(c) Matei Edu

Review Sigma 14-24mm f/2.8 DG-HSM Art

Am avut în teste acest obiectiv superb de la Sigma, prin intermediul F64 pentru o perioadă de timp, în care l-am utilizat pe un aparat Canon EOS 6D, în Munții Făgăraș, dar și în București, în studio, realizând mai multe genuri de fotografie cu el, de la landscape și auto până la portrete fie în lumină naturală sau de studio.

Pot spune că am rămas plăcut surprins de capabilitățile și calitatea imaginilor oferite pe parcursul unor săptămâni în care obiectivul în sine a excelat în mediul său de lucru și în teorie în genul de fotografie la care el nu ar fi pretabil la utilizare.

Impresii generale

Obiectivul foto Sigma 14-24mm f2.8 DG HSM Art este o lentilă cu unghi ultra-wide și diafragmă constantă f/2.8, care este proiectat pentru aparatele foto DSLR Full Frame.

Un obiectiv cu diafragmă f/2.8 este mereu în preferințele unui fotograf în defavoarea unui obiectiv cu diafragmă f/4 pentru obținerea imaginilor în lumină scăzută și dacă luăm în calcul distanța focală împreună cu elementul din urmă, avem un obiectiv aș spune complet pentru nevoile acelui tip de fotografie.  De asemenea, la prima vedere are un design frumos și de înaltă calitate din punct de vedere estetic se bazează bine pe această fundație iar calitatea superbă a imaginii la care adăugăm un preț foarte rezonabil crește considerabil potențialul de cumpărare al acestui obiectiv.

Dacă este nevoie de o distanță focală largă, acest obiectiv poate indeplini cu brio necesitățile și acoperă plaja pe care o urmăriți, desi pot spune că lentilele ultra-wide nu sunt deobicei preferate pentru fotografia de portret din cauza perspectivei și a distorsiunilor cauzate de unghiul lor (voi atașa mai jos exemple), totuși ele se regăsesc în mediul fotografiei de peisaj sau evenimente precum sunt festivalurile sau concertele susținute în spații largi (stadioane, săli polivalente etc).

Totuși pentru acest review am realizat câteva portrete pentru a demonstra că se pot realiza fotografii decente cu o lentilă ce nu este destinată acestui lucru. Mai jos am atașat un exemplu.

De punctat și un alt aspect, imaginile cu o persoană stand în picioare și având în față un peisaj frumos sunt destul de populare și realizate cu aceast obiectiv pot aduce o perspectivă mai unică și de efect foarte căutată în rândul celor care doresc ceva ieșit din comun și spectaculos. Evident și fotografia unui grup de oameni necesită uneori un unghi larg de vedere pentru a oferi o încadrare corectă și bună, aici obiectivul excelează.

(C) Matei Edu 14mm, f/4, 1/4000sec, ISO-100

Totuși la partea de fotografie de portret, obiectivul acesta nu se află în teorie în elemental său și pus în practică poate fi adevărat, dar contează perspectiva fiecărui fotograf și aici poți ieși cumva din tiparele fotografiei clasice de portret.

(c) Matei Edu

Lumină naturală distanță focală 24mm la f/2.8, 1/1000sec, ISO-200

Fotografia tip peisaj reprezintă un motiv important să ai lentilă ultra-wide ca 14-24mm în rucsacul foto, entuziaștii de peisaje vor foarte des să surprindă un cadru larg, mai ales cu un subiect atractiv în prim-plan, acesta fiind redat mare în cadru (datorită perspectivei) și cu un fundal îndepărtat complet focalizat, iar aici Sigma 14-24 f/2.8 este ideal. Cifra din urmă este un avantaj al câmpului larg de profunzime și poate oferi un bokeh de fundal foarte plăcut ochiului, însă cel mai bine se observă la distanța focală de 24mm.

