Review Sigma 85mm f/1.4 Art, cu Dragoș Asaftei

Se împlinesc imediat 4 ani de când Sigma a lansat gama de obiective Art, gamă care se bucură în continuare de un real succes. Primul obiectiv Art a fost 35-ul cu f/1.4, la un preț considerabil mai mic față de cele produse de Nikon, Canon ori Sony, dar cu o calitate exemplară a imaginii. M-am bucurat atunci să îl testez chiar de când a ajuns în țară, urmând ca peste 2-3 luni să-l și adaug în trusa foto. De atunci și până acum l-am folosit în mai toate situațiile: fotoreportaj, fotografie de natură, portret, sport, street, astro, fără să-mi fac griji vreodată că nu m-aș putea descurca.

Am fotografiat evenimente cap-coadă doar cu el și-am fost foarte încântat de fiecare dată când am primit aprecieri din partea oamenilor cărora le-am livrat fotografiile, mulți dintre ei observând și „look-ul” aparte pe care îl dă obiectivul.

Timp de 3 ani am tot așteptat lansarea unui obiectiv cu care să asociez 35-ul: 85mm. Știam că va urma, dar nu și când. M-am bucurat când am auzit că la Photokina, în acest an, avea să se lanseze Sigma 85mm f/1.4 Art.

Câteva săptămâni mai târziu, am acceptat încântat propunerea F64 de a testa în premieră obiectivul pe care îl așteptam de atât timp. Așa că vă invit să citiți impresiile mele și să vedeți fotografiile de test: peisaje de toamnă din București, fotografii aeriene & portrete, făcute toate pe body-ul Canon 5D Mark II, în format JPEG.

NOTĂ: Am mizat mult pe fotografierea la diafragme maxime – f/1.4, f/1.6. Imaginile pe care le vedeți sunt editate (la nivel de bază) în Adobe Lightroom și redimensionate pentru publicarea pe Web. Scopul review-ului e să arăt ce se poate obține cu obiectivul/aparatul foto testat (chiar dacă implică și postprocesare/Adobe Lightroom);

Haideți să vedem înainte caracteristicile principale ale obiectivului – Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art:

  • Distanță focală de 85mm;
  • Diafragmă maximă f/1.4, diafragmă minimă f/16;
  • Compatibil full-frame (folosit pe DX devine 127,5mm pe Nikon și 136mm pe Canon);
  • Filet filtru 86mm;
  • Distanța minimă de focus 85cm;
  • Construit din 14 elemente optice în 12 grupuri;
  • Lentile tratate ELD, SLD, FLD – care reduc dispersia;
  • Motor de focalizare HSM – rapid și precis;
  • Greutate de 1,13kg;

Construcție

Având o construcție specifică întregii game Art, 85-ul e-un obiectiv pe care-l simți bine în mână, fiind foarte solid și, desigur, destul de greu. Inelul de focus are o cursă fină și este ușor de controlat, venind în ajutorul celor care vor dori să și filmeze cu el.

Monutra este metalică și are o garnitură suplimentară din cauciuc care previne pătrunderea prafului ori a umidității atunci când este cazul.

Pe obiectiv veți mai găsi indicatorul pentru distanța de focalizare și butonul de comutare între modurile M/A (automat, cu posibilitatea de ajutare manuală) și M (focalizare manuală). Obiectivul este livrat împreună cu parasolarul LH927-02 și un toc care poate fi folosit la transport ori prins de curea.

Calitatea imaginii, Focalizare, Detalii & Bokeh

Dacă plănuiești să-ți iei obiectivul acesta (sau orice obiectiv de 85mm sau peste cu f/1.4) atunci să ții cont de faptul că nu-i cel mai simplu să focalizezi și să fotografiezi la deschiderea maximă a diafragmei. Dacă la 35mm sau 50mm f/1.4 parcă poți ține mai ușor sub control partea asta, de la 85mm „situația” începe să fie și mai sensibilă.

Profunzimea de câmp este atât de mică încât, chiar dacă focalizezi automat, orice mișcare a ta sau a subiectului duce la schimbarea zonei de clar. Practic, trebuie să fii foarte atent și, ca să fii sigur ca ai prins subiectul în clar. Să nu eviți fotografierea în rafală, cel puțin în situațiile în care știi că nu mai poți repeta același cadru.

