Evaluare practica Panasonic Lumix GX7

Lumix GX7 este cel mai recent si mandru membru al familiei de aparate mirrorless ale producatorului de aparate foto Panasonic. Produs de top al seriei sale, este un continuator asteptat al lui Lumix GX1 (vezi evaluarea GX1 aici), lansat la inceputul lui 2012. Acolada de timp de aproape doi ani a permis celor de la Panasonic sa dezvolte un produs care nu continua doar seria logica a familiei sale, dar care trebuie sa se impuna si in fata concurentei, vizate aici fiind sistemele X de la Fuji, Nex de la Sony si EM de la Olympus. Cum se inscrie asadar aparatul foto GX7 in peisajul aparatelor mirrorless de top, actuale? 

GX7 este echipat cu un senzor CMOS in format micro 4/3 de 16Mpix, cu o rezolutie de 4592×3448. Daca rezolutia a fost conservata – fata de predecesorul sau, noua arhitectura a senzorului in tandem cu  motorul de randare Venus Engine reuseste sa aduca o imbunatatire a calitatii imaginii cu circa 25% si un comportament calitativ superior in lumina slaba fata de predecesorul sau dar si in fata concurentei. Latitudinea de expunere cuprinde acum o plaja mai larga de valori. Sensibilitatea ISO acopera intervalul 200-25600.

Corpul aparatului a primit o actualizare care anunta diferente majore in ergonomia utilizarii sale. Aparatul a fost dotat cu un viewfinder rabatabil la 90 de grade, color, de inalta rezolutie – 2.3 Mpix, o premiera si in fata altor aparate din familia mirorless. Ecranul de 3 inci si cu o rezolutie de 1.3 Mpix se inclina si el pe doua directii, aceste detalii facilitand fotografierea discreta in mediul urban sau din unghiuri dificile. Dispunerea si functionalitatea butoanelor de pe panelul dorsal a ramas neschimbata, in tandem cu functia touch-screen fiind accesibil un numar de 9 comenzi personalizabile. Sunt disponibile acum doua rotite de control, o noua premiera in ergonomia utilizarii aparatului. Ca exemplu, in mod Manual se pot controla acum concomitent atat diafragma cat si timpul de expunere. 

Gripul accentuat de pe panelul frontal asigura o si mai buna priza in mana, materialele folosite fiind de cea mai buna calitate. Sasiul este realizat integral din aliaj de magneziu. Greutatea sistemului este de 402 grame. 

Focalizarea se realizeaza acum mai rapid gratie sistemului hibrid dedicat si se bazeaza pe un sistem cu 23 de puncte, pana la o valoare de -4 EV. Utilizatorul poate selecta flexibil moduri precum punct, zona, dinamic, urmarire subiect in timp real. Pentru modul cu punct unic de focalizare, acesta se poate “trage” cu degetul pe ecranul tactil pentru a selecta zona dorita. In timpul filmarii de exemplu acest lucru aduce cu sine focalizarea cu tranzitie fina, fara sa fie necesara atingerea obiectivului, asadar fara a induce miscari nedorite.

Panasonic a dotat modelul Lumix GX7 cu stabilizator de imagine integrat in corp. Acest fapt presupune libertatea de a folosi acum orice obiectiv, profitand de stabilizare.

 

Prezenta functiilor WiFi si NFC (near field communication) asigura intercontectarea rapida si controlul cu si de pe o tableta sau telefon smart, pentru control la distanta sau transfer rapid al imaginilor in mediul Internet.

O noua caracteristica presupune alaturarea unei perdele controlate mecanic cu una controlata electronic, pentru o operare optionala silentioasa si pentru posibilitatea cresterii cadentei de declansare de la 5,3 cadre pe secunda la 9, in rafale de 60 cadre dar cu limitari in ceea ce priveste rezolutia si sensibilitatea ISO.

Modulul de filmare poate fi accesat cu multiple setari personalizate, evoluand la o rezolutie de 1920×1080 AVCHD 50 cadre/secunda si oferind o calitate exceptionala a imaginii, in tandem cu sunetul stereo, de inalta claritate. 

