Review obiectiv Sigma 56mm f/1.4 DC DN

Postat de: F64 F64

Este o regulă nescrisă faptul că obiectivul de portret este primul pe care pasionatul de fotografie trebuie să îl adauge kitului său. După descoperirea bazelor fotografiei, cele mai multe sfaturi te vor îndruma, inevitabil, către fotografia de portret.

Dacă ești utilizator de aparat mirrorless Sony, în varianta APS-C, până în momentul de față aveai câteva opțiuni:

  • Sony E 50mm f/1.8 OSS,
  • Sony FE 50mm f/1.8 și
  • Sony Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA

Dintre acestea, primul este cel mai recomandat tocmai pentru că aduce un echilibru corect între calitatea imaginii, viteza de focalizare, stabilizare optică și preț. Începând cu toamna anului trecut, competiția pentru obiectivul de portret al trusei tale foto a devenit mult mai intensă, prin apariția modelului Sigma 56mm f/1.4 DC DN. Am folosit acest obiectiv timp de o săptămână pentru a răspunde la singura întrebare ce contează: “Merită Sigma 56mm f/1.4 DC DN tot entuziasmul pe care l-am văzut din toamnă încoace?”. Am împărțit review-ul în mai multe puncte.

Aspectul și materialele de construcție

Sigma are mai multe generații de obiective pentru montura E. Au început cu seria EX DN, au continuat cu DN Art și au ajuns la DC DN. Cea din urmă oferă și o maturizare din punct de vedere al designului.

Astfel, Sigma 56mm f/1.4 DC DN se înscrie în gama populată de frații 16mm și 30mm. Obiectivul aduce un amestec de plastic de calitate, aliaj și cauciuc. Este și cel mai mic obiectiv din familie, având o lungime de doar 59.5mm și o greutate de 280 de grame. Filtrele de 55mm își vor găsi locul perfect în fața celor 10 elemente optice.

(c) Dan Pandrea

Singurul lucru ciudat pe care l-am regăsit la acest obiectiv este modul în care Sigma a ales să construiască parasolarul. Spre deosebire de cel creat pentru obiectivul de 30mm f/1.4 DC DN (LH586-01), cel pe care l-am avut în teste nu este creat dintr-o singură bucată de plastic. În schimb, Sigma a ales o construcție mai complicată, ce lasă 4 șuruburi la vedere. O soluție inutilă.

Pus pe un Sony A6300, obiectivul păstrează ideea de la care a pornit tot conceptul mirrorless: fotografii de înaltă calitate, într-un pachet mai compact decât clasicele DSLR-uri. Utilizatorii care fac un upgrade de la obiectivul de kit 16-50mm vor aprecia foarte mult dimensiunile pe care Sigma a reușit să le ofere obiectivului de portret.

Caracterul portretelor realizate cu Sigma 56mm f/1.4 DC DN

Cei care vor alege acest obiectiv o vor face exclusiv pentru nevoia de a realiza portrete de calitate. La acest capitol, Sigma nu dezamăgește absolut deloc. Chiar dacă obiectivul face parte din familia “Contemporary”, caracterizată prin calitate satisfăcătoare la un preț convenabil, Sigma 56mm f/1.4 DC DN ar putea face cu ușurință parte din familia “Art”.

Claritatea fotografiilor m-a impresionat chiar și la f/1.4. Dacă folosiți un Sony a6300, a6500 sau noul a6400, veți descoperi că funcția Eye Autofocus face pereche extrem de bună cu acest obiectiv. Sfatul meu este să folosiți fotografierea în rafală și autofocusul continuu. La f/1.4, focalizarea se poate opri la gene, iar ochiul nu va fi în clar.

Vor exista momente în care autofocusul nu va fi de foarte mare folos. Aici intervine inelul de focalizare. Este cel mai mic dintre obiectivele Contemporary pentru Sony E, însă materialul cauciucat îi oferă o aderență plăcută. Odată cu lansarea obiectivului de 16mm f/1.4 DC DN, Sigma a învățat cum să implementeze corect sensibilitatea focalizării și a aplicat aceeași măsură și în cazul obiectivului de față. Chiar dacă viteza rotirii inelului afectează rapiditatea focalizării, aceasta din urmă este extrem de predictibilă. Acest lucru face din obiectiv o variantă de luat în considerare pentru videografi.

Cât privește bokeh-ul, m-am așteptat ca Sigma să continue performanța excelentă pe care am văzut-o la obiectivul 30mm f/1.4 DC DN. După o săptămână și jumătate de testare, pot spune că așteptările mi-au fost depășite. Modul în care obiectivul estompează fundalul este de-a dreptul fantastic.

Micile minusuri

Spuneam mai sus că obiectivul poate sta la aceeași masă cu familia “Art”. Dacă fotografiile sunt foarte detaliate, chiar și la f/1.4, nu același lucru pot spune despre celelalte caracteristici care influențează calitatea unei imagini.

Primul lucru pe care l-am remarcat este distorsiunea de tip “pincushion”. În mod normal, aplicații precum Lightroom fac din acest lucru o non-problemă. În momentul scrierii acestui review, profilul asociat obiectivului Sigma 56mm f/1.4 DC DN nu elimină total distorsiunea. Din fericire, tot Adobe Lightroom permite ca distorsiunea să fie controlată manual. Nu e un defect, ci un pas în plus de făcut în timpul editării.

(c) Dan Pandrea

Atât versiunea de 30mm, cât și cea de 16mm suferă de aberații cromatice. Sigma 56mm f/1.4 DC DN nu face excepție, însă tot Lightroom ajută la rezolvarea acestei neplăceri. În cazul portretelor, aberațiile cromatice sunt practic inexistente, cel puțin în scenariile pe care le-am abordat.

Nu în ultimul rând, trebuie să aduc aminte și de lipsa stabilizării optice. Multe voci pun această caracteristică în dreptul punctelor negative, mai ales că Sony oferă o variantă mai accesibilă, mai ușoară și stabilizată optic – 50mm f/1.8 OSS. Cu toate astea, calitatea optică a obiectivului Sigma 56mm f/1.4 DC DN îl pune pe primul loc în topul modelelor destinate fotografiei de portret.

Concluzie

Sigma și-a asumat un risc: să demonstreze că aparatele foto cu senzor mai mic pot produce imagini de calitate înaltă. Au făcut-o cu impresionantele 18-35 f/1.8 și 50-100 f/1.8 și au continuat cu seria Contemporary pentru Sony Mirrorless și MFT.
Sigma 56mm f/1.4 DC DN este ultima parte a unei trilogii ce are toate șansele de a deveni un clasic pentru pasionații de fotografie.

Pentru cei care caută o concluzie cu mai puține metafore: Sigma 56mm f/1.4 DC DN este cea mai bună alegere de obiectiv de portret pentru un posesor de Sony mirrorless APS-C.

Puncte forte:

  • compact, ușor, materiale bune de construcție;
  • calitate foarte bună a imaginii;
  • focalizare manuală predictibilă;
  • bokeh superb;
  • rezistență la praf și umezeală.

Puncte slabe:

  • prezența aberațiilor cromatice;
  • distorsiune “pincushion” asupra căreia trebuie intervenită manual;
  • fără stabilizare optică.

Articol și fotografii de Dan Pandrea




test - array(0) { }

Comentarii

Sortează după:
  • Dată
  • Raspunsuri
  • Ultima activitate

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top