Lentila aceasta este ideală atât pentru fotografierea cerului noaptea cât şi pentru orașe, unde predomină cadrele arhitecturale ce necesita o anumită perspectivă și pot fi redate utilizând un 14-24 foarte bine. ( Fotografia de design interior are adesea aceleaşi cerinte/nevoi).

(c) Matei Edu 24mm, f/2.8, 1/125sec, ISO-200

Dar să revin la lentilă și să ofer mai jos specificațiile ei:

Specificații tehnice

  • Format: 35mm FF
  • Montură: Canon EF
  • Distanța focală: 14–24 mm
  • Stabilizare imagine: Nu
  • Diafragmă: f/2.8 – f/22
  • Inel diafragmă: Nu
  • Nr. lamele: 9
  • Construcție: 17 elemente, 11 grupuri (2 element asferice, 1 element asferic hibrid, 3 elemente SLD, 3 elemente FLD
  • Distanța minimă de focalizare: 0.26m
  • Raport mărire max.: 0.18x
  • Motor: Ring-type ultrasonic
  • Full time manual: Da
  • Metoda focalizare: interna
  • Distance scale: Da
  • DoF scale: Nu
  • Dimensiuni: 135×96 mm
  • Greutate: 1150 g
  • Material: aliaj magneziu

Construcție

Cântărind 1150 grame, Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM Art are dimensiuni mari.

În ceea ce privește construcția, Sigma 14-24mm f/2.8 Art, este de o calitate foarte bună.

Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art este alcătuit din 17 elemente din 11 grupe, dintre care trei sunt Fluorite Low Dispersion (FLD), trei Special Low Dispersion (SLD) și trei elemente asferice, incluzând un element asferic din sticlă turnată de 80 mm și are o diafragmă cu 9 laturi rotunjite, care creează un blur plăcut vizual.

Are o distanță minimă de focalizare de 26cm, performanță AF silențioasă, de mare viteză, focalizare manuală permanentă și strat de acoperire Super Multi-Layer pentru a reduce flare și ghosting-ul

Elementele optice sunt fabricate din sticlă de calitate superioară, componente metalice și materialul Sigma TSC (Thermally Stable Composite).

Inelele de zoom și focalizare funcționează fără problemă și sunt destul de ergonomice și plăcute la atingere.

Cea mai extraordinară caracteristică a obiectivului este, desigur, elementul frontal cu aspect de bulb, tipic lentilelor ultra-wide, astfel încât filtrele frontale nu există. Totuși vestea bună este însă că elementul frontal vulnerabil, este încorporat în interiorul capului adânc, astfel existând o oarecare protecție, dar ce necesită o oarecare atenție. Sigma a aplicat, de asemenea, o acoperire specială pe elementul frontal, care este rezistent atât la apă, cât și la ulei.

Dimensiunea rămâne constantă pe toată durata zoom-ului, astfel că trecerea de la 14mm la 24 și invers se face intern.

În ceea ce privesc caracteristicile, Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art oferă toate elementele de bază de care ai nevoie, cu o singură îmbunătățire majoră în comparație cu lentilele ART anterioare și anume o etanșare îmbunătățită împotriva intemperiilor și dispune de etanșare specială pe toata zona de contact cu montura, inelul de focalizare manuală, inelul de zoom și acoperirea sunt împrumutate de la gama Sport a obiectivelor Sigma. Împreună cu un body la fel de rezistent, fac o echipă destul de bună ce poate fi utilizat în condiții grele de fotografie

Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art este prevăzut cu o un parasolar moale, de bună calitate pe interior și un capac fix ​​din plastic. Capacul frontal este pus peste partea din față a obiectivului, astfel încât acesta să fie protejat pe perioada când nu este folosit.

S-a folosit înveliș de fluor pe partea frontală a noului obiectiv pentru a respinge apa, praful și murdăria.

Focus

Când vine vorba de autofocalizare, Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art este foarte rapid.

AF-ul se bazează pe noul HSM fabricat de Sigma, care este destul de rapid și aproape fără zgomot, de asemenea focalizarea se face intern și manual, iar ea este posibilă atunci când este setată prin intermediul butonului obiectivului. Folosirea manuală a focalizării complete este de asemenea disponibilă în orice moment pur și simplu prin rotirea inelului de focalizare.