Masurarea luminii se realizeaza cu ajutorul a 1728 de puncte asezate in sistem multi-pattern, fiind prezente cele trei moduri clasice – punct, masurare centrala si masurare globala. Pe panelul dorsal este prezent un buton dedicat pentru blocarea expunerii, AE-lock

Balansul de alb are moduri presetate de tip lumina de zi, cer noros, etc, doua setari personalizabile precum si setari ale temperaturii de culoare in grade Kelvin, in intervalul 2500-10000K, prezente in general pe sistemele avansate. Se pot realiza ajustari cromatice pentru setari cat mai apropiate de cerintele fotografului.  

 

Meniul interfetei grafice propune aceeasi functionalitate specifica Lumix dar aduce si cateva modificari fata de modele anterioare. Meniul a fost simplificat, in sensul ca aici putem afla setari “hard”, care tin de optiuni de utilizare generale si care nu nenesita un acces frecvent. Sunt prezente optiuni precum rezolutie inteligenta, sensibilitate inteligenta, tip cortina, setari butoane, setari filmare, etc

Prin intermediul functiei tactile a ecranului sunt accesibile majoritatea setarilor care tin de pozarea propriu-zisa curenta, cum ar fi sensibilitatea Iso, tip focus, calitate si dimensiune imagine, masurare lumina, balans de alb, stil foto, etc.  

Printr-un buton Fn dedicat este accesibila si personalizabila o curba de contrast a carei setare are un impact direct asupra latitudinii de expunere vizibile la nivelul imaginii – o caracteristica importanta a sistemului GX7. Relativ la expunere sunt prezente patru functii cu actiune complementara la nivelul tratarii zonelor de umbra si de luminozitate accentuata, precum HDR, expunere inteligenta, compensarea zonelor umbrite, dinamica extinsa (in mod creativ de lucru). Fotograful are astfel un control eficient al expunerii corecte.

 Se pot aplica efectele de lucru dorite (standard, vivid, monocrom, portret, etc), fiecare avand in submeniuri dedicate setari ale claritatii, contrastului, saturatiei. 

Setarile personale aferente butoanelor FN dedicate pot primi functii extrem de diverse precum stilul imaginii, nivela, fixarea expunerii, dimensiunea imaginii, mod masurare, rezolutie inteligenta, dinamica, tip stabilizare, format fisier, calitate, Iso, balans de alb, viteza zoom, histograma, etc – pentru a enumera doar cateva din functiile care asigura un acces complet la functiile de control ale sistemului.  

Modurile creative sunt prezente prin optiuni asemanatoare cu cele mentionate in cazul lui GX1 si anume Expresiv, Low si High Key, Retro, Dinamic si efect Miniatura – cu setari personalizabile in functie de situaie si de efectul dorit. Apar cateva moduri in plus, notabile fiind nu mai putin de trei variatiuni Monocrom si un mod Old days cu efecte spectaculoase atat in mediul urban cat si in peisaj.  Modul sepia a primit o cromatica mai echilibrata. 

Scenele presetate SCN sunt prezente din abundenta si propun alternative de lucru care intampina situatii cat mai diverse – precum portret – cu sase variatiuni, peisaj, nocturn – cu patru categorii, mancare, apus, etc. Este prezent un mod panorama foarte usor de utilizat. Tehnic, sistemul Lumix GX1 asigura o gama extinsa de mijloace de control ale aparatului pentru orice situatie fotografica intampinata. 

Obiectivul cu care am lucrat a fost cel de kit, un nou model Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 ASPH. Traducand factorul de crop 2x rezulta o plaja focala cuprinsa intre 28 si 84. Fata de modelul precedent, testat cu GX1, am remarcat o mai buna comportare in ceea ce priveste rezolutia, aberatiile cromatice sau distorsiunile geometrice fiind in continuare foarte putin vizibile. Este prezent un inel de focus. Trebuie remarcat faptul ca o comutare Af/Mf se realizeaza rapid prin butonul dedicat de pe panelul dorsal. Cei de la Panasonic propun un sistem foarte eficient de control al punerii la punct manuale, fiind prezente trepte de zoom de control precum si un pattern care confirma planul exact de focalizare.

