32 de mituri urbane în fotografie – II
Am mai avut această serie în trecut. Startul ei s-a dat acum câțiva ani de către George Nicolae, iar timpul ce s-a umplut cu alte urgențe și priorități nu ne-a permis să continuăm seria de articole despre Legendele urbane în fotografie. Astăzi însă, revenim cu ea, o reîmprospătăm și o luăm de la început, fără să uităm însă de cel care a început-o.
Noile articole vor cuprinde o parte din conținutul vechi, însă acesta a fost actualizat și, vor fi incluse și multe mituri urbane noi.
Așadar, hai să nu o mai lungim cu vorba și să descoperim următoarele 10 mituri urbane în fotografie!
Citește și celelalte articole mai jos:
#11 Imagini neprocesate = fotograf adevărat
Realitatea crudă e că nu există imagini digitale neprocesate. Chiar dacă nu ești un fan înrăit al Photoshop-ului sau chiar îl demonizezi trebuie să înțelegi că fiecare cameră, în funcție de setări, aplică diferiți algoritmi pe fiecare pixel înainte de a salva imaginea pe card. Setări ca saturația, contrastul, tonurile etc. influențează direct felul în care va arata fotografia finală. Nu e nici o diferență între a alege modul alb-negru din aparat ori modul peisaj sau a folosi un program de prelucrare grafică pe calculator.
Pe vremea fotografiei analogice fotografii procedau la fel în camera obscură încercând să crească saturația, contrastul și să supraexpună negativul pentru a obține detalii. Evident că mai devreme sau mai târziu vor apărea întrebări de genul: când e suficient prelucrată și când se depășesc limitele și o imagine devine mult prea alterată. Răspunsul îmi pare mie unul simplu: atâta timp cât autorul nu încearcă să susțină în imagini un neadevăr cu titlul de autentic orice e permis într-un domeniu artistic. E motivul pentru care dăm premii Nobel pentru literatură și nu-i stigmatizăm pe scriitori ca sunt mincinoși. Noi știm că e ficțiune și ei nu susțin altceva. Concluzia e că n-ar trebui să existe jaloane în fotografia de artă. Despre etică în fotojurnalism vorbim cu o altă ocazie.
#12 Parcurgerea manualului = succes sigur
Nu știu dacă și tu ai aceeași senzație, dar parcă manualele sunt scrise de ingineri. Nu zic că sunt rele și că ar trebui puse pe foc sau predate la maculatură, însă dacă nu ai un minim background tehnic nu prea poți digera ușor informațiile. Sunt unii care le parcurg cu plăcere pentru ca le înțeleg, dar dacă nu ești în acestă categorie nu te panica. Pur și simplu ai nevoie de un manual alternativ. În afară de asta, orice te nelămurește în manual poți testa fotografiind.
#13 Începător = fotografii slabe
Fotografia este arta în care tehnica se asimilează cel mai simplu, dar în care e cel mai complicat să te exprimi vizual. E vorba de mult exercițiu, iar reușita vine în general pentru cei care nu se descurajează repede. Dacă nu declanșezi haotic și încerci să ai o rațiune înainte de a apăsa butonul, s-ar putea ca imaginile tale să-și găsească privitorul.
#14 Zile înorate/ploioase = lumina nu-ți priește, fotografiile nu ies
Zilele senine, cu soare puternic în creștet, nu produc rezultate spectaculoase, ci dimpotrivă. Lumina puternică va genera umbre tari ce vor fi total inestetice pe fața unui subiect, ca să nu mai punem la socoteală faptul că aparatul nu va putea surprinde diferențe așa mari de iluminare la peisaje. Norii însă pot deveni un softbox natural generând astfel iluminări uniforme și lipsite de brutalitate, iar ploaia, vântul sau furtuna pot crea cadre extrem de spectaculoase. Întotdeauna furia naturii a fost un pretext foarte bun pentru a fotografia.
#15 RAW = profesionist
Este adevărat că fișierele RAW “storc” ultimul strop de calitate și performanță din aparat, dar nu reprezintă o alegere universală și nu te fac automat profesionist. Dacă fotograful știe ce și cum să proceseze, e de preferat să fotografieze în format RAW. Trebuie însă ținut cont că astfel de fișiere trebuie “developate” digital, ele fiind lipsite de contrast sau saturație pentru că aparatul va salva imaginile așa cum ajung pe senzor, fără să le proceseze în vreun fel (există și excepții, dar le vom dezvolta altă dată). Trebuie convertite înainte de a fi trimise pe mail pentru că sunt foarte mari și ai toate șansele ca destinatarul să nu aibă cu ce să le vizualizeze. Există și profesioniști care preferă jpeg-ul din rațiuni de spatiu, viteză și comoditate.
