Inelul Inversor

Multe dintre obiectivele moderne au printre specificatii si posibilitatea de a face macroimagini. Optiunea “macro” este de fapt distanta de focalizare minima, prin care se pot obtine imagini egale sau apropiate de marimea subiectului. Costul unui obiectiv real macro este ridicat.
Gasim insa, la capitolul accesorii si dispozitive care ne permit abordarea macroimaginilor: lentile aditionale, inele intermediare, inelul inversor.
De marimea unui filtru, inelul inversor ne introduce in lumea macroimaginilor de multe ori pe nedrept ignorata. Folosirea este simpla, daca parcurgem urmatorii pasi.

  • Cu obiectivul pe fotoaparat, se scoate, daca exista, filtrul de protectie sau UV (aceste filtre pot fi pastrate pe obiectiv dar modifica raportul subiect – imagine).
  • Se infileteaza complet inelul inversor pe obiectiv.
  • Se detaseaza obiectivul de pe fotoaparat.
  • Se monteaza obiectivul invers, cu baioneta inelului inversor.

Fotoaparatul trebuie sa fie setat pe modul de lucru “Manual”. In timpul acestor lucruri ne vom feri sa “pipaim” lentilele si pinii obiectivului. Grija mare si pentru protectia impotriva prafului.
Luarea imaginii se face apropiind usor fotoaparatul pana cand avem in vizor imaginea clara a subiectului. Pentru imagini de calitate este de preferat sa se lucreze pe trepied la care s-a montat o sina culisanta. Pentru facilitatea incadrarii si focalizarii se poate folosi o rigla pe care o apropiem lent de obiectivul inversat, pana cand vedem clar gradatiile. Retinem distanta aproximativa dintre rigla si obiectiv, avand astfel un reper pentru distanta la care va trebui sa lucram.
Iluminarea se poate face cu orice tip de sursa, (naturala, lampa spot sau blit) cu conditia ca lumina sa ajunga pe subiect. Trebuie sa ne asiguram de suficienta intensitate deoarece pierderile de lumina sunt importante.
Cea mai potrivita este iluminarea cu lampa spot care poate fi focalizata. Aceasta lampa poate fi precis orientata si avem tot timpul controlul imaginii in vizor.
Iluminarea “la purtator” adica blitul. Desi are o putere modesta (NG 9-14), blitul inclus pe aparat este cea mai la indemana sursa de lumina. Acest mic blit poate fi ajutat cu un panou reflectorizant. Nu fiti ingrijorati, un carton alb de format A5 sau chiar mai mic este suficient. Poate mai bun, este polistirenul expandat ce se gaseste aproape la toate ambalajele de aparatura.
Blitul inclus are si un inconvenient major, ce apare cand folosim un obiectiv mai lung. În aceasta situatie obiectivul poate umbri subiectul iluminat cu blitul inclus.
Umbrirea data de obiectiv poate fi redusa cu panoul reflector si eliminata,in cele mai multe dintre cazuri folosind un blit extern.
Cu cat acesta este mai dotat (difuzor, reflector, filtre, posibilitatea de a lucra detasat – pe remote – etc) cu atat vom putea obtine o imagine mai buna. Puterea superioara a unui astfel de blit ne permite sa crestem claritatea si profunzimea, prin inchiderea diafragmei.
Obiectivele folosibile nu sunt restrictionate decat de raportul de marire pe care il dorim.
Exista insa cateva limitari pe care trebuie sa le mentionam:

  • obiectivele ce au lentila frontala mai mare decat deschiderea inelului inversor, vor lucra cu pierderi suplimentare de lumina;
  • distanta focala influenteaza atat raporul de marire, cat si distanta obiectiv – subiect. Precizam ca focala nu mai influenteaza semnificativ profunzimea de camp;
  • o problema importanta apare la folosirea obiectivelor fara inel exterior de control manual al diafragmei. Folosirea acestor biective este dificila si descurajanta datorita luminozitatii scazute. Pentru cei tenaci exista posibilitatea (cu riscul defectarii mecanismului) deschiderii diafragmei, prin actionarea parghiei cu care fotoaparatul controleaza diafragma. Accentuam inca odata ca aceasta metoda nu este recomandabila;

Uzual inelul inversor are unul sau doua filete pentru diferite diametre ale obiectivelor. Daca obiectivul nostru nu are filetul potrivit exista optiunea cuplarii inelului inversor prin intermediul unor inele cu filete adaptoare.
Pentru testarea inelului adaptor am folosit trei obiective: 50mm f:1,8; zoom 35-80mm; si zoom 18-200mm.Imaginile obtinute ne scutesc de prea multe comentarii.
Observatii se pot face insa, privitor la modul de lucru.
Cu obiectivul de 50mm treaba a fost comoda, datorita luminozitatatii mari. Imaginile obtinute sunt bune, iar plaja de focalizare limitata. Lungimea redusa a favorizat folosirea in bune conditii a blitului intern.
Zoomul 35-80mm a permis incadrarea intre limitele cele mai largi. Marirea maxima se obtine la 35mm si cu inelul de focalizare pe distanta minima (13mm pe lungimea cadrului). Interesante sunt si posibilitatile cand lucram pe 80mm: la distanta minima de focalizare acoprim doar 50mm, iar pe “infinit” focalizarea se face la peste 10 metri. Cu diafragma inchisa acest zoom montat invers, acopera un domeniu de la 5 centimetri la infinit. Este posibila si folosirea blitului inclus daca este ajutat de un difuzor si un reflector.

Zoomul 18-200mm a oferit, de asemenea, surprize placute.

Montat invers la focala de 200mm campul acoperit in este similar cu ce se poate face normal la distanta minima de focalizare. Avantajul montarii inverse este dat de distanta mult mai mare dintre fotoaparat si subiect, care creste de la 25cm la 1,5m.
– La focala de 18mm campul subiectului nu depaseste cinci milimetri, pe lungimea cadrului. De exemplu, un bob de grau umple intregul cadru.

Desi acest zoom montat invers extinde cinci milimetri pe lungimea intregului cadru, faptul ca nu are control extern al valorilor de diafragma il face dificil de folosit.
Avand pretul minim, intre dispozitivele pentru macro imagini, inelul inversor nu trebuie sa lipseasca dintre accesoriile fotografilor profesionisti.

articol realizat de Nic Hanu

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.