De ce trepied?

Cam orice aparat produs DSLR sau Micro 4/3 dupa 2009-2010 ne ofera posibilitatea de a fotografia la ISO 3200 (aproximativ, desigur) fara a avea mari probleme. Apoi exista software-ul din ce in ce mai destept care ne permite sa scoatem orice urma de zgomot provocat de un ISO mare. Pe deasupra, sunt sigur ca macar o parte dintre cei care citesc aceste randuri au in geanta macar un obiectiv care ofera o deschidere de macar f/1.8, daca nu chiar f/0.97 (posesori de Leica norocosi!). Si atunci, ma veti intreba, de ce sa mai car 3 picioare de metal dupa mine?
 
Raspunsul este unul foarte simplu: optiuni. Trepiedul ne ofera optiuni pe care nici o stabilizare de imagine sau ISO iesit din comun nu ne pot oferi, cum ar fi in exemplul de mai jos:

O fotografie cu un timp de expunere lung: 15 secunde pentru a “uniformiza” suprafata apei
Verificand exif-ul vedem o cifra pe care multi dintr noi nu o vad prea des: 15s. Nu, nu 1/15s, ci 15s sau cincisprezece secunde. De ce atat de mult? Pentru a obtine o suprafata a apei cat mai clara, fara valuri si miscari. Un rezultat pe care nici un ISO, oricat de mare, nu il va putea obtine.
“Bine, bine” veti spune, “dar eu nu fotografiez apa noaptea!”. De acord cu voi, dar acesta nu este singurul caz in care stabilitatea aparatului este utila. Iata si primul indiciu: stabilitatea. Miscarea nedorita a aparatului este una dintre cele mai raspandite cauze pentru fotografii neclare. Haideti sa exploram impreuna cateva dintre beneficiile trepiedului:
Adancime de camp:
Sunt momente in care vrem sa fotografiem la f/16, f/32 sau de ce nu, chiar f/64. In afara cazului in care fotografiem sub un soare arzator, iar lumina este imbelsugata, sa obtinem un timp de expunere suficient de scurt pentru o fotografie nemiscata este destul de greu.
HDR sau panorame:
Popularitatea pe care HDR-ul a capatat-o in ultimii ani este de netagaduit. Chiar fabricantii de telefoane mobile ne ofera optiunea de a face un HDR cu ajutorul telefonului. Desi se lauda ca fotografiile vor iesi perfect, realitatea nu corespunde 100% cu materialele de marketing. Miscarea aparatului in timpul celor 3 sau chiar 9 expuneri va duce ori la esuarea totala a fotografiei, ori la un timp mai mare de procesare.
Expuneri lungi:
Desi cunosc fotografi care pot obtine fotografii utilizabile fara a folosi trepied la timpi de expunere de chiar si o secunda, eu nu ma numar printre ei. Daca o fi de vina cafeaua sau nu, nu stiu, dar zona mea de confort se afla peste 1/50 secunde (in functie de obiectiv). Sub aceasta valoare, ori voi scoate trepiedul (daca nu este scos deja) fie voi folosi diverse tehnici pentru a putea obtine un rezultat satisfacator.
Timp:
Este unul dintre cele mai subestimate avantaje ale trepiedului. Prin timp ma refer la perioada petrecuta pentru a gandi un cadru. Mai mult timp investit in alegerea incadrarii ne va oferi rezultate mai consistente si mai putine cadre pe care le vom sterge apoi acasa.
Nu sunt totdeauna un fan al trepiedului. Sunt de acord cu voi cand spuneti ca nu este usor de carat sau de folosit. Despre folosirea corecta vom discuta cu alta ocazie, dar pana atunci, haideti totusi sa ne uitam si la cateva scenarii in care prietenul nostru incomod cu 3 picioare ne va fi de folos:

  • fotografie de noapte (cred ca este evident);
  • fotografie de peisaj: majoritatea expunerilor de succes ale acestui gen sunt facute in preajma rasaritului si apusului sau in “orele de aur”, asa cum sunt numite. Atunci lumina soarelui este cea mai frumoasa, dar din pacate si insuficienta pentru a ne oferi un timp de expunere satisfacator.
  • HDR sau panorama: un subiect pe care l-am abordat deja;
  • macro: dimensiunile reduse ale subiectului vor face deseori focalizarea o problema, iar apropierea fata de subiect va reduce considerabil cantitatea de lumina disponibila


Folosirea trepiedului a facilitat focalizarea exacta asupra unui subiect relativ redus in dimensiuni

