(c) Sorin Voicu

Review Olympus M.Zuiko ED 17mm f/1.2 Pro, cu Sorin Voicu

Olympus M.Zuiko ED 17mm f/1.2 Pro, primit la test odată cu Olympus 45mm f/1.2 PRO. Dacă 45mm a scăpat de ploaie, nu pot spune același lucru despre 17mm. Dar fiind obiectiv pro, la fel ca și aparatul din dotare, nu contează vremea.

După ce am tras atâta timp cu 45mm, 17mm mi s-a părut ciudățel. Nici tele nici wide (în adevăratul sens al standardului full frame). Dar mi-am revenit repede. Dacă 45mm f/1.2 se pretează foarte bine la portrete, 17mm este mai prietenos cu strada, cu curțile oamenilor și poți face și portrete cu el.

Să revin însă la obiectivul în cauză. Olympus M.Zuiko ED 17mm f/1.2 Pro a fost anunțat în octombrie 2017, împreună cu 45mm f/1.2. Raportat la formatul de 35mm, avem un echivalent de 34mm f/2.4. Luminozitatea rămâne f/1.2. Din punct de vedere al zonei de neclaritate (bokeh), lucrurile stau nu tocmai matematic. Pentru cine nu a experimentat, bokeh-ul nu înseamnă numai diafragmă maximă.

Impresii generale

Cine cunoaște produsele foto Olympus din gama superioară știe că producătorul nu face rabat. ED-DSA, primul element optic din lume cu dispersie extrem de redusă, dublu super asferic, produs în masă; rezistență sigură la stropi de apă, praf și îngheț; focalizare interioară silențioasă și rapidă.

Pe lângă „chichițele” tehnice, îți dai seama de calitate imediat ce îl scoți din cutie. Pur și simplu nu ai cum să treci cu vederea calitățile constructive. Perfecțiunea este  în toate detaliile.

Am „cărat” obiectivul ăsta în fiecare zi, la muncă sau în timpul liber. Nu i-am simțit greutatea. La cele aproape 400 de grame ale sale se adaugă și cele 574 de grame ale aparatului foto. Combinație nu tocmai ușoară, mai ales dacă îl cari mult timp după tine. Ce vreau să spun însă, este că obiectivul în sine este ușor, mai ales că vorbim de un obiectiv foarte luminos și aproape în totalitate din sticlă și metal.

Optica

Obiectivul este construit, ca să spun așa, în jurul a 15 elemente în 11 grupuri. Include 6 elemente ED (dintre care unul Super ED, trei ED, unul EDA și ca o noutate, un element ED-DSA; un element Super HR și un altul asferic. Conform Olympus, această combinație reduce foarte mult aberațiile cromatice și aberațiile sferice, „inamicul” obiectivelor fixe.

Pentru cine se întreabă ce poate fi ED-DSA: o lentilă Dual Super Aspherical (fiecare să traducă cum vrea, eu nu am o poziție oficială). Olympus afirmă că este primul producător la nivel mondial care produce astfel de lentile în serie. Inginerii de la Olympus au realizat aproape imposibilul: elementul optic curbat este mai subțire în centru decât la margine. S-au combinat indicii de refracție extrem de mari cu posibilitățile de compensare a aberațiilor. Avem astfel un obiectiv cu caracteristicile specifice atât ale unei lentile ED (Extra-low Dispersion), cât și a unei lentile DSA (Dual Super Aspherical). Pentru fotograf, se traduce prin compensarea aberațiilor sferice, comatice și de astigmatism.

Ceea ce nu poate ști un utilizator de rând este că pentru a obține o astfel de lentilă DSA este nevoie de o modelare cu o precizie dublă față de elementele optice clasice, aparatură de măsură extrem de precisă și folosirea unor programe de calculator sofisticate. Pentru ca lentila să nu crape la răcirea din timpul procesului de modelare, Olympus a dezvoltat propria tehnică pentru controlul termic, astfel încât să se poată controla cu exactitate temperatura formei și a lentilei chiar și la temperaturi de 600°C.