Obiectivul Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art are un inel de focalizare de dimensiuni mari. Există stopuri bune la ambele capete, făcând mai ușor focalizarea la infinit.

Diafragma

Chiar dacă acest obiectiv nu are cel mai mare interval pe distanță focală, acesta are un alt avantaj față de alte lentile, anume o diafragmă maximă de f/2.8 disponibilă pe întreaga gamă de distanță focală.

Mai multă lumină ce întră pe senzor înseamnă o valoare a ISO-ului mai scăzută și implicit o viteză mai mică de declanșare, neexistând vreo îndoială că la evenimentele în lumină scăzută se va descurca foarte bine, inclusiv evenimente sportive.

Diafragma f/2.8 reprezintă cea mai largă diafragmă disponibilă într-un obiectiv cu zoom de 14-24mm. Pentru utilizatorii care fotografiază peisaje cu acest obiectiv, diafragma f/2.8, poate părea inutilizabilă, iar cei care călătoresc și au trasee foarte lungi este posibil să nu aprecieze greutatea suplimentară a obiectivului (aproximativ 1,2kg), dar dacă ne raportăm pentru ce este destinat să facă acest obiectiv, aceia care fotografiază bolta cerească și peisajele montane, pe zi sau nocturne fie ale orașelor sau ale naturii ce implică dinamism o vor aprecia foarte mult.

Calitatea imaginii

Diafragma f/2.8 este o caracteristică excelentă, dar pentru a fi foarte util, imaginile la f/2.8 trebuie să fie clare. În centrul cadrului, acest obiectiv este foarte sharp la f/2.8, cu o creștere a clarității observată la f/4.

De menționat că se pot face fotografii din mână la timpi lungi de expunere sau panninguri foarte faine. Mai jos este un exemplu.

(c) Matei Edu  14mm, f/9, 1/8sec, ISO-100

Aberații cromatice

Aberațiile cromatice, văzute de obicei ca pete de culoare violet sau albastru de-a lungul marginilor, sunt în general foarte bine controlate.

Flare

Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM Art este capabilă să controleze efectul de flare foarte bine pentru un astfel de obiectiv cu unghi larg. Flare este limitat, chiar și atunci când fotografiați direct spre soare, în timp ce fotografiați la f/13 – f/16 produce unele efecte frumoase de starburst.

Ea produce unele efecte de ghosting atunci când sursa de lumină este în interiorul cadrului  însă și în afara acestor artefacte.

(c) Matei Edu

Bokeh

Este bun și surprinzător de frumos pentru un astfel de obiectiv și dă un aspect cremos, plăcut ochiului.

(c) Matei Edu
(c) Matei Edu

Vignetare

Vignetarea mi se pare una de bun simț si pe alocuri chiar devine plăcută. La 14mm f/2,8 se observă foarte clar, însă unii fotografi o preferă, iar alții nu. Subiectiv vorbind, îmi place să am o vignetare plăcută ochiului în zona marginilor unui cadru, deoarece atrage ochiul privitorului spre centrul cadrului. Vignetarea începe să dispară pe la f/5.6 în mare parte.

Plusuri

+ Vine cu o capac ce are un material soft pe interior pentru protejarea lentilei.

+ Ca si cele mai multe lentile ultra-wide, Sigma 14-24mm f2.8 ART are parasolar încorporat și se poate transforma într-un design rotund și scurt pentru a preveni sau minimiza problemele cu umbre.

+ Sharp de la 14mm având diafragma larg deschisă – f/2.8

+ Raport focal constant f/2.8.

+ Distorsiuni scăzute pentru un astfel de obiectiv cu unghi larg.

+ Aberații cromatice minore de culori longitudinale foarte mici.