  • orice fotografie care presupune timpi lungi de expunere (peste 1 secunda este considerat un timp lung). Aici ma refer la dorinta de a obtine efecte artistice;
  • fotografie de produs sau mancare: doua genuri de fotografie in care unghiul de fotografiere este stabilit de obicei din primele 2-3 cadre sau chiar inaintea lor. Imbunatatirile ulterioare vor fi aduse prin modificarea fie a tipului de lumina fie a sursei de lumina. Modificarile astfel aduse sunt cel mai usor de observat prin pastrarea incadrarii
  • portrete: poate nu cel mai evident scenariu, dar chiar si aici trepiedul isi are avantajele lui. Desi majoritatea sedintelor de portrete sunt deosebit de dinamice, iar subiectul se misca destul de mult, ele au si tendinta de a fi lungi. Nu stiu voi, dar eu unul nu prefer sa sustin un 70-200 cu f/2.8 si un body pro in mana 2, 3 ore sau chiar mai mult. In functie de aparat, brand si alte accesorii atasate, configuratia de mai sus poate ajunge la 3 kg. Exista chiar un accesoriu sub forma unor roti care se pot atasa la picioarele trepiedului pentru a permite miscarea acestuia in studio.
  • obiective lungi: stiu ca acest scenariu se va aplica unui numar redus de cititori, dar cu toate acestea el exista. Sa sustii un obiectiv de 400mm f/2.8 sau un 600mm f/4 este un angajament destul de serios, mai ales pentru mai mult de 30 de secunde. Hercule insusi ar fi fost mandru de o asemenea realizare.


Cu o distanta focala efectiva de 380mm si o expunere de ½ secunde, acest cadru ar fi fost imposibil fara sustinerea oferita de trepied.
“Deci acum spui ca trebuie sa-mi cumpar si un trepied?”. Nu, nu trebuie. Nu lucrez la F64 si nici nu incerc sa va conving ca aveti nevoie “de inca ceva” pentru a putea face fotografii mai bune. Aparatul este singurul obiect absolut indispensabil pentru fotografie, asta pana cand vom descoperi cum sa facem poze cu o bucata de sticla si atat. Dar daca imi va adresa cineva aceasta intrebare, i-as raspunde cu o alta: “vrei sa obtii fotografii mai bune decat ai acum?”.
Un articol de Andrei Giurescu
 
Save

Alți fotografi au mai citit și:

7 Comments

  • […] Pentru ce e bun trepiedul şi cum ne poate ajuta  în capturarea unor imagini deosebite, puteţi citi aici sau în acest ghid practic despre cum să ne alegem trepiedul […]

  • This is article definitely need applause as the other have tried to give a very good explanation on farm robots. The speaker Simon has neatly and clearly shared his expertise on two main fronts that is Future farm and Unibots. Good effort. Cheers!
    windowslivehelpnow.com

  • Un articol foarte util. Multumim Andrei

  • Cu toate că am un trepied, am ajuns să-l folosesc din ce în ce mai rar.
    Tehnicile de stabilizare din aparatele moderne permit obţinerea de exepmlu de peisaje urbane nocturne, expuse la 1/10 s, la lungimi focale echivalente de 28…35, la ISO 800-1000-1250, obţinând rezultate ueori chiar remarcabile "din mână".
    Cu un obiectiv Olympus Zuiko 14-54mm f2,8-3,5 care are telemetrarea mult mai bună decât obiectivele de kit (se pare că asta contează mult în algoritmii de stabilizare) am obţinut frecvent imagini clare la expuneri de 1/6 sau chiar 1/3 s. Singurul truc este să "încremenesc" în timp ce trag o rafală de 3-4 imagini pentru ca măcar una să iasă clară. Şi de obicei iese.
    Pentru macro sau imagini la distanţă, e drept, nu mai ţine figura, trebuie scos trepiedul…
    Am însă o întrebare legat de conţinutul atricolului… Mai există în oferta actuală a producătorilor vre-un obiectiv care să-şi poată închide diafragma până la f64? Sau ne rămâne doar să privim peisajele lui Ansel Adams?

    • Atilla, intr-adevar ceea ce spui tu este adevarat. Acestea sunt cateva tehnici (sau trucuri) pentru a obtine o imagine "utilizabila" din mana, asa cum spui tu. Problema este ca le folosesc si eu atunci cand nu am trepiedul cu mine, chiar cu rezultate acceptabile. Nu vreau sa spun ca trepiedul este singura optiune, dar in exemplele de mai sus consider ca este cea mai buna.
      Cat despre obiective cu inchidere de f/64, nu stiu de existenta unui astfel de exemplar pentru DSLR. Daca stie cineva, rog sa am corecteze. Singurul mod prin care am reusit o astfel de inchidere este folosind un teleconvertor pe un teleobiectiv. De altfel, daca memoria nu ma inseala, am obtinut chiar f/128 cu un 400mm f/5.6 si un TC 2X, dar a fost mai mult pentru amuzament. Lungimea focala obtinuta astfel limiteaza oricum destul de mult campul de adancime si nu prea am vazut aplicatii practice pentru o asemenea combinatie.

  • :)) … era un test…..vroiau sa vada cine va citi articolul … :)) hahahaha

  • In newsletter apare scris si citez "Cam orice aparat produs DSLR sau Micro 4/3 dupa 2009-2010 ne ofera posibiltatea de a fotografia la ISO 1.000.000 (aproximativ, desigur)" de accea am simtit nevoia sa intru sa verific ce spuneti, probabil doar o eroare de programare, fiindca aici apare ok.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.