#16 Fotografie = reflectare a realității
Nimic mai fals. Să ne gândim întâi în termeni tehnici: cine vede la ISO 102400? Nimeni! Dacă ar trebui să reflecte realitatea, fotografia noastră ar trebui să fie neagră așa cum e noaptea ce ne împinge la valori așa de mari ale sensibilității. Să privim și dintr-o cu totul altă perspectivă povestea asta cu realitatea, Ami Vitale spunea că “a fotografia presupune a încadra, a încadra presupune a exclude, iar a exclude presupune a manipula”. Realitatea devine astfel un concept vag ce se referă la modul în care percepem noi lumea. Fotografia reprezintă un manifest, un mesaj, o idee, o stare, un vis sau o fantezie. Sunt puțini cei care sunt nevoiți să reflecte realitatea suficient de fidel, astfel încât să poată ilustra cu imaginile lor o enciclopedie.
#17 Profesioniștii nu respectă nicio regulă
Ca începător e chiar indicat ca în primii ani de fotografie să respecți măcar un minim de reguli de compoziție, pentru că altfel vei fotografia haotic și nu vei avea de arătat 10 imagini decente. Vei fi mai puțin motivat să mergi mai departe, iar satisfacțiile se vor lăsa așteptate. Până să ajungi să dezvolți un limbaj vizual personal, încearcă ca imaginile tale să se susțină măcar prin compoziție. Așa cum spuneam în paragraful precedent, fotograful decide ce include și ce exclude și cum să aranjaze elementele.
#18 Tehnică excelentă = fotografii excelente
Tehnica nu dă viață fotografiei. Tehnica te ajută să știi ce poate echipamentul tău să facă. Te ajută să faci diferențele între camere, obiective și accesorii pentru a ști ce să achiziționezi și cum să te folosești de ceea ce cumperi. Te ajută să știi de ce anumite echipamente sunt mai potrivite pentru anumite genuri, datorită funcțiilor. Compoziția nu este dictată de funcțiile echipamentului, nici mesajul, nici subiectele, nici momentul.
Cu alte cuvinte, poți surprinde un cadru inedit doar cerându-i amicului tău fotograf camera pentru o secundă fiindcă ai văzut tu ceva sau poți realiza cadre corecte tehnic care te lasă rece fiindcă nu au suflet, nu te ating în niciun fel și nu-ți rămân în minte.
Într-un final, totul se rezumă la ce fel de fotografie vrei să faci. Sunt unele genuri care presupun mai multe cunoștințe tehnice: comercial, culinar, de produs, de stock, de studio, fashion, glamour ș.a.m.d, fiindcă acolo trebuie să respecți anumite șabloane care, fără a ști măcar puțină tehnică nu-ți vor ieși. Astrofotografia este un alt exemplu, deoarece condițiile de fotografiere sunt speciale sau la fel în cazul fotografiei wildlife. Însă chiar și aici fie că vorbim de surprinderea eclipsei sau a realiza fotografiile pentru un restaurant de renume, din 50 de fotografii care redau foarte bine particularitățile genului și echipamentului, vor “câștiga” cele care, dincolo de tehnică arată un punct de vedere unic, iar asta nu se poate seta.
În plus, în cazul fotografiei fine-art, de portret, de stradă, etc unde ca începător tot ceea ce ai nevoie este să știi când este momentul oportun să declanșezi, tehnica în exces s-ar putea să-ți taie din timpul pe care-l poți folosi să observi.
#19 Bokeh = fotografii mai frumoase
Să nu uităm că da, bokeh-ul este foarte frumos, însă nu îți va face nicio favoare atunci când vrei să surprinzi un cadru cu multe elemente. Bokeh-ul este ideal atunci când vrei să evidențiezi anumite subiecte, să concentrezi atenția asupra lor, să mergi în zona mai abstractă, poate fi util în cazul minimalusmului și fine-art-ului, însă nu este o regulă că un fundal defocalizat te face automat un creator de imagini mai frumoase, este doar o opțiune care se pretează mai bine pe anumite tipuri de imagini.
#20 Trepiedul = obligatoriu
Absolut orice accesoriu pentru fotografie are o utilitate, altfel nu ar exista. Însă absolut orice accesoriu, este opțional. Trepiedul te ajută foarte mult în cazul expunerilor lungi, pentru a preveni tremurul mâinii tale sau în cazul în care ai un subiect care se mișcă rapid. Te mai poate ajuta și în cazul în care lucrezi la un proiect unde ești nevoit să folosești un echipament foarte greu și voluminos, fiindcă din cauza greutății vei risca să scoți multe cadre, neclare, înclinate sau încadrate neconform dorințelor tale.
În rest? Sunt foarte mulți fotografi care nu folosesc un trepied. Pentru că fie fotografiază spontan, instantanee, momente fugare sau se joacă cu diverse efecte ciudate pe care le poți obține doar profitând de tremurul mâinii.
Așadar, revin cu la ceea ce am scris legat de tehnică, într-un final totul se rezumă la cel fel de fotografii vrei să faci. Altfel, tripedul poate fi doar o greutate în plus la tine-n geantă sau o lipsă care face ședința foto mult mai dificilă.
Rămâi alături de noi pentru următorul articol pe tema mituri urbane în fotografie!
Dacă îți vin în minte anumite preconcepții cu privire la fotografie care sunt des ascultate cu sfințenie și care ar trebui eliminate, lasă-ne un comentariu!