+ Rezistent la umezeală, praf, intemperii (etanșare îmbunătățită împotriva intemperiilor față de modelele vechi). Dispune de etanșare specială la racordul de montare, inelul de focalizare manuală, inelul de zoom și conexiunea de acoperire

+ Autofocus rapid și silențios

+ Un alt plus îl reprezintă deschiderea largă pentru că oferă o profunzime superioară și mai bună a subiectului.

Minusuri

– Parasolarul lentilei nu poate fi îndepărtat de utilizator și este mai puțin practic la curățarea elementului frontal bulbos.

– Capacul frontal al obiectivului nu mi-a dat siguranța că se prinde (face click) atunci când este montat peste lentilă

– Nevoia de filtre speciale

– O altă “caracteristică lipsă” este cea de reducere a vibrațiilor, deși majoritatea rivalilor principali ai obiectivului nu o oferă (cu excepția Tamron SP 15-30mm f2.8 Di VC USD), totuși nu am simțit că ar fi nevoie de stabilizare în timpul procesului de realizare a fotografiilor.

– Nu este cel mai ieftin obiectiv cu zoom ultra-wide, dar față de concurenții de la Canon / Nikon, prețul este mai mult de cât ok și corect pentru ce oferă.

– Foarte mare și greu.

Concluzie

Sigma 14-24mm f2.8 Art este una dintre cele mai bune lentile ultra-wide pentru DSLR-uri.

Poate produce imagini foarte clare și nedistorsionate, plus o etanșare foarte bună la vreme. Este mare și greu și nu i se pot pune filtre, dar așa sunt toate obiectivele ultra-wide, mai ales cele cu diafragmă deschisă.

Este cea mai sharp lentilă ultra-wide cu zoom pe care eu personal am testat-o – cel puțin în centru este foarte sharp la toate valorile diafragmei. Din punct de vedere optic, noua lentilă Sigma prezintă aberați cromatice longitudinale foarte scăzute, precum și distorsiuni mici.

Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM ART menține caracteristicile generale de la Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art, oferind în același timp un stop în plus.

Punctul forte îi reprezintă acei 14mm disponibili încă de la f/2.8  – ceea ce este un lucru foarte bun. Până la urmă cei interesați de el nu l-ar cumpăra pentru 24mm, însă este versatil un astfel de obiectiv pentru setarea sa de 14-24 mm. Este direct utilizabil de la f/2.8 și impresionant la deschideri medii ale diafragmei. Acestea fiind spuse, trebuie știut că vignetarea la f/2,8 este pronunțată. Calitatea colțurilor pe imagine suferă un pic la 16/20 mm f/2.8 și se pot observa că sunt mai soft, dar în caz contrar, calitatea rămâne foarte mare pentru o astfel de lentilă. Asta nu se poate spune despre setarea de 24mm, unde în lumină mai scăzută focusul nu este atât de rapid ca la polul opus. Cu toate acestea, sharp-ul se recuperează la f/8 și f/11 pe toată imaginea. Distorsiunile imaginii sunt surprinzător de scăzute pentru o astfel de lentilă.

Lentile cu elemente frontale asemănătoare bulbilor – cum ar fi acest Sigma – deosebit de vulnerabile, deoarece lumina stricată poate intra pe calea optică mai ușor decât pe lentilele obișnuite.

Calitatea constructivă a obiectivului este foarte bună. Cel puțin subiectiv, nu diferă de calitatea L-urilor Canon. Materiale sunt de o foarte bună calitate și are etanșare împotriva intemperiilor, dar cu costul greutății de 1.1kg.

În final, Sigma a produs un obiectiv foarte bun, dar nu perfect cum de altfel sunt cam toate obiectivele de pe piață.

Mai jos las o galerie foto cu fotografiile realizate cu această  lentilă pe un body Canon EOS 6D.

Galerie foto din studio cu Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM Art

Articol și fotografii de Matei Edu

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Doar o lentila poate sa ofere o profunzime superioară și mai bună a subiectului.

  • Matei Edu nu a inteles inca diferenta dintre obiectiv si lentila…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.