• 29 February 2020

Tot ce trebuie să știi despre un podcast

Vrei mereu să împărtășești ideile și experiențele tale, dar nu simți că ai putea scrie un articol de blog? Ți se pare că vocea ta este ok, dar nu crezi că vlogging-ul e pentru tine? Te-ai gândit la podcast?

Ce este un podcast?

Podcastul este o variantă audio a blogging-ului. Un podcast este ca o serie tv, doar că de cele mai multe ori este în format audio. Fiecare episod acoperă o tematică diferită, dar canalul podcast-ului e nișat pe un anumit subiect.

Chiar dacă în România podcast-ul este la început de drum, mai ales în ceea ce înseamnă interesul publicului, în alte țări situația stă cu totul altfel. Odată cu dezvoltarea tehnologiilor de tip Alexa sau Google Home, conținutul audio a început să se diversifice și să reprezinte un public substanțial, iar trendul este în creștere la nivel mondial.

De ce podcast?

Oamenii se pot bucura de conținutul unui podcast în orice moment. Fiind un conținut audio, un utilizator poate asculta episoadele tale în multe ocazii: la sală, în mașină, în drum spre locul de muncă sau pregătindu-și micul dejun. Asta înseamnă mai multe oportunități de interacțiune cu conținutul tău, iar asta face podcast-ul mai bun decât un vlog sau un blog care necesită și atenția vizuală a utilizatorului.

Ce implică un podcast?

Echipamentele potrivite

Așa cum ți-am povestit în acest articol, echipamentele potrivite sunt totul. De aceea, dacă deja ai achiziționat microfonul potrivit, nu uita să arunci un ochi și pe cele mai bune recordere.

Alegerea unui subiect

Ca în orice afacere, alegerea unei nișe este pasul esențial în crearea unui podcast. Trebuie să alegi o temă care să te intereseze, despre care să știi, dar mai presus de toate, să răspundă nevoilor publicului.

Gândește-te când și unde este cel mai probabil să te asculte userii, caută trendurile din 2020, ce știi cel mai bine să faci etc. Ca să vezi mai multe despre procesul de gândire pentru a crea un blog și a găsi nișa potrivită vizionează clip-ul specialist-ului nostru V Barna.

Nu uita și de numele podcast-ului tău. Trebuie să fie cât mai interesant și aproape de subiectele despre care vei vorbi.  Dincolo de asta, nu uita să folosești keywords ca să ajuți produsul finit să ajungă la cât mai mulți ascultători.

Dacă ai ajuns să bifezi toate punctele de mai sus ar fi bine să faci și un research pentru a vedea ce funcționează pe piață și ce nu. Vezi care sunt cele mai populare podcast-uri și cum ai putea face și tu o structură interesantă care să prindă.

În funcție de alegerile făcute vei putea să alegi tipul de echipament potrivit, iar noi ți-am pregătit câteva recomandări.

Strategie și conținut

După ce stabilești despre ce vrei să vorbești, trebuie să te gândești la două lucruri: formatul episoadelor și conținutul acestora. Unele podcast-uri sunt create sub forma unor interviuri cu invitați, pe când altele sunt bazate pe un monolog.

Totul trebuie să fie calculat și la subiect. Ai putea calcula în secunde cât timp durează introducerea, melodia sau un jingle specific, cum introduci subiectul sau invitații, părțile de încheiere și crearea cârligului care să te facă să te reîntorci la podcast. Calculează timpul necesar și încearcă să faci totul cât mai concis. Nu există un timp recomandat, dar încearcă să fii la subiect, cât mai relevant și cât mai interesant.

Scrie înainte ce vrei să spui, mai ales la început. Așa vei putea vedea cât de relevant e ce vrei să spui și vei putea să faci modificări înainte de a trece la acțiune. Atunci când ai invitați pregătește întrebările și arată-le și lor înainte pentru a se putea pregăti.

Creează și o identitate vizuală. Fă ca elementele scrise să se citească ușor pe orice dispozitiv, introdu numele podcast-ului și utilizează un fundal colorat sau o imagine care să iasă ușor în evidență. Dacă nu te pricepi sunt numeroase platforme unde poți găsi artiști pregătiți să te ajute precum Fiverr sau Upwork.

Identitatea se conturează și la nivel audio. Găsește elemente sonore care să te reprezinte, precum un intro, un sunet de fundal pentru final sau orice trecere între scene sau povești. 

Caută programe de înregistrare și editare recomandate pentru nivelul tău de cunoștințe. Cel mai popular program este Audacity, dar unii fac podcast și în Skype, mai ales când e vorba de interviuri. Odată înregistrat editează-l. E important să elimini orice element care strică claritatea sunetului.

Dacă în primele luni vei avea câțiva ascultători, printre care prietenii și părinții, nu te descuraja. Încearcă să pui keywords-uri cât mai sugestive, fă un research despre cum poți îmbunătăți conținutul și fii consecvent. Creearea unui obicei în a face un podcast se va transforma în obiceiul ascultătorilor de a te urmări.

Am un episod. Ce fac cu el?

Odată stabilite toate elementele de brand, structură, concept și ai realizat primul episod, vine partea complicată. Găsirea unui hosting pentru podcast. Acestea trebuie să suporte fișiere media de dimensiuni mari.  Opțiuni cunoscute sunt: Libsyn, Anchor sau Transistor. Acestea te vor ajuta să obții RSS feed-ul care poate fi pus pe playere diverse precum Spotify, Apple Podcasts etc.

Acum trebuie doar să începi research-ul și să treci la treabă. Noi te așteptăm pe noua pagină de podcast F64, iar în speranța că v-am inspirat vă încurajăm să ne lăsați în comentarii podcast-urile voastre.

 

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *