Greseli comune ale unui fotograf incepator

Ati cumparat un aparat foto si ati inceput sa fotografiati cu el tot ce vedeti in jur. Dar unele dintre poze nu ies cum ar trebui de la bun inceput sau nu ies deloc. Exista un moment in care veti spune ca aparatul dumneavoastra este defect sau calitatea indoielnica. Pentru a trece victoriosi peste aceste momente, vom incerca sa prezentam pe scurt o serie de greseli comune pe care fotografii amatori (incepatori) le fac si cum se pot corecta acestea.

1. Subiectul nu este clar.

Se intampla foarte des ca subiectul pe care doriti sa-l fotografiati sa iasa neclar, in schimb fundalul sa fie foarte clar.
Cauza: fie folositi focalizarea manuala, fie folositi un singur punct de focus si atunci aparatul focalizeaza acolo unde dumneavoastra ii spuneti.
Solutia: E bine, ca pentru inceput, sa lasati aparatul sa decida unde sa focalizeze. Asta pana cand invatati cum lucreaza sistemul de autofocus si veti decide dumneavoastra unde si cum veti clarul in fotografie.
Hint: Apasati doar jumatate din declansator, asteptati beep-ul de confirmare al focusului, apoi verificati repede daca subiectul este clar. Daca nu, reluati actiunea de focalizare

2. Subexpus

Uneori vrem sa facem o fotografie iar aceasta sa iasa foarte neagra, foarte intunecata, din care nu se intelege mare lucru.
Cauza: Motivele pot fi multiple: fie ati lasat aparatul in modul de prioritate (al timpului de expunere sau al aperturii) blocat pe un timp de expunere foarte scurt sau pe o apertura foarte mica, fie ati compensat expunerea foarte mult pe minus ( – ).
Solutia: Verificati inainte setarile camerei foto. Vedeti daca nu e blocata compensarea de expunere pe minus si aduceti-o in punctul initial. Verificati daca nu cumva apertura este prea mica sau timpul de expunere este prea scurt. La fel ca in cazul compensarii de expunere, diagrama care va arata expunerea corecta va fi foarte mult spre minus.
Hint: Lasati, pentru inceput, pana intelegeti cum functioneaza camera foto si prioritatile de timp de expunere sau apertura in modul P. Modul P este un mod automat in care aparatul va alege singur cele mai bune setari ale camerei foto, insa va permite sa interveniti asupra timpului de expunere sau a aperturii, aparatul foto compensand pentru dumneavoastra setarile in asa fel incat expunerea sa fie cea mai buna si imaginile sa fie clare si corect redate.

3. Supraexpus

La fel ca in cazul fotografiilor subexpuse, insa acestea sunt prea deschise, prea luminate.
Cauza: La fel ca in cazul fotografiilor subexpuse, doar ca de data aceasta indicatorul este cu mult dat inspre partea cu plus ( + ). Fie ati lasat aparatul in modul de prioritate (al timpului de expunere sau al aperturii) blocat pe un timp de expunere foarte lung sau pe o apertura foarte mare, fie ati compensat expunerea foarte mult pe minus ( – ).
Solutia: Aceeasi ca in cazul fotografiilor subexpuse. Verificati inainte setarile camerei foto. Vedeti daca nu e blocata compensarea de expunere pe plus si aduceti-o in punctul initial. Verificati daca nu cumva apertura este prea mare sau timpul de expunere este prea lung. La fel ca in cazul compensarii de expunere, diagrama care va arata expunerea corecta va fi foarte mult spre plus.
Hint: Aceeasi recomandare si pentru fotografiile supraexpuse. Lasati, pentru inceput, pana intelegeti cum functioneaza camera foto si prioritatile de timp de expunere sau apertura in modul P. Modul P este un mod automat in care aparatul va alege singur cele mai bune setari ale camerei foto, insa va permite sa interveniti asupra timpului de expunere sau a aperturii, aparatul foto compensand pentru dumneavoastra setarile in asa fel incat expunerea sa fie cea mai buna si imaginile sa fie clare si corect redate.