Metoda de lucru

Modul de lucru adoptat si prezentat este cu siguranta subiectiv, acesta descriind un demers fotografic personal, desfasurat pe perioada testarii sistemului Lumix. Fiecare fotograf are o abordare si cerinte specifice nu neaparat asemanatoare, in ciuda situatiilor fotografice relativ comune, concluziile mele pastrand astfel o nota particulara care caracterizeaza un set de cerinte proprii modului meu de lucru, cu vocatia unei posibile generalizari. Solicitarea aparatului a fost preponderent urbana, el putand fi testat cu siguranta si cu accente orientate inspre alte genuri fotografice diverse, mediul digital fiind foarte flexibil prin definitie. 

Pe langa urmarirea unor criterii care privesc utilitatea instrumentului fotografic in mediul urban dinamic – unde intereseaza rapiditatea, acuratetea focalizarii, latitudinea mare de expunere in situatii cu contrast puternic si posibilitatea de a stabili campul de profunzime in functie de necesitati, am incercat sa accesez situatii comune pe care le-am proiectat intr-o imagine a utilizatorului standard – interesat generic de cladiri,  portrete, in cazuri cu lumina naturala sau artificiala, uneori insuficienta in diverse spatii. Am evaluat calitatea imaginii si  dinamica profunzimii de camp oferite de obiectivul standard Lumix G Vario  14-42mm F3.5-5.6 ASPH, posibilele aberatii geometrice si cromatice, dinamica balansului de alb in situatii cu soare, cu nor, de inserare si nocturne, cu iluminare artificiala. Consecvent am urmarit si acuratetea redarii tonurilor ambientale si culorilor si prin prisma balansului de alb. Am fost interesat de eficienta reducerii vibratiilor, lucrand excluiv fara trepied, din mana. 

 

In cele doua saptamani de testare am realizat aproximativ 2700 de cadre, toamna aducand cu sine o cromatica bogata, lumina calda creind o ambianta foarte placuta pentru test. Selectia de imagini concisa isi propune sa evidentieze diversitatea situatiilor parcurse si raspunsul aparatului in functie de context, situatiile descrise in continuare avand un caracter de generalitate in cadrul testarii. Am parcurs locurile studiate de mai multe ori, la diverse ore ale zilei, in conditii diferite de iluminare datorate conditiilor atmosferice (trecand de la sfarsit de vara la inceput de toamna) dar si combinand lumina naturala cu cea artificiala, pentru a putea extrage concluzii, compara rezultatele si afla conditiile de raspuns optim ale aparatului.

Pe teren, setari specifice

Am lucrat preponderent in mod manual, stabilind setari personalizate pentru diafragma, timp de expunere si balans de alb, in grade Kelvin. Poate excesiv, am preferat tonuri cat mai calde pentru a specula si potenta datele ambientale specifice perioadei de test. Expunerea a fost mereu controlata astfel incat sa existe o subexpunere constanta de -0.3 sau -0.7 EV. Aparatul ofera o setare care sincronizeaza expunerea si efectul balansului de alb cu afisarea lor in timp real pe ecran, pentru o previzualizare exacta a rezultatului final inca din momentul realizarii cadrului. 

Initial am fortat curba de contrast pornind toate setarile dedicate – compensarea umbrelor, curba dedicata, contrast redus standard – fapt care a avut ca efect exagerarea redarii imaginilor cu nuante nenaturale HDR. Am redus setarile la cateva detalii, pastrand activa functia curbei personalizabile. Folosirea modului inteligent Auto are ca efect obtinerea unu contrast standard sporit si a unui temperaturi reci de culoare – detalii usor de compensat prin cateva setari intuitive, pe ecranul tactil.  

Am pendulat intre modurile grafice Vivid, Natural si Standard, preferandu-l pe ultimul prin prisma detaliilor presetate, cu ajustari +2 contrast, +2 claritate, +1 saturatie, -1 reducerea zgomotului de imagine. Am preferat masurarea centrala a luminii si un singur punct de focus, mutat pe ecranul tactil in functie de nevoie. 