Vorbind despre Sigma 85mm f/1.4 Art DG HSM, am observat că reușește să stabilească zona de clar foarte rapid și precis. Practic, focalizează repede pe punctul ales, atât în modul de focalizare continuă, cât și în cel single (AF-C vs. AF-S). Așa cum spunea, am profitat de obiectiv și am fotografiat în continuu cu diafragma deschisă la maxim sau aproape de maxim (f/1.4-f/1.6). De fiecare dată când am prins clarul acolo unde voiam, am rămas surprins de acuratețea detaliilor.

Iată fotografii făcute la f/1.4 și câteva crop-uri din ele. Veți vedea cum detaliile sunt destul de clare chiar și la f/1.4, cu o profunzime foarte, foarte mică de câmp. Aberațiile cromatice sunt existente în zonele cu contraste puternice, dar nu într-un mod foarte evident. Dispar pe măsură ce închizi diafragma, iar de la f/2.8 sunt ca și inexistente.

În ceea ce privește bokeh-ul (dar veți vedea mai bine asta în galeriile complete), n-ai ce reproșa obiectivului. Oferă un bokeh cremos, cu formele punctelor de lumină rotunjite aproape la perfecție, plăcut vizibil atât în fotografiile făcute la o distanță mică de subiect, cât și în cele în care subiectul e la câțiva metri distanță.

Toate acestea ar fi în zadar dacă obiectivul nu ar fi atât de eficient pe cât este. Și mă refer în special la motorul de focalizare care joacă cel mai important rol. Vreau să vă spun că într-una din zilele în care am testat obiectivul am fotografiat și un botez. Am mers acolo doar cu 35-ul Art și 85-ul, pereche la care visam de ceva vreme, așa cum am mai spus-o de câteva ori.

M-am descurcat, cap-coadă, fără probleme și fără să simt nevoia unui alt obiectiv. În condițiile în care până acum, ca tele în situații similare, foloseam 70-200-le, un obiectiv lăudat pentru viteza și precizia motorului de focalizare. Chiar dacă 85-ul este cu siguranță mai încet, nu l-am simțit niciodată „leneș” și nici nu am fost în situația de a rata cadre doar pentru că el nu-și făcea focusul. Ce-i drept, în ajutorul meu, am mizat pe punctele de focalizare centrale, acolo unde – asemeni tuturor obiectivelor – se descurcă cel mai bine. În extremități, dacă nu ai lumină/constrast suficient, s-ar putea să dureze mai mult până ai subiectul în clar.

Revenind și trecând la vignetare, asemeni lui 35 și 50mm, de la f/1.4 la f/2.2-2.4 ai o vignetare clar sesizabilă, dar de mare „angajament”, dacă-i pot spune așa. Mie unul îmi place, o consider parte din povestea cu care vine obiectivul, putând să te ajute atunci când nu cauți neapărat cadrul echilibrat din punct de vedere tehnic, ci mesajul din fotografie.

Vignetarea își pierde din intensitate aproape complet de la f/4, deci dacă vrei să faci peisaje ori alte fotografii în care ai nevoie de o distribuire uniformă a luminii pe toată suprafața cadrului, o poți face fără probleme.

Așadar, înainte de concluzii, vă invit să trecem la fotografii.

Concluzii

Sigma 85mm f/1.4 Art este următorul meu obiectiv. La un moment dat sigur va fi în trusa mea și, împreună cu 35-ul, va forma perechea pe care o urmăream de mult timp. O săptămână cât am testat obiectivul n-am simțit nevoie de altceva (alăturându-l 35-ului, desigur). Și cred cu tărie că nu-s singurul care apreciază la fel obiectivul acesta. Dacă aveți drum prin showroom-ul F64, vă invit să nu ratați un test cu obiectivul. Vă va convinge pe loc.

BONUS – Câteva portrete făcute noaptea, cu un bliț care reflecta într-un perete.

Fotografii și articol de Dragoș Asaftei. 

[products ids=125030159,125030160]

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Superb! Totul! Incepand cu modelul, continuand cu articolul si terminand cu obiectivul / calitatea imaginilor!
    Personal va multumesc mult pentru review, in sfarsit mi-am facut o parere bazata pe performantele obiectivului si nu pe pret sau brand.
    Toate cele bune!

    • Mă bucur că îți e util! 🙂 Pe mine m-a prins obiectivul în totalitate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.