4. Whitebalance gresit

Uneori se intampla ca fotografiile dumneavoastra, desi au fost facute ziua in amiaza mare, cand culorile sunt calde si placute, totusi, in fotografie acestea sa fie redate ca fiind reci.
Cauza: Probabil ca ati umblat la setarile balansului de alb (white balance) si le-ati schimbat pentru alte conditii de iluminare. Ati uitat de ele de la sedinta foto trecuta si acum, cand conditiile s-au schimbat, setarile au ramas neschimbate.
Solutia: Verificati setarile balansului de alb si schimbati-le in functie de conditiile de iluminare pentru a avea o fotografie care sa redea corect cromatica scenei pe care doriti s-o fotografiati.
Hint: Lasati setarile balansului de alb pe Auto. Camera va sti sa seteze mult mai bine white balance-ul, cel putin la inceput. Dupa ce veti intelege cum se seteaza in mod manual, veti prefera s-o faceti dumneavoastra.

5. Imagine miscata/ Subiect miscat

De multe ori imaginile noastre ies fie miscate, tremurate sau nu se intelege nimic din subiect.
Cauza: Timpul de expunere prea lung. Camera foto a masurat lumina existenta in functie de setarile camerei si a considerat ca un timp de expunere mai lung va produce o expunere corecta.
Solutia: Comutati rotita de programe in modul S si alegeti timpul de expunere cel mai scurt posibil, tinand cont de celelalte setari ale camerei foto (apertura, ISO), in asa fel incat expunerea sa fie corecta (sa nu ajunga indicatorul de expunere prea mult sper minus). Un timp de expunere mai scurt va permite sa “inghete” momentul si subiectul fotografiat nu iasa miscat/tremurat in fotografie.
Hint: Setati timpul de expunere in functie de subiect. Pentru fotografierea unui om in miscare un timp de expunere de 1/125 este suficient ca acesta sa para nemiscat, iar pentru automobile e recomandat un timp de expunere de 1/500 sau mai scurt ca miscarea acesteia sa “inghete” in mijlocul soselei.
Recomandarea noastra este insa ca mai intai sau in timp ce utilizati aparatul sa studiati cu atentie manualul de utilizare al camerei foto. In manualul de utilizare sunt explicate toate functiile camerei foto in detaliu si cu siguranta, dupa parcurgerea lui, veti cunoaste mult mai multe despre camera dumneavoastra foto si despre fotografie in general.
Un articol de Liviu Nita, consultant F64

Alți fotografi au mai citit și:

65 Comments

  • Am fost eu la un curs de 2500 de euro ,ce este drept nu la cei de la f64,și credeti_ma ca am învățat din experiența nici măcar nu mi-a spus profesorul ca degeaba ai un aparat de 5000 de euro dacă nu ai un card bun in el ,care sa scrie repede și uite așa după multe imagini blurate am învățat singura de pe forumuri.
    Așa ca mai bine luați -va un curs simplu de baza restul este experiența

  • Eu cred ca nu exista greseala in fotografia.
    Daca lui Petrica ii place o fotografie asa cum e facuta ea nu inseamna ca si mie o sa imi placa. Sau invers.
    Am vazut de curand una dintre cele mai scumpe fotografii din lume ( cer , iarba , canal , iarba , drum, iarba ) 4.4 mil $ . Pentru mine nu are valoare deloc. Dar gusturile difera

  • Eu as merge pe Sony A6000, si daca vrei si mai ieftin, practiv acelasi aparat dar fara vizor – as cauta un A5000 sh. Evita obiectivul de kit, cel 16-50 care un pancake portabil, dar slabut, cauta doar body.
    In materie de obiective, subscriu, exista obiective prime de la Sigma, in jur de 30 mm si f/1.8 pentru Sony, sau cel nativ de 35 f/1.8 , mai portabil si mai scump. Cu timpul, poti sa cauti si un ultrawide manual, de la Samyang, cel de 12 mm. Sa incepi cu un prime are si avantajul ca te invata sa te concentrezi pe compozitie si nu pe zoom. Si cu putin joc de glezne poti compensa multe cazuri incadrarea pe care ai fi facut-o cu zoom.
    Eu unul mi-am cumparat intr-un final un obiectiv nativ cu zoom de la Sony, cel de 18-135, ofera un confort in anumite situatii, OSS e vrajeala pentru foto. Din ce observ cele cu diafragma f/3.5-f/5.6 necesita lumina, nu gluma.
    Am plecat intr-o delegatie unde stiam ca voi putea face poze doar seara si am luat doar prime-ul de 30 de la Sigma. N-am regretat.