Ca si la sistemele anterioare, posibilitatea de a urmari dinamic subiectul este foarte utila doar in cazul in care avem de-a face cu figuri bine conturate. Fixarea subiectului in focus, urmata de recadrare, sau alegerea unui cadru convenabil si urmarirea dinamica a subiectului – sunt moduri alternative de lucru mai eficiente in mediul urban. Pe strada am dezactivat totusi modul “prioritate figura“ preferand sa-i spun eu aparatului ce subiect sa aleaga spre a fi focalizat, figurile intamplatoare sau obiectele cele mai apropiate nefiind intotdeauna si subiectul intentionat al imaginii. Am ales sa dezactivez functia care inchide ecranul atunci cand se priveste prin vizor pentru ca senzorul aferent poate fi pacalit de pozitia corpului sa inchida cateodata ecranul si cand nu este necesar.  

Setarile aparatului sunt complexe si necesita un timp de descoperire si acomodare, de teste comparative pentru alegerea celei mai adecvate, in vederea obtinerii rezultatului optim. 

 

Ca detalii care merita poate o revizuire ulterioara – trecerea de la modul M la creativul old days de exemplu poate solicita o mica intarziere intrucat cele doua moduri se afla diametral opus pe rotita de comanda destul de rigida de pe panelul superior. Modificarea temperaturii de culoare Kelvin necesita navigarea pe ecran prin toate modurile de afisare si accesarea setarii specifice cu o intarziere. De asemenea, modificarea tipului de rafala se poate realiza doar prin trecerea in mod  Automat, comutarea in mod Manual pastrand setarea.

Bateria  are o perioada de viata indelungata (aprox. 320 cadre conform Panasonic) dar variabila in functie de frecventa utilizarii ecranului sau a temperaturii ambientale – cu cat e mai frig afara, cu atat e mai scurta perioada de functionare. Pe terem am lucrat un numar cel putin dublu de imagini cu o singura incarcare. 

Rapiditatea, adaptabilitatea, portabilitatea si discretia sunt cuvinte cheie care caracterizeaza sistemul Lumix GX7. Aparatul raspunde eficient comenzilor, secventa de initializare/oprire este instanta. Focalizarea se realizeaza foarte rapid, aproape instant. Tandemul ecran/vizor devine un cuplu foarte util in vizare, lumina diurna excesiva facand adesea dificila utilizarea exclusiva (dar mai comoda poate pentru purtatorii de ochelari) a ecranului. Cum ambele elemente sunt inclinabile – fapt cuplat cu declansatorul electronic silentios, GX7 ofera astfel fotografului un atu in discretia necesara de cele mai multe ori in mediul de lucru. 

Panasonic Lumix GX7 mirrorless
Panasonic Lumix GX7

Mediul de lucru a presupus parcurgerea orasului Bucuresti preponderent in zona sa centrala. Ultimele zile ale festivalului Enescu au oferit un bun mediu te testare a functiei video si a balansului de alb la interior. Multitudinea de obiective arhitecturale majore ale centrului constituie un cadru adecvat pentru o testare aprofundata. Am parcurs diverse spatii urbane largi, restranse, zone de aglomerare, zone mai putin dense, zone cu contrast puternic, zone de umbra, texturi si materiale diferite, pornind de la piatra si pana la sticla ce induce reflexii complexe. Parcurile Herastrau si Cismigiu au propus scene autentice de peisaj, un bun subiect pentru a testa acuitatea in detalii de coronament precum si cromatica inceputului de toamna. Pe zi sau pe noapte, cu soare sau cu nor, in zone cu deschidere larga sau in sesiuni de portret, in situatii imprevizibile, aparatul a fost pus la lucru fara niciun menajament.

Pe Calea Victoriei, la o ora cu lumina blanda si calda am testat geometria obiectivului si latitudinea de expunere. Zonele cu luminozitate inchisa precum si cele deschise isi ies in intampinare armonios, creind o imagine cu profunzime si detalii bine conturate. Valorile expunerii precum si temperatura de culoare au fost setate manual pentru a evidentia latitudinea extinsa a expunerii si caldura tonurilor native ale scenei. Geometria este redata corect, liniile sunt paralele cu planul frontal de proiectie. 

