Despre fotografia de stock cu Iulian Căpătoiu
Când vorbim despre fotografia de stock trebuie să avem în vedere mai multe aspecte, de la echipamentele folosite, temele alese, aspectele comerciale legate de postarea fotografiilor și până la realizarea artistică și postarea imaginilor pe cele mai bune platforme de profil.
Fotografia de stock devine tot mai mult pentru unii fotografi o sursă importantă de venit, deoarece utilizarea fotografiilor este foarte raspândită în întreaga lume, de la cele mai comerciale domenii și până la revistele online și la site-urile web, care au în permanență nevoie de imagini de calitate și de materiale mereu actuale.
Dacă te decizi să începi lucrul în acest domeniu al fotografiei trebuie să știi câteva lucruri practice, care să te ajute să abordezi în cea mai bună și eficientă manieră categoriile fotografice la care te pricepi cel mai bine. Noi îți punem la dispoziție câteva idei generale și sfaturi utile, ca să ai un început bun. Hai să le descoperim împreună!
#1. Documenteaza-te în legatură cu platformele de fotograrfie de stock
După ce ți-ai făcut o idee despre care sunt cele mai bune platforme, alege cateva și gândește-te unde ai vrea să-ți încarci fotografiile. Câteva dintre cele mai folosite platforme comerciale de stock sunt:
#2. Alege cu grijă domeniile
Și/sau categoriile pe care vrei să activezi. Motoarele de căutare pe categorii și tipuri de fotografii reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte ale platformelor de stock.
#3. Alege echipamentul pentru fotografiere
Sigur că poți face fotografii foarte bune și cu telefonul, ținand cont de tehnologiile actuale optimizate. Dacă însă vrei să obții imagini profesionale pe care să le poti vinde îți recomandăm să te orientezi spre un aparat foto de tip DSLR, cu obiective profesionale. Alegerea obiectivelor se va face în funcție de tipul de fotografie ales.
#4. Experimentează!
Dacă vrei să experimentezi până te acomodezi cu domeniului stock-ului, poți începe cu fotografii de studio. Alege teme precum: mâncare, condimente, fructe, obiecte casnice și altele de acest tip, pe care le poți realiza ușor într-un spațiu și mediu controlat. Acestea se vor cere mereu pentru editoriale, dar trebuie să ai mare grijă la: detalii, încadrări și tipuri de procesare.
#5 Nu uita de spațiul negativ
Tendințele editoriale cer în general să existe un spațiu pe care să poată fi plasat text sau titlu, un așa numit spațiu negativ, pe care editorii publicațiilor să poată adăuga text. De asemenea, tendințele în materie de editare ale fotografiilor cer ca intervenția asupra contrastului să nu fie una agresivă și de asemenea stilul de editare să fie unul cât mai “curat” și fără efecte speciale.
Alte domenii de abordat pot fi cele de peisaj, cele de tip corporatist și portretele pe diverse teme. Însă în cazul în care fotografiezi oameni sau clădiri asigură-te că ai în ordine toate documenele care atestă permisiunea de a utiliza în scop comercial a imaginilor respective.
Dacă vrei să încerci să te obișnuiesti cu domeniul, poți începe prin a urmări și platformele care oferă fotografii de stock gratuite, precum Pexels. Acestea au condiții mult mai permisive pentru a încărca footgrafiile și te pot ajuta sa-ti faci o idee asupra a ceea ce se caută mai mult. Îți recomand să te abonezi la cât mai multe newslettere pentru a vedea cum sunt folosite pozele de stock.