  • Recomand un Nikon D610 restul sunt minusuri

  • Recomand un Nikon D610 si ai sa vezi k no sa te desparti de el, restul sunt minusuri.

  • Fotograful e un Pygmalion, posedat de creatia proprie articiala ce-i drept, isi consuma viata crezind ca e Dumnezeu…Rar vezi artisti care isi tin in frau dependenta si scot emotii din fotografie dar ei exista …Secretul e sa pozezi cu sufletul din inima sau cu mintea din inima, atunci intri in rezonanta si sincer, poate sa fie fotografia proasta tehnic dar daca ai suprins un "inorog" defectele ei devin marca emblematica. O fotografie buna o obtii si facuta l a mina d e la sold, ca pe front si cu un smartphone. Elita fotografica impnge doar "prostimea" catre achizitii costisitoare si tehnocratii de know how. Sigur ca si astea conteaza dar ia pune un copi de doi ani sa faca poze sau patru, sigur vei obtine ceva inedit iar Ineditul, stimati tovarasi, e REGELE NEINCORONAT AL IMAGINII.

  • faci punerea la punct a imaginii pe distanta la care faci poza si apoi te muti in pozitia d efotografiere? Dar cum faci punerea la punct a imaginii pe distanta la care faci poza? Vorbesti cu aparatul? 🙂

  • Salut sunt începător va rog câteva sfaturi descarc pozele în pc dar nu se vad toate pozele

  • Salut ma ajutați și pe mine sunt începător și nu ma descurc am un canon 1300d și descarc poze în pc dar nu se vad

    • Adrian, cu ce soft te uiti la fotografii? Si sunt doar JPG sau si RAW? Sau doar Raw? Scrie-ne pe blog@f64studio.ro mai multe detalii.

      • Mulțumesc mult am citi niște tutoriale intre timp și am înțeles unde e problema va mulțumesc frumos pentru intelegere

    • Trebuiesc convertite, ai nevoie de un convertor RAW!

  • Cel mai bun sfat ar fi sa NU foloseasca modul auto, daca vor sa invete. Alt sfat bun, ar fi sa-si cumpere niste obiective decente, cu care sa se joace, sa uite de zoom, ca toti noobii vor zoom, avand impresia ca isi apropie subiectul si e clar si vai, asta e mare smecherie :). Incepatorilor, luati-va un obiectiv fix, gen portret, sa invatati ceva. De exemplu un 30-60mm cu un F intre 1,8 si 2,8. Renuntati la zoom, caci zoom-ul e cel mai greu de folosit, iar sa faceti poze de vis, asa cum visati, nu veti reusi cu el din prima, niciodata, doar va veti pierde timpul, iar timpul, e cel mai important.
    Acum, o recomandare, pentru Maria, de mai sus. Ti-as recomanda un Olympus pen, fiind relativ ieftin si sigma 30mm f 2,8, sa inveti cate ceva, iar daca ai bani mai multi pentru inceput, un om-d si olympus 45mm f 1.8. Apoi poti incepe sa iti iei si-un zoom, daca tot iti place si ceva mai wide, de ex un 17mm olympus sau 14mm panasonic. Cam astea ar fi niste recomandari.. sari peste as anumitele camere bridge, daca chiar vrei sa inveti ceva mai mult si sa ai calitate mai buna. Ti-as mai recomanda si un filtru de polarizare decent (hoya, polaroid, etc). In rest, bafta si fa click-uri, ca doar asa inveti.

  • Din toata pleiada de opinii, incepand cu sfaturile din articol (care in esenta, este unul singur, anume de a folosi modurile automate de expunere), am retinut unul singur, care in opinia mea merita luat in seama si aplicat: Experimentati, si gresiti! intentionat si neintentionat!
    Am vazut multe poze in care un aparent “defect” de focalizare, expunere sau iluminare, a reusit sa transmita mai mult decat daca imaginea ar fi fost captata intocmai, cu maxim de claritate si realism.
    Morala pe care am retinut-o este sa nu ne temem sa repetam aceeasi poza, incercand mai multe variante. Se prea poate ca ulterior, acasa, sa ne spuna o intreaga poveste tocmai acea imagine pe care la momentul capturii am fost tentati sa o stergem.