Panasonic Lumix GX7

Pastram poezia starii de apus parcurgand o strada din vechiul Bucuresti. Observam aici acuratetea redarii tonurilor, de la cald la rece, de la luminos intens la zona de umbra. Contrastul este pastrat vizibil pregnant pentru o mai buna evidentiere a luminii razante cu fatada cladirii. Se simte aportul senzorului de inalta definitie atunci cand zona cu frunzis pastreaza detalii fine, dublate prin calitatea redarii periferice a obiectivului, la o diafragma cu valoarea 6.3.

Flare-ul este voit lasat sa-si faca vizibila prezenta in cazul urmator si utilizat in mod creativ ca substitut pentru modul Sunshine. Silueta este accentuata prin prezenta umbrei prelungi, contrastul creat ajutand aparatul sa faca punerea la punct instant intr-o situatia dificila pentru alte sisteme. Amintim aici faptul ca punerea la punct in situatii de contre-jour cu suprafete fara textura aduce adesea o provocare pentru orice sistem de focalizare. Tonurile calde ale luminii de apus sunt accentuate prin utilizarea unei temperaturi de culoare adecvate.

Panasonic Lumix GX7

Si daca latitudinea de expunere extinsa, acuratetea cromatica si tonala au fost analizate cu rezultate vizuale atragatoare, in cazul urmator aparatul este implicat intr-o scena reala de street dinamic (foto 5P1050109). La 1/5 secunde din mana se poate evidentia miscarea tuturor prezentelor dinamice, in constrast cu personajul static, cu orientare opusa care il pune intr-o lumina diferita. Stabilizatorul isi face treaba admirabil, scena rezultand fara miscari nedorite. Sensibilitatea 200 pastreaza zgomotul de imagine minim. Desi aflat in zona de umbra, contrastul general este bun, tonurile cromatice bogate. Focalizarea este rapida si precisa. Discretia aparatului ajuta fotograful sa-si pastreze discretia prezentei, fara a deveni intruziv intr-o masa densa de oameni.     

O scena cu potential anecdotic pune in evidenta viteza de reactie a aparatului. Dialogul dintre caine si celebra lupoaica are loc spontan, din mers. Desi in umbra totala, textura metalului este bogat evidentiata si cu ajutorul cromaticii calde. Profunzimea mare de camp aduce in zona de clar subiectul spatial desfasurat. 

Panasonic Lumix GX7

Vizorul electronic inclinabil este un plus in abordarea scenei urmatoare. Pozitia discreta a aparatului ajuta fotograful sa se apropiere de scena dinamica ce presupune evolutia sa in proximitatea subiectilor, fara sa-i deranjeze. Scena aglomerata dpdv. vizual este extrasa din realitatea cotidiana, evidentiindu-se un dialog subtil intre cele trei planuri ale tabloului.

Am abordat scena din piata festivalului Enescu bazandu-ma din nou pe discretie totala (foto 8P1040245). S-au deschis multiple provocari pentru aparat: lumini cu surse diverse – o ingemanare dificila de lumina naturala de crepuscul cu cea artificiala de pe scena a necesitat din nou setarea manuala a temperaturii Kelvin. Luminozitatea scazuta a necesitat stabilizare la un timp de 1/13s din mana, rezolvata admirabil. Discretia prezentei in orchestra fara a deranja repetitia a deschis necesitatea utilizarii declansatorului electronic care face ca operarea aparatului sa devina complet silentioasa. 

Panasonic Lumix GX7

O imagine in care patternul fatadei a indus testarea eficienta a deformarilor geometrice ale obiectivului, in focala cea mai scurta (foto 9P1040629). Nu exista deformari vizibile, aparatul corectand cu acuratete, un fapt deja clasic pentru intreaga gama Lumix. 

