, cu ajutorul senzorului backside illuminated, puțin peste așteptări în raport cu densitatea pixelilor. Culorile marca Fujifilm sunt prezente ca de obicei și reprezintă un mare plus.

La începutul anului 2017 au început să apară mai multe fotografii și articole în care era evidențiată o problemă a senzorilor x-trans: în anumite situații, când există o sursă de lumină puternică în fața aparatului la un anumit unghi și se folosește o deschidere a diafragmei mai mare, apare o zonă puțin mai luminoasă, de obicei de culoare magenta, cu un pattern vizibil la examinarea detaliilor din fotografie. Ei bine, am încercat în toate felurile să obțin acel pattern, cu X-T3 nu am reușit, deci fie problema a fost rezolvată, fie a dispărut “de la sine” prin trecerea la tehnologie backside illuminated.

Focalizarea de pe X-T3 demonstrează faptul că sistemele AF de pe aparatele mirrorless au evoluat mult, diferența dintre vechile sisteme contrast detect și actualul sistem phase detect fiind semnificativă. Deși în anumite situații de fotografiere DSLR-urile sunt în continuare favorite pentru sistemele lor de focalizare, aparatele mirrorless au și ele anumite avantaje, în primul rând senzorii de focalizare fiind plasați pe senzorul de imagine se elimină potențiala diferență de distanță indusă de oglinda secundară, iar în al doilea rând trackingul poate fi efectuat utilizând datele de la senzorul de imagine, care oferă o informație mult mai bogată față de sistemele de pe DSLR-uri. Cu toate acestea, mici erori de focalizare pot apărea din când în când, iar X-T3 nu face excepție în această privință, dar cazurile sunt rare iar erorile aproape nesemnificative de cele mai multe ori.

Cu puțină grijă și cu un număr rezonabil de baterii de rezervă, autonomia e suficientă pentru majoritatea situațiilor, iar aici modurile power save ajută într-o anumită măsură. Un potențial minus pentru autonomia bateriei și chiar și pentru durata de viață a diafragmei obiectivelor este fenomenul de “apperture chatter”, fenomen care la început mi s-a părut deranjant (cât timp aparatul este pornit și fără ca utilizatorul să fie implicat în vreun fel, se schimbă continuu deschiderea diafragmei pentru a păstra constantă luminozitatea imaginii afișate pe display sau în EVF). Fenomenul e mai ușor de remarcat atunci când este folosit un obiectiv cu mecanismul diafragmei mai zgomotos.

Pentru timelapse, Fujifilm X-T3 oferă câteva funcții care sunt de mare ajutor: bineînțeles, intervalometrul ce poate fi accesat cu ușurință direct din meniu, funcția electronic shutter, care e foarte bine implementată și nu duce la scăderi majore de dynamic range, posibilitatea încărcării aparatului de la o baterie externă prin USB-C chiar și în timpul funcționării/fotografierii, spre deosebire de alte body-uri care pot fi încărcate doar când sunt oprite.

Am observat diferențe majore între mai multe aparate relativ apropiate ca preț în privința nivelului de detaliu oferit de fișierele 4K. Deși e un subiect mai rar abordat, importanța metodelor de “citire” și interpretare a informației de pe senzor nu trebuie subestimată. Utilizarea metodei line skipping pe senzorii x-trans la primele generații de aparate entry-level de la Fujifilm a fost destul de nefericită (liniile citite/”sărite” într-un ritm regulat se intersectează cu patternul neregulat al senzorului x-trans). Apoi, după apariția câtorva modele care foloseau pixel binning, oferind o imagine mult îmbunătățită, avem în final pe X-T3 și X-T30 downsampling de la 6K, iar rezultatele nu se lasă așteptate. Dacă pentru metoda line skipping patternul x-trans reprezenta un mare dezavantaj, prin downsampling nu doar că se obține o imagine cel puțin la fel de clară și curată ca una înregistrată pe un senzor Bayer, ci senzorul x-trans își păstrează astfel unul dintre marile avantaje: moiré redus fără nevoia unui filtru AA.

Pe lângă aceste calități, explorând meniurile am mai avut o surpriză plăcută, și anume funcția Interframe Noise Reduction, destul de puțin discutată, dar foarte utilă pentru a minimiza zgomotul în condiții de iluminare scăzută.

Dar adevăratul punct forte al acestui aparat, care îl face să iasă în evidență față de alte body-uri din aceeași gamă, este capacitatea sa de a înregistra imagini 4K la 60 de cadre pe secundă. Și cei de la Fujifilm nu s-au mulțumit doar cu o “simplă” înregistrare 4K UHD (3840 × 2160) la 60fps. Au dus povestea mai departe, deschizând posibilitatea înregistrării la rezoluție 4K DCI (4096 × 2160) la 60fps, fără a pierde metoda downsampling de la 6K, funcția F-Log și encodingul H265 (HEVC), toate acestea cu prețul unui crop aproape imperceptibil de 1,18x. Dificultatea cu care un calculator relativ puternic “digeră” aceste fișiere demonstrează faptul că realizarea unui astfel de sistem la o dimensiune atât de redusă nu e tocmai o misiune ușoară.

Prin reunirea tuturor acestor caracteristici și calități într-un aparat compact și estetic, cei de la Fujifilm au demonstrat că limitele tehnice pot fi împinse și chiar depășite, pentru a oferi o unealtă valoroasă la un preț rezonabil.

produse recomandate

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.