  • Domnilor, daca le recomandati incepatorilor sa foloseasca ”AUTO” de la primii pasi in fotografie, atunci inseamna ca arta fotografica a murit… (valabil si pentru videografi).

  • Ce aparate recomandati pt incepatori ?

  • Cea cu uitatul setărilor de la ședința trecută se mai intamplă și la case mari :)))

  • bun deci am cumparat un canon powershot sx510 si as dori sa aflu cum sa focalizez doar persoana caruia ii fac poza , dar sincer nu prea ma pricep la aparatele foto,dar stiu sa progamez in pascal pe pc …dar stiu ca nu au nici.un punct comun aceste doua progamari.

  • interesant

  • Cunosc persoane care testau aparate in conditii de iluminare scazuta (in magazin), miscand in acelasi timp aparatul intentionat cu viteza cat mai mare, iar blurul rezultat ii ducea la concluzia ca aparatul este slab calitativ si implicit la renuntarea achizitionarii acestuia.

  • un articol scris de cine????

  • foarte bun articolul va multumesc

  • timpul de expunere si diafragma

  • sal ce setare trebuie sa faci la un pesaj

  • Foarte bun articolul!

  • Mărturisesc că pasiunea pentru fotografiere m-a prins ca urmare a unei perioade în care am avut ocazia de a face mai multe călătorii absolut fascinante, de la țărmurile Mării Egee și până pe coasta estică americană… și acum , când mă uit la pozele de dinaintea absolvirii școlii de fotografie, mă îngrozesc ce am putut face (și ce ocazii am avut). culmea e că de când am diploma de fotograf și (deja) al treilea DSLR Nikon, nu am mai ieșit din țară (probabil și cheltuiesc prea mult cu jucăriile fotografice) :D.
    Dar nu-mi pare rău de nimic, deocamdată cochetez cu fotografia urbană și de arhitectură pe plan local și mă perfecționez pe când voi mai avea ocazii interesante :).

  • […] Greşeli comune ale unui fotograf începătorPentru că ne place să-i ajutăm pe toţi cei pasionaţi de fotografie, iar F64 este un magazin ce […]

  • sfatul meu este ca, indiferent ce camera DIGITALA aveti, sa nu va fie frica sa ratatzi cu ea, ca nu va costa nimic, ba chiar faceti asta intentionat. se numeste experimentare, cine stie ce obtineti? eu am inceput cu o sapuniera canon, in prima luna am facut 4000 de poze, chiar pozam ORICE :))
    apoi, mai specific, un zoom si un focus COMPLET manual avantajeaza creativitatea la expuneri lungi, asa ca orientati-va catre aparate care ofera aceste avantaje (in principiu dslr-uri, desi exista si bridge-uri cu zoom manual).
    spor la ratat 😀

  • Apropo…inca ceva… postprocesarea e ceva absolut normal in fotografie, sau o sa ajung ca intr-o zi sa imi placa pozele exact asa cum ies din aparat? spun asta pt ca din 2000 de cadre trase, nu am mai mult de 3-4 poze sa imi placa asa cum au iesit din aparat. In primul rand nu sunt asa sharp cum citeam eu pe forumuri inainte sa mi-l cumpar. Nu ma prea pricep in Lightroom… mai mult softul de la Canon… e un programior destul de interesant, cel putin imi da un sharpnes de ma baga in boala, dupa care putin Photoshop (daca e nevoie) pe asta parca il stapanesc mai bine. In final poza arata destul de bine, chiar sunt multumit de rezultat. Ideea e ca nu m-ar deranja postprocesarea, dar chiar asa la toate parca e obositor. 🙁

    • Cu tot respectul, dar un fotograf cu experiență obține imagini excelente la declanșare ! Și nu în Photoshop sau alte softuri la reșapare…Sigur că uneori (funcție de subiect, loc, condiții etc) este necesară postprelucrarea, deoarece momentul este posibil să nu se mai repete sau nu mai aibă ocazia autorul să fie martor și să-l surprindă. însă eu cred că ideal este să ajungem cu toții să ne bucurăm de imaginile obținute din cameră și nu cu fel de fel de softuri !