O performanta anuntata de producator o reprezinta timpul de expunere de 1/8000s, comparabil cu sistemele profesionale din clasa de aparate de timp DSLR. Personal nu am folosit niciodata acest timp de expunere si nici in cazurile prezentate in continuare nu a fost necesar. Retinem insa faptul ca aparatul raspunde extrem de rapid –  cu un efectiv timp de declansare de 0.05s si dispune de o gama atat de larga de timpi scurti de expunere. Scena cu  fantana arteziana in contre-jour a solicitat un timp scurt de expunere pentru a evidentia plastica stropilor de apa. Scena cu stolul de porumbei de la Ateneu a solicitat din nou timpul rapid de reactie al aparatului – timpul de focalizare si declansare efectiva insumand valoarea de 0,175s, atat timpul de expunere cat si masurarea luminii realizandu-se cu acuratete. 

 

Pentru fotografierea pe timp de noapte am ales o situatie ofertanta din punct de vedere vizual din Piata Universitatii. Am pastrat valoarea Iso la o valoare de 400, cu o valoare personalizata a temperaturii de culoare. Timpul de expunere de 1/5s din mana este o provocare pe care sistemul de stabilizare o  trece cu succes. O scena urbana in care plastica umbrei statuii, in corelare cu prezenta statuii in contra lumina, creaza o scena nocturna interesanta.

Lumix GX7 Panasonic mirrorless
Panasonic Lumix GX7

Implicam timpul lung de expunere intr-un mic joc in care pastram setarile anterioare si mizam pe dizolvarea dinamica a siluetei trecatorului anonim. Cromatica hidrantilor martori este vie in ciuda conditiilor de lucru. Mai mult, urmatorul cadru mizeaza pe timpul lung de expunere pentru a evidntia silueta autobuzului, intr-o miscare de panning orizontal. Stabilizatorul aparatului isi face aici simtita pozitiv prezenta prin limitarea miscarii pe axa verticala, ajutand astfel conturarea cu acuratete a vehicolului, in plan orizontal. 

Iesim din mediul urban si abordam un peisaj autentic, in parcul Herastrau, o reflexie cu potential poetic. Testam aici comportamentul cromatic si calitatea suprafetelor extinse. Temperatura de culoare este personalizata in grade Kelvin, sensibilitatea la un minim 200. Senzorul in tandem cu platforma Venus se comporta admirabil, zoom-ari succesive in cadru indicand faptul ca nu exista alterari de textura. Contrastul este consistent dar nu suparator de accentuat, tonurile calde care au tendinta de fi arse in general in astfel de scene raman in parametri echilibrati. Nu se sesizeaza o vignetare a obiectivului.

Panasonic Lumix GX7
Aparat foto mirrorless Panasonic Lumix GX7

Ramanem in parc dar ne mutam in Cismigiu pentru a testa acuratetea redarii detaliilor fine ale frunzisului precum si calitatea expunerii intr-o scena densa, desfasurata in multiple planuri de profunzime. Cromatica este blanda, in acord cu suflul venirii toamnei care incepe sa mangaie natura. Balansul de alb este realizat in grade Kelvin, personalizat, scena automata avand tendinta sa raceasca excesiv scena. Detaliile rezolvate admirabil dau o senzatie de tridimensionalitate generala a scenei cu influente impresioniste.

Panasonic Lumix GX7
Aparat foto mirrorless Panasonic Lumix GX7

O alternativa interesanta pentru scene cu frunzis sau verdeata predominanta o reprezinta folosirea modului creativ Old days. Acesta aduce cu sine o atenuare a unei impresii de efect cromatic electric, imblanzind contrastul si cromatica generala cu un adaos de magenta, cu efect calmant.  

Lumix GX7_6

O imagine cat o romanta de toamna aduce in prim plan o frunza cazuta si nu inca suferinda. Cromatica este bogata, o provocare pentru orice aparat foto. Aducerea frunzei in prim plan testeaza si capabilitatea de a realiza profunzimi scurte de camp ale obiectului de kit. Fundalul astfel neclar aduce la randul sau o gradare subtila a cromaticii, de la tonuri rosiatice la tonuri de verde. Trecerea se realizeaza cu acuratete, gama de culori calde nefiind suprasaturata, detaliile nervurilor evidentiindu-se clar.

