Fotografia culinară este la îndemâna oricui, doar mâncare bună să fie, nu-i aşa? Ai gătit, ai pus mâna pe aparat, ai declanşat, ai publicat pe blog. Doar că, dincolo de o fotografie, mai este munca. De la căutat ingredientele, la gătit, şi până la noţiuni precum plating sau pregătirea aparatului pentru nişte cadre care să stârnească o poftă nebună.

Sâmbătă, la Barbizon, am fost la un workshop de food-fotography. L-am pregătit din plin. La aperitiv, s-a servit o demonstraţie de cooking & plating, pusă la punct de bucătarul-şef Dumitru Bucşa. Carne de miel, vită, făcute ca la carte şi ceva în plus, la care s-a adăugat, desigur, desertul. Pentru felul întâi, fotograful-şef Radu Dumitrescu, el însuşi fotograf culinar, le-a arătat celor prezenţi cum să obligi privitorul să înghită în sec uitîndu-se la fotografiile tale.

După eveniment, Radu ne-a povestit că a fost cel mai interactiv workshop la care a participat. Ne-am bucurat alături de el de întrebările primite de la Edith Frincu, Cătălina Zaharescu, Cristina Toth, Andreea Pojar, Andreea Crăciun, Cristina Anastasescu, Brânduşa Scheaua şi Sorin Ruşi.

Şi totuşi, ce-ţi trebuie ca să realizezi nişte cadre de excepţie? Un DSLR, un obiectiv macro şi o sursă de lumină. Radu a folosit un Nikon D3x, un full-frame de studio, şi un obiectiv macro de 105mm, plus o sursă de lumină serioasă. Cum nu toţi suntem fotografi profesionişti ca să ne permitem aparate full-frame, există alternative. Desigur, ideal este să foloseşti un DSLR. Preţurile diferă, la fel şi mărcile.

Însă nu aparatul e neapărat important, cât e obiectivul. O lentilă luminoasă e potrivită, deşi e preferabil să fie una de macro. Care e diferenţa? Un obiectiv macro îţi permite să te apropii mai mult de subiect şi îţi oferă mult mai multă claritate. De exemplu, un obiectiv de 90mm precum cel proaspăt lansat de Tamron sau un Tamrom 60mm f/2.0 (disponibil şi pentru Nikon), cel de 100mm f/2.8 de la Canon sau 105mm f/2.8 de la Nikon, în funcţie de marca aparatului.

Există însă şi alternative mai ieftine. Pentru un Canon 600D sau pentru un Nikon D3200, ca să vorbim doar despre DSLR-uri entry-level, este foarte bun şi un obiectiv de 50mm f/1.8 (varianta pentru Canon, respectiv pentru Nikon). Nu singur, ci împreună cu un inel macro, ce permite micşorarea distanţei minime. Sau, de ce nu?, dacă obiectivul permite, folosirea unor inele inversoare. Dacă treceţi prin showroom-ul F64 Studio, consultanţii noştri ştiu exact ce să vă recomande.

Cel de-al treilea element, sursa de lumină, poate fi chiar şi un simplu bliţ care declanşează optic. Chiar şi cel mai ieftin produce rezultate mult mai bune decât lipsa unei lumini suplimentare. Însă dacă vreţi ceva în plus, există flash-uri TTL dedicate.

Însă dincolo de optică, contează din ce unghi priveşti farfuria. Şi, la capitolul acesta, Radu, care asta face, ştie să explice bine. Restul ţine doar de creativitatea bucătarului.

Pentru cei mai creativi dintre voi v-am pregatit un Concurs Foto. Succes!