  • WOW cate sfaturi… multumesc tuturor. Deocamdata ma folosesc mult de tutorialele de pe net. Parca invat mai multe din ele plus ca oamenii vin cu exemple evidente.
    Inca odata.. Multumesc!

  • o tara plina de invidiosi si de frustrati.

  • Sunt destul de incepator, am aparatul de 2 saptamani maxim… am un Canon 60D + 15-85mm… Ieri am iesit sa trag cateva peisaje si uite de ce m-am lovit : Am incercat sa trag cateva cu soarele in fata…nu era asa puternic ca era deja trecut de ora 18 si erau si multi nori pe cer si cateodata soarele se mai ascundea dupa ei. Probleme e ca atunci cand incercam sa prin o bucata mai mare din albastrul cerului cu nori si ceva soare, cerul iesea corect expus dar subiectul de la sol iesea subexpus, sau cand subiectul de la sol iesea corect expus, cerul iesea supraexpus. 🙁 Cand trageam cu soarele in spatele meu sau peste umar, nu mai aveam problema asta.
    Help !

    • Incearca sa folosesti filtre.

    • Ai doua optiuni in cazul acesta:
      1. Fie sa te joci cu expunerea si cu masurarea expunerii pana gasesti un rezultat convenabil. Nu este o chestie sigura, este mai mult o treaba de tip trial&error
      2. Fie sa cumperi un filtru de polarizare sau un filtru ND gradual, cu care sa compensezi zonele de lumina mai deschise (in cazul respectiv, cerul), rotind de filtru pana obtii rezultatul dorit.
      Pentru mai multe detalii si o demonstratie live, te asteptam la magazin pentru lamuriri.

    • Asta este pentru ca un aparat foto nu se compara cu ochiul uman.
      Orice aparat are o limitare legat de diferentele de contrast pe care le poate surprinde (dynamic range). In plus pentru a calcula expunerea el realizeaza o medie pe diverse zone. Cum tu ai pus cerul sa cuprinda marea majoritate a pozei, el a incercat sa faca cerul cat mai clar posibil. In partea de jos drept urmare s-au mai pierdut din detalii.
      E ceva des intalnit.
      Neaparat trebuie sa tragi RAW. Se pastreaza mult mai multe detalii si in pasul de procesare a pozelor se pot recupera multe.
      Solutiile ar fi:
      1. Ajustezi expunerea, e un tradeof la detalii, mai putina expunere mai multe detalii pe pamant, mai multa expunere mai putine detalii pe cer.
      2. Un filtru gradual, asta ar trebui sa reduca contrastul scenei.
      3. Expunere multipla (vezi Auto Exposure Bracketing), eventual cu un merge intre cadre ( conceptu e HDR).
      Sper ca e de ajutor. Daca am gresit ceva, sariti cu bata, va rog! 🙂

    • Pt problema ta ai nevoie de o lumina destul de puternica pentru a compensa lipsa luminii de pe subiectul tau si sa o aduca la o valoare apropiata cu cea a fundalului!Cum singur ai recunoscut ca esti incepator evita astfel de situatii pana inveti sa te joci cu luminile!Pana atunci lumina buna iti doresc 😉

    • Salutare Adrian,
      Problema la tine e gama dinamica prea larga. Fie folosesti un filtru gradual pentru cer (F64 comercializeaza in sistem Cokin asa ceva) fie faci HDR. Am un mic articol pe tema asta la http://foto.andrei.rinea.ro/2012/01/12/hdr-high-d
      Asa, "dintr-un foc", nu cred ca ai cum sa rezolvi problema. ADL te ajuta un pic dar nu face minuni.

    • Adrian, senzorul camerei foto nu poate "vedea" atatea tonuri, nuante si culori cate poate vedea ochiul uman. El se va stradui sa inghesuie toata informatia intre limitele sale. Cauta cand poti informatii despre "dynamic range". Situatiile cu contrast foarte mare, cu lumina foarte puternica si umbra foarte intunecata vor pune intotdeauna probleme senzorilor cu tehnologia actuala, pentru ca pur si simplu nu sunt capabili (nici cei mai avansati) sa capteze atatea valori. Atunci cand tu expui pentru cer si soare, senzorul isi ocupa cam tot ce poate cu tonurile deschise si nu prea mai are loc pentru cele din umbra si invers… este mult de explicat si nu este locul aici. Ca sfat practic, desi pentru un incepator poate parea ciudat, incearca sa expui pentru cer si soare si sa folosesti blitul aparatului sau si mai bine, daca ai, un blit extern, pentru iluminarea subiectului. Incearca sa pui camera macar in Av (aperture priority – daca nu sti, vezi manualul unde ea va sti cat de tare sa dea cu blitul) si sa tragi RAW. Vei putea extrage mult mai multe detalii in postprocesare, in PhotoShop sau Lightroom. Lumina buna!