Panasonic Lumix GX7
Aparat foto mirrorless Panasonic Lumix GX7

Testam cromatica si intr-o scena atipica, de umbra totala (foto 16P1060249), dupa apus. Impresia generala este desigur de raceala, gama cromatica a celor doua personaje fiind insa redata cu subtilitate de catre sistemul de randare Venus, detasandu-le astfel din fundalul tern.

Multitudinea de moduri alb-negru propuse de sistemul GX1 este atragatoare si exemplificam aici o rezolvare simpla printr utilizarea unui mod implicit. Ultimul cu voia dumneavoastra pe lista, scena este corect rezolvata, contrastul echilibrat detasand detaliile scenei urbane pentru o buna vizibilitate in profunzime si in suprafata. Aducem aminte ca aparatul propune un umar de patru moduri alb-negru, pe care le vom exemplifica insa intr-o scena urmatoare, comparativa.

Lumix GX7 Panasonic mirrorless
Panasonic Lumix GX7

Am exemplificat atuurile sistemului Lumix GX1 prin cateva imagini reprezentative, fiind disponibila o galerie extinsa de imagini, pentru edificare (vezi galerie foto atasata).

Alte detalii semnificative

Diversitatea de moduri creative de lucru personalizabile si scene presetate fac din GX1 un instrument foarte atractiv, o adevarata platforma de experimentare creativa. Numaram nu mai putin de 22 de moduri de lucru. Exemplificam principalele alternative, cu efecte vizuale atractive si neaparat de adecvat cu subiectul. Exemplificam actiunea efectului Old days in cazuri cu peisaj verde, acesta ameliorand cromatica scenelor (dupa gust). Modul panoramic este usor de utilizat, cu rezultate spectaculoase.

 

 

Sensibilitatea ISO acopera dupa cum am mai spus intervalul 200-25600. Noul senzor este capabil de rezultate cu o calitate sporita in cazul folosirii unor valori ridicate ale sensibilitatii. Imaginile sunt foarte atractive pana la valoarea 1600, 3200 fiind comparativ foarte aproape. Valoarea 25600 atenueaza drastic detaliile si afecteaza cromatica generala.

Balansul de alb automat nativ este destul de rece, fapt care a determinat (subiectiv) necesitatea incalzirii sale, indiferent de modul de lucru. Fiecare tip de balans este cromatic ajustabil, posibilitatea de a lucra cu grade Kelvin aducand o flexibilitate maxima oricarui mod de lucru. Dupa cum am spus, dat fiind necesitatea particulara de a accentua tonurile calde ale inceputlui de toamna, am optat in general pentru o incalzire a cromaticii generale. In cazul luminii artificiale urbane aparatul se comporta foarte bine in mod manual, cu diferente afisate in exemple. 

 

Curba de contrast reglabila si accesibila printr-un buton dedicat aduce o optiune foarte utila in timpul fotografierii. Exemplul arata scena nativa cu contrast presetat si diferenta aparuta in urma ajustarii manuale a unei curbe S inversate, cu tonurile grave inaltate si cu tonurile acute scazute (foto curba1 copy). Cest fapt face vizibile detaliile din zonele umbrite si salveaza zonele cu luminozitate accentuata fara sa fie necesara apelarea la efectul HDR sau la scena High dynamic presetata , uneori prea pregnante ca efect vizual. Mediul urban este unul dificil pentru orice sistem digital, mai ales in situatii de iluminare naturala puternica, cu contrast nativ agresiv.

mirrorless  Panasonic Lumix GX7

Expunerea obiectivului din kit la efectul de flare este bine sa tina cont de faptul ca lumina incidenta poate afecta acuratetea redarii generale a scenelor. Obiectivul este dotat cu un parasolar eficient. Exemplificam comportamentul obiectivului in trei siutatii in care lumina directa afecteaza in mod diferit grupul de lentile (foto flare1). Fotograful poate preintampina efecte nedorite printr-o amplasare corecta fata de sursa luminoasa.

