În fiecare zi sunt postate pe Flickr aproximativ 4.500.000 de poze și cam 5.200.000 pe Instagram. Realitatea contemporană nu a fost nici când mai divers și fidel documentată ca în era digitală. Vom putea probabil peste ani să recream digitalizat orașe întregi și evenimente complexe doar punând cap la cap miliardele de imagini realizate în cele mai diverse colțuri ale lumii. Fotografia de azi nu mai presupune dobândirea unor abilitați tehnice iar pentru ca e realizată pretutindeni capătă valențe antropologice.

Ca să înțelegeți de unde a pornit pană la urma toată nebunia asta ne vom întoarce în anul 1826, an din care datează cea mai veche imagine ce a supraviețuit pana azi. Joseph Nicéphore Niépce, un domn fracez cu preocupări științifice, începe să experimenteze în 1822 diferite procedee pentru copierea gravurilor obținând rezultate modeste.  Vara anului 1826 îl găsește pe Niépce în casa sa de la Saint-Loup-de-Varennes pregătindu-și camera obscură pentru o noua încercare. Va alege ca suport o placă cositorită bine șlefuita iar ca material fotosensibil, nu o sa va vina sa credeți, un amestec de bitum, ceva asemănător cu asfaltul. După o expunere de 8 ore, lucru ce a dus la iluminarea clădirilor pe ambele parți, a urmat ‘developarea’ ce consta în introducerea plăcii într-un solvent pentru a spala bitumul ce nu a fost întărit de lumina, rezultatul fiind o imagine pozitivă. S-a produs astfel geneza primei fotografii: „La cour du domaine du Gras”.

Manuscript notations and labels on the verso of Joseph Nicéphore Niépce's View from the Window at Le Gras. 1827-1963. Ink on paper backing of framed object. 25.8 x 29.0 cm.

Manuscript notations and labels on the verso of Joseph Nicéphore Niépce’s View from the Window at Le Gras. 1827-1963. Ink on paper backing of framed object. 25.8 x 29.0 cm.

Botezându-și procesul ‘heliografie‘ Niépce îl va prezenta Societății Regale din Anglia însa aceasta se va arata prea puțin interesată de invenția francezului. Întors acasă va încredința imaginea prietenului sau, botanistul și desenatorul Francis Bauer, cel care va face adnotări pe rama date legate de autor. Deși încearcă în 1829 un parteneriat cu Louis Jacques Mandé Daguerre, nu va produce prea multe imagini pentru ca se stinge din viață pe 5 iulie 1833, fără a i se recunoaște meritul de a fi realizat prima fotografie din istoria umanității. 

În secolul 19 imaginea va trece prin multe mâini fiind expusă pentru ultima oară în 1898 după care va fi uitata preț de vreo 50 de ani. Abia în 1952 Helmut Gernsheim, un neobosit istoric și colecționar de fotografie, va descoperi placa cositorita și îi va confirma proveniența si autenticitatea recunoscându-i lui Joseph Nicéphore Niépce rolul de prim fotograf. Imaginea va fi donata ulterior Universității din Texas, în proprietatea căreia se afla și în prezent. 

Prima încercare de scanare și reproducere a fost făcută în laboratoarele de cercetare al Eastman Kodak Company din Anglia în 1952. După 3 săptămâni de muncă asiduă, iluminând-o originalul dintr-o parte cu o sursă puternică de lumină, folosind film cu contrast mare și obiective speciale, laboratorul a putut oferi o primă copie. Limitările tehnologice ale vremii l-au făcut pe Gernsheim să declare că acestă copie e „o mare deformare a originalului” și a interzis multiplicarea ei pana în 1977.

Kodak Research Laboratory, Harrow, England. Gelatin silver print reproduction of Joseph Nicéphore Niépce's View from the Window at Le Gras. March 1952. Gelatin silver print. 20.3 x 25.4 cm.

Kodak Research Laboratory, Harrow, England. Gelatin silver print reproduction of Joseph Nicéphore Niépce’s View from the Window at Le Gras. March 1952. Gelatin silver print. 20.3 x 25.4 cm.

Cea mai cunoscută copie este însa bazată tocmai pe această primă imagine obținuta de Kodak și este realizată de Gernsheim pe 20 martie 1952 după 11 ore de pictat cu acuarele, în încercarea sa de a reproduce cat mai fidel reflexiile date de heliografia originală. 

Helmut Gernsheim & Kodak Research Laboratory, Harrow, England. Gelatin silver print with applied watercolor reproduction of Joseph Nicéphore Niépce's View from the Window at Le Gras. March 20-21, 1952. Gelatin silver print and watercolor. 20.3 x 25.4 cm.

Helmut Gernsheim & Kodak Research Laboratory, Harrow, England. Gelatin silver print with applied watercolor reproduction of Joseph Nicéphore Niépce’s View from the Window at Le Gras. March 20-21, 1952. Gelatin silver print and watercolor. 20.3 x 25.4 cm.

50 de ani mai târziu Prima Fotografieva fi supusă analizei scientifice, cu mijloace moderne, la institutul de conservare a imaginilor de la Getty, fiind fotografiată timp de o zi și jumătate din toate unghiurile și supusă la analize în infraroșu și ultraviolet, toate acestea pentru a găsi modalitățile optime de prezentare și conservare. Imaginea poate fi admirata azi la Harry Ransom Humanities Research Center iar contemplarea ei ne face sa conștientizăm cat de departe am ajuns azi și cat de greu a fost pentru pionieri fotografiei sa imortalizeze momentul.

Harry Ransom Center and J. Paul Getty Museum. Color digital print reproduction of Joseph Nicéphore Niépce's View from the Window at Le Gras. June 2002. 20.3 x 25.4 cm.

Harry Ransom Center and J. Paul Getty Museum. Color digital print reproduction of Joseph Nicéphore Niépce’s View from the Window at Le Gras. June 2002. 20.3 x 25.4 cm.