      • nu e vb de asta. e vorba ca fiecare celula a ochiului uman (sa o aproximam la pixel) are ISO-ul ei. aparatul foto are un ISO pe toata supafatza (am zis de aparat ca si filmul se supune). dynamic range este in ce limite de luminozitatea poate vedea un senzor la un anumit voltaj (iso)

    • Poti anticipa acest lucru daca tragi in AV (aperture priority) si faci masuratori fie doar cu cerul fie doar cu subiectul, cand diferentele sunt mari intre cele 2 masuratori fie folosesti filtre cum spene Bianca (gradient) fie scoti unul din elente din cadru. Uneori mai putin inseamna mai mult…. Partea din urma tine de compozitie care se invata fie la cursuri, fie din carti (sunt tone pe piata) fie de pe net, fie prin practica daca ai un spirit autocritic dezvoltat. Eu recomand combinarea tuturor.

    • Sau încearcă HDR: setezi camera să facă trei expuneri consecutive, una subexpusă, alta supraexpusă și una expusă normal. Apoi le combini în photoshop sau Gimp. Citește manualul camerei pentru a afla cum să faci cele trei poze consecutive pentru HDR. Succes!

    • Da-i cu blitz, cu expunerea pentru nori si soare ok.

  • Cu un aparat semiprofesional (Fuji S6500) se pot face chestiile astea?

    • Da, desigur ca se pot face toate aceste lucruri. Este un aparat foto tip bridge, cu functii manuale. Fotografia, in mare parte, se bazeaza pe aceleasi principii (ISO, apertura si timp de expunere) cam de cand s-a inventat… evident, au aparut imbunatatiri.

      • Ma refer la focalizare. Nu am reusit sa focalizez cu el astfel incat sa imi iasa subiectul din fata neclar si cel din spate clar, iar la varianta cu subiectul din fata clar si partea din spate neclar am realizat-o numai pe functia Macro. Pot sa "prind" un subiect neclar in prim plan, dar sa nu fie pe centrul imaginii, iar in spate sa se vada vag altceva?

    • Sa folosesc RAW pe aparat, Tiff sau Jpeg?

    • Da. Am S9600. E un DSLR wanna-be. 🙂

  • De diafragmă ai auzit până acum? E traducerea in limba română a englezescului "aperture". Mai puneți și voi mana pe o carte, mai treceți pe la scoala. A, da, să nu uit – felicitări efșaișpatru!

    • Nu e poate cea mai buna exprimare, dar nu e chiar de picat clasa 😉 http://dexonline.ro/definitie/apertur%C4%83

    • O mica clarificare, echivalentul corect pentru "aperture" e deschiderea diafragmei :).

    • Nota 2 (tudor) stai jos. Daca vrei sa treci clasa te rog sa ne traduci ISO in romana 🙂

      • Organizatia Internationala pentru Standardizare. :)))))))))))))) de acolo vine ISO! (standardizare intre ASA si DIN, cum aveam pe celuloid) :)))
        Cum ar fi sa spui ca, daca fotografia este subexpusa desi ai deschis diafragma la maxim (apertura mare, f mic) si ai scazut timpul de expunere pana la limita pe care ti-o permite mana si stabilizarea sau subiectul, pentru a expune corect, trebuie sa cresti valoarea sensibilitatii stabilita de Organizatia Internationala pentru Standardizare?!
        :))))))))))))))))) COOL!!!!

    • Conform DEX:
      1. http://dexonline.ro/definitie/diafragma
      2. http://dexonline.ro/definitie/apertur%C4%83
      De aici rezulta ca apertura este deschiderea, iar diafragma este limitarea deschiderii. Sistemul de diafragma permite ca lumina sa treaca prin apertura.

