Samyang 8mm f/3.5 Fisheye

Obiectivul Samyang 8mm F3,5 Fisheye, așa după cum îi spune și numele, acoperă o distanță focală extremă care ar trebuie să-l facă dorit de toți fotografii care aspiră la ceva în plus față de obiectivele cu focale clasice grandangulare de 24-28 mm echivalent pe film. Astfel, pe aparatele cu senzor APS-C Nikon, Pentax, Sony și Samsung NX unghiul de cuprindere al acestuia este de 180 de grade, pentru Canon este de 167 de grade iar pentru Olympus de 139,4 grade, extrem de mare pentru orice montură, permițând de exemplu  fotografierea clădirilor de foarte aproape și evitând astfel prinderea în cadru a firelor inestetice ce atârnă de stâlpi aproape în orice oraș… (vezi fig.1 sau fig.2 cu corecția distorsiunilor activată în programul de editare).

Fig.1

Fig.2

Am testat acest obiectiv pe un aparat Olympus E 520 care, având un senzor cu o densitate mai mare a pixelilor, este mult mai exigent în ceea ce privește rezoluția lentilelor decât un aparat pe film sau un full-frame digital de, să spunem,  12 Megapixeli.

Deși în fotografia de prezentare obiectivul coreean pare voluminos, în realitate el este excelent dimensionat iar construcția metalică cu o cursă foarte bună a inelului cauciucat de focalizare este de cea mai bună calitate. Fiind un obiectiv complet manual s-ar putea reproșa că nu se pot selecta diafragmele intermediare foarte ușor, doar diafragmele principale fiind înscripționate. Acest lucru este unul relativ, căci pentru un fotograf cât de cât cu experiență trecerea de la f 5,6 la f 6,3 nu poate reprezenta o problemă atâta timp cât și aceste diafragme sunt delimitate cu un clic clar pe inelul de selecție.

În ceea ce privește calitatea imaginii, am avut de-a face cu un efect curios: mărind în trepte o imagine de test în programul de editare foto, am greșit de multe ori oprirea la 100%, de fapt marind până la 200% pentru a observa sau a încerca să observ unele erori ale fotografiei. Cu alte cuvinte, claritatea imaginii este pur și simplu de invidiat (fig.3 și 4)!

Fig.3

Fig.4

În plus, în condiții de lumină diurnă obișnuită, dar chiar și în contralumină, aberațiile cromatice sunt ținute foarte bine sub control. Pentru o testare aprofundată e de dorit a se analiza și alte surse, dar cât am căutat pe internet și în reviste nu am găsit decât cuvinte de laudă, ceea ce confirmă și verdictul meu. Același lucru poate fi susținut și despre fenomenul de flare (fig.5).În condiții de luminozitate puternică, parasolarul încorporat este foarte binevenit. În schimb, deformațiile sunt foarte prezente dar și acest lucru are farmecul lui pentru un fotograf care se vrea creativ, inginerii de la Samyang chiar patentând, dacă am înțeles bine, geometria imaginii acestui obiectiv, lucru ce vorbește de la sine despre valoarea lui (fig.6).

Fig.5

Fig.6

Deschiderea maximă a diafragmei este F 3,5 normală pentru un fisheye și care permite fotografierea din mână chiar și în ora albastră, de seară.

Deși numărul lamelelor diafragmei pare mic (6) acest lucru nu are prea mare importanță, având în vedere că prin construcția sa, obiectivul are un câmp de profunzime foarte mare, mult mai importante fiind în acest context deformările creative și unghiul de cuprindere ce pot fi folosite în fotografia artistică (fig.7 și fig.8).

Fig.7

Fig.8

Vignetarea, care este prezentă doar în anumite condiții de iluminare la F 3,5 (cu care eu nu m-am întălnit) poate fi deasemenea folosită în scop creativ sau se poate încerca stoparea la f 5,6 sau mai mult.

Nu aș vrea se omit contrastul, care de asemenea este unul foarte  bun, nu numai în opinia mea dar și în a altor surse independente care pot fi consultate pe internet.

Cu toate că operarea manuală pare un mare impediment pentru începători, montat pe un corp de aparat recent, obiectivul Samyang se comportă admirabil. Operarea în modul prioritate de diafragma (A) este extraordinar de simplă iar profunzimea de câmp enormă face ca și focalizarea (tot manuală) să fie ușor de pus la punct (chiar dacă greșești nu-i mare bai) – fig.9.

Fig.9

În final, nu aș uita de preț, pentru un obiectiv serios fisheye fiind imbatabil iar faptul că nu are electronică îl face dezirabil ca moștenire dacă nu nepoților măcar copiilor.

Articol si imagini Mircea Christian

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Probabil ar fi bine sa supra-expui imaginile cu o treapta, atunci cand utilizezi obiectivul asta (vezi pozele alb-negru de mai sus). E o treaba pe care am observat-o si la Canon. Concluziile mele despre acest obiectiv, aici: http://www.clubulfoto.com/review-samyang-8mm-f3-5

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.