Food-photography la Barbizon

Fotografia culinară este la îndemâna oricui, doar mâncare bună să fie, nu-i aşa? Ai gătit, ai pus mâna pe aparat, ai declanşat, ai publicat pe blog. Doar că, dincolo de o fotografie, mai este munca. De la căutat ingredientele, la gătit, şi până la noţiuni precum plating sau pregătirea aparatului pentru nişte cadre care să stârnească o poftă nebună.
Sâmbătă, la Barbizon, am fost la un workshop de food-fotography. L-am pregătit din plin. La aperitiv, s-a servit o demonstraţie de cooking & plating, pusă la punct de bucătarul-şef Dumitru Bucşa. Carne de miel, vită, făcute ca la carte şi ceva în plus, la care s-a adăugat, desigur, desertul. Pentru felul întâi, fotograful-şef Radu Dumitrescu, el însuşi fotograf culinar, le-a arătat celor prezenţi cum să obligi privitorul să înghită în sec uitîndu-se la fotografiile tale.
După eveniment, Radu ne-a povestit că a fost cel mai interactiv workshop la care a participat. Ne-am bucurat alături de el de întrebările primite de la Edith Frincu, Cătălina Zaharescu, Cristina Toth, Andreea Pojar, Andreea Crăciun, Cristina Anastasescu, Brânduşa Scheaua şi Sorin Ruşi.
Şi totuşi, ce-ţi trebuie ca să realizezi nişte cadre de excepţie? Un DSLR, un obiectiv macro şi o sursă de lumină. Radu a folosit un Nikon D3x, un full-frame de studio, şi un obiectiv macro de 105mm, plus o sursă de lumină serioasă. Cum nu toţi suntem fotografi profesionişti ca să ne permitem aparate full-frame, există alternative. Desigur, ideal este să foloseşti un DSLR. Preţurile diferă, la fel şi mărcile.
Însă nu aparatul e neapărat important, cât e obiectivul. O lentilă luminoasă e potrivită, deşi e preferabil să fie una de macro. Care e diferenţa? Un obiectiv macro îţi permite să te apropii mai mult de subiect şi îţi oferă mult mai multă claritate. De exemplu, un obiectiv de 90mm precum cel proaspăt lansat de Tamron sau un Tamrom 60mm f/2.0 (disponibil şi pentru Nikon), cel de 100mm f/2.8 de la Canon sau 105mm f/2.8 de la Nikon, în funcţie de marca aparatului.
Există însă şi alternative mai ieftine. Pentru un Canon 600D sau pentru un Nikon D3200, ca să vorbim doar despre DSLR-uri entry-level, este foarte bun şi un obiectiv de 50mm f/1.8 (varianta pentru Canon, respectiv pentru Nikon). Nu singur, ci împreună cu un inel macro, ce permite micşorarea distanţei minime. Sau, de ce nu?, dacă obiectivul permite, folosirea unor inele inversoare. Dacă treceţi prin showroom-ul F64 Studio, consultanţii noştri ştiu exact ce să vă recomande.
Cel de-al treilea element, sursa de lumină, poate fi chiar şi un simplu bliţ care declanşează optic. Chiar şi cel mai ieftin produce rezultate mult mai bune decât lipsa unei lumini suplimentare. Însă dacă vreţi ceva în plus, există flash-uri TTL dedicate.
Însă dincolo de optică, contează din ce unghi priveşti farfuria. Şi, la capitolul acesta, Radu, care asta face, ştie să explice bine. Restul ţine doar de creativitatea bucătarului.
Pentru cei mai creativi dintre voi v-am pregatit un Concurs Foto. Succes!

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • […] Ne-am bucurat să îl avem alături de noi pe Radu Dumitrescu, fotograful care a susținut workshop-ul de fotografie culinară și de această dată. Noi v-am mai povestit de fotografia culinară si cu alte ocazii. […]

  • Fara diacritice la numele meu:D…Si ce bine imi sta cu sortul in gat:D

  • Amuzant e ca in nici una din pozele publicate in articolul nu se vede necesitatea unui obiectiv macro 🙂 Cam cat de mare ar trebui sa fie senzorul pentru a fi necesar un obiectiv 1:1 sau chiar 1:2 pentru patrunjelul ala de exemplu? :)))

    • Salut Amuzant,
      În toate pozele eram sub limita de focus a unui obiectiv "non-macro" de aprox. 100mm — focala obiectivului pe care l-am folosit. Poți vedea pe ecranul laptop-ului cum arăta ce fotografiam. Fără un obiectiv macro ar fi trebuit să încadrez mai larg, apoi să crop-uiesc imaginea.
      Există feluri de mâncare de dimensiuni mai mici decât cel cu care am lucrat la workshop și probabil ar fi fost mai evident acest avantaj. Totuși, obiectivele macro nu se folosesc numai la 1:1. N-a spus nimeni că este fotografie macro, ci că un obiectiv macro este util.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.