      • Fii atent, că ai dat ca exemplu un verb („a diafragma”, cu accent pe ultimul a 🙂 ), și nu substantivul „diafragmă”.
        Diafragmă = Dispozitiv la obiectivele aparatelor fotografice, format din mai multe plăcuțe opace mobile, care limitează o deschidere circulară reglabilă, lăsând să treacă prin ea o anumită cantitate de lumină)
        Apertură=unghiulație, adică altă mâncare de pește.
        Pe bune acum, de ce incercati sa apărati o traducere proastă a unui cuvănt din engleză, când exista clar în româna un cuvânt simplu, folosit dintotdeauna pentru chestia respectivă? Iar referitor la cititul de cărți – este in continuare singura metodă prin care poți să-ți formezi corect vocabularul.

  • Sau … daca tot ati dat banii pe un aparat foto, va inscrieti la un curs!!!
    Si sunt atat de multe disponibile pe piata! Poate nu devii fotograf profesionist din prima … dar macar nu ai irosit o suma mare de bani pe un aparat bun 🙂

    • Violeta, nu mai incerca sa dai sfaturi daca nu te pricepi, te rog. Lasati-le naibii de cursuri si apucati-va sa faceti poze. Multe poze. Apoi tot ce te invata la cursuri poate fi gasit pe internet, daca esti interesat. Mai cunosti cativa oameni ceva mai vechi intr-ale fotografiei si inveti de la ei ce nu poti invata singur. Si uite asa n-ai dat 10-20 de milioane pe un curs. Eventual cu banii aia mai iei un obiectiv.

      • Mi se pare corect sa inveti structurat nu empiric. Asa iti iei racheta de tenis te duci pe un teren si dai in minge. Poate iese. Mai dai si invers. Nici asa… hmm…
        E mai rapid cu un curs la care iti dai silinta sa inveti si exersezi.

      • Alex, cu tot respectul, renunta la tonul de superioritate. Hai sa fim mai prietenosi… Avem o pasiune comuna si asta ar trebui sa ne apropie intr-un fel sau altul… In plus, fiecare are dreptul sa-si exprime parerea, dar ideal este sa o faca fara sa-i jigneasca pe cei cu alta opinie… Nu toate cursurile sunt 20 de milioane si nu toata lumea invata la fel din carti sau de pe net. Un PROFESOR BUN, iti va pune o baza mult mai repede si mult mai solida decat ti-ai putea construi dupa multe cautari pe internet (care nu-ti filtreaza informatia nici dupa corectitudine nici dupa calitate) Un ochi educat si antrenat, iti va scoate in evidenta aspecte ce le-ai fi trecut cu vedearea si dupa sute de fotografii facute de unul singur sau cu doi-trei prieteni ce fotografiaza si ei de cativa ani… __"Invatatura prin invecinare" este si va fi cea mai buna si sigura metoda de a invata, dupa parerea mea. __Eu personal sunt de acord cu Violeta si crede-ma, ma pricep! Lumina buna!

    • singurul curs cu care devii fotograf profesionsi se numeste Faculate de Arte sectia foto-video, restul sunt doar chestii de orientare..cu multa munca poti ajunge la un nivel dar vei "canta" dupa ureche..exact ca muzicantii si va iesi ceva relativ bine, daca totul s-ar rezolva prin cursuri nu ar mai exista facultati

      • Desi sunt absolvent al acestei facultati (:D), iti spun sincer ca nu este singurul curs bun… Si absolventii de la imagine, de la UNATC, stiu FOARTE BINE sa "cante dupa partitura" si mai sunt si profesori excelenti in afara facultatilor. E adevarat ca nu sunt multe cursuri bune, dar macar pentru a pune baza, este bine sa mergi la un curs.
        Chiar mai bine decat atat, ideal ar fi pentru orice aspirant, absolvent sau nu al unei facultati de profil, sa incerce sa ajunga asistent pe langa unul din numele noastre mari. Acolo se invata cu adevarat daca "maestrul" permite, sau se fura, daca nu. 😀

    • stiu un fotograf din Galati care cere 1000 de euro pe nunta si face poze mai proaste decat mine care sunt amator, justificarea lui e ca a fost la foarte multe workshop-uri

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.