Lentilele principale ale blocului optic sunt tratate cu straturi ZERO sau Z Coating Nano pentru minimalizarea artefactelor greu de înlăturat, cum ar fi efectul de imagini fantomă și alte reflexii. Tehnologia folosită de Olympus reduce răsfrângerea anumitor lungimi de undă pentru a se asigura captarea unei imaginii clare și în condiții extrem de dificile, cum ar fi de exemplu fotografierea cadrelor cu surse de lumină care bat direct în obiectiv (apropo, am spus că un mare avantaj al vizorului electronic este tocmai posibilitatea de a fotografia cu soarele sau surse puternice de lumină care bat din față?). Stratul ZERO este o aplicație a tehnologiei de strat subțire dezvoltată de Olympus de-a lungul anilor pentru microscoape. Aceasta nu numai că îmbunătățește claritatea și eliminarea reflexiilor nedorite, dar contribuie și la rezistența și durabilitatea lentilei, deci la rezistența acesteia față de zgârieturi și uzură.

Autofocalizarea

Sistemul de autofocalizare este unul MSC (Movie and Still Compatible). Oferă o punere la punct rapidă și totodată lină, extrem de silențioasă în ciuda dimensiunilor și greutății elementelor optice folosite. Datorită sistemului de focalizare bazat pe detecția de fază de pe modelul E-M1 Mark II, practic nu există limită în privința folosirii punctelor AF, chiar și la diafragma maximă. Pe de altă parte, așa cum am mai spus de nenumărate ori, călcâiul lui Ahile la mirrorless tocmai asta este: sensibilitatea sistemului la luminii parazitare atunci când se folosesc mai ales obiective luminoase. Nu este un capăt de țară, dar cine dorește să „abuzeze” de avantajele dat de vizorul electronic, nu este tocmai plăcut să te chinui cu punerea la punct automată în situații care pentru sistemele de autofocalizare bazate pe detecția de fază este o bagatelă.

Viteza de autofocalizare nu atinge performanțele celorlalți frați, 25mm f/1.2 PRO și 45mm f/1.2 PRO. Asta este impresia mea.

Utilizare

Olympus M.Zuiko ED 17mm f/1.2 Pro este un obiectiv foarte plăcut în utilizare. Datorită unghiului de cuprindere se pretează excelent pentru fotografii făcute pe stradă. Luminozitatea permite folosirea unor valori ISO mult mai scăzute în fotografierea pe timp de noapte, cu aparatul ținut în mână.

Am ținut foarte mult să folosesc obiectivul în a fotografia a nu știu câta oară prin Muzeul Satului „Dimitrie Gusti”. Mai ales la interior (chiar dacă nu este voie – bănuiesc din cauza celor care folosesc blițul, lumină care afectează exponatele).

Muzeul este patrulat de pisici, foarte fotogenice, aș putea spune că sunt modele în adevăratul sens al cuvântului. Eu am dat peste una care m-a făcut să râd cu lacrimi. Olympus 17mm f/1.2 PRO are un unghi de cuprindere care te forțează să te apropii de subiect dacă vrei să umpli cadrul. Nu că pisica s-a speriat și a fugit, nici vorbă. Dar nu a vrut nici în ruptul capului să se uite spre obiectiv să îi surprind ochii. Cum îndreptam obiectivul, cum întorcea capul.

M-am bucurat de oportunitatea de a folosi acest obiectiv extraordinar într-atât, încât nu am stat să fac analize pe caracteristicile și performanțele optice. Sigur, cum am mai arătat mai sus, Olympus a folosit cele mai noi tehnologii ale sale în fabricarea acestuia, iar rezultatele nu ar trebui să ne surprindă: excelent la toate capitolele.

Bokeh la un obiectiv larg este ceva mai rar, mă refer la un bokeh plăcut, fin.

Claritatea este excelentă chiar de la diafragma maximă de f/1.2.

Distorsiuni? Nu am constatat.

L-am folosit cu succes la o onomastică. Fără bliț, seara, la interior.

Articol și fotografii de Sorin Voicu.

Citește versiunea completă aici!

[products ids=125038493]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.