Pentru realizarea unui portret am incercat cateva dintre numeroasele moduri creative propuse. In primul caz am incercat modul de lucru presetat Portret cu setarile contrast -1, claritate +1, saturatie -1, reducere zgomot -1. Al doilea caz mizeaza pe efectul modului Silky skin, pentru o piele aparent curatata de orice textura nedorita. Al treilea eseu mizeaza pe introducerea blitzului – Clear in backlight. Rezultatele sunt aparent similare, scena putandu-se rezolva si in mod Manual, pentru un portret reusit fiind valabile aceleasi reguli care tin de fotografia in sine (amplasare subiect, iluminare, expresivitate, distanta, punct de statie, etc.) si mai putin de moduri creative diverse. 

aparat foto obiectiv interschimbabil aps-c

Modul rafala este spectaculos in cazul lui GX7. Daca in cazul utilizarii declansarii mecanice rata este de 5,3 cadre pe secunda, in cazul celei electronice silentioase apar cateva contrangeri (iso utilizabil doar in intervalul 200-3200) dar, asa cum am mentionat deja, se pot executa serii de 9 cadre pe secunda, in pachete de 60 de cadre, la rezolutia de 2272×1520. Se creaza o serie impresionanta de cadre din care se pate alege cel mai spectaculos. Un mod de lucru adecvat pentru sport sau activitati cu miscari rapide, imprevizibile.  

aparat foto obiectiv interschimbabil aps-c

Conectivitatea WiFi si controlul NFC aduc o alta caracteristica importanta a sistemului Lumix. Aparatul se poate conecta cu un telefon smart sau cu o tableta pentru o distribuire eficienta a imaginilor dar si pentru control la distanta prin intermediul unui soft dedicat. Primul exemplu reprezinta o imagine nocturna transferata in telefonul mobil si procesata cu un program dedicat pe platforma Android, distribuita apoi pe o retea de socializare. Al doilea exemplu il reprezinta o imagine transferata de asemenea in telefon, prelucrata si apoi distribuita in mediul Instagram. Conectarea se realizeaza intuitiv, transferul imaginilor este si el rapid si eficient.

Concluzii Panasonic Lumix GX7

Multitudinea de optiuni pe care sistemul Lumix GX7 le aduce fotografului il transforma intr-un instrument foarte atractiv de lucru. Sistemul exceleaza prin robustete, ergonomie, grad de personalizare, capacitatea de a oferi discretie. Prezenta vizorului si ecranului tactil inclinabile, cortinei silentioase, focalizarii precise si rapide, stabilizarii in corp conectivitatii WiFi si NFC sunt atuuri care confera aparatului un loc binemeritat de frunte in familia mirorless

Puncte forte:

  • Aparatul este usor si robust, cu o ergonomie si manevrabilitate sporite ; 
  • Vizorul si ecranul tactil inclinabile, de inalta definitie sunt adaosuri foarte atractive ;
  • Initializarea, raspunsul la comenzi, scrierea pe card se efectueaza foarte rapid;
  • Comenzile pe butoane cu functii personalizabile raspund necesitatilor fotografice imediate, aducand un grad sporit de eficienta; 
  • Punerea la punct se realizeaza foarte rapid si precis ;
  • Cortina electronica induce un mod de lucru cvasi-silentios. 
  • Imaginile sunt clare, texturile isi pastreaza detaliul, tonurile si gamele cromatice sunt corect rezolvate, setarile multiple ale variabilelor de lucru, cu rezultat vizibil in timp real, ofera flexibilitate totala. 
  • Latitudinea de expunere este sporita, noua arhitectura a senzorului, in tandem cu motorul Venus rezolvand cu succes situatii de contrast puternic, cu multiple optiuni pentru diverse setari ;
  • Stabilizarea in corp este eficienta si permite timpi mai lungi de expunere, din mana, cu rezultate clare, neaccesibila insa in modul filmare;
  • Valorile ISO sunt utilizabile in intervalul 200-3200 fara o scadere notabila a calitatii imaginii;
  • Filmare de inalta fidelitate la o rezolutie de  1920×1080 AVCHD 50 cadre/s, stereo ;
  • 22 de moduri creative de lucru, extrem de diverse, incluzand Panorama si HDR ;
  • Conectivitate Wifi si NFC cu telefon sau tableta.

 

[products ids=125007088,125007089]

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.